Onko teidän neuvolassa ihan oma lääkäri? Mä asun pienellä paikkakunnalla ja neuvolalääkäri vaihtuu joka kerta siellä käydessä, siis sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella. Välillä siellä on ollut kandeja, vastavalmistuneita, ortopedejä, kerran oli joku verisuonikirurgi jne. Siis ihan mitä tahansa käytännössä.
Olisi ihan mahtavaa, että neuvolassa olisi ihan oikeesti joskus gyne tai lastenlääkäri, mutta koskaan ei näin ole ollut, välillä tulevat terveyskeskuksen puolelta ja välillä ovat vuokralääkäreitä, joiden erikoistumisala voi olla mitä tahansa.
Esim. esikoisen jälkeen mulle vastavalmistunut lääkäri diagnosoi kohdunlaskeuman. Menin gynelle. Hän totesi, että kohtu on just tasan siellä missä vasta lapsen saaneella naisella sen kuulukin olla, ei mitään viitettä laskeumasta.
Mulla on hyvä tuuri, että oma neuvolan hoitaja on kätilö ja pätevä sellainen. Löytänyt dopplerilla esikoisen sydänäänet, vaikka lääkäri ei löytänyt ja nyt ekan kerran ultratessa tässä raskaudessa löysi kaiken niinku pitääkin ja ilman vaikeuksia.
Sen kyllä ymmärrän, että terkkarit eivät ultraa, koska heillä ei välttämättä ole minkäänlaista koulutusta siihen. Ja sanoihan munkin kätilö heti ultraa aloittaessa, ettei hänellä ole sitten mitään erikoislääkärin koulutusta tuohon ultraan, ettei aina ultraus vatsanpeitteiden päältä onnistu. No mitä vielä, hyvin onnistui ekalla. Mut kyllä täytyy sanoa, että mulla on kovempi luotto tuohon omaan kätilöön kuin aina vaihtuviin lääkäreihin. Toki saatan olla vähän puolueellinen, mut silti.