Elokuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraElina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jonna: Pikaisia paranemisia teidän pojalle. Inhottavaa tollanen kuumeilu, varsinkin tälläisillä helleilmoilla!

Neuvoloissa näköjään onkin sitten paljon eroja, oon kyl ollu kaikkee muuta ku tyytyväinen meijän neuvolaan.. Tuntuu että jos ei itse ottais asioista selvää ni jäis kaikki ihan pimentoon. Esim. se että mä en enää ehtiny synnytys/perhevalmennukseen ku oli jo alkanu ja neuvolatäti oli unohtau kertoa =/ Jännä myös satu84 et sulla ei oo synnytystapa arviota ollenkaan!!

Ihanaa ku ilmat on ruvennu viilentyä, on jopa saanu nukuttua paljo paremmin.. Tosin yöllä pitää rampata vessassa kaks kolme kertaa yössä vaikka oon koittanu välttää juomista ennen nukkumaan menoa..

Terveisiä työpaikaltani. Kolmen ihanan kesälomaviikon jälkeen oli eilen paluu arkeen edessä, mutta onneksi vain vähäksi aikaa. Ensi keskiviikkona alkaa äippäloma ja täytyy sanoa, että oikein mielelläni jään sitten kyllä kotiin. Sijainen on koulutettu ja omia tavaroitani olen jo kuljetellut kotiin pienissä erissä. Motivaatio on aika hakusessa tässä vaiheessa, joten on kiva jäädä äitiyslomalle.

Voin edelleen tosi hyvin ja olen toistaiseksi säästynyt vaivoilta. Edes närästystä ei ole ollut. Mitä nyt pientä häpyluun kolotusta, jos kävelee pidempään, ja viime viikkoina hieman univaikeuksia ja harjoitussupistuksia, mutta silti tuntuu että olen päässyt tosi helpolla. Saas nähdä iskeekö näille viimeisille viikoille kahta kamalammat vaivat. ;-) Välillä olen ollut hieman huolissani noista harjoitussuppareista. Eka raskaus kun on menossa, niin ei oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Te, jotka olette joutuneet saikulle/saaneet lepokommennuksen supistusten takia, ovatko supparit olleet kipeitä? Vai kivuttomia? Miten paljon/usein teillä on niitä ollut? Joinain päivinä mulla on supistellut useinkin ja muutaman kerran jopa sängyssä keskellä yötä. Supistukset ovat aina olleet mulla täysin kivuttomia ja kestävät yleensä 20-60 sekuntia, mutta välillä liikkuessa tuntuu, että maha on kovana pidempiäkin aikoja. Onkohan nämä nyt niitä Braxton Hicks-suppareita...?! 4 viikkoa sitten kävin privaatti-ultrassa (piti saada todistus lentoyhtiötä varten ja haluttiin samalla kurkkia vauvaa) ja ainakin silloin oli paikat kiinni ja kohdunsuu kiinteä, mutta onhan neljässä viikossa voinut tapahtua mitä vain. Neuvolalääkäri on vasta parin viikon päästä, joten siihen asti kai pitää jännittää että ovatko supparit saaneet jotain aikaiseksi kohdunsuulla. Nyt torstaina on taas neuvola (TH), joten siellä ajattelin jutella asiasta.

On kyllä hurjaa, että huomenna on enää 6 viikkoa laskettuun aikaan! Juurihan mä niitä kahta viivaa tikulla tuijottelin. Ja tuntuu, ettei siitä ole pitkä aika kun odotti kovasti sitä, että ne ekat 12 viikkoa olisi ohi. Ja nyt paukkuu juuri 34 viikkoa täyteen ja ensi kuussa on pieni vauva sylissä! Huh-huh! Meikäläiselläkin iski tuo pesänrakennusvietti ja olen innolla pessyt vauvanvaatteita ja lakanoita ja silittänyt ne kaikki ja vieläpä pitänyt tätä oikein kivana puuhana (normaalisti inhoan silittämistä).

Pieni pilvi ilmestyi tosin meidän päälle, kun vuokraemäntä tuossa soitteli ja ilmoitti, että aikoo myydä kämppämme. Meillä on 6 kuukauden irtisanomisaika ja jossain vaiheessa oli tarkoitus muuttaa muutenkin isompaan, mutta ajoitus ei nyt oikein ole paras mahdollinen. En ole mitenkään hirmuisen innoissani siitä, että kotonamme alkaa ramppaamaan ihmisiä katsomassa kämppää, kun itse on viimeisillään raskaana tai on vastasyntynyt vauva sylissä. Yleensähän ne näytöt ovat lyhyitä ja evakkoon sitä siksi ajaksi kai lähdetään, mutta tällä hetkellä ajatus vieraiden ihmisten ramppaamisesta omassa kodissamme ei oikein innosta. Nyt pitää sitten alkaa katsoa uutta kämppää, mutta tuntuu, ettei kivoja kasva puussa, ainakaan kohtuuhintaisia. Onhan se mahdollista, että uusi omistaja ostaa kämpän sijoitusmielessä ja haluaa jatkaa vuokrasopimusta, mutta kun joka tapauksessa pitää jossain vaiheessa muuttaa, niin varmaan aletaan nyt etsimään. Höh, en jaksais nyt huolehtia tällaisesta ollenkaan... :-( No, onhan meillä tosiaan 6 kk aikaa, joten toivotaan että uusi kiva kämppä löytyy hyvissä ajoin.

Mukavaa tiistaita kaikille pallomahoille!

neuvolasta.
tääll on kans rv30 lähtien jo 2vk välein neukku ja sit jossain kohin tihenee joka viikkoiseksi.eikä täälläkään mitään synnytystapa arvioo saa ellei tuu jotin erillistä tarvetta kuten mulla nyt,-hartiadystoksianvaara- .esikoisesta en saanu erillistä s.t.arvioo vaikka siitäki oli raskausdiabetes.tosin olin muuten käyny ä.polilla niin siellähän ne aina ultras myös vauvan mutta mua ei tutkittu sen koommin ku nyrkillä testattii ett mahtuuko.- ja meinas se arvio pieleen tosiaan mennä kun esikoinen mahtu vaan siten ulos että mursi solisluunsa

Oi että, ihanaa elokuu! ens kuussa on jo pieni sylissä <3
Täällä ainakin on ilmat nyt viilentynyt selkeästi, nytkin on vaan jotai 15 astetta. mutta oon vaan tyytyväinen, paljon raikkaampi olo ja saa nukuttua hieman paremmin, kun niillä helteillä. :)
eilen tuli turvakaukalon jalustakin, kun se oli tilapäisesti loppu, mutta nyt on turvakaukalo jalustoineen valmiina odottamassa. :)

ei minullakaan tietääkseni ole mitään synnytystapa-arviota. ainut lääkäri oli joskus rv 26 tienoilla ja muuta ei ole. neuvola aikoja mulla on ollut tosin neljän tai kolmen viikon välein ja ens viikolla taas. ja luulen, että kohta alan sitten käymään kerran viikossa. mäkin kyllä haluisin tietää etukäteen vähän vauvan painoa, mutta eihän sitä ilmeisesti täällä ainakaan arvioida, kun on ns. täysin normaali raskaus ja kaikki kunnossa.

mua on alkanu vaivaamaan ilmeisesti ärsyttävä vaiva. nimittäin olen kamalan huolimaton ja muistamaton. hukkaan kaikki tavarat ja unohtelen asioita. oon jo hukannut raskausajan päiväkirjani jonnekin, samoin kelan päätöksen äitiyspäivärahasta, kun piti tarkistaa siitä niitä maksupäiviä, niin enpäs löytänytkään koko paperia. samoin unohdin eilen perunat liedelle ainakin tunniksi, mies alko ihmettelemään että mikä täällä asunnossa käryää, no perunat! ja tuntuu, että kaikki mitä muut puhuu mulle, menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos enkä muista mitään, mitä kukakin on puhunu ja kertonu.. alkaa itseäänkin ärsyttää.

Jenna, Taitaa täällä keskisuomessa olla sit jokapaikassa sama käytäntö.... Mulla on ihan samanlainen olo kun sulla... Vaikutan välillä aika vähä-älyseltä ja yksinkertaiselta ihmiseltä kun en muista sanoja ja hoen koko-ajan öööö... hmmmn... mikä se nyt on,se sellanen.... Toivottavasti tää menee jossain vaiheessa ohi eikä jää pysyväksi tilaksi!!!!

Mä en meinaa enää saada nukuttua, kyljet puutuu ja asentoa saa vaihtaa vähän väliä.... Kyljenvaihtaminen sattuu ja vessassakin saa rampata jatkuvasti! Vähän ärsyttää kun ei mulla esikoista odottaessa ollut nukkumisen kans mitään ongelmia vedin 12h unia loppuun asti... Eikä tarvinnu edes vessaan nousta... no se oli sillon nyt on nyt! Tänään jotenkin vast tajusin et hitto täs ei kauaa enää olla siunatussa tilassa... Vaikka mitä olis tekemättä ja monessa paikassa käymättä... Kai se olis vaan otettava itteäsä niskasta kiinni ja ruvettava tuumasta toimeen!!!

Tosi jännä et Suomen kokosessa pikkumestassa on noin hirveesti eroja neuvoloiden toiminnassa, meillä täällä Hämeessa (missä pitäs olla hidasta emoticon ) on ollu neuvola aluksi joka kk, sitten vkolta noin 28 joka toinen vko ja nyt käyn jo kerran viikossa, tällä viikollakin kuitenkin jo 2 aikaa jossa molemmissa vaan mittaavat verenpaineen ja pissan varmuudeksi raskausmyrkytyksen poissulkemisen takia.

Lääkäri-aikoja on ollu 5 ja jokaisessa on ultrattu, myös 3Deenä, ja ajan synnytystapa-arvioon sai jo kesäkuun lopussa! Myös parhevalmennukset oli kesä-heinäkuussa ja jos joku jäi välistä niin sai mennä seuraavaan ryhmään. Tosi kökköä että kaikilla ei toimi näin kivasti, itellä on vaan hyvää sanomista kaikesta, jopa kesätuuraajat oli tosi mukavia ja osaavia!

Kiitos vastauksista siitä istukan paikan kyselystä, kaikkee pitää kysellä, kun ensimmäinen on ja kaikki on niin uuttaemoticon . Mullakin oli viimeinen lääkäri se viime viikkoinen ja ultrattu on silloin joskus kauan sitten se rakenneutra. Neuvoloita on ollut nyt kahden viikon välein ja ensi viikolla alkaa joka viikko tapaamiset. Eikä kukaan oo maininnu mistään synnytystapa-arviosta mitään....Että on mielenkiintoista miten eri puolilla Suomea nämä asiat on eri tavalla.
Univaikeuksia on alkanut olee, mutta ehkä se kroppa totuttelee tulevaan aikaan vauvelin kans. Ja onhan tässä sitten päivät aikaa lepäillä, vieläemoticon . Ja aika hurjaa, että ens kuussa näkee sen pikkunyytin joka tuolla masussa nyt peuhaa.

Mun mielest tääl ei oo synnytystapa arvioo ellei oo jotai syytä mennä siihen. :o en sit kyl oo iha varma mut mun mielest näin oli täälä. Mulla on neuvola seuraavalla viikolla eli 2 vk välein ja katotaa nyt mitä mun neuvola päättää sit seuraaval kerral. en tiedä, en ihmettelis vaikka olis tosi harvakseltaa. Lääkärineuvola mulla on viikolla 36, en sit tiiä tuleeko kolmatta ja jos tulee niin millon.. tääl o aika harvoi mul ollu neuvolat, ku taas mun kaveri joka asuu tossa vantaan puolella niin sillä on ollut alusta saakka kerran kuussa, 2 viikon välein ja välillä viikonvälein oli, ja nyt sillä on taas viikonvälein , hänellä laskettuun aikaan enään alle kk. mutt raskauden alussa hänellä oli jo välillä viikon välein neuvola :o
Mulla ei oo mitään univaikeuksia, pikemmin päin vastoin, mulle ei riitä mitkää 8 tunni yö unet, tulee vaa hirvee olo jos nukkuu niin "vähän", mä vetelen yöunia viel 2 aikaa päivälläki usein :o ennen 12 en koskaan herää . tänään jouduin herää jo 9 sosiaalineuvojan tapaamiseen, niin mulla on ollut koko päivän ihan hirveä olo ja vedelly sikeitäki välillä kesken päivää.. ja edellee väsyttää :s
Ja meillä on täälä stressi edelleen miehen työttömyydestä. Joka päivä' laitetaa hakemuksia, mutta ei, ei se mistään töitä vieläkään ole saanut. Me ollaa nyt sit tultu siihen tuloksee että minä joudun menee töihin joulu-tammikuussa siihen asti kunnes joku palkkaa sen, eli se jäis lapsen kanssa kotiin ja minä töihin.. kiva, en sitä näin suunnitellut, mutta se vaa o pakko jos oikeesti ei töitä kuulu, me ei tulla mitenkää toimeen näin.. :( ja kun se ei saa mitään työttömyyspäivärahaakaan.. vaan joudutaan hakee toimeentulotukea koko aika sosiaalivirastosta, samoin mun äitiyspäivä raha on vaan se minimi.. v*ttu tätä paskaa kyl riittää..

Heippa,

Täällä pohjosessa on neuvolat alussa kuukauden välein ja hetkinen, missähän vaiheessa mulla alko oleen kahden viikon välein, taitaa olla 30 viikolta alkaen ja viiminen kuukaus käydään sitte joka viikko näytillä. Synnytystapa arvio on viikoilla 36-37.

Ja nyt te jotka ootte jo synnyttäneet, mulla on nyt kahtena päivänä tullu touhutessa limaista valkovuotoa ja tuossa kaupassa käydessä nyt sitte tuli supistuskin, ei se kyllä kivulias ollut. Jostain luin että limainen vuoto enteilee synnytystä mutta ei kait sitä nyt montaa kuukautta ennen tule. Huomenna on kuitenkin neuvolakin että pitänee sielläkin mainita asiasta mutta aattelimpa nyt oman mielenrauhan takia kysästä jos jollakin on sattunut samanlaista oleen jo.

Annukas-
valkovuoto voi olla hyvin ihmeellistä ja muuntua monta kertaa raskauden aikana,eli tutki voisko olla sitä vaan.Tai sit, jos se on ihan kunnon lima,semmone jojo tai sitkeä niin voi olla limatulppaa..sehän se voi sitten enteillä synnytystä mutta ei oo tavatonta että voi tulla jo monta viikkoo ennen synnytystä.mutta kannattaa tosiaan mainita ja jos epäilyttää nii meet näyttään sitä limaa synnärillä

Tulipa samalla mieleen ett itelläni bongasin myös tänään limaa.. eikä oo harmainta aavistustakaa ett onko se valkkaria vai tulppaa :/ vähän niinku ois spermaa tullu xD tiettekö?! :DDD en sinänsä ihmettelis jos mulla alkais tulppa irtoileen ku muutenki on tota supistelua ja kohdunsuu kypsä jo.
Esikoisesta mulla se limatulppa oli ihan selvä juttu.oli niin jojo ettei se enää voinu olla valkovuotookaa

on kyllä niin mielenkiintoinen viime yö ja tämä päivä ollu yöllä neljän aikaan heräsin niin valtavan kovaan supistukseen että tuntui ettei henkikään kulje niitä siin tuli jonkun aikaa niin soitin synnärille... neuvoi ottamaan 1000mg panadolia ja sit kuumaan suihkuun (olin sit suihkussa niin kauan että loppui lämmin vesi ) se auttoi sen verran että sain uudestaan unenpäästä kiinni ny sitten tänä aamuna huomasin että mun masu on valahtanu ja pesulla käydessäni emättimessä tuntee vaavin pään.... ei semmonen 2,5cm matkaa niin tuloo pää vastaan ja ny sit koko päivän ollu ihan jumalattomat "menkka kivut" alaseljässä, vatsalla ja nivusissa... panadolia neuvoo vaan tohtori ottamaan..... tässä mietiskelin että kun justiinhan mä sielä sairaalassa kävin maanantaina ja kohdun suulla ei mitään muutoksi aja pituuskin oli ihan täys mittanen että kuinkas nopsaa nuo paikat voi sitten todellisuudessa kypsyä? osaisko joku kokeneempi kertoa.... tässä vaan ny sit odottelen et koska valahtaa vedet kun ei tunnu lääkäreitä kiinnostavan

Eilen se lima oli sellainen peukalonpään kokoinen klöntti, vähän jähmettyneen geelin oloista tänään se oli sitte vähän sinkuvampaa sorttia..ei mulla kyllä valkovuoto ole tollaista ollut, se on ihan nestemäistä. Huh, vaikka tässä nyt sanoin että vois jo synnyttää niin EI VIELÄ mies tosiaan lähtee sinne kertausharjotuksiin parin viikon päästä niin minun tuurillahan alan juuri silloin pukkaan vauvaa ulos

Mulla on kanssa valkovuoto sitkistynyt ja tullut melko runsaaksi joka raskaudessa. Ensimmäisessä olin melko varma että se oli limatulppa, ja kun välillä se kävi oikein vetiseksi luulin lapsvedeksi. Kävin näyttämässä itseäni synnärillä, ja mut otettiin siellä vastaan asiallisesti. Myös toisen kohdalla lapsvesiepäilyn vuoksi. Ja myös tässä raskaudessa mulla on ollut epäuskon hetkiä, että mitähän tämä nyt on.

Mulla oli ensi alkuun terkka kuukauden välein, ja tuntui että hän yritti vitkuttaa aina ajan antamista, kun mulla oli keskenmenoja ennen tätä. Mulle jäi kuva että terkka olisi ajatellut että jos otetaankin aika vasta tonne niin jos jotain tulee, niin ei ole suotta laitettu aikaa tohonkaan. Vaikka eihän se näin mene toivottavasti. Nyt aikoja on 2 - 3 viikon välein, ja puolivälissä ne halusi mut äitipolille koko arvioon kun rakenneultrassa vaavi oli viikon määritettyä ikää pienempi, niin tästä syystä en meinannut päästä normineuvolalääkäriin lainkaan. Mua pompotettiin että noi tutkii äippäpolilla, ja siellä polilla ne meinasi että kyllä neuvolalääkäri tutkii. Pääsin neuvolalääkäriin, kun tarvin sairaslomaa sitten kuitenkin. Nyt viimeisen lääkärin kanssa terkka meinasi taas että ne kattoo polilla, tuumasin että ihan miten vaan, pääasia että katotaan missä mennään. Mutta nyt murehdin tota perätilaa, yritän heilutella takamusta ylhäällä jos se auttaisi vaavi kääntymään. Jossain netissä neuvottiin näin.

Tanku. auts! tiedän niiiiiiiin tunteen! sulla on nyt vauva laskeutunu oman kokemuksen perusteella. Se tekee kivuliaan paineen ja säryt ja siitähän sen tosiaan huomaa et maha valahtaa alas.
Voi olla että edistystä ei oo tapahtunu ollenkaan tai sit on paljonki,sitä ei voi tietää ellei kukaan katso. Kyll minä suna menisin nyt synnärille! saisit kortisonit vauvalle! :( mulle antoivat tayssis kortisonit ku tilanne oli 1,9cm kohdunkanavaa ,1cm auki ja lapsi laskeutunut huolestuttavan alas. Se viell ett mulla on todella supistusherkkä kohtu.
Mulla monesti auttaa toi gramma panadolia ja kuuma kaurapussi noihin menkkasärkyihin.tosin pari kertaa oon joutunu ottaan ton 2x ennenkö on helpannu. Mut mun vauvalla on jo lupa tulla,joten sun suosittelisin meneen nytt synnärille jos supistaa.

Xiina soitin synnärille ja sanoivat että otan vaan lisää panadolia jos siltä tuntuu ja tarkkailen yön yli tilannetta aamulla sitten lähden tulemaan jos ei tilanne ole rauhoittunut....

tanku-
just :( mut kyll oon sitä mieltä että jos susta itestäs tuntuu et pitää ennen aamua mennä niin menet. ei ne ovelta pois aja. ja mulle on sanottu että jos grammanen ja kuuma ei enää auta niin sillon pitää mennä.
mut sama se on täällä ollu ett aina ku soittaa sinne niin sanotaan ett kotona rauhottelet -.- eli sit vaan menet kun jos vähääkää siltä tuntuu

Tulipa mieleeni, ei asiaan oikeastaan mitenkään liity, mutta noista unista ku ootte puhunu.. niin mä näin viime yönä ( okei aamulla, ku pääsin 6 aikaan nukkumaan) unta että xiina85 lähti synnyttään. :D Ja kaikenlisäks mä olin siinä paikalla koko synnytyksen ajan.. hassua sinänsä etten kyseistä ihmistä ees oo nähny ikuna. :D Synnytys oli tosi nopea ja pieni poika sieltä synty.
Ja seuraavassa hetkessä elettiinki jo aikaa (muutama kuukausi etiäpäin) ku tämä omakin tulokas oli syntyny ja odoteltiin miehen kanssa mun kuukautisia alkaviks.. en tiedä miksi? mutta sit tein varuiks testin ja olin taas jo paksuna 7 viikolla. :)
Mielenkiintosia unia.. Saas nähdä mitä ens yö tuo tullessaan. :)

Makosia unia nyt kaikille, myös niille joilla vaikeuksia ollu tossa unensaannissa.  :)

jonna^^^^
tiäkkö,mä näin ittekki viime yönä unta että mulla lorotteli lapsveet ja koko yön olin lähdössä synnyttään xD tosin sua en nähny unessani :DD

---
mull oli tänään neuvola :) vauva on kuulemma hyvin kiinnittyneenä.ens viikolla taas sykeneukku ja sitä seuraavalla norm neukku :) jos ny kasassa pysyn :D kuunteli terkka vähä järkyttyneenä ku kerroin noista supistuksistani

Toivottavasti pysyis ny vielä hetken vauva masussa kuitenkin sullakin xiina. :)

Täällä oltu tänään siinä vauvan kasvukontrollissa, nyt 33+5 ja vauvalla painoa 1900g, joten sain vielä yhden ajan tohon kontrolliin parin viikon päähän, jossa sitten samalla tutkivat kohdunsuuntilanteen jne. Sanoivat siis ettei mun tarvitse mennä siihen normaalisti rv 36 tehtävään lääkärineuvolaan.. :)
Pakko sanoa että oon iha ihmeissäni nyt et vauvaa epäillään pienikokosemmaksi.. emoticon Esikoinen oli kuitenkin syntyessään sen 4250g niin olen jo alusta asti valmistautunut siihen että tä toinenkin painas jtn 4-5kg :D Parempi tietysti jollei ihan noin paljoa painas, mutta ku tässä raskaudessa oon vetäny herkkujaki enemmän ku laki sallis ja liikkunu paljon vähemmän ku esikkoa oottaessa..  ni tuntuu vaan hassulta käydä kontrolleissa pienen koon takia. :D sittenpä sen näkee ku pieni syntyy mitä kokoa hän on..
Mutta huomenna kuitenkin vielä itsellä normi neuvola. :)

Takaisin