ALKUPERÄINEN: Eemi03
Tosi rohkeeta Viljonka kotisynnytykseen ryhtyminen. Sitä on ite jotenki niin sidoksissa tähä nyky-yhteiskuntaan et ei ole tullu edes mieleen et kotona synnyttäis. Sulla kuitenkin jo 3 synnytystä takana ja todennäköisesti hyvin menneitä ku uskallat siihen lähteä.
No en tiedä onko se loppujen lopuksi niin rohkeaa [:D]. Tutkimuksen mukaan kätilön avustama kotisynnytys on yhtä turvallinen kun sairaalasynnytys, ehtona että raskaus sujui ongelmitta ja äiti on terve. Kätilöllä, joka tulee meille on noin 30 vuoden kokemus kotisynnytyksestä, hänellä on kaikki tarvittavat lääkkeet ja välineet. Käyn tietenkin kaikki mahdolliset testit ja enen LA käyn useampi kerta 4d ultrassa että näen itsekin et kaikki on ok.
Halusin kotisynnytyksen aikaisemminkin, mutta en löytänyt kätilöä ja loppujen lopussa jännitti kovasti. Nyt olen niin hyvin valmistautunut synnytykseen, perehtynyt kaikkiin hyvin ja huonoihin puoliin, etten jaksais lähteä tappelemaan vallinnoistani sairaalaan. Siellä on kiireellinen tunnelma ym. mistä en pidä. Voin vain kuvitella miten tämä sujuis, kotisynnytyksen tarkoituksena on myös tehdä meidän perheestämme entistä läheisemmäksi. Vanhin tyttö (13 v.) saa leikata napanuoran ja pienemmät seurata vauvaa heti alkumetreiltä :). Miehellekin tulee aivan muu kuin "jaloissa olemisen" rooli. Hän ei halunnut doulaa, koska tahtoo olla doulana itse :). Tuntu niin mahtavalta :).
Tietenkin ei milloinkaan voi tietää kuinka raskaus sujuu, vaikka kaikki edelliset raskaudet ja synnytykset sujuivat hyvin, tämä ei ehkä onnistuu niin. Ja tietenkin lähden sairaalaan synnyttämään, mikäli on pienikin riski havaittavissa, onhan se tärkeintä että vauva syntyy. Itse vain haluan tästä viimeisestä raskaudesta vähäsen itselle "tunnelmaa" jos ei onnistu, niin ei onnistu en jää itkemään [:D].
elysee niin miekin suunnittelen vesisynnytystä :). Eikä kotisynnytys varmanaakaan kannata, jos ei ole 100% varma asiasta. Itselläni kaikki synnytykset kestivät (ekasta supistuksesta vauvan syntymään) max 4 tuntia kokonaisuudessaan. Pojalla oli napanuora kaulan ympäri, mutta tätä jokainen kätilö osaa hoitaa. Muuten kaikki sujui mainiosti, ja toivon että nytkin sujuu.