Elokuisten höpinäketju

Hyvä tää selvitti paljo! Mut se vakuutus naine ei tienny yhtää mist se puhu. Se puhu koko aja 12 viikost ja rakenneultrast :tears:

Mä kävin eilen varhaisultrassa ja viikot oli 8+4, silti ultraus suoritettiin alakautta. Että vatsanpeitteiden päältä voi olla hankalaa vielä alkuraskaudesta saada sykkeitä kuulumaan ja näkyvyyttä. Tietysti riippuu myös odottajasta, jos on oikein laiha ja vähärasvainen, niin paremmat mahdollisuudet.
Onko kenenkään muun mielestä outoa, että Suomessa ensimmäinen ultra on nt-ultra? Itse en ole koskaan saattanut sinne asti odottaa. Haluan kyllä aikaisemmin tietää, että onko alkio edes kiinnittinyt oikeaan paikkaan ja hengissä. Eihän tässäkään mitään takuuta ole, että eilen oli hengissä, mutta ei välttämättä ole enää nt-ultrassa. Mutta ajatus siitä, että olisin 12 viikkoa raskaana niin, että sitten nt-ultrassa selviäisi, että alkio on kuukahtanut jo viikolla 6, mutta kohtu ei ole tyhjentynyt.

jep! Mä oon tätä miettinyt. Musta on kamalaa, että oikeesti pitäisi odottaa rv 12 asti ennen kun saa tietää onko siellä edes mitään. Kirjoittelinkin tosiaan ketjuun jo samasta asiasta, mutta siis… Ymmärrän toki toisaalta että sitten ultrataan kun isoimmat riskiviikot on takana, mutta kyllä mun mielestä pitäisi aijemmin saada jo tietää onko siellä edes mitään ja onko raskaus oikeassa paikassa. Ja kuitenkin prosentit raskauden jatkumiselle on isommat kun varhaisultrassa syke nähdään. Useimmiten keskenmenoissa syke ei koskaan edes ala.

jännä tosiaan, että neuvoloissa on noin isoja eroja.

• Tykkään
Reaktiot: Anu
Täällä pääsee ultraan vaan äitiyspolilla, edelliset on mulla syntyneet eri shp mutta siellä oli sama juttu.
Uutta oli itselle, että täällä on vaan yksi neuvolalääkäri...muistaakseni vasta reippaasti puolenvälin toisella puolella.

Jotkut asiat tuntuu olevan eri tavalla kun 10v sitten mutta voi johtua tosiaan paikastakin. Itseä jännittää eniten se, että synnytyssairaalaan on tunnin matka, mun historia sisältää nopeita synnytyksiä. Mutta enköhän jo viidennen kanssa tunnista kun homma lähtee käyntiin, niin samantien vaan matkalle:tears:

Ekoilla viikoilla mietin itekin tuota varhaisultraa, mutta sitä jotenkin unohti koko asian kun on itsellä päivät olleet lähinnä selviytymistä tän pahoinvoinnin kanssa. Ja ens viikolla onkin jo nt-ultra. Joten loppupeleissä aika on mennyt kuitenkin nopsaan. Ja jos kaikkia raskaana olevia aletaan ultraamaan se yksikin kerta lisää, niin vaatisihan se aika paljon resursseja lisää....

Mun mielestä ei ole outoa, et eka ultra on vasta niskapoimu-ultra. Omalla kustannuksella kyllä voi sitten käydä, jos siltä tuntuu. Ja toisaalta jos vuotoja tai kipuja on ennen sitä, niin ainakin meidän sairaanhoitopiirissä pääsee tarkastukseen. Ja ylipäätään Suomessa on aika ihana ilmainen neuvolasysteemi, missä pidetään huolta.

Tänään 10+0 ja eilen sain hetkellisesti sydänäänet kuuluviin dopplerilla. Sitten ne katos, enkä enää löytänyt. Mut nyt aamulla kokeilin uudestaan ajatuksella, et jos löydän niin saan nauhoitettua miehelle ja löytyihän ne ja pitkästi sai kuunnella jumputusta. Mut nyt en häiritse tyyppiä tän enempää :Speak No Evil Monkey:

Itseä jännittää eniten se, että synnytyssairaalaan on tunnin matka, mun historia sisältää nopeita synnytyksiä. Mutta enköhän jo viidennen kanssa tunnista kun homma lähtee käyntiin, niin samantien vaan matkalle:tears:

Ei sitä välttämättä tunnista... ja sitten kun alkaa siltä tuntua voi olla jo liian myöhäistä lähteä. Meidän viides syntyi kotipihaan vaikka neuvolassa kuinka vakuuttelivat että kyllä uudelleensynnyttäjä tietää milloin on aika lähteä. Itsellä on korkea kipukynnys ja on vaikea arvioida milloin on niin kipeä että pitäisi sairaalaan mennä, siinä vaiheessa kun on jo oikeasti kovia supistuksia en pääse liikkumaan enää mihinkään ja vauva syntyy puolen tunnin sisällä.
Kovasti mietityttää synnytys, lähimpään synnytyksiä hoitavaan sairaalaan ajaa 40min ja yliopistolliseen yli tunnin. Ambulanssiakin saa pahimmillaan odottaa puoli tuntia saapuvaksi :Grimacing Face:
En halua pelotella mutta se on täysin mahdollista ettei sitä välttämättä tajua lähteä ajoissa, liian aikaisinkaan en halua mennä koska synnytys saattaa pysähtyä ja venyä tunteja ellei päiviä, siitäkin kokemusta.

Perusajatus taitaa näissä ultrauksissa olla että jos ei ole vuotoja tai suurempia kipuja niin silloin raskaus sujuu normaalisti eikä ole syytä ennen nt-ultraa tarkastaa asiaa. Tietysti jos vuotaa tai menkkamaisia kipuja on enemmän niin asia tutkitaan. Myös jos raskauden kestosta ei ole mitään hajua esim. epäsäännöllisen tai todella pitkän kierron vuoksi niin silloin tehdään alkuraskauden ultraus. Muuten mennään säännöllisen kierron laskukaavan mukaan ja oletetaan kaiken olevan kunnossa.

Ei sitä välttämättä tunnista... ja sitten kun alkaa siltä tuntua voi olla jo liian myöhäistä lähteä. Meidän viides syntyi kotipihaan vaikka neuvolassa kuinka vakuuttelivat että kyllä uudelleensynnyttäjä tietää milloin on aika lähteä. Itsellä on korkea kipukynnys ja on vaikea arvioida milloin on niin kipeä että pitäisi sairaalaan mennä, siinä vaiheessa kun on jo oikeasti kovia supistuksia en pääse liikkumaan enää mihinkään ja vauva syntyy puolen tunnin sisällä.
Kovasti mietityttää synnytys, lähimpään synnytyksiä hoitavaan sairaalaan ajaa 40min ja yliopistolliseen yli tunnin. Ambulanssiakin saa pahimmillaan odottaa puoli tuntia saapuvaksi :Grimacing Face:
En halua pelotella mutta se on täysin mahdollista ettei sitä välttämättä tajua lähteä ajoissa, liian aikaisinkaan en halua mennä koska synnytys saattaa pysähtyä ja venyä tunteja ellei päiviä, siitäkin kokemusta.

Kiva Ei vaan, mullakin on korkea kipukynnys ja kyllä tää oikeasti on asia mikä jännittää ja mietityttää. Täälläkin voi ambulanssin tulo myös kestää...tähän nyt onneks on vielä aikaa, mutta on asia mikä on jännittänyt mua sen jälkeen ku esikoinen tuli maailmaan 2,5h. Aikasemmin oon asunut alle 10min päässä synnytyssairaalasta, joten ei kuitenkaan oo sellasta pelkoa ollut, että mitä jos ei kerkeä. Mut tää tunnin matka on jo vähän pidempi...

Perusajatus taitaa näissä ultrauksissa olla että jos ei ole vuotoja tai suurempia kipuja niin silloin raskaus sujuu normaalisti eikä ole syytä ennen nt-ultraa tarkastaa asiaa. Tietysti jos vuotaa tai menkkamaisia kipuja on enemmän niin asia tutkitaan. Myös jos raskauden kestosta ei ole mitään hajua esim. epäsäännöllisen tai todella pitkän kierron vuoksi niin silloin tehdään alkuraskauden ultraus. Muuten mennään säännöllisen kierron laskukaavan mukaan ja oletetaan kaiken olevan kunnossa.

Mä en saanut neuvolassa ultraa, vaikka tilanne oli se, että sain itse tammikuun alussa tietää raskaudesta, mulla oli joulukuussa runsaat 5 päivän kuukautiset ( jotka siis eivät olleet kuukautiset vaan jotain muuta verenvuotoa). Tiesin, että raskauden on täytynyt alkaa marraskuussa. Näillä tiedoillakin, minun olisi vain pitänyt odottaa nt-ultraan asti. Mielestäni olisi ollut jo tilanne, jossa olisi ollut syytä tarkistaa raskauden sijainti ja se onko kyseessä keskeytynyt keskenmeno.

Mä en saanut neuvolassa ultraa, vaikka tilanne oli se, että sain itse tammikuun alussa tietää raskaudesta, mulla oli joulukuussa runsaat 5 päivän kuukautiset ( jotka siis eivät olleet kuukautiset vaan jotain muuta verenvuotoa). Tiesin, että raskauden on täytynyt alkaa marraskuussa. Näillä tiedoillakin, minun olisi vain pitänyt odottaa nt-ultraan asti. Mielestäni olisi ollut jo tilanne, jossa olisi ollut syytä tarkistaa raskauden sijainti ja se onko kyseessä keskeytynyt keskenmeno.
Ehdottomasti olisi pitänyt tarkistaa missä mennään!

Valitettavan usein, taitaa olla ennemmin sääntö kuin poikkeus, on että itse joutuu taistelemaan oikeuksistaan tai hoitoon pääsystä. Näin ei missään nimessä pitäisi kehittyneessä yhteiskunnassa nykyaikana olla!
Monesti kuulee että kaikki on kiinni rahasta mutta kyllä pienellä ihmisellä on oikeus saada asioihin selvyys kun kyseessä on terveys. Minusta on todella väärin ettei kaikkia raskauksia automaattisesti tarkasteta alkuraskauden ultralla, ei voi olla resursseista kiinni, kyllä sitä rahaa tuntuu turhempiinkin asioihin työnnettävän.

Itse olen "päässyt" alkuraskauden ultraan julkiselle kahdesti raskauden keston määritykseen, nämä täytyi kylläkin itse maksaa. Ensimmäinen kerta oli kun odotin viidettä, tein positiivisen raskaustestin heinäkuussa ja edelliset menkat olleet maaliskuussa kun hormonikierukka poistettiin. Täytyi ultrata jotta saadaan varmuus millä viikoilla mennään, rv 14 vai vähemmän.
Toisen kerran tässä raskaudessa koska kierto oli ollut imetyksen ajan hyvin epäsäännöllinen, 38-53pv, eikä 28pvän laskukaava päde kohdallani, ei ole koskaan pätenytkään. Aina on nt-ultrassa siirtynyt laskettu vähintään viikolla eteenpäin kun eivät neuvolassa ole minua kuunnelleet etteivät laskisi raskauden kestoa 'normaalin' 28pv kierron mukaan.

Muokattu viimeksi:
Toisen kerran tässä raskaudessa koska kierto oli ollut imetyksen ajan hyvin epäsäännöllinen, 38-53pv, eikä 28pvän laskukaava päde kohdallani, ei ole koskaan pätenytkään. Aina on nt-ultrassa siirtynyt laskettu vähintään viikolla eteenpäin kun eivät neuvolassa ole minua kuunnelleet etteivät laskisi raskauden kestoa 'normaalin' 28pv kierron mukaan.

On kyllä outoa, miten voi olla näin isoja eroja neuvolan käytännöissä! Mun kierrot imetyksen loputtua oli enimmillään yli 100 päivää ja neuvolasta heti sanoikin että ei laske menkkojen mukaan raskauden kestoa, kun voi olla pienemmillä viikoilla. Ultra-aika sovittiin niille viikoille missä sen mahan päältä jo näkisi, mutta ehtisi vielä sitten seuloihin halutessa. Virallisesti on papereihin toki merkattu menkkojen mukaan vielä la heinäkuun tokavikalle viikolle, mutta muuten lasketaan todellisempien viikkojen mukaan ja viimeistään nyt perjantaina saadaan tietää todellisemmat viikot nt-ultrassa.

On kyllä outoa, miten voi olla näin isoja eroja neuvolan käytännöissä! Mun kierrot imetyksen loputtua oli enimmillään yli 100 päivää ja neuvolasta heti sanoikin että ei laske menkkojen mukaan raskauden kestoa, kun voi olla pienemmillä viikoilla. Ultra-aika sovittiin niille viikoille missä sen mahan päältä jo näkisi, mutta ehtisi vielä sitten seuloihin halutessa. Virallisesti on papereihin toki merkattu menkkojen mukaan vielä la heinäkuun tokavikalle viikolle, mutta muuten lasketaan todellisempien viikkojen mukaan ja viimeistään nyt perjantaina saadaan tietää todellisemmat viikot nt-ultrassa.
Kyllä, tuntuu vaihtelevan ihan paikkakunnan ja jopa saman neuvolan sisällä käytännöt.
Erittäin outoa. Samat 'säännöt' pitäisi kuitenkin olla joka paikassa.

Neuvolassa ultraamisen suhteen on tosiaan paljon paikkakuntakohtaisia eroja normaalisti etenevässä raskaudessa. Ultrasta ei välttämättä edes hiiskuta, vaikka joku laite olisi toimipisteessä. Esikoista odottaessani perusneuvolan polkuun kuului täällä nt+rakenneultrat polin puolella ja muuten vain sydänäänten kuuntelu neuvolassa. Viimeisen kolmanneksen alussa th ihmetteli sikiön asentoa ja keksi, että käydäänpä ultraamassa vanhalla laitteella. Olin siihen asti kuvitellut, että neuvolassa ei ole ultraa ollenkaan.

Mutta mikään ehdotonta kahden ultran maksimia ei täälläkään ole. Heti, jos oli mitään komplikaatioon viittaavaa, ultrattiin polin puolella. Nämä olivat tosin pikaisia tarkistuksia eikä mitään rauhallisia ihasteluja.

Tyhmä kysymys, mutta maksaako nt-ultra ja rakenneultra jotain, kuten poliklinikkamaksun vai ovatko täysin ilmaisia?

Täällä ultrat tapahtuu tosiaan äitiyspolin puolella eikä neuvolassa ole muuta kuin doppler sydänäänien kuunteluun.

Tyhmä kysymys, mutta maksaako nt-ultra ja rakenneultra jotain, kuten poliklinikkamaksun vai ovatko täysin ilmaisia?

Varmaan paikkakuntakohtaista mutta muistelisin että edellisissä tuli poliklinikkamaksu maksettavaksi. Näin siis Pohjois-savossa.

Täällä ultrat tapahtuu tosiaan äitiyspolin puolella eikä neuvolassa ole muuta kuin doppler sydänäänien kuunteluun.

Varmaan paikkakuntakohtaista mutta muistelisin että edellisissä tuli poliklinikkamaksu maksettavaksi.
Kiitos tiedoista, olen saanut kaikki hoidot yksityisellä, niin ei ole mitään hajua julkisen maksupolitiikasta :Grinning Face:

Täällä ovat ilmaisia nuo kaksi ultraa, ei poliklinikkamaksuja. Niiden lisäksi jos pitää käydä muista syistä äitiyspolilla tai loppuraskaudessa synnärin puolella, niin niistä tulee poliklinikkamaksut.

Ilmaisia ovat olleet kätilön tekeminä. Käsitykseni mukaan joillakin on maksanut, jos nt- tai rakenneultra on pitänyt tehdä lääkäri. Täällä shp minne muutettiin lääkäri tekee molemmat ultrat, mut oletan ettei maksaisi siltikään mitään, koska ei oo valintakysymys :tears:

Olikohan se jossain vaiheessa silleen, että sai 1 ultran kunnallisellla ja sit piti valita haluuko nt- vai rakenneultran. En kyllä osaisi päättää kumman ottaisin. Nt- ultrassa kun ei näy vielä kaikki rakenteet ja poikkeamat, mut sit taas olisi kamalaa olla niin pitkään raskaana, jos sikiöllä olisi joku poikkeama mikä oltaisiin voitu todeta jo nt-ultrassa. Onneksi ei tarvi tälläisiä miettiä. Toivotaan vaan, että sikiöllä olisi kaikki rakenteet kunnossa :folded:

Neuvolassa ultraamisen suhteen on tosiaan paljon paikkakuntakohtaisia eroja normaalisti etenevässä raskaudessa. Ultrasta ei välttämättä edes hiiskuta, vaikka joku laite olisi toimipisteessä. Esikoista odottaessani perusneuvolan polkuun kuului täällä nt+rakenneultrat polin puolella ja muuten vain sydänäänten kuuntelu neuvolassa. Viimeisen kolmanneksen alussa th ihmetteli sikiön asentoa ja keksi, että käydäänpä ultraamassa vanhalla laitteella. Olin siihen asti kuvitellut, että neuvolassa ei ole ultraa ollenkaan.

Mutta mikään ehdotonta kahden ultran maksimia ei täälläkään ole. Heti, jos oli mitään komplikaatioon viittaavaa, ultrattiin polin puolella. Nämä olivat tosin pikaisia tarkistuksia eikä mitään rauhallisia ihasteluja.

Meillä neuvolassa valehdellaan suoraan, ettei ultraa ole, sitten se ultra kuitenkin löytyy, jos lääkäri haluaa sillä katsoa lääkärintarkastuksen yhteydessä. Tänään kysyin taas asiasta, kun oli tämän raskauden ensimmäinen käynti, niin terkkari sanoi, että se on niin huono se ultra, ettei sillä näe mitään kovin tarkasti. Taitaa olla vika siinä joka kuvia katselee...

Meillä neuvolassa valehdellaan suoraan, ettei ultraa ole, sitten se ultra kuitenkin löytyy, jos lääkäri haluaa sillä katsoa lääkärintarkastuksen yhteydessä. Tänään kysyin taas asiasta, kun oli tämän raskauden ensimmäinen käynti, niin terkkari sanoi, että se on niin huono se ultra, ettei sillä näe mitään kovin tarkasti. Taitaa olla vika siinä joka kuvia katselee...
Itseasiassa ultraaminen on kuulemma yllättävän vaikeeta. Yks tuttu lääkärikään ei löytänyt raskaana olevalta vaimoltaan kunnolla sikiötä eikä sen raajoja huonolla ultralla :tears: olisi ihan mielenkiintoista itse päästä kokeilemaan

Takaisin