Elokuun 2016 mammojen tutustumiset

Itse olen nyt jonkinverran tutustunut noihin ruokavaliosuosituksiin ja mitä saa syödä ja mitä ei. Ainakin nyt nuo maksaruoat ja graavi- ja savukalat saa jäädä raskausajaksi pois. Valion sivuilta luin, että ainakin lähes kaikki heidän maitotuotteensa soveltuvat raskaana oleville, eli ainakin Valion Aurajuustoa, tuorejuustoja, maustettuja ruokakermoja ymsyms saa syödä ihan vapaasti (ovat kaikki pastöroituja). :angelic: Ihanaa!

Kun soitin neuvolaan, niin sieltä ei kyllä kysytty mitään ylimääräistä. Otti vain nimen ja syntymäajan. Kun olin lopettamassa, niin huuteli vielä perään, että onko jotain sairauksia.. Ymmärrän kyllä että tunnin soittoajalla ei kauheasti rupatella, kun soittajia on varmaan muitakin, mutta olisi voinut mielestäni edes jotain kysyä.. Vaikka että onko mulla jotain kysyttävää tjtn.. :D

Jonppu, ihan juustohyllystä jo löytyy hyvin paljon pastöroimattomia juustoja. Maidot toki joo kaikki pastöroidaan :)

Täällä neuvolassa kyseltiin onko sairauksia ja joko on foolihappo ja d-vitamiini lisät menossa. Jos ei kuulemma olis ollu jo menossa niin, olisi suositellut niitä sitten.

Jouluruuista eniten harmittaa kun ei graavilohta saa syödä mielinmäärin. Esikoisen aikaan taisin kyllä muutaman siivun syödä, jotta sai mieliteon loppumaan. :)

Niin mutta sitä maitia käytetään myös niissä juustoissa.. tätä lähinnä tarkoitin. Eli Suomessa tehtyjä juustoja saa mielestäni syödä siis ilman huolia.
Muoks.
http://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/
Tuossa vielä vähän lisäinfoa. Enkä siis ole nyt väittelymielessä. Vaan ihan vastamielipiteen sille mustaavalkoiselle listalle, mikä annetaan neuvolassa. Ja jo neuvolahoitajissakin eroja..
Itse kun esikkoa odottaessani en syönyt mitään ja se oli VAIKEETA.

mutta jokainen tietysti tekee juuri niin kun itselleen parhaimmaksi näkee :)

Sepä se, toisethan on tosi tarkkoja eikä suuhun saa joutua mitään mikä on kiellettyjen listalla ja aina kysellään mitä mikäkin sisältää. Itse olen sitä mieltä että mikään tuskin kumpaakaan tappaa, jos jotain kiellettyä pieni määrä suuhun menee. Kunhan nyt ei päivittäin syö ja suuria määriä. Henk. Koht mua ärsyttää ihmiset, jotka on sitten niin raskaana että heittäydytään yltiö vaikeaksi. Mutta toki tässä kohta kun kaikki on ihan uutta niin kiinnostaa mitä sitten saa ja mitä ei, koska eihän sitä nyt halua mitään riskeerata kuitenkaan. :)

Mä tiedän et se riski saada listeria esim. aurasta on miniminimaalinen. Mutta, ei voi ikinä tietää jos esim. Kylmäketju on katkennut. Listeria on kuitenkin vaarallinen, niin en vaan halua et miettisin et johtuis minusta, jos jotain vaikka sattuis tms. Mut esim. Kuumennettuna voin syödä jos pakko :-D Ja graavilohi on kyllä sellanen mitä en syö, tai ylipäätään raakaa lihaa. Kaikki tavallaan. :-)

Ei vitsit, pitäisköhän itekkin varata ultraan aika yksityiselle, niin konkretisoituis ehkä tää asia (jos kaikki siis ok) välillä vaan yhtäkkiä tajuan, että ei hitto mähän oon raskaana, että meillehän oikeasti tulee vauvanen, jos kaikki menee hyvin <3 snif, ja sit herkistyn :)

Liityin tänne(kin) vaikka vielä pelottaa että kesken menee. Vuosi yritetty ja yksi km viime keväänä.
Me ollaan uusperhe :) Mulla (29v) on 5v tyttö ja miehellä (43v) jo kuusi lasta joista kaksi nuorinta asuu meillä. Tämä olisi meidän eka yhteinen jos kaikki menee hyvin ☺️
Jotkut puhui aikasemmin tuolla reumasta. No mulla on crohnin tauti ja siinä käytetään samoja lääkkeitä. Käytössä solusalpaajana merkaptopurin ja biologisena humira. Jotenki kammottaa raskaudessa tommoset lääkkeet
Hirmuisesti onnea jo plussanneille ❤️

Joskus aikanaan humira ollu kans reumaan. Biologisia en saa kuitenkaan raskauden aikana ollenkaan. Tärkeää myös että äiti pysyy kunnossa! Uskon että lääkkeiden ja raskauksista jo paljon enemmän tietoa! Pidetään peukkuja ja odotetaan iloisin mielin

Heippa kaikille mäkin ilmottaudun tänne elokuisiin!

Elikkä vähän taustaa: kesäkuussa -15 lapsettomuuspoliklinikalle koska 6 kk ei tulosta pillereiden lopettamisen takia ja kierrot ylipitkiä. Ensin koitettiin arvoja parantamalla saada toivotti tulos (tyroksiini, diformin). Kun ei tuottanut tulosta päädyttiin insemnaatioihin, joista 2 tuloksetonta ja sen jälkeen oltiin jo aika maassa että ei tästä mitään tule. Kerrottiin vanhemmillekin kun asia tuntui vaikealta. Ei yhtään plussaa testiin tähän menossa yrityskiertoja 10.

Sitten lähti viimeinen inseminaatio, jonka jälkeen joulutauko ja ensi vuonna katsotaan rankempia vaihtoehtoja. Olo luovuttanut, että ehtisi enään tämän vuoden puolella tärpätä! Mutta miten kävikään! Ihanaksi yllätyksenä tein lauantaina elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin ja tulokset olivat todella selkeitä! Digitaalinen näytti seuraavana päivänä 2-3 vko raskaana!

Nyt ihmetellään ja varovaisesti iloitaan tästä todella toivotusta pikkuisesta <3 mulla nyt 4+2 ja sain 28.12 varhaisultran ja neuvolan 4.1! Hui kun jännät ajat! Toivoo vaan, että kaikki olisi hyvin ja pikkuinen pysyisi matkassa <3 LA 15.8 :)

Katjuliini79, olin viime talvena todella huonossa jamassa ja lääkäri aloitti humiran. Sehän oli oikea ihmelääke mulla! Kysyin samaselta lääkäriltä sen käytöstä raskauden aikana, niin kuulemma viimesellä kolmanneksella pitäs lopettaa. Vähä pelottaa, koska kun tää crohn seuraavan kerran aktivoituu niin meinasivat että leikkuupöydälle joudun
Noh, aika näyttää :)

Tytsyyy, mulla olis ollu neuvolalääkärille 21.12 aika ja oltaas kans alotettu jotain hedelmättömyyshoitoja. Kas kummaa, positiivista näytti maanantaina :D
Onnea sulle ja toivotaan että kaikki menee hyvin ☺️

Takaisin