Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä taitaa miestä vähän stressata toi lähestyvä synnytys vaikkei se sitä ääneen sanokaan. Kommentoi lähinnä vaan sitä, että töissä on paljon kaikkea mitä pitäs saada tehtyä ennen ku vauva tulee. Se on myös ehkä aavistuksen ylisuojeleva mua kohtaan tällä hetkellä, ei halua että mä ajaisin enää autolla ja vetää suojelevasti tien viereen, jos takaa tulee autoja kun ollaan kävelyllä.

Ja taitaa alkaa nyt valjeta todellisuus siitä, että hänestä tulee meidän talouden elättäjä seuraaviks vuosiksi, kun mä jään kotiin vauvan kanssa. Alko eilen ihan puskista puhuun jotain talon/asunnon ostamisesta, vaikkei sellaselle oikesati ole mitään tarvetta...

Meillä mies on ollut mukana kerran neuvolassa - ja sen jälkeen todettu että turhaa hän sinne ravaa kesken työvuorojen. Ultrissa ollut molemmissa mukana kylläkin.
Ja nyt kun joudun Taysissa ravaamaan 2-3vkon välein niin sielä ollut osalla kerroista mukana - siellä kun katsotaan joka kerta samat asiat niin yksinkin pärjännyt.
Mä oon käynyt neuvolassa viimeksi joskus kesäkuussa enkä kyllä neuvolaa sinänsä kaipaakaan kun noita kätilö/lääkäri-käyntejä on Taysissa niin usein.
Neuvolassa muutenkin vaihtunut tyypit nyt kesäksi ja viimeksi se nainen oli niin töykeä ja heitti todella typeriä kommentteja joten eipä oo hinkua sinne yhtään.

Meillä on mies ollut mukana ultrissa ja kaikilla neuvolakäynneillä ensimmäistä lukuunottamatta ja lääkärikäynneillä olen käynyt yksin. Minulla oli nyt tällä viikolla neuvola ja kahden viikon päästä lääkärikäynti. Seuraavaa neuvola-aikaa pitäisikin sitten varailla uuteen neuvolaan, kun paikkakuntaa vaihdetaan. Toivoisin, että ehtisi käymään ainakin yhdesti myös uudessa neuvolassa. :)

Mies on ollut mukana kaikissa neuvoloissa, lääkäreissä ja ultrissa ja aikoo tulla mukaan loppihinkin käynteihin. Ens viikolla ois vika lääkäri. Aika rutiinilla noi neuvolakäynnit on mennyt, mutta viimeks päästiin yllärinä kurkkaamaa pikkumiestä ultralla, kun kesälomasijainen ei ollut meidän neuvola uutta ultralaitetta vielä käyttänyt. Suostuttiin koekaniineiksi :grin

Synnytyksen lähestyessä miehellä on koko ajan käpälät mun mahalla ja juttelee tosi paljon vauvalle. Huomaa selkeesti, että odotus on hänelläkin käynnissä :wink En oikein tiedä, millasilla fiiliksillä hän on synnytyksen tulossa. Ainoa tehtävä, jonka oon antanut, on muistuttaa mua käymään pissalla synnytyksen aikana noin tunnin välein. Eipä ainakaan täysi rakko oo vauvan tiellä. Sitä ei kuulemma itse välttämättä huomaa, että edes on pissahätä synnytyksen aikana ja täysi rakko kuulemma myös aiheuttaa lisää kipuja supistuksien lisäksi. Siirsin tämän vastuun miehelle :grin

Meilläkin ollut mies vain ekalla neuvola käynnillä ja ultrissa, mitä se mies siellä olisi aikaansa enempää kuluttanut. Olen käyntien jälkeen kyllä kertonu mitä ollaan höpötelty ja miten verenpaineet pissat yms :)
(Okei ja olihan tuo armeijassakin samaan aikaan ettei sen puolesta olisi muutenkaan onnisyunut :D)
Lääkärineuvolaan olisi halunnut kun tehtiin kokoarvio että olisi pojun nähnyt taas ultrassa mutta työt sotki senkin.

Mulla laittoivat kokoarvioon heti kun sanoin että kaikki meistä neljästä sisaruksesta olleet +-4,5kg :D

Mä ostin käytettynä aventin käsikäyttösen pumpun ihan siks että voi auttaa maidon tuloa, pumpata isälle syötettävää ja helpottaa oloa jos ei pääse imettämään. Tarkotus kuitenkin pääasiassa imettää.
Itse koin että neuvolat on mun aikaa jutella terkkarin kanssa ja mies on ollut mukana vaan ultrissa. Työn takia ei neuvoloihin edes pääsisi mutta olen sitten toki aina raportoinut kuulumiset kotona.
Mulla on ollut neuvolat aina 4 viikon välein. Nyt vika lääkäri viikolla 36 ja sitten neuvola viikolla 38. Pitkiltä tuntuu nämä välit mutta kokoajan kaikki ollut hyvin ja normaalia eikä mitään vaivoja ollut niin kai nämä ihan riittäviä ovat.

Terveisiä käyrältä! Veti olon niin veteläksi, että soittelin polille ja pyysivät käymään. Ottavat kaiken maailman näytteet ja käyrät, on selkeesti semmonen olo, että huolehditaan ❤ Toivotaan, että kaikki on ainakin vaavilla hyvin! Paljon se tuolla möyryää ainakin.

Itse meinasin käydä lähiaikoina kunnon valmennuksen miehen kanssa, jossa mä kerron mitä ukon pitää tehdä ja miten pitää musta huolen :D ja tietty muistuttaa perään, että kivuissani saatan kumota tän kaiken, varautukoot siihenkin. ;)

Terveisiä käyrän ja testien jälkeen. Kaikki vaikuttaisi olevan ihan hyvin. Uusi pissatesti maanantaina aamupissasta, kun oli nyt päässyt likaa mukana. Kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu pehmeä. Viikko pitää ottaa todella iisisti, välttää kaikkea mikä aiheuttaa suppareita. Sitten ei enää estellä, kun päästään viikolle 35, jos poitsu päättää maailmaan jo tulla. Tulee olemaan tuskainen viikko, en osaa olla paikallani vaan ja mulla pienikin rasitus (ruoanteko yms) aiheuttaa supistuksia. Tää on kai se hetki, kun kirjahylly tulee luettua läpi :D

Huh aika menee niin nopeaa tahtia :happy: Nyt poju ollut raivotarjonnassa jo rv 24 asti ainakin! Tuottanut kyllä ihan hirveää kipua ja paineen tuntua lantion alueelle, kun puskee luisella päällä. Eikä toivoakaan nukkua öisin ja torstaina alkoi töissä kivuliaat supistukset nyt siis rv 33+1. Kohdunsuu oli kuitenkin onneksi kiinni vielä, mutta äitiyslomaan asti nyt sairaslomaa. Eipä kyllä jalatkaan kestäneet enää yli 8 tuntista kävelyä/seisoskelua päivässä. Miten muilla vauvan asento ja onko tuottanut kipuja?

Ilmeisesti tuon raivotarjonnan takia sf-mittakin kulkenut koko ajan alimmankäyrän alapuolella. Ainakin neuvolassa sanoi ettei siitä tarvitse huolestua. Neuvola käyntejä on kylläkin aikaistettu juuri tuon mitan takia! Joten kai sitä on vähän tullut salaa stressattua silti :oops:

Mulla ollut kanssa raivotarjonnassa jostain rv24 saakka, kipuja ei ole aiheuttanut ollenkaan ja sf mitta mennyt yläkäyrillä koko ajan... Viime viikolla tuostakin syystä kävin koko arviossa ja syntymäpainoksi arvioivat 3,7kg, saa nähdä miten tarkkoja nuo ovat :D
Tänään siis 36+2

Mulla tänään 35+0. Kauhea haikeus iski kun olin jotenkin ajatellu et nyt vasta alkas 35. viikko. Pesin joitain vanhoja vauvanleluja, mm. semmosen vanhan soittorasian, jota sitten vauvan kanssa kuunneltiin ja se alkoi potkia. Siinä vaiheessa tuli kauhee itkukohtaus kun tajusin että kohta pitää luopua tästä mahasta ja vauvanpotkujen tunnustelusta. Ei yhtään tietenkään hormoneilla osuutta asiaan.:D Mut kyllä tulee ikävä tätä raskausaikaa, ja tuleva alkaa jännittää pikkuhiljaa enemmän ja enemmän kun laskettu aika lähestyy.
Niin ja tosiaan, tänään alkoi äitiysloma! :)

Pitäisikö olla huolestunut jos ei tunnu vielä supistuksia? Ei edes harjoitus supistuksia. Nyt menossa 34+4. Rauhallinen vauva ollut koko ajan. Välillä saa oikein kuulostella liikkeitä kun kaikki liikkeet tuntuvat olevan todella hentoisia. Vauva tuntuu nukkuvan paljon. Koko raskaus muutenkin mennyt ilman pahoinvointia ja selkälipuja. Selälläkin pystyn pötköttelemään ja jumppailut onnistuvat hyvin. Välillä närästää ja kumartuminen tuntuu ajoittain vaikealta. Nukkumisasentoa tosin saa välillä etsiä pitkään. Toivottavasti synnytys kuitenkin sujuu sulavasti vaikkei suurempia kipuja ole ollutkaan. Viikolla 32 vauva oli painoarviolta 2200g. Ens viikolla päästään lääkäriin kuulemaan tuoreimmat kuulumiset. Tsemppiä supistelijoille!

Ei pidä huolestua, ei kai niitä kaikilla tule :) ystäväni juuri kertoi että ensimmäiset supistukset tuli synnärillä. sulla on tainnut olla aika ihanteellinen raskusaika, täällä taas on se toinen äärilaita.
Vauvan hiljaisuudesta mainitsisin lääkärille varmuudeksi mutta vauvan asentokin vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen ja yksilöitä kaikki ollaan :)

Huh, kiitos. Juu ajattelinkin mainita vauvan hiljaisuudesta lääkärikäynnillä. Mainitsin siitä jo viime neuvolakäynnillä ja saatiin lähete äitiyspolille, missä mittailtiin vauvan sydänääniä ja seurattiin liikkeitä ja otettiin lisäksi ultra. Lääkäri totesi, että vauva liikkuu normaalisti ja kaikki on kunnossa. ❤️❤️ Kaiken järjen mukaan liikkeet pitäisi tuntea hyvin kun istukka takana. Tsemppiä sinne loppuodotukseen.

Me käytiin myös käyrillä niin epäilivät vauvan olevan selkä ulospäin että liikkeet eivät olleet selvät. Hyvä kuulla et kaikki on hyvin :) hän on vain sitten rauhallinen tapaus :)

Minä ainakin olen lukenut, että ei kaikille tule mitään ennakoivia supistuksia, että etköhän voi olla sen suhteen rauhassa. Ja hyvä että on tutkittu vauvan liikkeitä ja lääkäri todennu että kaikki on hyvin! :)

Minkälaisia teidän supistukset on? Kovettuuko vaan maha vai onko kipua/pistelyä/painetta yhdistettynä kovettumiseen? Mulla on alakanut tulla töissä nyt semmosia oireita että kävellessä yhtäkkiä vetää vatsan kovaksi ja samalla tuntuu niinku puukoilla pisteiltäs tuonne alapäähän? Välillä sen jälkeen tulee inhottava paineen tuntu vielä alapäähän... Nämä ovat hyvin lyhkäsiä ja menevät istumalla ohi... En vaan nyt tiijä että onko tämä vaan siitä johtuvaa että ehkä vaavi alkaa laskeutumaan vai onko sitten jo ei niin harjoittelevia suppareita.. Mulla ei oikeen hirveesti oo nuita harjottelusuppareitakaan ollu raskauden aikana... Ensi viikko vielä töitä ja sitten saa vaan öllöttää kotona ja oottaa <3

Mun supparit on ollut kivuttomia, mutta saa mut hengästymään kovasti. En ole tajunnutkaan kuinka paljon mulla on harkkasupistellut kunnes nyt kun pitää olla paikoillaan kohdunsuun pehmenemisen vuoksi.

Takaisin