Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei vissiin auta sit muu kuin odottaa! ;)

Mä kyllä kans jos joutuisin käynnistykseen niin toivoisin ekana nuita vähän luonnollisemmalta tuntuvia käynnistysjuttuja, kuten sitä ballonkia. :)

Pystytäänkö sitä ballonkia käyttämään vaikka ei olis yhtään auki? Vai onko se vaan katetri mikä laitetaan sisään ja puhalletaan pallo täyteen ettei tul ulos?
Mulle on kerran laitettu katetri kohtuun ja puhallettu ballonki täyteen et pysyy siellä ja kyllä jumaliste sai krampit aikaseksi :o

Luo1988, se lämpötilaseuranta piti tilata omana sovelluksenaan mutta taisi kustantaa sen 0,99€ jos oikein muistan. Pakkasta kestää samanlailla kun muutkin itkuhälyttimet eli periaatteessa ei kestä MUTTA Suomen nykyset talvet on aika leutoja ja voi vaikka sujauttaa tumppuun sen hälyttimen - näin meitä neuvoivat. Enkä minä taida nukuttaa pihalle jos pakkaset alkaa olla kovia.

Olen koko raskauden ajan syönyt raskausajan monivitamiinia, mutta nyt kun purkki on tyhjenemässä, mietin vieläkö sitä olisi hyvä jatkaa imetyksenkin ajan. Mites te muut olette nuita vitamiineja syönyt tai aiotte syödä? Luulisin, että pelkkä D-vitamiini voisi riittää jatkossa? Unohdin neuvoalla kysyä ja apteekista en viitsi kysellä, kun kuitenkin myyvät entiseen tapaan vaikkei tarvetta oisikaan :rolleyes:

Nnanna, kiitos infosta. Täytyypä harkita tuota, kuulostaa houkuttelevalta, vaikka hintava onkin.. Homssu, uskoisin että imettäessä vitamiinien tarve on edelleen kova, lapsihan kasvaessaan enenevissä määrin "imee" äidiltä ravinteita ja vaikka ruokavalio olisikin tosi monipuolinen, niin uskoisin, ettei tuosta ainakaan haittaa ole. Itse syön aika monipuolisesti ja toisen kolmanneksen aikana unohdin nuo vitamiinit kokonaan. Jossakin vaiheessa päänahka alkoi kuivua/hilseillä, ja ihmettelin kovasti, koska ikinä ei ole päänahan kanssa ollut ongelmia. Aloitin vitamiinien syömisen uudelleen, niin tuo hilseily loppui aika pian sen jälkeen. Toki saattoi kiikastaa jostain muustakin, mutta ajattelin että jonkun vitamiinin puutos saattoi tuon hilseilyn aiheuttaa. Ostin lisäksi proparin forte (priorin kapseleita vastaava, mutta puolet halvempi) -nimistä valmistetta hiuksia varten, jotta imetysaikana eivät kaikki haituvat tippuisi. Muutama imettänyt tuttuni suositteli ja itsekin havaitsin korvaamattomaksi muutama vuosi sitten, kun karppasin jonkin aikaa ja tuli kiusaksi kamala hiustenlähtö. Myöhemmin (about 4-5kk jälkeen) tupeeratessani hiuksia huomasin, että uusia samanmittaisia hiuksia oli tosi paljon, ja näyttikin siltä, ku joku olisi saksilla leikannut kivan "kevennyksen" tuonne hiusten juuriin. :)

Itse meinasin jatkaa monivitamiinin syömistä vielä imetyksen puolelle. Purkissakin lukee, että hyvä syödä raskauden yrittämisestä imetyksen päättymiseen saakka. Mulla pariksi kuukaudeksi tosta varmaan vielä riittää, niin varmaankin juurikin purkin vetäsen loppuun. Rautalisästä puhuttiin neuvolassa ja mietiskelin ääneen, josko sen syömistä jatkaisi nyt kun siihen tottunut, kun on jo teinistä saakka ollut alhainen hemoglobiini. Neuvolatäti sanoi "ehkäpä sitten onkin ihan hyvä syödä sitä vielä ainakin imetyksen ajan".

Aivan hirveetä rallia vetää tyyppi masussa. Ja kunnon tuuppauksia jonnekin tonne kohdunsuulle. Alkaa tekemään jo kipeetä ja sitä ei mulla vaavin möyrimisestä johtuen ole tapahtunut aiemmin. Varmaan protestoi, kun oon tänään kiukutellut masulle, ihan kypsä koko raskauteen tänään.

Judie, täällä sama juttu viimeset 2 iltaa/yötä. Pahasti näyttäis siltä, että tänäkään iltana iltavilli ei ota laantuakseen. Välillä meinaa lähtee jalat alta ja parku pääsee, kun tuikkasee tuonne alakertaan niin kipeästi. Yleensä ollut aika rauhallinen vauva, mut nyt oon vähentänyt sokerin ja muutenki turhat hiilarit hetkellisesti vähälle (jottei nuo ranteet/kämmenet puutuis niin pahasti yöllä --> on ollu apua) niin tyyppi on ollut villinä siitä asti, liekö protestoi kun ei tipu herkkuja. Olin joskus viikoilla 26-33 herkkulakossa ja pidin tuona aikana muutaman herkkupäivän. Noina päivinä poju oli tosi hiljainen, et meinasin huolestua (liekö sattumaa vai sokerihumalaa) Onko kukaan muu huomannut et ois ollut ruokailuilla vaikutusta vauvaan?

Niin ja tuosta Sf mitasta ja vauvan painoarviosta. Millaisia mittoja teillä näinä päivinä? Mulla oli reilu vko sitten neuvola vk 38+2 ja vauvan painoarvio 3200g ja sf mitta 37cm, joka yläkäyrän yläpuolella. Mikä hassua, niin monta kommenttia saanut tyyliin "miten voit mennä kohta synnyttään, kun noin pieni maha vielä.." Eli ei oikeen näytä tuo sf-mitta/vauvan koko ja mahan ulkonäkö korreloivan keskenään. Tosin mulla on aika pitkä selkä, joten ehkä siinä syytä miks ehkä tollanen "optinen harha".

Mulla oli 37+2 vauvan paino-arvio 3,2kg ultrassa. Viikko sitten neuvolassa sf-mitta 35cm, ja sitä edellinen kolme viikkoa sitten 30,5cm muistaakseni. Melkonen nousu kahden viikon aikana, liekkö ollu jotenki eri asennossa, lisäksi eri mittaaja... Mullakin maha melko pieni. En tosiaan ymmärrä miten vauva on voinu olla pari viikkoa sitten jo tuon painonen, et miten tuonne voi mahtua! :D

Mä oon kans ajatellu kyllä että jatkan nuita samoja vitamiineja mitä oon syöny raskausajan.

Mä oon syöny koko raskauden pelkkää d-vitamiinia niin kuin ennen raskauttakin ja ajattelin sillä jatkaa :) ei oo jostain syystä tullu hommattua monivitamiinia raskauden aikana, foolihappoa söin yhen purkin. Mulla oli tänään rv 38+6 sf 29 cm ja painoarvio viikko sit ultralla 2600g. Ja kaikkien mielestä tosi pieni maha. Vauvan pää on alhaalla ja vihlonnat kohdunsuulla on jotain niin hirveetä varsinki iltasin :( tuskanhuutoja on saanu päästellä.

Mulla oli 38+1 sf mitta 35 cm. Aika paljon oli reilussa viikossa kasvanu ku edellisen kerran 32,5 cm.. :/ mullaki tänää tuolla kohdunsuulla vähän väliä tuntunu vihlasuja, liekö vauvan pää alkanu painaa. Ja liikkeet on sattunut tuonne alas ekaa kertaa ihan kunnolla. Eilen ei vielä pää ollu kiinnittynyt kunnolla, ehkä se sit on sitä kiinnittymistä? :D ja koko aamupäivän oli kunnon menkkajomotukset, toivottavasti enteilee synnytystä :) onko muilla ollu menkkamaisia kipuja?

Minulla oli tänään rv 38+5 sf-mitta kontrolli,kun oli viime viikon mittauksessa tullut huima 4cm nousu. Nyt oli mitta saman 36cm kuin viikko sitten, joten ei kuulema syytä huoleen. Päällisin puolin tunnustelemalla terkka antoi arvion alle 3,3kg :)

Taidanpa sitten minäkin vielä ainakin sen yhden purkin niitä monivitamiineja hakea.. Eihän niistä haittaakaan ole :)

:greet025Täältä löytyy menkkakipuja nyt ihan päivittäin ja minäkin ulvon täällä tuskasta kun vauva poraa kohdunsuulle.

Mulla on noita vihlasuja ollu jo monta viikkoa varsinkin vauvan liikkuessa, mutta tänään vielä neuvolassa terkka pystyi liikutteleen päätä vaakasuunnassa mutta ylös ei saanu nousemaan. Eli ei oo vielä ilmeisesti kiinnittyny.. menkkamaisii kipuja ollu selässä satunnaisesti, en kyl oota että mitään vielä tapahtuis :)

Mulla tänään 40 + 5 ja sf mitta oli 32 cm. Viikko sitten oli 33 cm. Onko sitten nyt vähemmän, jos vatsa laskeutunut tms.

Mulla tänään 40+6 ja sf oli se 35cm. Menkkakipuja ja kipeitä supistuksia ollut jo kolmisen viikkoa eikä vieläkään mitään synnytykseen viittaavaa :/

Täällä tänään 40+0 eikä niin pienintäkään merkkiä että synnytys olis lähimaillakaan käynnistymässä itekseen. Ei ees harjotussupistuksia,menkkajomotuksia tms. Oma olokin on suorastaan erinomainen,siitä saa kyllä olla happy. Paitsi eilen kun astioita nostelin kaappiin niin tuli sen verran nopea kiertoliike tehtyä että vasemmalla alaselässä tuntu inhottava rusahus ja se vähän juonittelee nyt liikkuessa. Vaan jospa se ei tuosta ärtyis enempää. Ärsyttää ku nykyään ei yöllä vessareissun jälkeen taho saaha enää unta,ja mies kuorsaa tyytyväisenä vieressä.. Mulle samanlaiset unenlahjat kiitos!

Mulla aina välillä lievää menkkamaista kipua, ollut jo jonkin aikaa, eikä valitettavasti ole vielä mitään merkkejä synnytyksestä. Ja nuo vihlaisut vauvan liikkuessa, auts miten voikin sattua! Meinaa jalat mennä alta ja ihmisten ilmoilla viiltäessä on mukava yrittää pidätellä tuskanhuutoja.:D

Mulla oli siis kans tullu kahdessa viikossa 4,5cm nousu, eikä terkkari sanonu muuta ku et vauva varmaan oli varmaan muuttanut vain asentoa, noussut vähän ylemmäs. Sitä ennen oli ottanut lääkäri mitan. Ei multa ees mitään kontrollimittaa oteta. Paitsi jos Homssulla on sit tullut viikossa se 4cm nousu, käsitinkö oikein? Itsestä tuntuu vaan hurjalta tuo nousu kun aikaisemmin noussut vain pari senttiä kuukauden aikana.

Ai kamala miten voikin käsi puutua yön aikana, kauheen vaikee kirjoittaa puhelimella! Sormet ihan tunnottomat.

Täällä taas kans yksi nakkisormi kun sormet eivät taivu lainkaan... :( valitin neuvolassakin kun pahemmaksi vaan menee, kun en uskalla mitään vauvaa näillä öisin käsitellä jos palautumisessa meneekin :(

Vajaassa kahdessa viikossa oli tullut se 4cm nousu. Eilen terkkari sanoi, että kun on lyhyt selkäinen ihminen kuten minä, vatsa alkaa pakosti jossain vaiheessa työntyä enempi eteenpäin kun kasvutila ylöspäin loppuu. Ja se siis tietty kasvattaa sf-mittaa.

Takaisin