Ensikertalaiset

Voin muuten lohduttaa, että meidän vauva kun oli lastenosastolla, yksi hoitaja oli hänelle laittanut thermopeiton ja vielä tavallisen peiton ja vaatteet päälle sellaiseen lämpösänkyyn! Pikkunen oli ihan kuumana ja hikisenä! Että ei ne ammattilaisetkaan aina osaa :) Ihmettelin kun oli hänellä mitattu ruumiinlämpö 37,2 ja sanoi että se on ihan normaalia että on vähän korkeampi... no onko se ihme jos meinaa läkähtyä vällyjen alle! Ja huoneessakin oli +28 lämmintä! Kyllä se aika hyvin menee kun miettii että mitä itselle, ja just niskaa kun kokeilee niin aika hyvin tietää onko vauvalla kylmä vai kuumaa. Ja jos itku loppuu kun ottaa peittoa pois, silloin ainakin oli kuuma :wink
 
Ulalla ollaan täälläkin. Oon toki saanut paljon hyviä vinkkejä, mutta silti tuntuu ettei oikein oo ketään sellaista, jolta kehtais ihan joka asiaa kysyä... Netistä on onneks löytynyt paljon infoa... Mut kyllä mä uskon, että se siitä lähtee sujumaan, eikä se oo niin vakavaa jos on hommannut jotain turhaa kamaa tai jos mokailee vähäsen jotain. Mä en tiiä miten oon näin rennolla asenteella, jotenkin vaan ajattelen edelleenkin että asiat selviää jossain vaiheessa.....

Sairaalasta kotiutumisvaatteiksi ajattelin ottaa bodyn+potkarit ja sitten sellasen pörröpuvun. Mietin vaan onko se puku liian iso kun se on tutta-kokoa 62. Mut en haluais hankkia pienempääkään, kun tuosta tuli maksettua ihan hyvin niin haluan myös käyttää sitä mahd. paljon. Nehän sanovat, että vähän isot vaatteet ei haittaa. Mut sit en tiiä, pitäiskö olla talvihattu vai riittääkö kesähattu. Siinä puvussa on kyllä huppukin. Pitää varmaan ottaa vaatetta mukaan silleen, et on tarpeeksi, ja kyllä ne sitten sairaalassa varmasti siinäkin neuvovat. Aion myös kirjottaa siihen sairaalan toivelappuun, että kaipaan vauvanhoito- ja imetysohjausta osastollaoloaikana. Oon tässä just tajunnut, että mulla ei ole mitään havaintoa miten vauvalle laitetaan päälle sellainen body, joka vedetään pään yli.

Muuten, ne miehille tarkoitetut vauvaoppaat on aika hyviä. Pitää itsekin lukea tarkemmin, mut miehellä on kirjastosta lainassa kirja "mies hoitaa vauvaa", ja siinä oli ainakin jotain pukemisohjeita väännettynä rautalangasta, mitä en oo tavallisista oppaista löytänyt. Sellasta mä just tarvisin.
 
Me ollaan pyydetty perhehuonetta, jos synnytys sattuu viikonloppuna. Mutta sitten synnytysvalmennuksessa, ne sano, että jos perhehuoneessa on, niin ne eivät paljoo siellä auttele. Olin ihan, että A-P-U-A! Minusta on jotenkin ihmeellistä, että hoitajat eivät silloin tule niin paljoo auttamaan, ku on perhehuoneessa. Mutta kuitenkin sanoivat, että apua kyllä aina saa, kun pyytää.
Itselläkään ei kyllä mitään tietoa miten sellaset bodyt laitetaan, siksi oonki sanonu, että jos haluaa tuoda bodyja niin kietaisut on hyviä :happy119 Pitäisi melkee itsekkin käydä lainaamassa jotain oppaita. Jotenkin nuo neuvolasta saadut oppaat ovat mielestäni aika huonoja.
Meillä mies on hyvinkin varmoin mielin, että kyllä tästä selvitään. Ja varmasti selvitäänkin, mutta ehkä naiset ovat niin "täydellistä" tavoittelevia, tai ainakin itse tuntuu, että kaiken pitäisi olla heti niin oikein ja muuta. Että ihmiset ajattelevat heti, että tuo ei ole hyvä äiti, kun tekee noin tai näin. Tällaiset ajatuksethan pitäis kyllä jättää niin pois mielestä! Se on kyllä hyvä, että toinen on hyvin ja varmoin mielin, uskon, että se tarttuu pian minuunkin, kun saamme käärön maailmaan :)
 
Meille ainakin neuvottiin tosi hyvin, vaikka ensin tuntui vähän nololtakin. Sanoin suoraan että en ole vauvaa käsitellyt, ja tarvin ihan perusteellista ohjausta, ja sitä kyllä sai ja todella ystävällisesti ja uudestaan ja uudestaan :) Eka viikko oli sellaista haparointia, tietty vauvaa tuli hoidettua harvemmin kuin normaaliaikaan syntynyttä, mutta kyllä se luotto omiin kykyihin kasvaa koko ajan, ja samalla vauvakin jäntevöityy ja hänen voimat kasvaa. Me tuota pikkuakkaa käsitellään jo kuin perunasäkkiä :laughing002 ja hänestä se on selvästi parasta käsittelyä, kun on jämäkät varmat otteet ja luotto itseen :love2

Käytiin tänään keskoskontrollissa, ja pyydettiin vielä sielläkin hoitajaa näyttämään että miten häntä kannattaa kylvettäessä käännellä. Häneltä se kävi niin näppärästi ettei pikkuakka herännyt vaikka oli juuri syönyt ja maha täynnä, ja hoitaja käänteli ja pyöritteli kuin huvipuistolaitteessa :happy090
 
Takaisin
Top