Elokuun elot

Ei stevia ole sallittu vain siitä johdettu uute.
Markkioidat käyttävät tätä stevia intoa häikäilemättä hyväksi, mutta siihen, nimityksiin, tulee muutos.

Suora lainaus eviran sivulta:

"Steviakasvin (Stevia rebaudiana Bertoni) lehtiuutteesta valmistettujen stevioliglykosidien (E 960) käyttö makeutusaineena sallittiin 2.12.2011 alkaen.

Steviakasvin saattaminen markkinoille
elintarvikkeena on edelleen kiellettyä. Elintarvikkeiden markkinoinnissa ja pakkausmerkinnöissä ei ole sallittua käyttää sanaa ”stevia” tai ”steviauute” kuvaamaan makeutusaineena käytettäviä stevioliglykosidejä. Tämä viittaa kokonaisen kasvin tai sen osien käyttöön, mikä on edelleen kiellettyä."
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/koostumus/elintarvikeparanteet/lisaaineet/tietoa_yksittaisista_aineista/stevioliglykosidit/
 
Mutta jos steviasta siirrytään muihin aiheisiin... (se sallitaan kuitenkin kohta!)

Tämä voisi olla omana osiona tai tutustumisissakin, mutta onko teillä lemmikkejä? Jos on miten olette niiden hoidon nyt järjestäneet?

Meillä minä edelleen siivoa kissojeni vessan.
Miehen hoitamana se jäisi. Pesen vain kädet huolella. Ja meillä suurin toksoplasman uhka on nuo naapureiden irti juoksevat kissat jotka pas****t kasvimaalle! Porkkanat saa huolella pestä...
Koirille tehtiin ulkotarha mikä oli hyvä jo esikoisen kanssa. Ei tarvitse vauvaa välttämättä pakkaseen viedä, mutta koirilla on mahdollisuus käydä tarpeillaan. Muutoin lenkitykset hoidetaan yhdessä.
 
Aika stevia-soppa! :D

Meilläkin kissa ja mies hoitaa nyt kipon putsauksen yksin. Ja hoitaa muuten paremmin mitä ite jaksoin! :D
Esikoista odottaessa neuvolassa tosta toksoplasmasta puhuttiin just kissojen takia ja täti sanoi että kyllä voi sen kipon putsata kun just muistaa pestä hyvin kädet sen jälkeen, mutta mähän käytän tilanteen hyödyksi, pelottelen vähän miestä ja nautin taas 9kk kun ei tarvi siihen käymälään  koskea! emoticon
 
Meillä ei pupunhoidossa ole paljon vaihtoehtoja. :D Minä sen yksin hoidan, paitsi nyt kun olin viikon reissussa. Mutta ei kai noista pupuista nyt mitään erityisempiä tauteja voi saadakaan (?). Varsinkin kun meillä ei ole pihaa, missä se pääsisi ulos. Tosin nyt tuo pupu oli kaupan heinästä saanut loisia (ainakin eläinlääkäri sanoi, ettei muita mahdollisuuksia ole, kun ei tuo pupu ole vieraiden pupujen kanssakaan tekemisissä). Hieman sitten hermostuin, että voinko minäkin saada niitä! Mutta ilmeisesti ovat sellaista sorttia, jotka vaan tykkää pupujen turkista.

Kahvista vielä sen verran, että ennen join mielellänikin kahvia! Nyt ei ole maistunut ollenkaan... paitsi Suomessa käydessä! Ehkä tämä masuasukki sitten tykkää vaan pauligista, eikä näistä ulkomaan merkeistä!
 
Täällä päätti keho heittää viikon pienen kuumeilun päälle vielä normiflunssan :( Niin sitä pitää... hoh-hoijaa...
 
Meillä on kaksi kissaa ja koira. Kissoilla on robottihiekkalaatikko, jossa kakat ja pissat siis menevät hajutiiviiseen boksiin ja sieltä pussi pitää vaihtaa n. kerran viikossa. Meillä mies hoitaa sen, vaikka voisin kyllä tarpeen vaatiessa itsekin.

Koiran ulosvienti on pikkasen haastavaa vaunujen kanssa, ei muuten, mutta uloslähtemisessä kestää aina oma aikansa kun pitää olla lapsi ruokittuna ja puettuna jne. Mut yleensä näin; mies vie koiran joka päivä aamulenkille, mä käytän kerran-pari päiväsaikaan vaunujen kanssa, ja illalla taas kerran-pari käyttää mies. Ja välillä käytän ite illalla sitten "kädet heiluen" ja mies jää kotiin esikoisen kanssa. Voi että kun oliskin oma piha mihin vois nopeesti pissattaa vaikka päikkärien aikana.. mut ei. Mut toisaalta jos nyt on vähän haastavaa niin katotaan miten kahden lapsen kanssa pärjätään. :D Että en vielä valita!
 
vuononvaltiatar, pikaista paranemista sinulle!

Cilmi, no teillä on sitten kädet täynnä hommia, kun vauva syntyy! :) Mekin ollaan mietitty koiran hankkimista, miekkosella on ennen ollut koiria. Mutta varmaan just tuon takia, kun ei ole omaa pihaa, niin jää hauvahaaveet tuonnemmaksi.

Mulle aiheuttaa tuo pupu päänvaivaa. Eläinlääkäri totesi, että se on valeraskaana! Mietinkin, että se on käyttäytynyt vähän oudosti. Se kaivaa kissanhiekkalaatikostaan hiekat pihalle ja käy yhtenään sohvan kautta ikkunalaudalta varastamassa pienen puisen koriste-esineen! Sitä se sitten nuolee matolla kököttäessään...
 
Vois sitä taas pitkästä aikaa käydä kirjottelee :) väsymys ollu niin järkyttävää et ei oo jaksanu töiden ohella hirveenä mitään tehä ja töissäki tuntuu melkeen ylivoimaselta olla ja kaiken päälle oon kolme kertaa joutunu tiskin takaa kesken asiakaspalvelun lähtee vessaa oksentaan ( töissä r-kioskilla ). Ja töissä olen työkavereille kertonu ku ei oikeen muulla voi selittää oksentamista. Itellä on kissa ja mies hoitaa laatikon puhistamisen ja ei ees enää anna mun sitä puhistaa :) koirasta ollaan haaveiltu ja mietittiin et pitäskö äippä lomalla ottaa pieni pentu, mut ehkä sitä kattoo sitte voinnin mukaan :) neuvola oli 13.8 ja nyt sit tulee nt-ultra 7.9, hiukan se jännittää, et onko kaikki ok mut ei vaan saa liikaa alkaa miettimään. Ei vaan millään jaksas oottaa ja jotenki tuntuu et aika menee niin hitaasti mut kai se toisaalta menee nopeesti ku viikkoja on "jo" se 9+4 ja kohta alkiostaki tulee sikiö. Mahan kasvua ootan innolla ja koitan koko ajan seurailla sitä, mikä on kyl hiukan turhauttavaa, koska ei siinä nyt salaman nopeasti mitään tapahdu :) Hirvee hinku ois ostella kaikkee mut ei vielä oikee uskalla. Koko ajan on maha jotenki kipee, joko pistää tai jomottaa tai särkee johonki ni koko ajan miettii etonkohan kaikki hyvin mutehkä johtuu kohdun kasvamisesta ja ku suolet pakkaantuu ja kaikki muuttuu niin paljo :)
 

Mäkään en oo ehtiny kirjotteleen piiitkään aikaan. Kännykällä luen kyllä teiän juttuja lähes päivitäin, mut sillä näiden viestin kirjottaminen on rasittavaa.

Oon saikulla, kun mullakin puhkes syysflunssa. Alko ma-iltana ja tiistaina tein kotona töitä ja kun eilen menin lääkäriin niin sielä sit pamahti sairaslomaa niin, että meen vasta ens tiistaina töihin!!! Olin ihan et häh? Mut ku mulle nyt ei lääkkeitä suositella niin pidemmällä levolla koitetaan hoitaa ensisijaisesti.

Viikonloppuna oli esikoisen 2-vuotissynttärit ja illalla tuli kavereita kylään. Oli aika raskas päivä, toisaalta ihana. Ja nyt ku mietin niin saatiin koko perhe lomailla terveinä ja juhlatkin on hoidettu niin nyt on oikein sopiva hetki sairastaa.

Maanantaina olis sit ultra. Tänään viikkoja ekan ultran mukaan 12+1, että menee vähän hilkulle tuo np-ultraan meno, mut ihan on kuuulemma vielä rajojen sisällä (sillon 12+5). Meillä Mummi sano, et yleensä olis hyvä et np-ultra olis ennen 13+0, mut kyllä hän on kuulemma isommillekin tehnyt, kun eihän noista viikoista varmaks voi tietää jos ei oo käyny ennen tota ultrassa.
Ja enhän mä edes tietäis tuosta muutaman päivän heitosta jos ei oltais Mummilla käyty pientä kurkkimassa.
Nyt vaan toivon, että esikoinen pysyy tervenä, koska ollaan laskettu sen varaan, et se on päikyssä, kun me mennään ultraan. Muuten täytyis koittaa saada joku hoitaan sairasta lasta kesken päivän mikä olis kyllä vaikeeta. Eli sillon mun täytyis mennä yksin =( No, ehkä sitä on turha vielä miettiä.

Mutta nyt sohvalle löhöömään ja kattoon boxilta kaikkee mitä on tullu tallennettua, mutta ei katsottua.


 
Mäkin tänne kirjauduin. :) Elikkäs nyt olis kuukautisten mukaan viikkoja 11+2 ja varhaisultran mukaan 10+5 ja laskettu aika 14.3. :) Meillä on kotona koira, joka on itsekin vähän pentu vielä, on kyllä yli vuoden jo, mutta "lapsenmielinen" labbis kun on.. :D Vähän siis jännittää että miten tuo käyttäytyy kun vauva tulee taloon, ja tuleeko mustasukkaiseksi helposti kun tähän saakka on saanut olla se "äitin ja isin" ainut mussukka. :D
 
Mymmeli88, tervetuloa tänne kirjottelemaan! :)

Sartzuli, toivottavasti nyt pääsitte molemmat sinne ultraan mukaan! :)

yassi, mulla on seuraava ultra 3.9. ja tuntuu että aika on menny tai menee edelleen tosi hitaasti! Tuntuu, että olen jo kuukausia odotellu tota käyntiä!
 
Täällä on niin levollinen mieli! :) Saatiin ultrassa hyviä uutisia ja pienellä kaikki hyvin :) Kaksi viikkoa sitten eivät löytäneet ultrassa sykettä ollenkaan ja kaksi viikkoa menikin sitten tunnemyllerryksessä... ja sairastaessa :( Mutta nyt tuntuu voivan uskaltaa vaan mennä ja iloita raskaudesta ja tästä etovasta olosta :)

Hyvää viikonloppua väelle! Huomenna starttaakin jo syyskuu :)
 
Takaisin
Top