Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jonskula, mulla yläpaineet pyörinyt 115-120 välillä ja alapaineet 70 hujakoilla. Ei siis mitään järkyttävää verenpaineen nousua, mutta kylläpä taas saa olla sydän syrjällään. Lisäksi mua jäi päivän käynnistä häiritsemään se, että vauvan sykkeet oli 120-130, kun aikaisemmin ne on ollut 130-140. Th siitä kommentoi, että tärkeintä ei ole ne lukemat, vaan se, että ne lukemat vaihtelee. Toki vähän mahaa tökkäsemällä th sai ylimmäksi sykelukemaksi 140, mutta jostain syystä asia jäi silti vaivaamaan, mutten tyhmänä siitä sitten enempää kysellyt. Pitää ottaa tuo vielä maanantaina ylimääräisellä käynnillä puheeksi.

Zeinikalle paljon sympatiaa todella tympeästä kohtelusta! Mikään ei harmita niin paljon (varsinkaan tässä vaiheessa raskautta) kuin se, että neuvolasta ei saa sitä kaivattua tukea ja tietoa. Helposti lähtee etsimään itse sitten sitä tietoa netistä, kun neuvolassa ei auteta. Ja kuten meistä jokainen tietää, niin netti on täynnä trolleja ja muita ilkeitä ihmisiä, joiden pääsääntöinen tehtävä on saada lukijalle mahdollisimman paha olo.

Tonto, kuinka paljon sun paineet on noussut? Katsottiinko sulla virtsa myös? Miltä se näytti?

Pitääkö teillä isä isyyslomaa heti vauvan synnyttyä vai vasta myöhemmin? Vai jotenkin osissa, et nyt ku vauva syntyy ja sit myöhemmin?

Meillä mies aikoo pitää isyysloman kahdessa osassa. Miehellä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta pitää lomaa heti vauvan syntymän jälkeen työnsä takia. Sovimme siis, että mies on synnytyksen jälkeen pari päivää kotosalla heti vauvan syntymän jälkeen ja aloittaa noin kahden viikon isyysloman sitten lokakuun alussa, kun on saanut vietyä projektinsa loppuun.

Imme, täällä myös oli eilen neuvolassa vauvan sykkeet alhaisemmat kuin yleensä ja samaa sanoi terkka, että vaihtelu on tärkeää ja se että on selkeä vahva syke, ei niinkään ne lukemat. Kysyin tuosta alenemisesta, niin on ilmeisesti normaalia, että hieman alenee synnytyksen lähennyttyä.

Meillä mies pitää ainakin yhdenviikon isyyslomaa heti kun vauva syntyy ja siihen yhden viikon kesälomaa päälle. Katotaan sit tarpeen vaatiessa että
onko suorilta kaksi viikkoa isyyslomalla vai riittääkö tuo yks viikko + lomaviikko. ☺️

Imme, ymmärrän täysin sun fiilikset sykkeiden osalta, koska meillä on sikiöllä vkolta 26 asti ollu rytmihäiriö/lisälyöntejä mitä seurataan äp-polilla kahden vkon välein mutta tosiaan syke saattaa laskea kun synnytys lähenee ja on ihan normaalia että se välillä myös laskee noihin lukemiin.
"Perussyke" on sen about 130.

Munkaan miehellä ei ole mahdollisuutta pitää työnsä vuoksi heti vauvan synnyttyä isyyslomaa. Mä vaan oon alkanu miettiä miten jaksan, jos vaikka olenkin tosi kipeä tai väsynyt tms. Saakohan silloin sit pitää ees sen pari päivää vaikka palkatonta... juu, saa isukki huomenna käydä selvittämässä. Onneksi anoppi sanoi tänään, että ottaa itse lomaa ja tulee kyllä avuksi jos tarvitsee. Kyllähän helpotti. Mua vasta nyt alkanut jännittää miten jaksan pienen vauvan kanssa yksin.

Se isyyslomahan pitäs saada kyllä pitää heti kun lapsi syntyy jos haluaa. Tyhmiä noi työpaikat kyllä!

Meillä isyyslomaa pidetään joko kaikki heti tai sitten vaan viikko ja talvella loput :). Riippuu vaihtuuko työkuviot miten tässä.

Olis toki voinut pitää, mutta eikö siitä pidä ilmoittaa kk ennen jos pitää yli 12 pvää lomaa. Miehelle vasta varmistui tuo työpaikka, eikä sitten voinut etukäteen ilmoittaa vauvan syntymästä. Työtkin aloitti vasta eilen, eikä varmaan hyvällä olis siellä katsottu kun heti isyyslomalla ja pitää sijaista olla hankkimassa. :( ja toisaalta on mukavampi miehen kannalta jos mies pitää lomaa vasta kun vauva on jo vähän isompi, enempi hereillä, eikä vaan nuku ja ole tississä kiinni. Alkanu vaan jännittää jos kunnon baby blues iskee enkä vaan jaksa. Onneks mies tekee aika lyhyttä työpäivää ja onneksi se anoppi tulee avuksi jos tarve vaatii.

Munkin mies alotti just uudessa työpaikassa mutta sai sovittua työnantajan kanssa että pitää sit vauvan synnyttyä 1-2vk loman, tilanteen mukaan :) kivaa ettei tarvi olla alkuun yksin.

Saiskin nuin järjestettyä.:) tai ees pari päivää kotiutumisen jälkeen olis hyvä ja siihen vaikka kun sattus viikonloppu päälle, kyllä kelpais!:)

Meillä mies ei pidä isyyslomaa heti. Palkatonta lomaa saa tarvittaessa ja äiti sekä anoppi on kyllä tarvittaessa holleilla. Suunniteltiin vähän jos pitäisi isyyslomaa joulun aikaan (ravintolatyöntekijä, joten silloin ei varmasti ole vapaata ilman, että sitä pyytää erikseen) ja sitten vasta ensi vuoden puolella. Itse näillä näkymin tulen palaamaan töihin vanhempainvapaan päätyttyä kesän alussa niin sinne ajateltiin sysätä isyyslomaa. Molempien toiveena olisi pitää poitsu kotosalla kuitenkin mahdollisimman pitkään, mutta ei noilla kelan tuilla vaan elä kunnolla.

Harmi kuulla huonosta neuvolatädistä :( Itselläni vaihtui nyt neuvolatäti kokonaan ja eka kerta hänen luonaan oli viime viikolla. Edellinen täti oli vähän mitään sanomaton ja ahdistava. Tämä täti vaikuttaa siltä, että oikeesti nauttii työstään ja selkeesti halusi huolehtia mun olosta. Oli tosi hyvä fiilis tuon kerran jälkeen. Onneksi sulla siellä vaan sijainen ja pääset takaisin normaalin neuvolatädin hoteisiin :)

Mä yritän tehdä kaikkeni ettei tarvis mennä ens kesän alussa töihin, olisin niiin mielelläni kotona ainakin syksyyn 2016 mieluiten kevääseen 2017 mutta taloudellisesta puolestahan se on täysin kiinni.. Mä jopa oon valmis ostaan halvemman asunnon jos se siitä jää kiinni ja myymään tän ihanuuden missä nyt ollaan jos se vaan takais pidempään kotona olemista. :) Meillä haastetta sitten arkeen tuokin vähän tuo miehen kolmivuorotyö, se vähän jännittää - että onko lopputulos se että kukaan ei nuku. :D

Mie en saanu tänään enää liikelaskentoja täyteen.. ollu sen lisäksi pari hiljasempaa päivää alla (tosin aina saanu liikkeet täyteen).. lähettii synnärille tarkistaan sit ja ainaki toistaiseksi sai osastolle jäädä..käyrät kyllä on tosi hyviä vaan jostakin syystä en tunne nyt liikkeitä normaalisti.. ovat heikkoja tai en tunne ollenkaa.. :( tympeetä.. enkä ollu yhtään valmistautunu että tänne pitäs jäädä.. :(

Reirei, onpa inhottavaa. Sanoivatko miksi olet nyt sielä tai että tutkivatko vielä enempää?

Inhottavaa kyllä. Muakin kiinnostas mitä ne synnärillä sano... Mut nyt olet kyllä parhaassa mahdollisessa paikassa, eikä tarvi kotona murehtia! Koitahan jaksaa.♡

Mäkin mielelläni jäisin pidemmäksi aikaa kotiin, mutta taloudellisista syistä se ei ole mahdollista. Miehen palkalla ei elätetä koko perhettä ja se kotihoidontuki on aivan naurettava. Sillä ei maksa edes omaa puoliskoa vuokrasta. Jos jotain ihmeellistä tapahtuu ja mies alkaa tienaamaan enemmän seuraavan vajaan vuoden aikana niin varmasti otan siitä kaiken irti ja jään kotiin :D

Takaisin