Elokuisten höpinäketju

Meijän neuvolassa on ultra, mutta oon ymmärtänyt että vaan lääkäreitten käytössä ja terkat ei siihen koske :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: mutta lääkärineuvoloissa mulla ainakin edellisessä raskaudessa sillä ultrattiin ja se oli tosi kiva, vaikka olikin selkeesti huonompi laite kuin sairaalassa, jossa siis tehdään nt- ja rakenneultrat. Mutta tähän alkuraskauden jännitykseen ne lääkärineuvolat ei tietty auta kun ne on vasta myöhemmin.

Edellisten lapsien kohdalla ihan rauhassa maltoin odotella ekaa ultraa kun en varmaan edes tiennyt varhaisultrista :D Nyt tuntuu ikuisuudelta odotella. Ei ole neuvolassa mitään ultraa meillä. Enkä kehtaa mistään oireista edes mennä näytille.

Asiasta toiseen. Tytön kanssa eilen puhuttiin miten halutaan nähdä revontulia ja nyt aamulla selvisi että joka paikassa näkyi viime yönä! Aina menee ohi kaikki tämmöset ilmiöt :(

Itseasiassa ultraaminen on kuulemma yllättävän vaikeeta. Yks tuttu lääkärikään ei löytänyt raskaana olevalta vaimoltaan kunnolla sikiötä eikä sen raajoja huonolla ultralla :tears: olisi ihan mielenkiintoista itse päästä kokeilemaan

Joo, ei se ihan helppoa ole ja usein juuri lääkärit on siinä ihan toivottomia, jolleivät tee sitä työkseen. Mutta lähinnä ihmetyttää, miten neuvolassa osaaminen on niin heikkoa ultran suhteen. Viime raskaudessa neuvolalääkäri suostui lopulta tarkistamaan loppuvaiheessa sikiön asennon. Kun pyysin kokoarviota sanoi, että ”se on niin vaikeaa”. Ilmeisesti minun koon perusteella sanoi noin 4 kiloa, viikolla 38+0, vauva syntyi viikolla 41+0 ja painoi alle 3,3 kiloa.

Edellisten lapsien kohdalla ihan rauhassa maltoin odotella ekaa ultraa kun en varmaan edes tiennyt varhaisultrista :D Nyt tuntuu ikuisuudelta odotella. Ei ole neuvolassa mitään ultraa meillä. Enkä kehtaa mistään oireista edes mennä näytille.

Asiasta toiseen. Tytön kanssa eilen puhuttiin miten halutaan nähdä revontulia ja nyt aamulla selvisi että joka paikassa näkyi viime yönä! Aina menee ohi kaikki tämmöset ilmiöt :sad001
Tulevanakin yönä on ilmatieteenlaitoksen mukaan vielä mahdollista nähdä revontulia :Slightly Smiling Face:

Joo, ei se ihan helppoa ole ja usein juuri lääkärit on siinä ihan toivottomia, jolleivät tee sitä työkseen. Mutta lähinnä ihmetyttää, miten neuvolassa osaaminen on niin heikkoa ultran suhteen. Viime raskaudessa neuvolalääkäri suostui lopulta tarkistamaan loppuvaiheessa sikiön asennon. Kun pyysin kokoarviota sanoi, että ”se on niin vaikeaa”. Ilmeisesti minun koon perusteella sanoi noin 4 kiloa, viikolla 38+0, vauva syntyi viikolla 41+0 ja painoi alle 3,3 kiloa.

Onko teidän neuvolassa ihan oma lääkäri? Mä asun pienellä paikkakunnalla ja neuvolalääkäri vaihtuu joka kerta siellä käydessä, siis sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella. Välillä siellä on ollut kandeja, vastavalmistuneita, ortopedejä, kerran oli joku verisuonikirurgi jne. Siis ihan mitä tahansa käytännössä. :tears: Olisi ihan mahtavaa, että neuvolassa olisi ihan oikeesti joskus gyne tai lastenlääkäri, mutta koskaan ei näin ole ollut, välillä tulevat terveyskeskuksen puolelta ja välillä ovat vuokralääkäreitä, joiden erikoistumisala voi olla mitä tahansa.

Esim. esikoisen jälkeen mulle vastavalmistunut lääkäri diagnosoi kohdunlaskeuman. Menin gynelle. Hän totesi, että kohtu on just tasan siellä missä vasta lapsen saaneella naisella sen kuulukin olla, ei mitään viitettä laskeumasta.

Mulla on hyvä tuuri, että oma neuvolan hoitaja on kätilö ja pätevä sellainen. Löytänyt dopplerilla esikoisen sydänäänet, vaikka lääkäri ei löytänyt ja nyt ekan kerran ultratessa tässä raskaudessa löysi kaiken niinku pitääkin ja ilman vaikeuksia.

Sen kyllä ymmärrän, että terkkarit eivät ultraa, koska heillä ei välttämättä ole minkäänlaista koulutusta siihen. Ja sanoihan munkin kätilö heti ultraa aloittaessa, ettei hänellä ole sitten mitään erikoislääkärin koulutusta tuohon ultraan, ettei aina ultraus vatsanpeitteiden päältä onnistu. No mitä vielä, hyvin onnistui ekalla. Mut kyllä täytyy sanoa, että mulla on kovempi luotto tuohon omaan kätilöön kuin aina vaihtuviin lääkäreihin. Toki saatan olla vähän puolueellinen, mut silti. :tears:

Ei tarvitse olla edes pieni paikkakunta kun joka kerta neuvolassa tai lääkärissä on eri naama vastassa. Mun esikoinen on nyt 1v 2kk ja me ollaan nähty meidän oma th koko raskaus ja vauva aikana ehkä oikeesti max 5 kertaa. Lääkärikäynneillä vastassa on myös ollut aina uus tyyppi ja samoin aina neuvolassa on vastassa joku uus tyyppi mikä mua alko rasahteleen esikoisen raskaus/neuvola käynneillä ihan sikana. Nyt kun varasin tässä raskaudessa ensimmäistä aikaa niin meidän th vastas ja tunnisti sekä totes, että otan teidät mun asiakkaiksi kun tunnetaan jo entuudestaan. Olis tehnyt mieli mainita asiasta, mutta katsotaan kuinka monta kertaa tavataan tän raskauden aikana :tears:

Oon myös saanut nyt muutaman kerran sydänäänet kuuluviin dopplerilla. Ensimmäisen kerran 10+5 ja sitten uudestaan tässä viikolla 11+. Huojentavaa, mutta sama pelko hiipii silti heti seuraavana päivänä. Ens viikon torstaina ultra.. jänskättää!

Muokattu viimeksi:
Onko teidän neuvolassa ihan oma lääkäri? Mä asun pienellä paikkakunnalla ja neuvolalääkäri vaihtuu joka kerta siellä käydessä, siis sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella. Välillä siellä on ollut kandeja, vastavalmistuneita, ortopedejä, kerran oli joku verisuonikirurgi jne. Siis ihan mitä tahansa käytännössä. :tears: Olisi ihan mahtavaa, että neuvolassa olisi ihan oikeesti joskus gyne tai lastenlääkäri, mutta koskaan ei näin ole ollut, välillä tulevat terveyskeskuksen puolelta ja välillä ovat vuokralääkäreitä, joiden erikoistumisala voi olla mitä tahansa.

Esim. esikoisen jälkeen mulle vastavalmistunut lääkäri diagnosoi kohdunlaskeuman. Menin gynelle. Hän totesi, että kohtu on just tasan siellä missä vasta lapsen saaneella naisella sen kuulukin olla, ei mitään viitettä laskeumasta.

Mulla on hyvä tuuri, että oma neuvolan hoitaja on kätilö ja pätevä sellainen. Löytänyt dopplerilla esikoisen sydänäänet, vaikka lääkäri ei löytänyt ja nyt ekan kerran ultratessa tässä raskaudessa löysi kaiken niinku pitääkin ja ilman vaikeuksia.

Sen kyllä ymmärrän, että terkkarit eivät ultraa, koska heillä ei välttämättä ole minkäänlaista koulutusta siihen. Ja sanoihan munkin kätilö heti ultraa aloittaessa, ettei hänellä ole sitten mitään erikoislääkärin koulutusta tuohon ultraan, ettei aina ultraus vatsanpeitteiden päältä onnistu. No mitä vielä, hyvin onnistui ekalla. Mut kyllä täytyy sanoa, että mulla on kovempi luotto tuohon omaan kätilöön kuin aina vaihtuviin lääkäreihin. Toki saatan olla vähän puolueellinen, mut silti. :tears:

Neuvolassa on yksi vakkari lääkäri ( se ei varmaan kelpaa mihinkään muualle) ja sitten keikkailijoita. Yhtäkään alaan perehtynyttä ei ole eli synnytyksiin- tai gynekologiaan erikoistunutta ei ole, ei myöskään lastenlääkäriä. Kaikki on ollu yleislääkäreitä, joiden osaaminen ko. alasta on heikkoa. Jälkitarkastuksessa lääkäri ei osannut vastata mihinkään kysymyksiin, eikä olisi millään halunnut edes tutkimusta tehdä, hän olisi halunnut hoitaa asian vaan puhumalla ja kirjoittamalla todistuksen kelaa varten. Lisäksi hän kielsi multa tyyliin ikuisesti juoksemisen, hyppimisen, rajut jumpat, maastavedot jne. Menin sitten äitiysfysioterapeutille, joka oli ihan järkyttynyt siitä, millaiset ohjeet olin saanut. Eli selkeästi sillä ei ollut edes ymmärrystä siitä, miltä toosa näyttää 5 viikkoa synnytyksestä.:rolling:

Mä en yhtään tiedä miten täällä menee, kun muutin paikkakunnalle vasta elokuussa. Mutta pieni paikka, raskauden aikana yks neuvolalääkäri eikä siellä edes välttämättä tehdä alatutkimusta...riippuu tilanteesta kuulemma. Veikkaus on siis, että täälläkin se on vaan joku terkkarin puolelta revitty kuka sattuu.

Mä tilasin kanssa tuon dopplerin, psyykkasin kyllä itseni niin, että ei pidä huolestua vaikka en saisi sydänääniä kuuluviin. Perjantaina tuli postissa ja heti sain kuuluviin, nyt viikkoja 11+4..muistaakseni :tears:

Ens viikolla on jo ultrakin, loppupeleissä nää ekat viikot on kuitenkin mennyt tosi nopsaan. Yhden bodyn uskaltauduin eilen vauvalle ostamaan...luulenpa, että toppuuttelen itseäni hankintojen suhteen ja sit tuleekin kiire hankkia kaikki. Meillähän tosiaan ei mitään ole valmiina eikä oikein lähipiirissä ole vauvoja ihan just ollut. Miehen puolelta on perintökehto, mutta en usko että sängyllä muutenkaan kovin kauhea kiire on. Isommatkin nukkuneet vieressä aika monta kuukautta...

Mä kuuntelin tänään kaverin doplerilla sydänäänet, oli niin ihana kuulla että sielä se jyskytti, aivan itku tuli :loudlycrying::red-heart: kerroin myös pomolle ja lähiesimiehelle raskaudesta perjantaina, onneksi ottivat hyvin asian ja helpottaa itteäkin kun ei tarvi "salailla" enää :smiling-eyes:

Eilen avautui mahdollisuus varata nt-ultra ja sainkin sen jo vajavan kolmen viikon päähän. Hirveän hitaasti kuluvat nämä päivät. En voi sille mitään, että mietityttää onko lapsella kaikki kunnossa ja mitäs sitten, jos nt-ultrassa tulee ikäviä uutisia. Viime raskaudesta kerroin läheisille vasta viikoilla 24+, töissä kerroin viimeisenä mahdollisena päivänä. Mahan puolesta olisin voinut täysin salata asian ainakin viikolle 36 asti, koska silloin meni vielä tavalliset farkut päälle ilman mitään vippaskonsteja. Nyt pelottaa, että maha alkaa näkymään aikaisemmin, kun kudokset on yhden raskauden venyttämät ja edellisestä synnytyksestä on vasta puoli vuotta. Toivottavasti kuitenkin ainakin rakenneultraan asti pystyn pitämään kaikilta salassa.

Ekassa neuvolassa käyty ja siellä se tyyppi köllötteli:smiling face with heart-eyes:
Vähän jännitti, koska aamulla en löytäny sykettä. Mut se ei ollukaan enää samoilla huudeilla, kuin perjantaina :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Huomiseks pitää varata labrasta aika seulontaverikokeisiin ja muutaman viikon sisään pitäis käydä sokerirasituksessa :Nerd Face:
Onneks nyt näyttäis ainakin toistaiseksi siltä et pahoinvointi on antanu huimasti periksi. Toivottavasti ei oo väliaikaista :Grinning Face:
Ja verenpainetta pitää seurata kotona, oli vähän turhan korkea. Mut kotona ku mittasin, niin oli heti matalampi.

Mulla on jotenkin tosi aaltoilevaa tää vointi. Viikonloppuna jaksoin käydä kaupungilla sekä tallilla puuhailemassa hevosen kanssa, nyt alkuviikko mennyt taas enemmän ja vähemmän pahoinvoinnin kanssa. Oon tehnyt nyt alkuviikon etänä töitä kun en haluis kuitenkaan töissä oksennella ja kertoa vielä asiasta...lisäksi on ollut nyt pientä flunssan poikasta ilmassa joka vetää olon vielä väsyneemmäksi.

Torstaina on ultra, mutta en jotenkin osaa jännittää sitä. Sykkeen oon saanut nyt monesti kuuluviin, joten ei ainakaan tartte jännittää onko siellä ketään. Jotenkin enemmän jännitän miehen reaktiota, kun tämä on hänelle ensimmäinen lapsi. Ehkä vähän jännittää vastaako viikot oikeita mutta mulla on kyllä ollut niin säännöllinen kierto, että ihmettelisin jos la muuttuisi. Ehkä asia myös vähän enemmän konkretisoituu itselle kun pääsee näkemään ultrassa. Jotenkin sitä on ollut niin maassa pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa, että toivon mukaan vauvan näkeminen saa vähän mielialankin nousemaan.

Voihan räkä! Tänne rantautui nyt sitten kuume, olo on kyllä ihan karsea, toivottavasti ei koronaa ole vaan ihan normi flunssa jota tääläpäin on nyt kyllä runsaasti liikkeellä.. Työkaveri esimerkiksi oli niinkin fiksu että tuli kuumeisena ja räkäisenä töihin niin veikkaampa että tämä paska on häneltä saatu, kiitos kovasti :Angry Face: onneksi ei ole neuvola/ultraaikoja nyt niin ei tarvi perua ainakaan :Upside Down Face:

Moikka! Tulin tuolta syyskuisista tänne huutelemaan, jos kuitenkin siirtyisin elokuisiin. Tänään varhaisultrassa tarkistettiin viikot.
Siellä pieni sydän pumppaili ja viikkoja 8+2 :red-heart:
Tervetuloa! :smiling-eyes:

Vihdoin jännitys päättyi ja tänään pääsin ultraan. Laskettuaika oli epäselvä, kun en muistanut milloin viimeiset kuukautiset tarkalleen alkoivat ja toisaalta kiertokin on vaihteleva. Ultrassa näkyi reippaan näköinen vauvan alku, rv 11+2. La 7.8. :Two-hearts:

Huomenna saapuu viimeinkin kauan odotettu ilmalämpöpumppu, kesähelteet tervetuloa! :Smiling Face With Sunglasses::Face With Tears Of Joy:

Huomenna saapuu viimeinkin kauan odotettu ilmalämpöpumppu, kesähelteet tervetuloa! :Smiling Face With Sunglasses::Face With Tears Of Joy:
Kiitos tästä, täytyykin tilata meillekin! Pitänyt jo monena vuonna hankkia, loppuraskaus kesällä on hyvä syy vihdoin toteuttaa tää!

oh lucky you! Meidän sisälämpötila huiteli viime kesänä pahimmillaan 35 asteessa. Oikein innolla odotan siis loppuraskautta :rolling: Meidän isännöitsijä ja hallitus mielivaltasesti päätti ettei ilmalämpöpumppua saa asentaa asunnon kumpaakaan reunaan jottei naapureille koidu äänihaittoja, mutta eivät ottaneet huomioon sitä, että keskelle sijoitettuna on terassilla kaiken edessä eikä sitä edes saa asennettua keskelle fiksusti. Ehkä voin tästä kesällä raskauspäissäni keskustella isännöitsijän kanssa uudestaan, että mihin se asennetaan :tears::rolling:

Takaisin