Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on nyt joku tiheän oppimisen kausi :) oppi konttaamaan oppi istumaan itse ja eilen oppi nousemaan seisomaan tukea vasten ja aijaij sitä pään kolinan määrää ku en kerkeä aina pelastamaan :nailbiting: Mutta sitkeitä tuntuu Pikku taaperot olevan onneksi :grin

Kuinka moni on siirtänyt vauvan jo omaan huoneeseen nukkumaan ja miten on sujunut? Meillä muutto edessä, mietin tässä että siirtäisikö samalla vauvan omaan huoneeseen. Muuten hyvä, mutta asunnossa on kaksi makkaria, ja ne on eri kerroksissa. Varmasti vauvan itkun kuulee toiseen kerrokseenkin jos ovet auki, mutta silti vähän mietityttää tuo ettei oltas samassa kerroksessa. Alunperin ajattelin että nukutaan edelleen samassa huoneessa, mutta onkohan lapsen siirtäminen omaan huoneeseen hankalampaa sitten kun hän on isompi...

Me ollaan myös muuttamassa ja mietin samaa. Mutta meillä edelleen herätään ainakin kerran juomaan pullollinen joten siksi mietin että pitäisi vaan vieressä. En usko että iällä on sen suurempaa merkitystä varsinkaan tässä vaiheessa. Ja kaipa tuo eri kerroksessa nukkuminen on jokaisesta itsestä kiinni :) ei nä lapset sitä tajua mutta jos se on itselle vieras ajatus.. Mulle henk.kohtasesti se olisi liian vaikeaa missä kohtaa tahansa :confused:

Mekin ollaan muuttamassa mutta olen päättänyt pitää pojan vielä meidän kanssa vielä ja varmaan sittenkin kun tämä masuasukki syntyy.

Niin ei varmaan nyt vielä ole iällä merkitystä siirtämisen kannalta, lähinnä mietin et jos siirtäminen venyis vaikka esim kolmen vuoden kieppeille, niin liekö sitten vaikeampaa kuin näin vauvana.:)
Ja mua jotenkin edelleen pelottaa että entä jos vauva tukehtuu johonkin peittoon tai vaikka oksennukseen enkä kuule toiseen huoneeseen, voi kamala! Vaikka siis en usko että niin kävis, mut silti. Samassa huoneessa kun pitää niin ei ole sitä pelkoa. Et joo, mun lapsi taitaa nukkua kymmenen vuotiaaksi samassa huoneessa.:D

Jemna: ei vielä ole kiire :) nä on ihan vauvoja. Jos ei ole mitään syytä. Ja voihan sitä kokeilla ja ottaa sittenkin takaisin viereen jos tuntuu paremmalta! :)

En oo ajatellut siirtää nukkumaan omaan huoneeseen vielä, etenkin kun hengaa nykyään varmaan puolet yöstä tissi suussa ja kiukustuu pahemman kerran jos tissi häviää. Huooooooh! Mutta ilman tuotakaan niin ei vielä omaan huoneeseen nukkumaan :) Huone sentään jo työn alla tytölle. JOs sais elokuuksi sen valmiiksi.

Mekään ei olla ajateltu vielä lapsen siirtämistä omaan huoneeseen vaikka nukkuukin omassa sängyssä ja useimmiten jo koko yön heräämättä. Aamulla 6:30-7:30 heräilee juomaan pullon jansit jatkaa viel vähän unia, joten tuntuu ihan hyvältä vielä nukkua samassa huoneessa. Meidän asunnon suhteenkin tää on parempi, kun tuo toinen makkari on niin hölmön mallinem, ettei siitä oikeen lastenhuonetta huvita sisustaa.

En kyl tiiä yhtää et onko jossai vaiheessa vaikeampi siirtää? Meillä menee nukkumaan omaan sänkyynsä ennen kuin me aletaan yöunille, joten uskon et tuo siirtäminen vois olla nyt kohtuu helppoa jos haluais. Mut sit isompana on jo vähän älliä enemmän, joten saattaa olla et vois jo protestoida, tiedä häntä :)

Evemoi kiva kuulla että jollain muullakin yötissi on tärkeää. Mä oon saanut paheksuntaa kun en unikouluta ja lopeta yöimetystä ja laita lasta omaan sänkyyn. paitsi että se on omassa sängyssä, meillä vaan sattuu olemaan yhteinen sänky mä koen että pari kertaa yössä edelleen syödään nälkään. Meidän tyttö pienikokoinen ja syö vähän kerrallaan mutta useasti. Niinkuin tämä äitikin haluaisi oppia syömään. Panostajille, mm omalle äidilleni, oon koittanut sanoa että alle vuoden ikäisen täysi yö on kuitenkin vain 5h joten saakin herätä sen pätkän jälkeen syömään.. ja että maito on edelleen se pääasiallinen ravinto. Meillä saattaa useasti hereillä tai vaatimaan tissiä unisena, jos on ollut levotonta tai on joku oppimisjuttu käynnissä, esim ihan selvästi rauhoittui nukkuminen kun neiti lähti kävelemään ilman tukea,

Meillä ei tissi enää maistu mutta joka yö herää vetäsemään lähes 200ml korviketta enkä aio sitä vielä evätä kun ahnaasti juo! Ja sitten taas nukutaan :) Pidä pintas vaan, itse tiedät lapsesi parhaan! :)

Meilläkin tyttö herää syömään kerran yössä, ja todellakin uskon että nälkä on kun niin ahnaasti syö. Sen jälkeen nukkuu kaksi tuntia. Harmi vaan, että jos herää klo 3, niin sillon on hereillä taas klo 5. Yritän siksi muulla tavalla rauhoittaa kuin imettämällä silloin ja sit imetän vasta klo 5 aikaan, jotta nukkuisi edes seitsemään asti. Yleensä rauhoittuu tosi hyvin esim tassutukseen jos herää aikaisemmin kuin viideltä.
Meidän tyttö nyt ihan hirveesti kiipeilee, nousee tukea vasten ja kiipeää portaita yms. Konttaa ei vielä, muutaman kerran vähän ottanut konttausaskelia... Mutta saa kyllä koko ajan vahtia tuon touhuja.:)
Hampaita on tullut ylös ainakin kolme. Yöt ollu kyllä vähän levottomia, eikä ole yhtään ihme kaiken kiipeilyn ja hampaidenteon vuoksi.:)

Heippa taas täältäkin. Aattelin vaan tulla vinkkaa teillekki, että jos haluutte yösyönnistä pois niin kokeilkaa rasvalisää. Eli iltapalalla sotkette soseen mukaan puol teelusikallista rypsiöljyä tai muuta voita. Pitää pidempään nälkää. Meillä poitsu lopetti yösyönnit 4kk iässä kun alotin tuon rasvalisän. Ja siis se on ihan perusteltua käyttääkki. Yösyönnit meinaa sitä, että ei saa päivällä tarpeeks ruokaa ja siks tankkaa myös yöllä. Meillä nukutaan siis klo 22-8 heräämättä kertaakaan. :) Kantsii kokeilla.

Jemna: onko teillä pelkästään ylähampaita? Ei ihme jos näkee unia kun noin kova vauhti päällä! :D

Meillä nyt aika tarkkaan herää klo 02 ja sit vasta aamulla, joskus 6-7-8.. nyy oon saanu vielä 6 aikaa nukahtamaab hetkeksi. Ihan uskomatonta kun nukahtaminen on aina ollut meillä haastavia ja raivottu ollaan lähemmäs puolta yötä. Nyt simahtaa n. 19:30. Oon kyllä nyt ollut tarkka kellonajoista iltarutiineissa ja ehkä se on auttanut ja väsymys ei pääse yli. Tosin.. viimiset pari viikkoa päikkärit sitten on olleet sen 1,5h keskimääräsesti, joskus jopa tunnin vaan.
Meillä on ihan sama ettei juurikaan pysty mitään esim tiskihommia tehdä, meillä kolme koiraa joiden kanssa vähän ongelmia (ei lapsen kanssa)ja niitäkin täytyy pitää silmällä etteivät matsaa. Tyttö tietenkin niiden perässä menisi enkä koskaan kyllä luota yksinään niitä lähestyvän koska never know vaikka kilttejä onkin.
Tyttö konttaa,seisoo, kiipeilee, kävelee kun pidetään käsistä kiinni mutta varpaillaan. Hiekkalaatikko leikit on ihan pop tällä hetkellä! :D

Nukkumisesta pakko kertoo oma tilanne. Meijän neiti ollu aina kova tissittelee öisin ja ae on ollu ihan jees koska saanu aina nukkuu niin hyvin silleen eli siis nukkunu sillon aina vieressä. Mut tossa pari viikkoa sit neiti päätti vähä jyystää äitin tissiä haavoille. Oli jo niin kipeetä imettää et oli pakko kylmän viileesti pitää imetys vapaa yö. Sen jälkeen päätin et ku niin helposti suju yö et en annakkaa enää maitoo öisin. Parans yö unet meillä ainaki. Heräilu harvemmin ja ku heräs ni tosi helposti rauhottu. Ja tää kaikki yllätti mut täysin. Luulin aina et meillä tullaan roikkuu tissillä viel 2 vuotiaanaki :D mutta paras on viel edessä, nyt kolme yötä menty 10-12h yöunilla heräämättä kertaakaan!! Ja meijän neiti on aina heräilly todella monta kertaa öisin. Eli tää ollu nyt ihan luksusta. Vaik edelleen odotan et koska tääki herkku loppuu.
Muuten meillä kontataan, kiivetään joka paikkaan, kävellään kärryn kanssa ja kävelyttäen. Harjottelee kovasti nyt eri äänteitä.

Onko muilla ollu et kaikki uuden oppinen ja hampaitten tule ei oo vaikuttanu yöhön, mutta päivään. Meillä neiti on todella kiukkuinen päivisin aina kun oppii jotain uutta tai kun tulee hampaita. Mutta ei vaikuta öihin onneks.

Kauhee sekametelisoppa kirjotus :D mut koitan kiireellä kirjottaa ennen ku tyttö herää :D

Kiitos bluebell89 :) meidän poika on oikea villi Viikari :grin Pojalla on ylhäällä neljä hammasta ja alhaalla kaksi :) Ja nyt menossa rv 25+1 jo. tää aika menee nopeaa :)

Bluebell, minkälainen teillä käytännössä oli tämä tissivapaa yö? Tai siis miten toimitte..?

Wildside, oon ajatellut että jos antaisi rasvalisää tai korviketta illalla koska tiedän että ne venyttää nälkää sulamalla rintamaitoa kauemmin, mutta kun toi tyttö on niin pienen kokoinen niin oon päätellyt että rintamaidosta imeytyy kaikki ravinteet paremmin ja useammin syöminen tehostaa kasvua. Meillä kuitenkin pitkään näkyi noi kylkiluut ja oli vähäistä kasvua ja hirvee duracellvauhti ollut päällä 4kk asti. Joten "uhraan" edelleen yöuneni siihen asti kunnes tuntuu että en kestä enää tai kun tyttö alkaa syömään paremmin. Nyt kiinteitä on alkanut menemään aika hyvin ja selvästi se vaikuttaa maidon tarpeen vähenemiseen. Ainoa jos ollaan oltu liikenteessä niin silloin tyttö ei malta syödä yhtään vasta kun kotona ja ottaa yöllä sitten takaisin.

Aivan. No ei se rasvalisä vähennä sitä ruuan imeytymistä. Ja sillä saa painoakin lisää. Meillä myös pieni kokonen ja aina kylkiluut paistanu. Ravitsemusterapeutti suositteli alottaa sen rasvalisän.

Takaisin