Ennenaikaiset supistukset

Mynmeli

Oman äänensä löytänyt
Onko kellään tullut ennenaikaisia supistuksia ja miten niihin on neuvolassa reagoitu? Itsellä alkanut tällä viikolla (rv25) menkkamaisia supistuksia tulemaan päivittäin. Ensi viikolla käyn näyttäytymässä neuvolalääkärillä, vähän jännittää :/
 
kuulemma on normaalia kunhan ei tule säännöllisesti. 3 kertaa pväs jos tulee ni kannattaa soittaa lekuriin. Tuleeks sulla ihan levossakin vai jonku ahertamisen jälkeen? itellä eilen tuli ekaa kertaa selkä suppareita ni selvittelin sit vähän asioita :D ...
 
Mulla ei oo vielä tullut mutta sain luontaistuotekaupassa myyjältä neuvoja raskausajan vitamiineihin, hän siis suositteli magnesiumia juurikin ennenaikaisista supistuksista "kärsiville". Kuulema vähentää niitä. Hänellä oli ihan omakohtaisia kokemuksiakin tästä!
 
joo ite kans kuullu joskus tosta.. Pitää kuulemma vaan ol suht tarkka sen annoksen kanssa vaikka ylimäärä tuleekin virtsan mukana. Monissa monivitamiineissa on mukana magnesiumia. Ite en ota lisänä ku syön paljon banskua ja kaalia ja lhaa yms ...
 
Voi johtua kans nestehukasta niin kantsii juoda enempi vettä jos tulee
 
Kopioin tänne tuolta RaskausOireita ketjusta oman kokemukseni parin viikon takaa:

Kävin eilen varuiksi lääkärissä, kun säikähdin yöllä harjoitussupistuksia oikein kunnolla. Olin niistä lukenut kyllä jonkun verrankin, mutta kaikki tieto ja kokemukset mitä löysin puhuivat ns. kivuttomista harjoitussupistukista. Ja taas monissa teksteissä kerrottiin kivuliaiden supistusten voivan olla merkki ennenaikaisesta synnytyksestä.

Mulla siis tuli nyt loman aikana kahtena yönä menkkakivuilta tuntuvia kramppeja. Kramppailu eteni aaltomaisesti, eli välillä helpotti ja välillä koveni ja molemmilla kerroilla kesti noin 5-10 min. Liikkuminen, asennon vaihto, juominen yms. ei auttanut. Loppuivat sitten molemmilla kerroilla itsestään.

Gynegologi oli entinen HYKS:n synnytyslääkäri, nykyisin Diacorissa töissä. Erittäin kokenut herrasmies siis. Sanoi, että tuollaiset kivuliaatkin harjoitussupistukset ovat täysin normaaleja eikä mitään syytä huoleen, jos ne loppuvat tunnin levolla. Saa tulla kuulemma vaikka päivittäinkin ja silti ihan ok.

Ultrasi sitten kaikki mahdolliset ja kohdunkaula oli käytännössä niin pitkä ja kohdunsuu niin kiinni kuin ne nyt käytännössä voi olla.

Lääkäri sanoi vielä, ettei tuollaiset yksittäiset supistukset "tee mitään" (avaa suuta tai lyhennä kaulaa) ja että sitten, jos ennen aikainen synnytys todella alkaa, "sen kyllä huomaa" :)

Halusin tämän siis jakaa, jos joku muukin tuskailee kivuliaiden satunnaisten supistusten kanssa, että normaalia on.
 
Mulla on tullut noita supistuksia sekä ahertamisen että ihan levonkin aikana. Sitä oonkin kummastellut kun olen olettanut että lepo auttaisi noihin supistuksiin, mutta ei ainakaan minun kohdalla.
 
Mulla tuli kunnon kivuliaat poltot 20 viikolla sen seurauksena ku meinasin kaatua. Yöllä oikein heräsin niihin polttoihin. Lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta vaan passitti kotiin ja käski ottaa rauhassa :) sen jälkeen ei ole tullut.
 
mulla on tullu suppareita jo alkuraskaudessa, mut nyt kun työt loppu niin supistuksetkin on jääny tauolle. mulla tulee joko kun istuu pitkään tai sitte jos raataa, esim. siivoilee. harjotussuppareita mulla ei tuu juuri ollenkaan, ei oo tullu missään raskaudessa.

viime raskaudessakin kipeitä supistuksia alko tulemaan jo puolenvälin jälkeen, ja tyttö syntyki etuajassa. aiemmilla viikoilla ne meni sillon helpommin ohi levolla, mut sit viiminen kuukausi oli kyl ihan "helvettiä", kun ei voinu tehä mitään ilman et alko supisteleen ja ne myös tiheni ja voimistu, niin että jouduttiin kellottamaan jo tosi aikasin että onko jo lähtö sairaalaan. kumminkin sisässä pysy viikolle 38. se oli itseasiassa täydellinen aika synnyttää, pahimmat viikot jäi kokematta ja vauva oli suht. pieni :)
 
Mulle taisi tulla eilen ensimmäinen harjoitussupistus... tai ainakin toi alavatsa meni ihan kovaksi ja pysyi kovana jonkinaikaa. Levolla meni sitten ohi.
 
Kyllä mullakin supistelee ihan päivittäin ja usiamman kerran, ei ole kivuliaita, epämielyttävän tuntuista kun maha menee niin kireälle.Nyt on 24+5.
 
Mä ainakin ymmärsin että nuo kivuttoman supistukset on vielä ihan ok, mutta kivuliaat supistukset eivät olis niin ok. Toki saa korjata jos olen väärässä :) mulla ainakin neuvolassa suositteli tulemaan näytille vaikka oli vasta muutaman päivän tullut kivuliaita supistuksia.
 
Mulla tullu noita harjotussupistuksia jo varmaa viikolta 12:D En ees ite tajunnu et voi olla jo niitä kunnes mulle kerrottii. :angelic: Muutama rankka päivä ollu töissä ni kivuliaitaki ehtiny muutama tulla, aika äkkiä neuvolasta pistivät lääkärille tarkistukseen ja kaikki oli kunnossa!
 
Mulla viime viikon lopulla alkaneet kipeät epäsäännölliset supparit jotka menevät kyl levolla ohi. Mut pitäisi varmaan käydä näytillä :depressed:

Rv 22+4
 
Vinkkaan tohon mun aiempaan (tähän ketjuun torstaina postaamaani) tekstiin, että tuskin mitään huolta, jos lepäilemällä menee ohi. Ainakin tätä mieltä oli siis Diacorissa nykyisin gynenä toimiva aiemmin 20 vuotta HYKS:n naistentautien ja synnytysten erikoislääkärinä toiminut lekuri, jolla kuulemma joitain tuhansia raskauksia ja synnytyksiä takana. :rolleyes:

"Rohkaisevasti" tulevaa synnytystä ajatellen totesi ainakin minulle, ettei tuollaiset kivuliaatkaan epäsäännölliset harjoitussupistukset tee kohdunkaulalle "yhtään mitään". :confused:

Mutta näyttämässä voi aina käydä. Ei siitä haittaakaan ole :happy:
 
joo harjotussupistukset ei oo vaarallisia. ne kipeet supparit on ainakin mulla samantuntusia ku synnytyksen alussa, tuntuu ihan alhaalla kohdussa, eka menkkamaisia mut pahenee kerta kerralta. tunnistan aiemmista synnytyksistä. ja sitte vasta tilanne on ollu "huono" mun kohdalla, kun ne alkaa tihenemään ja voimistumaan, ja jatkuu siis tyyliin yli tunnin levosta huolimatta..sanoin viime neuvolassa et mulla on ollu taas suppareita, mutta ei ne alkanu sen kummemmin tutkimaan, eikä mun puolesta kyl tarvettakaan. ku ei oo mitään vuotoa tms. sitte jos tulee vuotojakin niin voi huolestua.
 
Olen viikolla 27 ja nyt supistaa kipeästi maha sekasin ja oksentelu minulla on kaksi lasta jotka on syntynyt raskausviikolla 37 ja 35. Sekä yks kohtu kuolema viikolla 31. Neuvolan täti sano että tämä vauva voi tulla ennen aikojaan en tiijä onkohan tuloillaan
 
Mulla tutkittiin viime viikolla kohdunsuu Ja kaikki paikat oli niinku pitikin :) sain vajaa viikon mittaisen sairasloman jos supistukset sillä rauhoittuisi ja onhan ne nyt tietenkin rauhottunutkin, kun ei tarvii töissä rehkiä.
 
Mulla tulee pieniä supistuksia lenkkeilyn/rehkimisen ohessa. Aluksi säikähin kun meni alamaha iha kovaks ja ei ollu moisista tuntemuksista tietookaa. :grin Onneksi eivät oo kivuliaita ja meneevät nopeesti ohi. :) Mut jostai luin et ne on yleisiä ja ei pitäs olla hätää?

Niinku enough tuolla kirjoitti kokeneen lääkärin kannasta jopa kivuliaisiin supistuksiin. Kai ne sit tosipaikan tullen on vähän erilaisia. Toki omalla periaatteella liian varovainen ei voi olla. :wink
 
Mulla on tässä tullu ihan muutamia harkkasuppareita, sillee et olo on vähän phuhhuh, mut ei tee kipeää. Toivottavasti pysyykin tällä mallilla tonne toukokuulle :D
 
Takaisin
Top