Ennenaikainen synnytys

Orvokki: se on verikoe jolla selvitetään onko kohonnut riski ennenaikaiseen synnytykseen.

Hyvä Eevei,että pääsit kotiin. Kotona on niiin paljon mukavampaa (itsekin täällä kolmatta päivää 7,5vk osastohoidon jälkeen). Toivottavasti supistelut pysyy poissa!
Actim partus otetaan kohdunkaulakanavasta. Jos on negatiivinen,on aika varmaa ettei synnytä lähi viikkoina. Sen sijaan positiivinen tulos ei kerro oikein mitään,joten voi mennä useampikin viikko. Eevei,millä viikolla oletkaan nyt?

28+3. Olisi kiva päästä vielä ainakin kuukausi eteenpäin että olisi lähemmäs sama kuin esikoisella. Vauvan painoarvio oli jo 1300g joten vaikuttaa kasvavan aika haipakkaa. Olisi hyvä että tämäkin lapsi olisi "viikkojaan kypsempi" kuten esikoinen.

Olis ollu kyl tosi kurjaa jäädä sinne, olisin saanu varmaan jonkun käytäväpaikan. Siellä oli eilen joku kaksosruuhka. Kuulin ku kätilöt jutteli et "veitsi viuhuu tiuhaan" ku oli niin paljon sektioita ja monet kaksoset. Kaikki vauvojen valvontahoitopaikat oli varattu. Mua vähän itketti siellä ku näin ne samat paikat missä piti itekin omaa vauvaa käydä katsomassa ku ne on siinä synnärin yhteydessä. Tuli kaikki muistot mieleen.

Actim partuksen tärkein tieto on juuri se negatiivinen tulos, koska se on tosi luotettava ja äiti voidaan kotiuttaa. Positiivinen lähinnä kertoo että kannattaa seurata tarkemmin, varsinkin jos on muitakin oireita. Missään tapauksessahan se ei sano että nyt sä synnytät 2 viikon sisään varmasti, koska oireet jo itsessään saa aikaan sen että aletaan ehkäiseviin toimiin.

Mä ku kävin kans tiistaina siellä synnärillä tarkastuttaa tilanteen ni sano et kätilö et nyt on semmonen kaksossuma tulossa kesälle. Et välillä on semmosia kausia et niitä tulee paljon ja sitten taas hiljenee.

OHHO!!!! Mistä lie ilmansaasteista johtuvaa tuo korkea kaksosten määrä :grin

Multa otettiin nyt myös joku uusi testi, Partosure, joka on myös paljon informatiivisempi positiivisena. Onneksi tämä oli kuitenkin negatiivinen, vaikka Actim partus olikin positiivinen. Peukut pystyssä Eevei sulle, että pääset vielä monta viikkoa eteenpäin! tämän asian takia kyllä jaksaa levätä, vaikka välillä pää hajoileekin.

Multa tässä kysyttiin että haluaisinko toisten kaksosten odottajien kanssa samaan huoneeseen kun meitä on täällä osastollakin kuulema useammat. :D
ja tosi paljo kuulostaa olevan kaksos odottajia nyt ku tuttava piirissäkin on nyt mun lisäksi toinen tosin hänellä siltä toiselta vauvalta puuttuu pää niin hänen raskaus puretaan automaattisesti rv 30 ettei vaan tule verien vaihtoa kun hänellä on mono-mono raskaus.
Yhet pikku kaksoset vissiin syntynykki nyt täällä ainakin sen perusteella mitä kätilöt tuolla käytävillä puheli.

Mulle ei oo tehty ees mitään tommosia testejä. Esikoisen aikaan tehtiin mut nyt ei. Miksiköhän, entiiä.

Hyrrrh.. kamala tilanne tuollainen, jos tietää jo valmiiksi, että toisella lapsella ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä. :(

Mistä lie sitten johtuvaa tällainen maanlaajuinen kaksosbuumi? Joku ydinlaskeuma tullut kenenkään huomaamatta? :D Toisaalta kaksosuus on esimerkiksi afrikassa melko yleistä. Aasiassa taas hyvin hyvin harvinaista. Auringonvalo selvästi lisää kaksosuutta, eli ehkä päivä paistaa joskus tänne pohjolaankin..

Kävin polilla tänään, ei muita muutoksia kuin funnelingin alku oli ilmestynyt, mutta vasta 4mm. On tää lepo siis auttanut :) mulla on vielä yksi käynti 32+0, sit ei enää seurata ku on niin paljon viikkoja kasassa :) ei kyl enää osaa pelätä ku maanantaina tulee 30+0 ja tuntuu et sit on jo aika isot viikot.

Ja jotenkin sitä on vaan asennoitunut että me ollaan jo keskosperhe, tulee toinenkin keskonen jos tulee. Sitä se lääkärikin sanoi että kun hän päättää lähteä syntymään niin sitten päättää, muuta ei voi tehdä ku vältellä provosoivia tilanteita levolla ja sit jarruttaa ennenaikaista synnytystä.

Mä oon ainaki ymmärtäny et se tarkottaa et kohdunkaula alkaa ylhäältä aukeamaan. Se on vakavampaa mitä alhaalta aukeaminen ku sit vauvasta tuleva paine yms helposti sit vaan avaa ja lyhentää kohdunkaulaa ja vauva tosiaan tulee sitten jos on tullakseen.

Ehkä voisi tännekin lyhyesti kertoa että myös ennenaikainen synnytys on näillä näkymin myös täällä tiedossa :(

Jouduin tiistaina osastolle alkavan raskausmyrkytyksen ja istukan toimintahäiriön takia. Lääkäri väläytteli et ennenaikainen synnytys ja keisarinleikkaus olisi tiedossa. Nyt siis viikkoja 28+5 ja tilanne toistaiseksi vakaa, mutta eipä tässä oikein voi muuta kuin odotella.

Hieman kyllä hirvittää ja pelottaa tuleva mutta päivä kerrallaan on mentävä eteenpäin.

Hyvä Eevei,että tilanne vielä kuitenkin rauhallinen. Toivottavasti vielä pysyisi muutaman viikon!
Itse kävin eilen kanssa kontrollissa polilla ja kotihoito oli ilmeisesti auttanut paremmin kuin osastohoito,koska kohdunkaula oli muutaman millin pidempi kuin osastolla! Sain sitten hyvällä mielellä palata kotiin takaisin. Viikkoja nyt 31+ 3 eli ihan hyvät jo verrattuna lähtötilanteeseen. Seuraava kontrolli 33 vkolla ja ehkä sitten saisi jo liikkumislupiakin melkein 12 vk:n levon jälkeen (jos siis sinne asti päästään).
Hyvää pääsiäistä ja monta raskausviikkoa vielä kaikille ennenaikaisen synnytyksen uhan alla oleville!!! (olipa pitkä toivotus)

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Takaisin