Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No toivottavasti ei leikata! En ole kyllä kuullut ja ppshp:n sivuilla kyllä lukee että puudutetaan ja leikataan vain tarvittaessa. Toki mulle on ok jos leikataan tarvittaessa, enkä sitä erityisemmin kammoksu. Mut en kyllä halua että etukäteen leikellään kun eihän sitä välttämättä repeä, tai et selviää ihan vaan nirhaumilla.

Heinäkuisista huutelen, että en tehny mitään venytyksiä tms. ennen synnytystä, mutta väliliha säilyi täysin ehjänä. :) Ensisynnyttäjä olen, tuli vain pienet repeämät emättimeen, yhteensä neljä tikkiä. Heti synnytyksen jälkeen pystyin istumaan ja nyt on alakerta jo parantunut täysin (vauvalla ikää 1 kk). Synnytin Lohjalla, siellä ei välilihaa leikata "varmuuden vuoksi" vaan vain jos siihen on todellinen tarve.

Minäki heinäkuun puolelta huutelen. En mitään venytyksiä tehny myöskää ja väliliha säilyi ehjänä ja emättimeen mullaki pienet repeämät ja neljä tikkiä. Heti pysty istuun ja eipä oo ekan viikon jälkeen häirinnyt! Ekassa synnytyksessäni piti leikata väliliha ja avustaa imukupilla vauvan sydänäänien romahtelun takia. Ja sen jälkeen ei istuttu hetkeen! Molemmat synnytykset oysissa.

Eilisessä synnytyksessä repes paikat niin sisältä ku ulkoakin, kun lopullisessa ponnistusvaiheessa vaavi tuli niin nopeasti. Tikkejä taitaa olla ihan tarpeeks ja istuminen on tuskaista, mutta pakko myöntää ettei just nyt haittaa yhtään kun vaavi tuhisee rinnan päällä. <3

Joo, huutelen kans tähän eppari asiaan, itsekin menen OYSiin synnyttämään ja minulla Kempeleessä neuvolatäti sanoi, että nykyään OYSissa pyritään leikkaamaan vain jos on tarve. Eli sain sellaisen käsityksen, ettei enää leikata "varmuuden vuoksi". Pitää ihan kysyä kun menee sitten tositoimiin, jos vaan muistaa!
Ennen se leikkaaminen oli vissiin melko automaattinen käytäntö, esimerkiksi 9 vuotta sitten KAKSilla tehtiin, kun synnytin esikoisen siellä...

Kyllä mäkin olen käsittänyt et nykyisin pyritään välttämään leikkaamista ja tuli kyllä ihan puskista nyt tuo et oysissa leikattas nykyisin ensisynnyttäjiltä lähes aina varmuuden vuoksi. Et se olis muuttunut takaisin ns "huonompaan " suuntaan.
Miehen kanssa muisteltiin myös, et meidän perhevalmennuksessa olis puhuttu vaan et leikataan tarvittaessa. Ei mulle ainakaan jäänyt käsitystä että leikattas etukäteen.
Pitää melkeen kirjottaa joku toivelista synnytykseen, vaikka ei mulla semmosta ole ollut tarkoitus, ja laittaa ainakin tuo siihen ylös.:D Onko teillä jotain toivelistaa? Oon koko ajan aatellu et asiat menee sitten omalla painollaan, mut alkaa tuntua et ei se varmaan haittais laittaa muutamaa asiaa ylös...

Itsekin tässä mietin, että kirjoitinkohan mitään siihen IPANAn sähköiseen esitietolomakkeeseen synnärille mitään tosta eppariasiasta.. Tein siihen kyllä jonkinmoisen toivelistan, sillä jotakin on jäänyt mieleen esikoisen synnytyksestä. :) Saa nähdä, miten hyvin ne sitten huomioidaan.. :)

Mä en ole edes miettinyt toivelistaa tai suunnitelmia, koska etukäteen ei voi tietää miten koko synnytys menee ja luultavasti kaikki mitä om toivonu/suunnitellu on täysin merkityksettömiä. Itseään siinä vaan stressaa jos yrittää turhaan vaikuttaa asioihin mille ei voi mitään. Eli avoimin mielin ollaan menossa! :)

Mä en siihenkään osannut kirjoittaa siinä vaiheessa mitään kun kaavake piti lähettää. Synnytyksen lähestyessä vasta tullut mieleen joitakin toiveita kun oon vasta myöhemmin ottanut asioista selvää. Ehkä mä kirjoittelen vielä jonkin lappusen, joka sit kuitenkin jää kotiin tai unohtuu laukkuun.:D

Ja oon kyllä ollu koko ajan samaa mieltä kuin Mirmeli, et omalla painollaan menee, eikä etukäteen voi suunnitella. Mut toisaalta, en mä mitään käsikirjoitusta ajatellutkaan kirjoittaa, vaan ranskalaisilla viivoilla pari toivetta.:)

Voiko tollaisen toivelistan kirjoittaa mukaan synnärille vai täytyykö se antaa sinne etukäteen? Tästä oon ihan ulapalla. Ja sit vielä että mitä esimerkki toiveita siihen voi laittaapi? :) pahoittelut, viikon ollu kauheessa flunssassa ja pää aivan tyhjä :D nyt aletaan olla taas elävien kirjoissa.

Mua toi leikkausasia etoo ihan kamalasti. Poden muutenki kauheeta lääkärikammoa ja minusta ei oo ikinä mitää leikelty. Joudun varmaa sanomaa, että jos joutuvat leikkaamaa tai jotai muita toimenpiteitä tekemää, ni mun kanssa EI SAA asiasta missään nimessä neuvotella. :) Luotan siihen, että synnytyksessä on pää sen verran sekasi, etten välttämättä kaikkea tajua, mitä siellä alakerrassa tapahtuu. Semmosta vaihtoehtoa en edes suostu miettimään, että joutuisin sektioon.
Heidix1: Eikö sua oo käsketty täyttämää semmosta esitietolomaketta, missä myös toiveita kysellää. Ainaki tääl lahden seudulla on tapana. Oli vaa minust ihan liian aikasin se viimenen palautuspäivä, ku ne toiveet on oikeestaa täs lähempänä vasta tullu mielee. Mut mukanaa voi tuoda vaikka ihan ruutupaperille kirjotetun listan. Mä en erityisempiä toiveita laittanu. Lähinnä minkälainen suhtautuminen on kivunlievityksee, ku itteää voi olla vähän hankala ilmasta siellä tosipaikan tullen. Tietty jos tukihenkilölle etukätee kertois toiveitaa, ni se osais kertoa kätilölle, jos ei ite oo juttutuulella.

Meilläkään ei ole kysytty minkäänlaisia toiveita missään kohtaa. Tuo ipanakin on ihan vieras. Esitietokaavake täytettiin ja palautettiin neuvolaan mutta siinä oli kaikki perustiedot, sairaudet yms. vain.

meillä tuo esitietolomake pyydettiin niin naurettavan aikaisin, etten saanut siihen ainuttakaan järkevää toivetta kirjattua silloin. Nyt olen kirjannut muutamia asioita ylös synnytyksen varalle. Meillä esimerkiksi toivelistalla on se, että välilihan saa leikata vain ja ainoastaan silloin, jos sille on oikeasti pätevä syy (luonnollisestikin vauvan hyvinvointi menee leikkaushaavan edelle :grin). Käytiin miehen kanssa kätilön pitämällä yksityisellä synnytysvalmennuksella joitain viikkoja sitten ja siellä ko. kätilö myös painotti, että edelleen väliliha leikataan aivan liian usein turhaan. Luonnollinen repeymä paranee paremmin ja repeymät saattavat olla esim. vain yhden asteen repeymiä, kun leikkauksessa ne on aina vähintään toisen asteen. Lisäsi toivelistallemme olen laittanut toiveen yllättävän sektion osuessa kohdalle. Jos vauvan vointi antaa myöten, niin meillä on toiveena, että isä saa ottaa vauvan hetimmiten ihokontaktiin minun ollessa kursittavana, eikä vauvaa näin ollen laiteta kapaloon. Lisäksi valmennuksessa sanottiin, että mikäli sektioon joudutaan ja vauvaa pitää ruokkia heti jotenkin muuten kuin äidin rinnalla, niin kannattaisi pyytää vauvan ruokintaan pipettiä, ei pulloa. Tämä kai tukee imetyksen aloittamista, kun vauva ei oppisi heti ns.väärä imuotetta. Jos toki halua heti alkaa pulloruokkia, niin silloinhan asialla ei ole väliä :)

Pakko vielä sanoa myös, etten itsekään ole kuullut Ipanasta! Onko se siis joku sähköinen paikka, jonne käydään merkkaamassa noita synnytystoiveita? Mirmeli, kuinka teillä on kysytty nuo hätäkastenimet? Meillä nimittäin ei ole niitä kyselty missään vaiheessa.

Ei oo kysytty hätäkastenimiä.. lapsen kutsumanimet vaan joihin laitettiin työnimet :D ja niistä ei tod. tulisi kastenimiä.

Mä jätän toiveet kirjaamatta, luotan kätilöiden ammattitaitoon ja he osaavat tilanteissa tehdä parhaansa. Enkä edes osaa toivoa mitään kun en tiedä yhtään mitä odottaa :D

Meillä Oulussa ainakin piti täyttää netissä esitietolomake tuo IPANA. Sinne tuli myös hätäkaste lupa ja nimet jne :) toiveita ja semmosia.

Mun mielestä kans piti niin kauheen aikaisin palauttaa se ipanan kaavake, ja kun ei ole enää myöhemmin pystyny täydentää.

Ja ei ole ipana tosiaan joka paikassa käytössä, liekö jossain vaiheessa tulossa. On sähköinen ohjelma, johon laitettiin äidin esitietoja ja pystyy myös laittaa ne hätäkastenimet ja synnytystoiveet. Kätilöt kirjaa sinne myös synnytyksen etenemisen yms.

Mä oikeesti mietin noiden toiveiden toteuttamista kun yhdellä kätilöllä voi olla useita synnyttäjiä samaan aikaan ja siihen lisäksi muut hommat, mahdottomuus muistaa kunkin toiveita saati että olisi aikaa plärätä jotain papereita tai tarkistaa toivelistoja kokoajan. Vuorot saattavat vaihtua ja tilanteet olla hektisiä.
Ei oo tarkotus olla kriittinen mutta..

En mäkää oo mistää Ipanasta kuullu. Ihan paperinen lomake oli, mikä piti neuvolaa palauttaa. Annettii ensimmäisellä käynnillä ja sanottii, että palauta rv 27. :D Yllättäin en ollu sitte muistanu palauttaa ajallaa! Mut jännä kyllä että joiltain ei oo mitää toiveita tai hätäkasteita kyselty!

Takaisin