Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole vielä yhtään edes katsellut vauvatavaraa/vaatetta. Tuntuu vielä niin epävarmalta. Varasin varhaisultran heti plussauksen jälkeen, sai samalla kysytyksi mitä muutoksia tarvitsee tehdä. Neuvolasta suositeltiin ettei syö hirveästi graavilohta, maksaruokia tai pastöroimattomia maitoja (esim feta). Eiköhän sen kieltolistan saa printattuna mukaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä. :)

Tänään taas tuli töissä kova menkkakipu ja särky alapäähän, niin kova että hetkeksi tuli ihan semmonen "pakokauhuinen" olo, tuntui ettei voi seistä, istua tai tehdä mitään. Muutamissa minuuteissa taas hellitti mutta on kyllä todella kova tuo kipu sillon kun tulee ja jotenkin lamauttaa ja olo on todella tukala. Sitten menee ohi ja olo taas normaali. En oo koskaan supistelua kokenut mutta just tänään mietin että jos tää jo sattuu näin paljon niin miltä se kunnon supistus tuntuu?! Vai oliko tämä sellainen :grin noh, vuotoja ei oo ja muut oireet senkun pahenee eli luotan siihen että raskaus kuitenkin jatkuu.
Mulla tuli menkkamaisia kramppeja aivan alussa (kun luulinkin, että nyt ne menkat alkaa) muttei nyt sen jälkeen ole tuntunut mitään. :sad001

Suomessa on hyvin vähän kotimaisia tuotteita jotka tehtäisiin pastöroimattomista maitotuotteista joten niidenkään suhteen ei tarvii olla varovainen :) vissiin ei tainnu kaupasta löytyä juuri yhtään :D

Hankinnat ne pyörii kovasti jo mielessä :) Oon alitajuisesti tainnut suunnitella raskautta pidempään kuin tiedänkään, koska kaiken maailman blogi- ym. tekstejä pinnasängyistä, vaunuista ja muista ostettavista on tullut luettua jo jonkin aikaa. Esim. vaunuista on kyllä niin paljon mielipiteitä, että se on ilmeisesti mentävä vain liikkeeseen tutustumaan sitten, kun raskauttakaan ei tarvitse enää peitellä. En nyt automaattisesti taida laittaa niihinkään mitään nelinumeroisia summia (esim. monen kehumat Bugaboot taitaa kustantaa yli tuhat euroa?), jos mitään merkittävää lisäarvoa ei tule mukana. Äitiysvaateosastollakin piti olla nopea ja huomaamaton, kun tällaisessa pikkukaupungissa törmää kyllä niin helposti tuttuihin keskustassa liikkuessa.

Täältä ilmottautuu kans yks ensikertalainen mukaan Meillä oli yritystä takana 1,5vuotta ja aika lapsettomuustutkimuksiin tammikuuksi. Tein positiivisen testin eilen, kun menkat oli myöhässä neljä päivää. Oon 30 ja mies 37. Pää on kyllä aivan sekaisin onnesta. Tekis mieli kuuluttaa koko maailmalle. Lähi perheelle on kerrottu, muut saa vielä tietoa odottaa.
Oireista sen verran, että rinnat on kyllä turvoksissa ja sen verran herkät ettei mahallaan nukkuminen enää onnistu... Muuten pientä mahassa tuntuvaa mylvintää lukuunottamatta normaali.

Suomessa on hyvin vähän kotimaisia tuotteita jotka tehtäisiin pastöroimattomista maitotuotteista joten niidenkään suhteen ei tarvii olla varovainen :) vissiin ei tainnu kaupasta löytyä juuri yhtään :D
En osaa sanoa, en oo vielä niin tutkinut maitotuotteita. Äitiysneuvolassa vaan asiasta puhuttiin.

Itseasiassa tänään sinne äitiysneuvolaan soitin, että voisivatko tarkistaa elonmerkit, saisin mielenrauhan. :D Olisinkin saanut ajan ensiviikolle. Ei vaan natsannut työaikojen kanssa ja ensimmäinen neuvola jo sitä seuraavalla viikolla. Hoitaja sanoi, että ole tyytyväinen kun oireeton, "oireellinenkaan" raskaus ei ole sen riskittömämpi. Tyydyin odottamaan tammikuulle. Puhui neuvolatäti mulle sentään järkeä; Älä turhaan stressaa..

...tänää juuri mietin että liekö tuo puoliso miettii tätä asiaa ollenkaan, kun ei paljon puhu. Totesi sitten kauppareissulla liikenne valoissa että olen ajatellut että siitä voisi tulla kekemika jj. nauroin niin että meinas tulla pissat housuun! Kelpuutin työnimeksi, mutta sanoin että formulakuskien mukaan tuskin lähdetään nimeämään. Että tälläistä tänään täällä...

Pretor: Kotimaisia tuotteita kun suosii niin ei tarvii hermoilla mitää :)

Hei vaan kaikille! :) Liityn tähän iloiseen joukkoon. Kävin eilen jo täällä kurkkimassa muiden kokemuksia ja oli kiva huomata että omat tuntemukset on ihan normaaleja :)
Eli täälläkin alettiin odottamaan esikoista ja laskettuaika olisi näillä näkymin 11.8.. jos olen oikein laskenut niin mentäis rv 7. Tämä iloinen uutinen saavutti meidät jo tuossa pari viikkoa sitten ja siitä lähtien tunteet on menny vuoristorataa meillä avomieheni kanssa. Pelosta että onko siellä joku oikeasti ja onko hänellä kaikki hyvin. Ja toinen ääripää on tunne että on maailman onnellinen kun meidän pieni 2 hengen perhe kasvaa yhdellä :)
Meidän eka neuvola on 5.1 ja tuntuu että aika on matelee ja siihen on ikuisuus vielä.. vaikka eihän sinne nyt enää ole enää pitkä aika.Aattelimme ekan neuvolan jälkeen kertoa perheelle ja yritetään pitää muuten asia "salassa" rv 12 asti.. mutta nyt jo olen saanut kummia katseita tai suoria kysymyksiä että ootanko kun en ole polttanut enää tai juonut illanistujaisissa.

Mitä esikoisten odottajille kuuluu? Meillä valmistaudutaan joulun matkaan. Ajoa olisi edessä noin 7 tuntia suuntaan eikä olo välttämättä ole se parhain. Pajoinvointia on ilmennyt etovana olona, joka alkaa heti, kun viimeisimmästä ruokailusta on mennyt tunti. Välipala/ruoka on sitten oksennuksenkin pelossa pakko syödä, jolloin olo taas on täysin normaali. Ajattelin käydä kaupassa hakemassa pientä napostetta matkaa varten, niin ei tarvitse pysähtyä kuin kerran matkalla syömään kunnolla.

Mitä te olette syöneet pitääksenne pahan olon poissa vai onko täällä onnekkaita, joita paha olo ei "piinaa"? Itse syön paljon hedelmiä ja tänään tajusin, että myös porkkana ja kurkku ovat todella hyviä välipaloja. Harmittaa, kun en alkusyksystä tajunnut käydä poimimassa mustikoita pakkaseen. En pidä pensasmustikoista, joita myydään kaupan pakastealtaassa, joten niihinkään en voi turvautua. Muutamissa kaupoissa olen nähnyt "oikeita" mustikoita, mutta ne taas ovat maksaneet mansikoita :laughing002

Jouluaatto jännittää enemmän kuin ikinä. On tarkoitus kertoa tuleville isovanhemmille ja puolison lapsille tulevasta perheenlisäyksestä. Meillä mm. Viinien maistelu kuuluu jouluun, enkä halua tästä alkaa valehtelemaankaan. Puolison kanta on että mitä sitä salaamaan. Anopin sekä lasten suhtautuminen suorastaan pelottaa...
Oireita ei juurikaan ole vielä ollut. Huomenna pyörähtää käyntiin vasta viides viikko. Kävin tuossa juuri kevyesti salilla ja totesin että juokseminen ei rintojen paisumisen takia tuntunut kovinkaan hyvältä

Täällä on tänään voitu eilen ja tänään yllättävän hyvin, ottaen huomioon sunnuntain oksentelut. Laitoin tonne pahoinvointiketjuun jo, kun oli tosiaan sunnuntai ihan krapulainen olo ja otettiin miehen kanssa pieni riski kun lähdettiin ulos syömään, vaikka etova olo miula olikin. Ajattelin, et ois menny ohi, kun saa vähän syötyä, mut en paljon saanu alas ja sekin kaikki tuli ylös ravintolan vessaan. :confused: Sen jälkeen olo kyllä ollut ihan ok, nälkä täälläkin vaivaa parin tunnin välein.

Huomenna pitäs tosiaan mennä miun porukoiden luo syömään, ja mahdollisesti kertoa raskaudesta, jännittää ihan kamalasti. Joulupäivänä sit miehen vanhemmat. :grin

Heippa kaikille! Tuntuu, että oon ollut poissa ikuisuuden kun eilen en ehtinyt tänne pyörimään. Jouluvalmistelut ja työ sotkee vapaa-aikaa :)

Tervetuloa mukaan Diku, idasofia, KuplaKameli ja tyyne :)

Vauvatarvikkeista ensin: Mä oon ollut jo vuosia rakastunut Bugaboon vaunuihin/rattaisiin. Olin au pairina vuosia sitten ja mun hoitamalla pikkutytöllä oli bugiksen cameleonit, se perusmalli. Ne oli sillon ihan uusinta uutta enkä ollut koskaan kuullutkaan niistä aikasemmin. Oli mun mielestä myös vähän oudon näköset. Käytössä ne oli kuitenkin aivan mahtavat! Ketterät, pienet ja kevyet. Jaksoin helposti nostella niitä yksin, vaikka oon suht pienikokoinen. Kaupungissa liikkuminen oli tosi kätevää. Päätin jo sillon, että jos mä joskus lapsen saan niin nämä rattaat on saatava :) Ainoo, mikä mua huolestutti niissä, oli ne pienet etupyörät. Suomen talvessa huono homma. Mutta nyt niiltä on tullut Buffalo-malli, jossa on isot pyörät ja ongelma on ratkaistu :grin Hinta on ihan mun kipurajalla, mutta jos netin kautta tilaa niin ne saa muutaman kympin yli tonnilla. Bugaboon Buffalot on ainoo isompi investointi, jonka oon ajatellut tehdä. Pinnasängyksi haluan sellasen, jossa on alhaalla laatikot vauvan petivaatteille. Sellasia saa Ikeasta, jos ei löydy käytettynä jostain. Meillä myös vauva nukkunee ekan kuukauden äitiyspakkauksen laatikossa. En ajatellut hirveesti sen kummempaa tavaraa hankkia. Vaipparoskis ois hyvä, niin ei koko kämppä haise :) Hoitopöytää ei tule vaan ostan alustan, jonka voi sitten laittaa esim lipaston päälle, sängyn päälle tai vaikka lattialle.

Joulu hermostuttaa vähän täälläkin... Ei haluta vielä kertoa perheille ja huomenna heti aamusta mennään mun vanhemmille joulun viettoon. Mulla on niin kova pelko perseessä, että entä jos meille ei vauvaa tuukaan, että en halua herättää turhia toiveita tulevissa isovanhemmissa ennen kun oon aivan varma, että joku on kyydissä. Viini kuuluu meillä joulupöytään ja nyt on ostettu alkoholiton viini, joka laitetaan mun lemppariviinin pulloon. Täytetään pullo noin puolilleen. Otetaan se mukaan ja sanotaan, että meillä oli viinin jämät jääkaapissa, jotka pitää nyt juoda pois ja ne kipataan sitten mun lasiin, jota juon hissukseen. Kylmäsavulohi on toinen haaste, mutta sen ajattelin hoitaa sillä, että lastaan lautasen täyteen ruokaa ja ohimennen mies sitten napsii mun lautaselta ne potentiaaliset listerialohet pois. Se käy muutenkin mun lautasella ruokapöydässä :) Ahdan itseni sitten täyteen kaikkea muuta jouluherkkua :grin Näillä mennään ja toivotaan, että selvitään salaisuutemme kanssa :) Se on kuitenkin vaan tuo yksi päivä. Paljon paljon tsemppiä kaikille, jotka jaatte iloiset uutiset perheiden kanssa huomenna :)

Me ollaan perinteisesti käyty kotikonnuilla aina sukuloimassa joulun tienoilla, mutta nyt ilmoitettiin kaikille, ettei olla tulossa. Tapanina meille tulee vieraita ja vähän jännittää kuin tän pahan olon pystyy salaamaan, kun meillä ei olisi aikeissa vielä kertoa.

Tänään on ollut vaihteeksi todella etova olo ja kauppareissu oli yhtä tuskaa kun koko ajan piti olla sillä varauksella, että lentääkö laatta. Mies kävi sitten välillä heittämässä mut kotiin ja jatkoi itse kauppareissua.

Mä yritän kanssa pitää huonoa oloa loitolla sillä et syön koko ajan jotain pientä, mutta tuntuu, että yksi tuntikin on jo liian pitkä aika ja ällötys voimistuu. Mandariini, banaani, omena, ananaspirtelö, rusinat ja pähkinät on sellaista sopivaa pientä. Mutta jotain kunnon ruokaakin pitää yrittää syödä, mut tuntuu et kaikki vaan ällöttää. Tähän asti hernekeitto ja pakastepizza on ollut hyviä ruokia, mutta pitäisi keksiä jotain vähän ravinteikkaampaakin.:grin:anyone

Miehen vanhemmat tietävät jo valmiiksi. Asuimme siihen aikaan kun testin tein heidän luonaan olosuhteiden pakosta.. En lykännyt testiä tarpeeksi syvälle roskikseen joten sen näkivät. :D Omille vanhemmille tai sisarelle en kerro ainakaan ennen ensimmäistä neuvolaa. Parhaimmat ystävät ja osa työmaalla tietää.
Pahoinvointia ei ole lainkaan, ruokahalu vaan kasvanut! Ei ole uskaltanut hetkeen käydä puntarissa, mahtanut hieman tulla kiloja. :D

Meillä ei pitäisi olla mitään ongelmia pitää salassa aattona perheeltä, sillä olen hyvin nirso jouluruoan kanssa ja kaikki mitä yleensä syön on sallittua enemmänkin ongelma omassa päässäni. Kovasti haluaisin jo kertoa, mutta pelko kuitenkin siitä, että pikkunen ei olisikaan matkassa loppuun asti ahdistaa. Mieheni haluaa pitää asian vielä salassa, joten onneksi hän saa minut aina unohtamaan suurimman halun kertoa jo kaikille

Oireista sen verran, että huimausta edelleen ja nyt uutena tullut kamala väsymys. Kaks päivää ollut todella tuskaista herätä ja pysyä koko päivä hereillä. Toivottavasti helpottaa kun saa torstaina viettää vapaa päivää nukkuen Nälkä piinaa myös minua. Tuntuu, että nykyään on koko ajan nälkä, vaikka juuri olisi syönyt kunnolla.

Tästä on jo tullut mukava tapa käydä lukemassa teidän kuulumisia

Oikein ihanaa Joulua kaikille

Takaisin