Elokuun löpinät

Heissan!

Olen ollut aika hiljainen, ihan unohtunut tämä foorumi! Tänään 15+5 rv täynnä :)

Kävittekö muuten kaikki np-ultran yhteydessä niissä verikokeissa? Minä kävin ja kromosomiseulan riskiluku oli 1:250, joka on juurikin se raja-arvo. Lisätutkimuksia tarjottiin jo tuon tuloksen perusteella (lapsivesinäyte/istukkanäyte), mutta en niihin halunnut osallistua. Niskaturvotus oli täysin normaali ja vauva hyvinvoiva np-ultrassa. Mikään muu ei siis viittaa siihen että mikään olisi vialla. Itse en tutkimuksiin osallistunut sen takia, ettei tutkimustulos olisi muuttanut päätöstäni pitää tämä lapsi. Lisäksi nuo tutkimukset pitävät sisällään suuremman keskenmenoriskin, kuin mitä riski kromosomipoikkeavuuteen meillä on. Onko kellään kokemuksia aiheesta? Oletteko käyneet ko.tutkimuksissa tai saanet seulasta poikkeavan tuloksen?
 
Mulla on kerran aikaisemmin otettu tuo istukkanäyte (ei siis tässä raskaudessa). Lääkäri otti sen kyllä hyvin asiantuntevasti ja varmisti että on turvallista ottaa se istukasta (muuten oltaisiin odotettu että voi ottaa lapsivesinäytteen). Tutkimuksen jälkeen vielä ultrattiin ihan vain meidän vanhempien rauhoittamiseksi että kaikki on pienellä hyvin. Ei se mukavaa ollut mutta nopeaa eikä kovin kivuliastakaan, vaikka kyllähän pistot aina tuntuu. Meillä vaan riskit oli niin suuret että oli meille siinä kohtaa helppo päätös ottaa ja itse tutkimus/pisto ei ollut tosiaankaan suurin murhe sillä hetkellä. Tuloksia on tietty aina raskasta odotella.
 
Mimmi, mulle ei edes kerrottu noita suhdelukuja tässä raskaudessa. Sanottiin vaan että seulat on negatiiviset ultran yhteydessä. Verikokeissa täällä meilläpäin käytiin jo rv 10, eli pari viikkoa ennen ultraa.
Tänne ei ihmeitä, rv15 nyt virallisestikkin täynnä ja edelleen pelkkää masun kasvattelua. Tai no itseasiassa, mähän taisin tänään tuntea Hertan! Just tuli mieleen :) Kuuntelin dopplerilla ja samaan aikana kun kuulu kova kumahdus dopplerista, niin mahan sisällä tuntui sellainen pieni sävähdys. Kai pikkuinen sit monotti just sopivassa kohtaa tms :)
 
Heippa vaan kaikille

En täällä mitään kummallisempaa kuulu. välillä olen ehkä tuntenut liikkeitä. En tiedä. Esikoisestakin taisin tuntea liikkeita rv 16-18. mutta sitten jo rv20 tunsin käteen asti ne. siis 4-5 viikkoa viel odotettaan jos käteen asti tuntis nitä liikkeitä.

Mun esikoinen täyttää tänään 1-vuotta. On se aika mennyt nopeasti. Just olin raskaana ja synnyttämässä. Ja nyt se konttaa lujaa karkuun ja yrittää ottaa ensimmäisiä askeleita ja hampaitakin tuli viime viikolla ensimmäinen. Kova vauhti kasvaa. Lauantaina sitten vietetään jäbän kemuja. Ja niistä mulle on jo tullut stressii. Aluks vieraita piti olla 20, sit 5henkilöö perus, no kutsuin sit lisää vieraita, no nyt tällä viikolla mulle ilmoitettiin että nää peruneet henkilöt sittenkin tulevat. ÄÄk. no nyt vieraita on jotain 26 ja 76 neliöinen kämppä. Onneksi sopu tilaa antaa. Huomaan nyt kun stressaan niin tulee syötyy suklaata, vaikka muuten pystyn tuota välttelemään.
 
Täällä vielä mukana!

17. viikko on kohta täynnä. Maha on kasvanut vähän ja liikkeitä on tuntunut todella vähän. Esikoisesta muistelin että ois tuntunut jo aiemmin. Täytyy vaan malttaa. Joko muilla on säännöllisesti liikkeitä?

Vuodot ovat rauhoittuneet (jollain oli ollut vuotoja, lohdutan, itse säikähdin kamalasti mutta kaikki näyttää kääntyneen hyväksi). Seuraava tarkistus ensi viikolla. Ultrassa olen saanut tarkistusten takia käydä noin 3 viikon välein. Sinällään kiva nähdä kasvua ja kehitystä :) Tosin nyt kun vuodot on loppuneet niin voi alkaa murehtimaan istukan paikkaa, se on kuulemma huono ja jos ei siirry niin "suunniteltu sektiokin olisi haastava". Aina jotain...

Oma paino ei ole noussut, olen tästä kyllä tyytyväinen. Lähtöjään kiloja oli ihan riittävästi. Koetan vain syödä terveellisesti ja vältellä herkkuja. Eikä maha oikeesti vedä entisenlaisia annoksia.

Että tämmöistä elokuulle.
 
Niin se elokuukin vain lähenee loppuaan ja raskausviikot lisääntyy. Eiks ookin mahtavaa? Joko huonosta olosta kärsineet ovat saaneet helpotusta oloonsa? Mulla on ihan selkeästi olo parantunut parin viime viikon aikana. Väsynyt olen kyllä edelleenkin, mutta sen kanssa kestän, kun ei enää tarvitse oksentaa. Öisin heräilen aika paljon, päivisin yritän nukkua päikkärit. Parasta on ollut se, että jaksaa taas vähän lenkkeillä. Eilen kävin mahtavassa säässä sauvakävelyllä metsässä ja kyllä teki ihanaa. Odotan kovasti kuulaita, vielä vähän vilpoisampia syyspäiviä. Huomenna olisi neuvola. Näkeepähän taas missä mennään. Ja saan toivottavasti ensimmäistä kertaa kuulla sydänäänet :Heartred.

Onnellinen: Miten teidän 1-vuotiskemut sujuivat?

Nyytti: Mäkin olen muutaman kerran tuntenut elämää masussa. En tunne liikkeitä vielä joka päivä, mutta satunnaisesti. Ihanaa!

Mimmi: Minulla ei ole sinun kaltaistasi kokemusta. Verikokeisiin olen kyllä osallistunut joka kerta. Toivotaan kovasti, että teillä on kaikki hyvin.
 
Heissan kaikille!

Tänään alkoi 17. vk. On se jo pitkällä tää raskaus :) Mulla on pahoinvointi alkanu tosissaan helpottaan. mistä oon tosi mielissään, pystyy aatteleen normaalia elämää! No sen tilalle on iskeny jäätävä alaselkäkipu, varmaan oon maininnu siitä aikasemminkin. Mut issias hermoon ottaa välillä tosi kipeesti, autossa on hankala istua pitempää matkaa, varsinki illalla. Eilen sit tuli ihan tosissaan , olin täysin liikuntakyvytön koko illan... Ei pystyny istuu eikä olla maate millään lailla ( yritä siinä sitte saaha unta) ei pystyny seisoon. muutaku sillee tosi kumarassa pää polvissa. Että mihinkähän tää nyt etenee. Hirvittää. Oon käyny hierojalla mut ei ollu kovin merkittävää apua. Onko muilla kokemuksia tällasesta?

Muuten on kaikki hyvin, oon ehkä tuntenu vähä pikkusen liikkeitä, hyvin vähän. Enkä oo varma onko ne liikkeitä mut jotaki tuntuu välillä. Ihanaa ja mielenkiintosta! :) Ja masu on kasvanu ehkä viikon aikana ihan oikeeksi vauvamasuksi. Porukat ja kaveritki on huomannu!
 
Hei! Täällä viikko 16 meneillään ja vointi ollut tosi hyvä. Oon myöskin ehkä tuntenu vähän liikkeitä, voihan ne niitä vauvan liikkeitä jo olla :Heartred Kotona on voitu kuunnella sydänääniä dopplerlaitteella ja eniten sitä odottaa rakenneultraa seuraavaks :) on kuitenkin lokakuun puolella rakenneultra, ( 2.10.), ei vielä syyskuulla..

olgamaria, toivotaan että kivut lähtee pois! Ja ihanaa raskauden jatkoa kaikille, kohta ollaan jo syyskuulla! :)
 
Täälläkin pahoinvointi helpottanut ja olo vihdoin lähes normaalin tuntuinen. 17.viikko menossa, ja eilen illalla oli aivan kuin olisin tuntenut pari hentoa potkua! Voi tietenkin olla kyseessä tavallista suuremmat ilmat suolistossa, mutta nuo tuntuivat jotenkin erilaisilta. Ensimmäisen jälkeen laitoin käden vatsalle ja olin tuntevinani toisen käteenikin. :love017
 
Hei!!

Siis meillä oli viikko sitten esikoisen 1.v synttärit. Ne menivät hyvin. Porukkaa oli pari kymmentä. Esikoinen heräs päiväunilta , niin ensimmäiset vieraat olivat tulleet unien aikana. ja sitä sitten ihmeteltiin kun porukkaa oli tullut unien aikana. Ite en päässyt keittiöstä oikeastaan pois. Joko keitin kahvii/teetä tai lisäsin tarjottavia. Loppu hyvin kaikki hyvin.

Minulla oli hetken väsymys poissa, mutta nyt tuntuu taas tota väsymystä. Vaikka esikoinen antaa nykyisin nukkua koko yön. Mutta osaisipa mennä tarpeeksi aikaisin nukkumaan, eikä kukkisi melkein puolille öin. ja meillä kuitenkin herätään vasta 8-9 aikoihin. ei mitenkään aikaisin =)

Pitää käydä alkuviikosta Kelassa kysymässä, että vaikuttaako äitiysrahaan, jos meen kerran viikossa nyt viel töihin 4-5 kuukaudesksi. Kuitenkin hyvä oli tuo äitiysraha, kun tulot oli ennen edellistä raskautta hyvät. Kun tuolla 300 ei oikein pitkälle pötkitä ja lapsilisällä 100. tai oikeastaan tuo raha menee lainaan ja johonkin laskuun. ei jää mitään omaan elämiseen. Periaatteessa mies elättää meitä. Jos olisi vain lauantait töissä niin tulisi siitä vajaa 300 kuukaudessa käteen. olisi se sentään jotain. Ja mies saisi silloin esikoista hoitaa ja ite saisi aikuista seuraa. =) En ole vielä kertonut töissä että toista ootellaan. tai olen käynyt siellä viimeksi ennen kesää. Ennen kuin plussasin =)

Mitä mieltä olette tästä uudesta kotihoidontuki hommasta, että isälle puolet ja äitille puolet ??? Mun mielestä aivan perseestä. Se periaatteessa tarkoittaisi ainakin mun kohdalla että joutuisin töihin, ja mieskin olisi töissä, koska miehellä sen verran paremmat tulot ettei kannata jäädä kotti. sitten joudutaan laittaa esikoinen tai ainakin seuraava jo pienenä hoitoon. En tykkää ollenkaan. Vaikka tarkoituksena olisi vielä yks tai kaks pientä saada tämän jälkeen. et 3-4 olisi hyvä lasten määrä. tämän jälkeen olisi sitten jo puolet tehty =)

Huomenna olisi viimeinen päivä tätä kuukautta ja sitten onkin jo syyskuu ja kuukausi enää rakenne ultraan, joka on 1.10. Ei meinaa malttaa odottaa. Vaikka aika menee omalla tavallaan paljon nopeammin, kuin esikoisesta. Ei aina edes ajattele et olis raskaana. Juoksee vaan taaperon perässä. Joka kiipeilee aivan joka paikkaan ja nyt jo 15-20 askelmaa =) Nopeasti nää oppivat. Niin viikkoja olisi sunnuntaina 17.

Tulipas taas tekstiä, mutta hyvää viikonloppua kaikille raskausmahoille !!
 
Vielä ehtii elokuulle jotain lätistä... Oon käynyt täällä lueskelemassa, mutta kirjottelu on jäänyt. Oon aktivoitunut tuolla facen puolella.
Just päivittelin ultra- ja neuvolakuulumisia. Täällä siis kaikki hyvin :). MiniMe kasvaa ja mulla ihan ok olot. Kovasti odotan, että maha pullahtaa kunnolla :D.

Onnellinen uudet kotihoidontukisuunnitelmat on munkin mielestä perseestä! Ja tosi syvältä :/.

Hyviä oloja ja ihanaa odotusta kaikille!
 
Heiiii :) Tänään tuli 15 viikkoa täyteen! Ja pomolleki kerroin ja se oli ihan hirveen innoissaan ja onnitteli vaan o.O eiks pomojen kuuluis ol kiukkusii kun työntekijä jää niin pitkäks aikaa poies??

Mut joo.. Mulla oli oikein kysyttävääkin. Onkos muille ilmestynyt jo linea negra eli se ruskea viiva masuun, jota ei kaikille välttämättä tule? Täällä huomattu vaalea viiva jo.. Tuleekohan nyt se poika sitten vanhojen uskomusten mukaan? :wink
 
Siis mulle ei tullut esikoisesta mitään linea negraa, esikoinen poika siis. Ei oo kyl nyttenkään mitään tullut.

Siis viime vuona aluks keittiön päälikkö ei oikein ilahtunut mun uutisesta, mut oli loppujen lopuksi ihan mukava, ja loppua kohden antoi kevyempiä töitä. Varsinaiselle työnantajalle kerroin sitten vasta kun sain ne kelan laput. Nyt olen ajatellut kertoa töissä puolessa välissä. ja ehkä meen töihin jos kelalta saan sopivan vastauksen ensi viikolla.

Siis kaikenlaista olen aina suunnitellut tekeväni viikon aikana , ja loppu viikosta huomaan taas, ettei puoliakaan oo tehty. no onneksi ei oo sellaista pakonomaista tekemistä. mutta silti olisi kiva tehdä ne muutamat asiat mitä jo suunnitellut jo varmaan kuukauden päivät. tuntuu vaan et joka viikko jotain on. aluks oli esikoisen vauvarokko, ja sit synttärit ja tää viikko olen sitten ite hieman ollut flunssan kourissa. Ja olen niin paljon halunnut mennä kertomaan mun entiseen työpaikkaan tästä ilouutisesta. mutta ku ei ehdi niin ei ehdi.

Mutta huomenna on sitten eka syyskuuta ja jälleen lähempänä la.
 
Muistan että vaalea linea negra oli mulla esikoisesta ja esikoinen poika.

Ja tuosta kotihoidontuen muutos-jutusta en tykkää yhtään minäkään! Perheillä pitää olla oikeus itse päättää ja valita.
 
Takaisin
Top