Ennenaikainen synnytys

Puolikas

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka! Onko täällä vielä muita joita uhkaa liian ennenaikainen synnytys? Itsellä ollut koko viikon napakoita supistuksia, välillä jopa 5-7min välein, toissapäivänä kävin tarkastuksessa ja kohdunsuu pehmeä ja kohdunkaula lyhentynyt 3cm.. Päästivät kuitenkin kotiin lepämään mutta eilen alkoi tihkuttaa verta ja nyt odotan että saan soitettua neuvolaan. Voiko vauva selvitä jos syntyy jo nyt (viikkoja 27+1)? mulla on molemmat lapset syntyny etuajassa mutta kuitenkin vasta 35vk jälkeen ja nyt pelottaa ihan sikana..
 
Tsemppiä!!!
Rv 26 eteenpäin on jo hyvät mahdollisuudet selvitä. Suurin riski lienee ulkopuoliset infektiot, jotka on keskoselle kovia koetuksia. Ja toki voi jäädä jotain elinikäistä vaivaa keskosuudesta, mutta ei välttämättä. Pienimmät selvinneet keskoset on syntyneet vissiin jo rv 23.
 
Eikös heinäkuisissakin joku jo synnyttänyt? Muistaakseni äiti kirjoitti että tyttö syntyi 24+ jotain. Aika pelottava ajatus, mutta nykyään tosi pienilläkin on jo mahdollisuus selvitä! Mun serkun tyttö syntyi sektiolla rv 27 ja on nyt ihan ikäisensä oloinen todella tomera ekaluokkalainen.

Puolikkaalle tsempit ja vielä vaan tarrasukkia, toivottavasti vauva jaksaa vielä makoilla masussa muutaman viikon! :Heartred
 
Mahdollisuudet selviämiseen alkavat olla lähemmäs 90% noilla viikoilla. :) Keskoshoito Suomessa on maailman huippua!

Heinäkuisista tosiaan on yksi jo synnyttänyt. Ainakin vielä on ilmeisesti tyttö elossa ja näyttäisi ihan hyvälle, vaikka helppoa heillä ei tule olemaan.

Ennenaikaisuuden riski on aika monella kesäkuisella. Mm. Jokaisella kaksosodottajalla.
 
Täällä maattu tänään neljä viikkoa sairaalassa ennen aikaisen synnytyksen riskin vuoksi. Välillä mennään takapakkia ja ollaan supistusten esto lääke tiputuksessa ja sit taas välillä on hetkiä että vois lähtee kotia kun mitään oloja ei ole. Mullahan kohdun kaulaa jälellä 4mm joka sekään ei enää kiinni, sisäsuu kokonaan auki ja ulkosuu sormelle. Viikkoja tänään 28+0.
Vauvalla on hyvät selviämis mahollisuudet jo mutta infektioiden riski on toki suuri. Onneksi suomessa on hyvä keskos hoito. :)
Paljon jarru sukkia Puolikas sinne sinun vauvalle ja toivotaan että veren vuoto ei olis mitään vakavaa. :)
 
Täällä myös ennenaikasuuden riski perussairaudesta johtuen. Eilen pääsin kotiin sairaalasta missä lepäilin suunnilleen viikon ku alko niin paljon supistelee. Mulla yli kuukausi sitte huomattiin et kohdunkaula pehmenytyny. Nyt tilanne kuitenki rauhallinen, kohdunkanavaa jälellä melkeen 3cm, kanavan ulkosuu edelleen kiinni utta sulettua kanavaa ei mullakaan ole ku 8mm. Nyt otan kotona levon kannalta ja toivon et päästäs mahollisimman monta viikkoa vielä eteenpäin. Sisko synnytti 3 vuotta sitte rv 30. Tytöllä astma ja ollu eka parina vuotena paljo sairaalassa mutta nyt on kyllä niin topakka ja vahvatahtonen täysin ikäistensä tasonen murunen :)
 
Kyllä se vähän on tuurista kiinni miten ne keskoset pärjää. Mun kaverille syntyi rv 24 tyttö. Oli 30 cm ja 600g. Pysyväksi vaurioksi jäi vain äänen käheys kun äänihuulet vaurioituvat kaikista putkista mitä milloinkin oli. Sitten taas toisen kaverin vauva syntyi rv 28 ja aivoinfarktin vuoksi sai pahan cp vamman. Ryömimällä liikkuu nyt kun on kaksi vuotta. Toinen puoli kehosta ei liiku juurikaan.
 
Meidän tytär syntyi 2.8.2013 rv 33, painoi 2400g ja 45cm pitkä, oli siis ikäistään vähän isokokoisempi. Oltiin 4 päivää naistenklinikalla vastasyntyneiden valvontaosastolla ja Jorvin sairaalassa L2-osastolla lähes 2-viikkoiseksi, eli kotiuduttiin suhteellisen aikaisin, lähinnä siksi ettei pienellä ollut mitään suurempia takapakkeja kellastumisen lisäksi (mutta siitä voivat kärsiä myös täysiaikaiset vauvat) ja siksi että hoidettiin häntä osastolla niin intensiivisesti, ja haluttiin opetella tekemään kaikki, ja katsoivat että pärjäämme myös kotona keskimääräistä paremmin. Sairaalassa ei ollut keskoskaapissa vaan avopedillä missä on siis lämmöt muttei kattoa, ylipainehappiletku oli 4 tuntia ja sitten vaan viikset, glukoosi-infuusiokanyyli oli 3 päivää syöttämässä suoraan suoneen, mutta onneksi oli maha niin kypsä että pystyi maitoa sulattamaan tosi hyvin.

Hänellä oli kotona vielä jonkun aikaa nenämahaletku, kun ei jaksanut syödä tarpeeksi, ja muistaakseni 3kk annettiin vitamiinilisää ja vuoden ikäiseksi asti rautaa. Maitona oli loppujen lopuksi Nutrilon AR-1, se on sellaista sakeaa "vaahtomaista" korviketta, kun vaivasi silent reflux, eli vatsahapot valui aina kurkkuun muttei kuitenkaan pulahtanut ylös asti. Lisäksi oli koliikkia. Hän ei kuitenkaan infektiosairauksista kärsinyt ennen vuoden ikää, mutta ei kauheasti häntä altisteltukaan. Kotona oli ekat kuukaudet tiukka hygienia ja sairaana ei saanut tulla kylään, ja käsidesiä oli joka hyllyn kulmalla.

Nyt on reipas tyttönen, ei jäänyt mitään merkkejä, ei edes puheen kehitys ole jäljessä mikä piti olla todennäköistä. Kalalle on allerginen. Kasvun taisi saada kiinni jo puolivuotiaana, mutta kasvoikin ihan hirveää vauhtia ja meinasi olla jo ihan pullaposki, tyypillistä keskosille. He kasvaa suhteessa nopeammin kuin täysiaikaiset kunnes saavuttavat ikäisensä kehityksen.

Oon nyt suoraan päässyt äitipolin asiakkaaksi edellisen synnytyksen takia, joka käynnistyi ihan spontaanisti supistuksilla, vedetkin meni vasta kun kätilö puhkaisi kalvot. Ei sille mitään syytä löydetty, ja nyt mulla todettiin että kohdunkaula on ihan pehmeä ja ulkosuu on sormelle auki, eikä taaskaan mitään infektioita. Ei vaan kestä. Oon nyt semi-levossa ja meen ennen pääsiäistä uudelleen kontrolliin jos ei tilanne muutu miksikään ennen sitä. Vauva ei ole onneksi vielä laskeutunut, luulen että kanava alkaa nopeasti avautua heti kun se iskee päänsä tuonne lantioon. Tuntuu että jos vähänkin puuhailee jotain isompaa niin alkaa supistella, tuntua painetta alapäässä, ja nyt on alkanut jo häntäluutakin särkeä ja pelkään että se johtuu siitä että vauva alkaa laskeutua.

Näillä viikoilla on selviytymismahdollisuudet jo yli 90%, ja jos vauva on kehittynyt normaalisti ja ehdit saada kortisonit hyvissä ajoin, lapsi pystyy kyllä jo pian hengittämään itse avustettuna ja liikkuu ja on selvästi hereillä välillä, ja avaa silmiään. Ja ehkä itkeekin! Ja näkee unia. Mitä enemmän viikkoja ja päiviä ja painoa ehtii kerätä, sen parempi. Ja saat vauvan syliinkin suhteellisen pian, paidan alle kenguruhoitoon. Mutta kannattaa oikeesti ottaa tosi iisisti, ja soittaa mieluummin suoraan synnytysosastolle eikä neuvolaan jos tulee ennenaikaisen synnytyksen oireita. Ei kannata jäädä odottelemaan.
 
Varhain syntyneet on keskimäärin aikuisena lyhyempiä kun muut mut eipä toi hirveen iso harmi oo, no lapsena kyllä mut ei enää. Ja kaikki muut tietämäni keskosena syntyneet on pidempiä kun minä, no on ne kyllä isompina syntynytkin. Mut tosiaan aikuisena ei oo mikään este töissä käynnille, yliopistoon menolle, perheen perustamiselle ym. Tietysti riippuu miten vaikeita vammoja on saanu. Keskosia on hoidettu jo hyvin, hyvin pitkään Suomessa. Tiedän yhden 60-luvun alussa syntyneen 1600g syntyneenä naisen, toi painohan saavutetaan keskimäärin viikolla 31 ja 80-luvun alusta lähtien on hoidettu jo 750g painosia ja sillon lasten pelastamisraja oli 25+0. Joitakin tutkimuksia (Lääkärilehti, Terveysportti) on et keskosena syntyneet perustaa perheen, löytää kumppanin ja aloittaa seksielämän keskimäärin myöhemmin kun ikätoverinsa.
 
Meillä on useampi keskoslapsi. Syntyneet rv 30-33. Kaikki ovat terveitä eikä ole keskoduudesta jäänyt mitään. Aluksi kehitys tulee viiveellä, mutta n.2 vuotiaaksi mennessä ottaneet ikätoverit kiinni. Mulla menee vedet liian aikaisin ja synnytystä viivytetään niin pitkään kun pystytään, ikinä ei oo yli viikkoa voitu estää kun tulehdus nousee, mutta huonekaveri oli 8 vai oliko peräti 9 viikkoa vesienmentyä vuodelevossa ja nyt hänellä on suloinen lapsi, muuten ihan terve mutta epäillään astmaa.

Toivottavasti Puolikas pääset rv30 asti, silloin viikkoja on jo hyvin. Meillä on lapset oleet sairaalassa 3-7 viikkoa. Mutta niin kuin moni kirjoittikin, suomessa keskoshoidon taso on korkealla. :Heartred
 
Mulla synty poika rv 34+3 kun piti hepatoosin ja alati nousevan sappiarvon takia käynnistää. Olin saanut viikko aikaisemmin kortisonipiikin keuhkoja kypsyttämään. Poika oli kaikkien yllätykseksi 2930g ja 48 cm ja ei muita ongelmia kun tuo keltaisuus, viikko oltiin sairaalassa. Nyt olen kiitollinen että sain pojan jo tuolloin, tiedä minkä painoinen olisi ollut viiden viikon päästä tuosta :O ei osaa ajatella edes kuinka onnekas oli kun ei mitään ongelmia ollut.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla la 1.6. Nyt siis viikkoja 29+5 ja sairaalassa viikolta 22+3 eli reilu 7 viikkoa ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi. Kohdunsuu rakenneultrassa 3,6cm ja 2vk myöhemmin äitiyspolin kontrollissa 1,5cm ja siitä 2pv enää 0,7cm. Edellisessä raskaudessa kivuttomat supistukset aiheutti myös kohdunsuun kypsymistä ja silloin lepohoidossa 26 viikolta lähtien, mutta synnytys vasta 37+6. Nyt siis ekat 4 viikkoa pää alaspäin ja 26 vk asti supistuksia estävässä tipassa. Tilanne onnks pysyny samana kuin tullessa. Kivuttomia supistuksia vaihteleva määrä päivässä lääkkeistä huolimatta. Nyt vähän jo toiveita päästä kotiinkin ylihuomenna, kun täyttyy rv 30. Rankka raskaus kyllä ollut tähän mennessä, mutta rankempaa olis ollut jos olis synnytys käynnistynyt aiemmilla viikoilla.
27 viikkoisella on jo hyvät mmahdollisuudet selvitä, mutta tietenkin parempi mitä pidempään pysyy vielä mahassa. Kovasti tsemppiä täältä, todellakin tiedän huolen määrän!! Nyt vaan levossa tiukasti ja herkästi päivystykseen näytille. Kohdunkaulaa sulla onneks on vielä aika paljon jäljellä.
 
Mie oon syntynyt vuonna 92 raskausviikolla 25+0 ja täysin terve oon. Ei astmaa, ei silmälaseja oo tarvinnu eikä mitään muutakaan. Koulussa oon aina pärjänny hyvin eikä oo mitään keskittymisvaikeuksia ollu tai mitään. Geenien puolesta miun pitäs olla aika rutkasti pitempi, todennäkösesti vähän yli 170cm, mutta oon vaan 158cm. Mutta tyytyväinen oon tähän, naisena on helpompaa olla lyhyempi. Mies tosin nauraa välillä, kun kaupassa joudun jalat ilmassa roikkumaan pakastealtaan reunalla, jos jotain pitää oikein syvältä kaivaa. Raskaana tosin mies on ne kaivelut hoitanut, mutta muuten se on lähinnä koomista :) Eli hyvinkin voi käydä, toki monille jotain pienempää tai isompaakin jää, mutta ei aina. Vuodesta 92 on kuitenkin keskoshoito ottanut hirmusia harppauksia eteenpäin, mahollisuudet on hyvät.
 
By the way, väärä topic mutta pakko kysyä: mitä Lorenzia sulle kuuluu? Susta ei oo kuulunu mitään vähään aikaan! :) Tuu kertomaan kuulumiset vaikka maaliskuun-topiciin.
 
Mun kaverin poika syntyi hätäsektiolla rv26 istukan repeämisen vuoksi. Painoi vähän vajaa 800g. Oli sairaalassa monta kuukautta, mm. keuhkot oli niin kehittymättömät. Kerran pari oli hengenlähtö tosi lähellä. Mutta poitsu selvisi ja on nyt terve ekaluokkalainen. Tarvii silmälaseja ja käy fysioterapiassa edelleen, mutta on terve, fiksu ja aivan ihana nuorimies. ♡

Tsemppiä kamalasti kaikille, jotka ennenaikaisen synnytyksen uhan alla jännittävät! Toivotaan että vauvat pysyis vielä pitkään masuissa vahvistumassa. Mutta kuten aiemmin jo moni on sanonu, jos sattuis käymään niin että vaavi ei masussa malta enää köllötellä, meillä Suomessa on huipputason keskoshoitoa ja näillä viikoilla mahdollisuudet on tosiaan jo melko hyvät.
 
Kävin tänään vähän käyrällä... Mut onneks rauhottu. Kanavaakin oli sen verran että pääsin kotiin :Heartpink ja vannotettiin olemaan enemmän vaakatasossa.

Actim partus oli valitettavasti positiivinen mutta lääkäri sanoi että mun kohdalla sillä ei ole väliä ku mulla on joka tapauksessa korkea ennenaikaisen synnytyksen riski.

Mutta ihanaa olla kotona!!!
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top