Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä homma kun soitit! Minäkin soitin tänään varmuuden vuoksi neuvolaan ku jalkapohjat ja kämmenet kutisee ja huonosti saanut senkin vuoksi nukuttua, ettei vaan olis raskaushepatoosia. Vaikka toki voi muutenkin kutista. Huomenna käyn sit labroissa varmistaa että ei ainakaan sitä sitten ole... Heti tietenkin huoli kun pieni riski kohtukuolemaan siihenkin liittyy niin pakko varmistaa. Nyt sit vahtaa jatkuvasti et liikkuuhan vauva normaalisti.

Mä oon kans ollut alun ja keskiraskauden huonossa kunnossa mutta viimisen kk voinut hyvin :)

Ei sitten eiliset supparit aiheuttaneet sen suurempia.. liikelaskua vissiin pitää alkaa sit tekee kun jo useamman päivän ollut vaisumpi vauva. Reagoi kyllä käteen mutta siihen jää hänen vastakaikunsa. Uskon kyllä että kaikki on ok.

Ehkä siellä Mirmeli ladataan akkuja koitosta varten, kun kuitenkin reagoi :)

Loppu se mun unettomuuskin nopiaan :D Pari tuntia käppäilin hereillä, söin aamupalaa ja petasin sohvalle mukavan paikan. Sohva kun ei ole niin pehmeä kuin sänky niin vetäsin sitten kolmen tunnin unet heräämättä vessaankaan :D Loppujen lopuksi heräilin, kun olkkarin ikkunaan toi aurinko paistaa aika lämpimästi. Ja koira tuli muistuttamaan, ettei nukuta liian pitkään.

Mä olen tosi huono aina ollut ylläpitämään jalkapohjien ihoa ja nyt raskauden aikana ne on kuivunut ja kovettunut entisestään. Eilen aamulla vetäsin vaaville ostettua hoitoöljyä jalkoihin ja johan pehmeni! Ihan kipeetä teki nyt suihkussa kun ei kovettumat jalkaa tue tutuista paikoista :D Oon ennenkin käyttänyt vauvan hoitoöljyjä, mutta tää oli nyt jotain ihmetavaraa. Taitaa olla Liberon newborn hoitoöljy nimellä. Tietääpähän, että pysyy vaavi pehmeänä.

Mirmeli: Minullakin vauva liikkui laiskasti viimeiset 3 päivää ennen kuin synnytys käynnistyi, joten ehkä hän tekee siellä tuloaan.
Me juuri vietiin neiti takaisin sairaalaan lastenosastolle kun bilirupiini arvot oli noussut niin korkeaksi, on nyt sitten tuplavalossa hoidossa siellä. Menen kohta itse sinne myös kun syöttöaika koittaa ja jään sinne yöksi. Toivotaan että tämä 24 tunnin valohoito sessio auttaisi vaivaan ja päästään kotiin. Ette arvaakkaan kuinka olen itkenyt, vaikka aika yleistä on tämä bilirupiini homma vauvoilla. Mutta nämä hormonit laittaa kyllä hyvin pään sekaisin :)

Tyy: on varmasti rankkaa ja tunteet pinnassa. Ja saakin olla. Toivotaan että nyt hoito auttaa ja olette huomenna jo kotona :)
Ja kiitos lohdutuksesta, kyllä nyt oon saanu 50min jo 8 merkattavaa liikettä vaikka laiskuri onkin.. ollut jo viime viikosta mutta ilmoittelee kyllä itsestään välillä :)

Voi toista, Tyyn pikkuista! Onneksi nykyään osataan hoitaa kaikkea mahdollista! :)
Täällä kans hyvin huonosti nukuttu yö takana myös kutinan takia!! Ei niinkään jalkapohjat ja kämmenet, vaan ihan joka puolelta kroppaa muuten. :| Eikun verikokeisiin huomen aamulla heti, niin onpahan tarkistettu sitten nekin sappi- ja maksa-arvot. Parempi tarkistuttaa ja oikeasti, hyviä vinkkejä otan vastaan, millä saan tämän kutinan loppumaan?? Melkeen mitä tahansa Kikka kolmosia suostuisin nyt kokeilemaan kuhan ens yö ei menisi itseä rapatessa... :S

Tyyn pikkuiselle pikaisia bilirubiniarvojen laskuja! Jasminaa kompatakseni onneksi nykyään osataan hoitaa pikkuisia vauvoja niin tehokkaasti kaikkien ihmetysten kanssa :) Meidän onneksemme Suomessa hoidetaan vauvoja muutenkin hyvällä otteella herkästi eikä jäädä vatvomaan hoidon suhteen. Mutta ymmärrän kyllä, jos itku on herkässä - meistä varmasti jokainen olisi tuossa tilanteessa yhtä herkillä!

Kävin tänään kaupungilla ja pakko sanoa, että kyllä junalta kotiin kävely tuntui jo tukalalta. Lisäksi söin lounaaksi näköjään liian tulisen lounasleivän, joka heitti koko mahan sekaisin. Hyvä että ehdin juosta vessaan! Aloin jo elätellä toiveita, että suoli alkaa tyhjetä tehokkaasti itsekseen ja synnytys käynnistyisi :grin Taitaa olla toiveajattelua tuo tosin, koska vauveli liikkuu reippaasti masussa eikä ole edelleenkään omien tuntemusteni mukaisesti laskeutunut kovinkaan alas.

Paljon onnea Verkkuliinille ja Salolle! :)

Mielelläni kuulen Judien lailla kokemuksia Hyvinkäällä synnyttämisestä, vaikka jo sinällään positiivinen kuva on jäänyt, kun on jutellut tuttujen kanssa jotka siellä ovat synnyttäneet. :)

Salo84: Kiinnostaisi kuulla kokemuksiasi tuosta tensistä, olit ilmeisen pitkään kotona sen avulla? Mulla itselläni on tens kotona, lähinnä hevosille olen sitä käyttänyt erinäisissä jutuissa, mutta 'ihmislätkätkin' mulla siihen on ja laite sopii yhtälailla ihmisille, eli voisin myös käyttää sitä kivunlievitykseen kun synnytys käynnistyy. Mulla vaan ei ole siihen mtn varsinaisia ohjeita käyttöön synnytystilanteissa. Tällaisen ohjekuvan löysin lätkien kohdista synnytyskivun hoidossa http://synnytyksenabc.fi/tens-synnytykseen/ käytitkö jotakuinkin noilla ohjeilla? Ilmeisesti on myös tenssejä, joihin saa vain kaksi lätkää (anturia) kiinni, mutta mulla on omassani nuo neljä lätkää. Täytyy ehkä ryhtyä kokeilemaan alaselkään tuota tenssiä iltaisin niin pääsisi sinuiksi sen kanssa ennen kuin synnytys sitten käynnistyy, mutta vinkkejä kuulisin tuon tenssin käytöstä synnytyksen aikana mielelläni. :)

JenniK88: Kyselit mun Tens-kokemuksesta. Kotiuduttiin tänään sairaalasta ja pääsin vihdoin roikkumaan foorumille ihan ajan kanssa :) (Imetystauko tässä välissä) Mä aloin käyttää Tensiä aika myöhään synnytyksessä, kun se perjantai kun synnytys käynnisty oli aika kiireinen päivä ja odottelin koko ajan, että supistukset loppuu. En ollu ihan varautunut synnyttämään vielä :p Tultiin miehen kanssa kotiin mun vanhemmilta viiden aikoihin, menin kylpyyn ja sitten mies laittoi Tensin selkään noin kuuden aikoihin illalla. Mä vuokrasin laitteeni Aktiivinen Synnytys Ry:ltä ja siihen kuului 4 lätkää, josta kaksi alaselkään ja kaksi niiden ylle. Mukana tuli erittäin hyvät ohjeet. Niihinkin tuli kiire tutustua... Sairaalaan lähdettiin kahdeksan aikaan illalla ja pääsin heti synnytyssaliin tutkittavaski. Olin 4 cm auki ja Tens käytössä jokaisella supistuksella. Siinä on ne kaksi vaihetta. Burst, jota käytetään supistusten välissä ja Boost, jota käytetään supistusten aikana. Mulla Tens auttoi todella paljon! Pärjäsin sillä aina 8cm asti, jolloin otin kyytipojiksi ilokaasun Tensin lisäksi. Mulla oli Tens selässä ihan loppuun asti. Vasta vauvan synnyttyä mies ja kätilö irrotteli lätkät mun selästä. Kipeimpien supistusten aikana tens autto keskittymään, kun aina piti painaa nappulaa supistuksen alkaessa ja loppuessa. Tosin viimeisten supistusten ja ponnistusvaiheen aikana mulla oli ollu tens täysillä Boostilla jatkuvasti enkä ollu edes tajunnut sitä. Jälkikäteen mietittynä tens autto mua pysymään järjissäni sen kivun kanssa. Se oli jotain konkreettista, jota mä pystyin tehdä itse omaa oloa helpottamaan. 8 senttiin asti helpotus oli ihan huomattava. Sen jälkeen ehkä enemmän henkisellä puolella :) Voin suositella lämpimästi. Ja kannattaa tosiaan ottaa laite käyttöön jo hyvissä ajoin kun supistukset alkaa tuntua. Mun synnytyksen kesto synnytyskertomuksessa oli 8h ja koko tuon ajan mulla oli tens.

Ai Jasminalla on samat ongelmat kun mullakin. Mulla onneksi päivällä ei kutia muuten ku sormet vähän mut yöllä piti kyllä jalkapohjien ja käsien kutina hereillä. Ei auta muu ku rapsutella.:/ mikä lie, varmaan kuumuudellakin vois olla osuutta asiaan, ja mä ajattelin ensin turvotuksen aiheuttavan tämän kutinan. Jospa meillä ei nyt kummallakaan sitä raskaushepatoosia olis.

Mulla raskaus mennyt pääosin huipusti, mut nyt reilun vkon tai kaks kiusannut tuo käsien ppuutuminen yöllä. Vessaankin pitää herätä nykyään vähintään 2 krt yössä ja muutenki tulee heräiltyä useita kertoja yön aikana. Viime yönä ensimmäistä krtaa olin aivan totaalisen valmis irtisanomaan tän nappulan yksiön vuorasopparin, 6 tuntia putkeen ihan järkyttävä ralli josta johtuen kipuja ja suppareita + valvomista. Mies tuhnutti tyytyväisenä vieressä, joten oli niin epäreilu olo - sekin saa lapsen ja mä keppuloin silti yksin hereillä! :/ Noh, jospa tää kohta syntyis (tai yöt helpottais). Nyt 39+2. Ja toivottavasti en suututa teitä joilla ollut rankempi raskaus - saattaa varmaan käydä ajatus että kylläpä pienestä napisee. :) Voi olla että mulla rankaistaan sitten synnytyksessä koko raskausajan edestä :S (Hope nooot :( )

niin ja sitä piti kysyä et onko kellään itkuhälytintä hommattuna? mikä ois hyvä? Haluaisin sellasen jossa digit.näyttö näyttää lämpötilan esim. vaunukopassa + hälyttää jos liian kuuma/kylmä.. jostain luin et jossain on myös kätkythälytys, muttamitenhän tuo todellisuudessa..?

Jemna: Toivotaan ettei! Ilmeisesti se hepatoosi on aika harvinainen mutta hyvä se on tarkistaa kun kerta on oireita. Neuvolassakin laittoivat vähän Niinkuin varuulta verikokeisiin, itselläni kun ei kutia siis juurikaan jalkapohjat eikä kämmenet, vaan sitten kaikkialta muualta! Ja mietin itsekin että tämä mahtava turvotus on varmasti syyllinen kuitenkin. Käydään kuitenkin tarkistuttamassa! :D
Jos haluat kertoa, niin ilmoittele sinäkin että mikä oli sitten tulos.. Pari päiväähän siihen vissiin menee. :)

Luo, meillä on hälyt, joku Padwico830, ei oo diginäyttöä ja musta tuokin oli turhan öky. Joku yövalo siin on. Makso alessa 80e. Mun veljellä on sellanen tamagotchi :D joo onhan se kätevä kun saa äänettömälle ja vauvan kasvot siinä ruudussa sitten itkee jos on melua. Ja on ne lämpötilajutut yms mut ihan törkyhintanen sekin.. mutta jokainen taplaa tyylillään, mä oon vaan sitä mieltä että vähemmälläkin pärjää :)
Mulla on ollut raskaus vaikeimmasta päästä mutta en silti vähättele sun tuntemuksia, ymmärrän täysin! :D Mulle on nyt tullut myös toi käsien, varsinkin oikea, puutuminen. Lisäksi oikea käsi on kipeä kuin mikä ja aamuisin ei toimi nivelet lainkaan. Käytännössä olen aika avuton kun kädet ei toimi.. en saa juuri mitään purkkeja auki, en pysty leikkaamaan mitään, koirien remmit ei pysy käsissä.. oikeassa kädessä taitaa olla se rannekanava juttu mutta ilmeisesti kaikkien näiden pitäiai hävitä raskauden myötä. Ainut mikä huolestuttaa on se että kuinka nopeasti, näillä käsillä en öisin tai aamuisin tule vauvaa nostamaan :(
Ja mä oon nyt viikon herännyt tunnin välein!! Argh :D onneksi saan nukuttua vessojen välissä..

Juu, vähän sama mullakin, että varmuuden vuoksi labroihin laitettiin. Onhan se tosi harvinainen kyllä, mutta parempi tarkistaa. :) Mulle terkkari sano et olis jo iltapäivällä tulokset valmiit, mut en sitten tiiä. Toivottavasti sais jo huomenna tietää.

Mullakin välillä öisin puutuu sormet. Tänäkin aamuna kesti pitkään heräämisen jälkeen että loppu. Liekkö tuollakin sitten osuutta kutinaan, voipi olla. Toisaalta, nytkin meinaa kutittaa sormia.

Voi hyvin olla niinkin niiden sappi/maksa-arvojen vastauksien kanssa. Nimittäin oli joku tuuraaja paikalla neuvolassa kun soitin ja ei ehkä ihan niin hyvin tuntunut olevan perillä näistä asioista kuin oma terkka, joten epäili että menee pari päivää? ja käski huomenna sitten kysyä omalta neukkutädiltä.. :)

Mä olin niissä just. Tosin olin perjantaina mutta mulle sanottiin että maanantaihin mennessä on sappiarvotkin valmiit että niihin menee pari päivää mutta ALATin saa seuraavana päivänä.

Voi auttakaa! Viikkoja 37+5 ja nyt iski flunssa. Mitään kikkoja millä sais sen mahdollisimman nopeasti pois? Yöllä kipeitä supistuksia ja pelottaa että synnytys käynnistyy ja oon voimaton niiskuneiti :( ja onko olemassa mitään avaavaa nenäsumutetta mitä saa käyttää raskausaikana kun musta tuntuu että kaikki on kielletty?

Nenäkannuun suolavettä ja sillä huuhtelu auttaa! Ite suihkautin talvella flunssassa otrivinia muutaman kerran ilman sen kummempia miettimisiä, onhan se nyt parempi että äiti saa happee ☺ ja varmistin sillon myös lääkärimieheltäni että ei oo vaaraa :) paranemisia, varmasti ihan kamalaa sairastaa näillä helteillä ja vielä viimesillää paksuna :(

Voi että, kylläpä huonoon aikaan tuli flunssa. :( mä en kyllä nuista sumutteista tiedä kun en ole tarvinnut raskausaikana. Auttaisiko ihan vaan suolavedellä huuhtelu?

Juu ei kiva! :/ taidan lähteä nenäkannu ostoksille. Sunnuntaina tuttava pariskunta pyysi meitä heidän luokseen grillaamaan, unohti vain kertoa että he oli ollut 4 päivää kovassa flunssassa ja että oli juuri tarttunut myös heidän 2 vuotiaalle tytölle. Eli sieltä tämä tuli :( jos olisin tiennyt niin en olisi edes harkinnut sinne menemistä varsinkaan kun on tartuntariski. Mutta näin tällä kertaa. Toivottavasti tytsy viihtyisi vielä masussa niin että äiskä paranee. :)

Takaisin