Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mies on kanssa järkkärillä ikuistanut masua jokusen kerran ja pari kertaa on hyödynnetty tuttuja, että on saatu myös perhepotretteja odotuksesta talteen. Juhannuksena ainakin seuraavan kerran saadaan hyvin ulkona otettuja yhteiskuvia. Ei taideta mennä ammattikuvaajalle ollenkaan masun kanssa, mutta vauvan kanssa sitten kyllä! Oon suunnitellut, että käydään sitten samalla kuvaajalla, joka otti meidän hääkuvatkin. Sitä en oo vielä tarkemmin miettinyt, kuinka kauan synnytyksen jälkeen, ehkä vois ainakin sinne 1 kk vanhaksi odottaa.

Me aiotaan nyt kesällä otattaa kuvia masusta ja meistä. Ulkokuvat ois kivoja! Mun isä on ollut aiemmin valokuvaaja ni saa kuvia napsia.
Kotiin otetaan vauvakuvaaja kun vaavi pari viikkoinen. Veljelläni kävi tämmöinen viime kesänä ottamassa kuvia ja aivan super suloisia kuvia ovat. Lisäks vaavi kasvaa niin nopeesti että haluun ne ekat kuvat ihan vastasyntyneestä :)

Meilla kaikki hyvin. Paino on noussut 15kg 30 viikon aikana ja masu on valtava. Vauva kuitenkin normaalimitoissa. Vaikka painon nousu on ollut hurjaa tokasta kolmannesta lahtien (ruokavalio ei ole muutettunut juurikaan siita mita ennen raskautta) ja ajoittain ahdistavaa ja havettaakin niin mukavaa etta vauvalla vaikuttaa olevan kaikki hyvin.

Meilla pieni oli jo paa alaspain mutta nyt kaantynyt takaisin. Kova meno on vatsassa ja heiluminen huomataan ulkoakin pain.

Onko kukaan meinannut hypnosynnytysta (hypnobirthing)? Itse olen viehattynyt tahan ajatukseen ja alkanut kehon rentoutusharjoitukset. Ei niista kuitenkaan mitaan haittaakaan ole, kavi sen synnyttamisen kanssa puolin tai toisin.

Kuinka hyvin tyypit jaksaa vielä töitä tehdä? Itsellä alkanut nyt päivien laskeminen loman aloittamiseen. Kuukausi vielä. Olen ollut koko raskauden niin hyvässä kunnossa, että joutuu ihan rauhoittelemaan itseään, kun kroppa alkaa sanomaan, että pitäisi ottaa iisimmin. Viikko sitten perjantaina iski jokin, kun veto lähti kokonaan pois, oksetti ja huimasi. Lääkärissä sitten ultrasi ja multa otettiin kilpirauhastestit (normaaleja olivat, sukurasitteen vuoksi kontrolliin synnytyksen jälkeen). Harmittaa kun mieli haluaisi tehdä töitä täysillä, mutta kroppa ei..

Mulla oli just toisinpain, kroppa varmaan olis viela pystynyt, mut mieli ei. Ma siis lopetin duunit juuri tahan viikkoon, nelja viikkoa kesalomaa ensin ja sit alkaa mammaloma. :)

Mä oon ollu viikon kesälomalla mutta töissä ollessa ei tarvinnut olla saikulla kertaakaan. En olis jaksanut enää kyllä kuukautta töitä kun on sen verran fyysisesti raskas työ. Mun mammalomahan alkaa 30.6 kun on 4.8 LA :) nyttenkin putsaan autoo ja välillä huilin kun käy selkään niin kovasti.

Täällä vielä reilu 2vk töitä ja kun raskaus mennyt tähän asti ilman kummempia vaivoja, niin tuntuu ristiriitaiselta jäädä pois, kunnpääosin ihan nautin työstäni. Jos oisin koko kesäloman pitänyt nyt ennen mammalomaa, niin voisin jäädä nyt 12 pv jo pois, mut venytän vähän niin jäädään miehen kassa sit samaan aikaan lomille ja voi sitten toisesta päästä vähän venyttää töihin paluuta.

Ehkä vähän jännittää tuleva elämänmuutos, jotenkin tuntuu että se konkretisoituu siinä kohden kun tähänastisen normaaliarjen rutiinit lakkaa hyrskyttämästä ja työelämä jää hetkeksi. En oo aiemmin kokenu, että työ esittäis omassa elämässä isoakaan roolia, mutta toisaalta nyt kun arki muuttuu, niin hoksaa , että on se jollakin tapaa itselle ollut hyvä voimavara ja siitä erkaantuminen nostaa mieleen monenlaisia ajatuksia. Vaikka odotan kyllä innolla loman alkua ja sitä, että pääsee kunnolla laittamaan juttuja valmiiksi pikkuista varten, mutta monia ajatuksia se on kyllä herättänyt. :)

Erni, mulla on ihan sama tilanne kun sulla :) painoa oli tullut 13kg 28+5 ja vauva oli kääntynyt perätilaan. Vauva on ihan normaalikokoinen, ehkä jopa vähän pienempi. Itsellä vaan alkaa olla aika sotanorsu olo, kun ei ole tottunut kantamaan tällaista painoa mukana :oops: Ruokavalio on myös pitkälti samanlainen kun ennen raskautta. Ylensyönnistä ja mässäilystä ei siis painon nousu voi johtua. Oon myös kiinnostunut hypnosynnytyksestä. Meidän oli tarkoitus mennä ihan kurssillekin, mutta se oli lopulta niin kallis, että päädyin tilaamaan kirjan Amazonista ja oon sen nyt kerran kahlannut läpi. Aloitan ihan tässä lähiviikkoina hengitys- ja rentoutusharjoitukset :) Henkilökohtainen tavoite olisi selvitä mahdollisimman pitkälle ilman lääketieteellistä kivunlievitystä, mikäli synnytys edistyy hyvää vauhtia enkä joudu kitumaan tuskissa vuorokausikaupalla. Parhaassa tapauksessa huutaisin epiduraalia vasta kun on liian myöhäistä :wink

Töissä oon jaksanut yllättävän hyvin. Vaivoja ei juurikaan ole ollut. Vielä reilu kaksi viikkoa olisi töitä edessä ennen kesälaitumille siirtymistä. Lomilta sitten suoraan äippälomalle :happy:

Meille tulee kotiin ottamaan vastasyntyneen kuvat sama kuvaaja, joka otti mahakuvatkin. Ne otetaan kahden viikon sisällä syntymästä, todennäköisimmin 8-10 päivän iässä. On tarkotus ottaa jenkkityylisiä potretteja vauvasta ja sitten ihan perhekuvat uuden tulokkaan kanssa. Meillä siis mies on jenkki ja heidän tapoihin kuuluu lähettää syntymäilmoitus vauvasta virallisen potretin kera :)

Mulla ois vielä 4viikkoa töitä ennen lomaa ja nyt teen 80%työpäivää siihen asti. Täytyy kyllä myöntää että juuri ja juuri selviän tuosta työajasta, kun kroppa alkaa prakaan. Mulla taitaa olla aika paha fasettilukko selässä joka säteilee rinnan alle ja työpäivästä riippuen se on joko siedettävä tai sitten ei. Oon myös jäämässä kokonaan pois töistä, kun vauva syntyy joten työmäärä on jo niin pieni ettei siitä oikein ole täyttämään edes tuota 6.5h/päivässä.

On kans aavistuksen norsu olo, kun pihalla on tajuttoman kuuma ja kahden askeleen jälkeen tahtois mennä pakastimeen. Tuntuu, että nyt viikonlopun aikana oon ollu sidottuna 4-seinän sisälle ja kroppa on alkanut kerään nestettä itteensä. Aavistuksen kauhulla seuraan säätiedotuksia ja hiljaa mielessä toivon, että tulis sateinen kesä tänne keski-eurooppaan, ettei olis niin tukalat kaks vikaa kuukautta.

Tällä mammalla olis vielä 3 viikkoa töitä, jään suoraan mammalomalle ilman kesäloman pitoa välissä... Raskaus on mennyt aika vaivattomasti joten sinällään ei töissä käynnissä ole mitään ongelmaa, paitsi motivaatio :D Viime viikolla myös huomasin, että työpäivinä jalat turpoaa ja tästä johtuen sitten yöllä tulee suonenvetoa, nyt viikonloppuna ei ole ollut näitä ongelmia...

Mulla neljä viikkoa vielä töitä ja suurinosa kertyneistä lomista jää sitten pidettäväksi äippäloman jälkeen, joka on sinällään ihan kiva, eli vika työpäivä 3.7. Töissä jaksaa ihan mukavasti, kun ei kummempia vaivoja ole, vaikka maha alkaa jo iso olemaan. Sijaistan oman työni lisäksi esimiestäni kolme seuraavaa vkoa ja aikamoinen hulina meillä töissä on jo muutenkin, joten vähän kyllä jänskättää että rupeeko kroppa muistuttelemaan nyt viimeisenä kuukautena, vai saako sitä hyvävoimaisena tehdä töitä koko kuukauden. Mitään hellekeliä en kyllä toivo tulevaksi kuukaudeksi, jotta tosiaan jaksaisi töissä :)

No niin nyt ollaan selän ja mahdollisten fasettilukkojen kanssa siinä tilassa etten saa nukutuksi...toivottavasti pääsen huomenna fyssarille joka osais auttaa, omat keinot ei enää toimi. *huokaus*

Mulla alko kesäloma koulusta toukokuun lopussa,alotin kyllä kaks vk etuajassa kun hain saikkua. Nukkuminen hankalaa! Vähän väliä herään siihen,että lonkka on hemmetin kipee ja polvesta alaspäin koko jalka,riippuen kummalla kyljellä nukun. Ja pissalle herään monesti. No,on ainakin opettelua katkonaiseen yöuneen ja heräilyyn :D

Mä passitin koirat pois sängystä niin aloin nukkumaan ja herään vain kerran vessaan :o ennen meni 1,5 tunnin välein. Mulla on uutena tullu käden puutuminen :D viime päivät menneet pahoinvoinneissa ja närästyksessä.. -.-

Mamatsonille kans tsemppiä! Aika hurjalta kuulostaa..

Täälläkin yö meni valvoessa. Oli kuuma ja vaikea saada hyvää asentoa. Hengittäminen vaikeaa. On niin raskaana-olo.
No nukutaan sitten päivällä jos yöllä ei voi..

Mun pitäis lähteä töihin viemään saikkelappua mutta ei jaksa :( pitäs ehkä yrittää ni pääsis siitäkin

Moi!
Aika moni näyttäisi olevan lomilla tai jäämässä pian :) Minä olen kanssa ollut lomalla jo viime viikon keskiviikosta lähtien, mammaloma alkaa 10.7. Nyt meillä suomessa asuvilla ei ainakaan kelien puolesta pitäisi olla tukalaa, on kyllä turkasen kylmää ja märkää... Minä oon panikoinut pari päivää tässä vauvan liikkumattomuutta, viime yönä en nukkunuy juuri yhtään kun mietin kokoajan vauvan liikkeitä..liikkeet on minusta huomattavasti vähentynyt :( dopplerilla kuitenkin ne sydänäänet kuului nyt aamullakin mutta hermoromahduksen partaalla olen. Varasinkin sitten äsken ajan yksityiselle kätilölle ultraan, kun jotenkin tuntuu että terveyskeskuksissa ne ei ota kovinkaan helposti laita menemään ultraan... yhdeltä olisi sitten ultra :) maksaahan se tietty sen 60€ mutta oman mielenrauhan takia on se arvoista.

Mulla oli tänään eka lomapäivä töistä ihanaa :) olin tänään ultrassa missä kaikki oli hyvin ja koko arvio oli 1687g :) RV nyt 30+6 ja olo on loistava mulla ollut todella helppo raskaus :) syntymä paino arvio meidän pojalla kätilö arveli olevan 3,600kg :)

Täälläkin aloitettu lomailu. Meni heti lomasuunnitelmat uusiksi, kun käytiin synnytyspäivystyksessä la iltana ja sieltä passitettiin kotiin pakkolepoon. Viikkoja 30+4 ja vauvan painoarvio nyt 1605 grammaa... Onko muilla samanlaista?

Takaisin