Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me harvoin käytetään lusikaa mutta mä oon nuollut muutaman kerran kun oon näyttänyt esimerkkiä syömisessä vaikka tiedän että niin se kariesbakteeri tarttuu. Aluksi olin tarkka mutta kun tyttö on ite hyökkäillyt "pussailemaan" ja muutenkin pussaillaan koko perhe paljon keskenämme ihan suullekin ja useasti, niin ajattelin että mieluummin elää bakteerin kanssa ja opettaa hyvin hoitamaan hampaita kun jätetään pussaillut väliin. Kun hellyydenosoitukset on kuitenkin todella tärkeitä.

Mekin pussaillaan mutta yritän poskelle.. sukulaistytöllä on tuo bakteeri ja koko ajan suu täynnä reikiä vaikka kuinka hoidetaan :(

Meil kanssa tähdätää pusut poskelle. Varmaa sitä mun kuolaa on päätyny vauvan suuhunki, ku se tykkäs joskus työntää sormet mun suuhun ja on voinu mennä omaa suuhun ennen ku on pesty. Ei aina joka väliin kerkeä, mutta on ainaki yritetty.

Mäkin yritän kyllä pussatessa tähdätä poskelle, vaan kyllä joskus taitaa jäädä yritykseksi kun pieni pää koko ajan heiluu.:D Mutta muuten oon yrittänyt minmoida tuon riskin et tarttuis kariesbakteeri vauvalle.:)

Meillä oli pitkään kausi että tissillä rauhoittui mesoominen kun tyttö sai roikkua mun alahampaissa. Ei mitenkään hirveen kivaa mutta annoin loppupeleissä roikkua kun. se rauhoitti menon.

Meillä kans tyttö työntää kättä miun suuhun kun on rinnalla :D melkosta showtahan tuo syöminen on välillä. Meillä ei vielä liikuta, vähän esim.parketilla nyitään eteenpäin, mutta pääosin pyöritään paikallaan ja vimmatusti nostaa takapuolta mahallaan ollessa. Mutta ei etene ei niin hermohan siinä menee ;) Eroahdistusta myös havaittavissa, jos minä tai iskä ei olla näköpiirissä

Meijän typy oppi eilen vetämään itteä eteenpäin lattialla. Kuinka paljo teillä "jutellaan"? Neiti on aika äänekäs, koko ajan kuuluu nääännääänää tai määmäämäämämmäämmää tai täätäätää tai sitte muuten vaan heiluu ja mumisee. Hauskan kuulosta :)

Ja meilläki tytön käsi on imettäessä millon mun suussa,millon nenässä,millon vetää ja rutistaa mun nenää tai nipistelee inhottavasti käsivartta tai rinnusta... onneksi sentään puremisen lopetti jo ennenku ehti kunnolla alkaakaan ku karjasin vahingossa aika kovaa ku se sen ekan kerran hampailla sitä teki...

Meillä on aika höpisijä toi likka. Nyt on alkanu huutaa välillä äittää äittää ja mun toiveajattelua on, että se yrittää sanoa äiti! :D Taitaa kyllä olla ihan sattumanvaraset tavut, mitä alkanu toistelemaan...

Meillä mennään ryömien eteenpäin vinhaa vauhtia ja isin kanssa seistään tuettuna rahia vasten. Tytöllä on kova hinku ylöspäin.

Ja nyt ollaan saatu eka flunssa. Käytiin tänään lääkärissäkin, kun perjantaina pitäs lentää Suomeen viikon lomalle. Surkeeta kattoa kun pieni on ihan tukkonen ja surkee.

Täytyy mainita, kun aiemmin oli puhetta tuosta 4h hereillä ennen yöunia niin yöunet ei häiriinny: testattiin tätä meillä nyt muutamana iltana ja todellakin pari tosi hyvää yötä takana (liekö sattumaa). Jätettiin iltaunet pois, niin viimeyönä mm. poju nukahti jo 20:30 (normaalisti mennään nukkuu 22-23) ja heräs vasta 5:30 ekan kerran, eli nukkui 9h putkeen!:) Söi ja jatkoi unia vielä 7:30. Edellisyö mentiin 2 heräyksellä, joista toinen syömispuuhia. Tuota untenmaille menemistä tosin taidetaan yrittää kuitenkin siirtää vielä takas vähä myöhempään, jotta aamusta nukkuis vastaavasti pidempään :)

Ilta meinas olla vähän pienellä rankkaa kun väsytti, mutta jos yöt alkaa sujua näin hyvin, niin tosiaankin pitäydytään tuossa 4h "säännössä" :) :)

Oi kuulostaa ihanalta! Toivottavasti sait itsekin nukuttua :)

Meillä on jo kauan ollut + 4 tuntia välissä mutta nukahtaminen on vaikeeta ja yöt taas levottomia. Tosin eilen nukahdettiin jo kans 20:30! Mutta kun itse vihdoin pääsi nukkumaan niin neiti jo heräs. Ja heräili pisin yötä.. itsestä tuntuu ettei oo nukkunut ollenkaan :D ja klo 07 jo täys höökä päällä No, parempaa aikaa taas odotellessa.

Mirmeli meillä pari viikkoa ihan mahdotonta kanssa... ihan kade olen niille joilla nukutaan edes 4h pätkissä! Meillä ilmeisesti nyt syynä hampaat..

Mä oon alkanut miettiä et voiskohan neidin ihottuma kutista? Osaaks tän ikäset raapii :D meillä kyllä oikeastaan yöt meni plörinäks 3kk tiheän imun aikana. Välillä nukkuu paremmin, välillä huonommin. Nyt muutaman yön ollut itkuisempi ja selkeästi kaipaa viereen, eroahdistusko? Sit nukkuu poikittain, pitkittäin, päällä, alla.. potkii raapii repii. Huoh. Äiti on väsynyt :D

Tsemppiä teille joilla vuorostaan valvotaan!:)
Meillä on taas vaihteeksi huonot yöt takana päin, mutta äkkiäkös se rytmi muuttuu!:D
Meillä on yleensä tyttö sen 4h valveilla ennen nukkumaanmenoa, eilenkin tuli väsy siinä 20.30, vein nukkumaan klo 21, ettei aamulla heräis kauheen aikaisin kukkumaan ja vartissa nukahti taas tutti suussa itsekseen. :) heräsi silti 6.30. :D ihana kun vauva on alkanut nukahtamaan itsekseen, sekä yö- että päiväunille. Jää itselle illalla hetki omaa aikaa tai saa olla hetken miehen kanssa ihan vaan kahdestaan.
Yleensä nukkuu öisin sen 9-10h, kuulostaako vähältä? Tuntuu että yleensä lapset nukkuu sen jonku 12h yössä. Että oon sit miettinyt että nukkuuko sit kuitenkin liian pitkät päikkärit. Toisaalta, on päivisin virkeä, että kai tämä rytmi meille sit kuitenkin sopii. Kuitenkin vuorokauden aikana tulee riittävästi unta.

Nykyisin tosiaan vauva herää meillä 6.30-8 (yleensä 6.30-7:D) aikoihin, oon miettinyt että tarvis ostaa joku pimennysverho, tai tätä menoa herää jo viiden aikaan. On nimittäin jo aika valoisaa klo 7 aikaan, joka varmaan osasyynä aikaisiin aamuihin.:)

Meillä on vähän parantunu yöt, ku jossai välissä herättii tunnin välein läpi yön. Tajusin vasta jälkikäteen, että eikös puolen vuoden iässä pitäis olla tiheän imun kausi. Yhdistin sen heräilyn tohon vierastamiseen/eroahdistukseen, mikä oli just sillon pahimmillaan. Mä en oikeen oo keksiny, että miten pitäisin illalla sen 4h hereillä. Meillä vauva nukkuu 3x45min päivässä n. 10.00, 14.30, ja 17.30. Eli puol seittemän jälkeen heräilee viimosilta päikkäreiltä ja yheksältä käy usein yöunille. En mä sitä ainakaan aikasemmin saa päiväunille, enkä toisaalta viitti illalla valvottaa puol yhteentoista. Ehkä sitte, kun se ite jättää yhet päikkärit pois...

Meillä on noi syömähommat lähteny vähän huonosti käyntiin. Ei siis käytännössä mitään ole suostunut, kun vähän maistamaan välillä. Eilen sitte veti aamupuurot hyvällä ruokahalulla, lounaaksi kanapullia, kukkakaalia ja ruisnaksuja, päivälliset sylki lattialle, mutta iltapalaksi hotkas puolikkaan banaanin (mistä siis tietysti puolet rinnuksilla!). Alkaisko tää vihdoin meilläkin sujua :)

Eiköhän se siitä ala sujua!:)

Tuosta en osaa kyllä sanoa miten sais valvomaan sen neljä tuntia ennen yötä ilman että vauva on ihan yliväsynyt, varmaan pikkuhiljaa pidentämällä valveilla oloaikaa? Tai sit antaa vaan nukkua jos nukuttaa, ja antaa rytmin itsestään muokkautua. Meillä ainakin tyttö jätti itse iltaunet nukkumatta, ei vain enää vaikuttanut väsyneeltä, eikä tahtonut enää nukahtaa. Eli itsestään meillä on tämä rytmi kehittynyt, että n. klo 17-21 ollaan valveilla. :) Alkuun tuntu että oli jo illasta aika väsynyt, eli kahdet päikkärit oli varmaan liian vähän ja kolmet taas liian paljon, ja sitten ei meinannu nukahtaa yöunille, jos nukku ne kolmannet päikkärit.

Huhhuh, 6 kk neuvola takana (tyylikkäästi 1,5 viikkoa myöhässä :grin) ja painoa oli tullut hyvin. Ukko painaa reilut 9 kiloa ja pituutta löytyi 69 senttiä :)

Soseita ja sormiruokaa on mennyt 6 kuukautisesta asti kolmesti päivässä suht hyvin. ollaan reilussa viikossa testailtu rohkeasti uusia makuja soseina ja sormiruokana ja tänään aloitellaan sitten lihatuotteet.

Mirmeli, mun ystävän 6kk vauva raapii kyllä tosi paljon, kun sillä on vaippaihottumaa ja atooppinen ihottuma välillä tosi pahana. Hassun näköistä, mutta heti kun aukaisee vaipan, niin käsi menee navan alle raaputtelemaan. Voi kuvitella kuinka kutittaa :(

Meillä ennen joulua haluttiin kääntää rytmiä vähän myöhemmäksi tuo 6-7 aamuheräämisen vuoksi ja pikkuhiljaa muutaman viikon ajan venytettiin iltaa aina vartti pidemmäksi. Aamullakin alkoi nukkua pidempään.

Meidän pikkunen on tyytyväinen yleensä ja väsymyskin ilmenee oikeastaan sillä, ettei viihdy kuin hetken itsekseen, eli kaipaa seuraa enemmän. Ei itke eikä muutenkaan hirveesti hermoile, mut tuosta ja silmien hankaamisesta huomaan että nyt väsyttää :)

Meillä päikkärit on nukuttu tosi sekalaisella rytmillä vauvsn väsyn mukaan 3-5 krt päivässä ja viimeset päikkärit on saattanut olla vasta seiskan tai kasinkin aikaan. Kestoltaan yleensä 35min-2h. Nyt yritän et aamupäikkärit nukuttais 10-12 välillä. Sit iltapäiväpäikkärit 15-18 välisenä aikana. Sit kympiltä nukkuun :) katotaan miten onnistuu.

Joku mietiskeli vauvan lyhyitä unia, niin meillä on syntymästä asti nukuttu oikeestaan vajaaseen 6kk asti about 7-9h, harvoin 10h unia. Nyt vasta isompana pitkittyneet. Ja parin ekan kk aikana päikkärit kesti 15 min paikallaan ollessa, tai sitten niin kauan kun rattaat/auto liikkui Meitsi ei paljon himassa pyörinyt ensimmäisten kuukausien aikana, jotta baby sai päivisin tarpeeksi unta kuulaan :)

Takaisin