Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ootan ihan samaa vääntöä herkuista.:D oon kyllä jo aloittanut nyt puhumaan siitä, että me ei haluta opettaa pikkulasta karkin syöntiin. Tuntuu joskus et heti ollaan antamassa karkkia kun lapsella on hampaat joilla sitä syödä, vaikka lapsi ei itse ees olis vielä ynmärtänyt kiinnostua koko karkeista. Oon kuullut että ihan pikkuvauvalle on annettu karkkia ja kokista maistiaiseksi, en itse semmosta ymmärrä. Kyllä me itsekin pidetään herkuttelupäiviä, mut ei minun mielestä herkuttelua tarvitse alkaa lapselle ns. opettamaan. :)

Mä olen kuullut myös että puolivuotiaalla pitäis olla se viimeinen valvomispätkä ennen yöunia se 4h, sillä olen alkanut pikkuhiljaa herättelemään päikkäreiltä, jos pitkälle yli klo 17 nukkuu... Varovasti olen silloin herätellyt, ottanut vaunut sisälle ja vähän keventänyt vaatetusta. Mutts yleensä herää tyttö kyllä ihan itsekseen.

Moi!
Täälläpä on kirjoiteltu, jäänyt mulla vähemmälle :) Meillä neiti 7kk ensi viikolla, hui..aika rientää!! Meillä menee jo kiinteitä se 5krt päivässä (mennyt jo 2kk) . Puurona annetaan ihan tavallista neljän viljan tai kaurapuuroa..joskus iltasin annan noita vauvapuuroja, esim. riisi. Kakkosvaiheen istuin meillä myös jo käytössä, otettiin se pari päivää sitten ja hyvin tyttö viihtyy siinä kun nousee hieman korkeammalle niin näkee paremmin ulos :) eikä tartte sitä kaukaloa enää raahata. yöt on alkanut meneen tosi hyvin,menee nukkumaan kasin aikaan illalla ja joskus syö yöllä mutta viime öinä ei ole syönyt kun vasta aamulla 6-7 aikaan maidon. yleensä noustaan viim. 8 ylös ja sitten puuroa naamaan :) päikkäreitä menee vielä 2-3, mut yleensä 2 kertaa. nukkuu aamupäivällä ennen lounasta 1-2 tuntiin ja lounaan jälkeen 1-2 tuntiin ja jos herää toisilta päikyiltä esim kolmen aikaan niin ottaa vielä puolen tunnin unet ennen viittä.

Jemna; tuo on kyllä ärsyttävää kun aletaan liiaksi neuvomaan ja muuttamaan ilman vanhempien lupaa lapsen rytmiä.. meillä tyttö oli ekaa kertaa mummulassa yökylässä viikko sitten ja kirjoitin tarkat ohjeet milloin mitäkin pitää tehdä :D mua hieman ärsyttää välillä oma anoppi kun hän on jo viimeiset 3kk puhunut että onko teillä jo potta,pikkuhiljaa pitäs alkaa opettamaan potalle..huoh.. minä vaan aina sanon että joo hommataan kyllä potta :) en nyt vielä jaksa pitää kiirettä potalle opettamisen suhteen..eiköhän ne lapset opi siihen ajallaan..viimeistään koulussa toivottavasti :D

Meillä kanssa herkkuvääntöä odotettavissa.... Mua on alkanu jo nyt ärsyttää ku anoppi heiluttaa millon mitäkin pullaa tai pannukakkua vauvalle ja "Näitä et vielä saa. Näitä saat sitte ens vuonna. Näitä voidaa kohta maistaa." Ensinnäkään se ei oo hänen päätettävissään mitä meijä lapsi syö ja missä iässä ja toiseks ärsyttää, ku siitä herkkujen syönnistä tehää tollanen haloo. Oon aatellu, ettei vaan käytäis siellä kahviaikaan, ku ne juo aina iltapäiväkahvit samoihin aikoihin. Viimeeks ku kävin, ni vauvalle jo lupailtii, että 1-vuotissynttäreillä se saa sitte täytekakkua. Vastasin vaan, että nii, voihan sen tosiaa tehä ilman sokeria.

just eilen ostin kaupasta kuivattuja pehmeitä viikunoita ja ajattelin että tää on kyllä parempaa kuin karkki :grin Erityisesti vanhat ihmiset on tottuneet käyttämään sokeria joka paikassa.
Itse en ajatellut kieltää kaikkea mutta kuitenkin miksi pitää tuputtaa..

Eiköhän taas maalaisjärjellä pärjää pitkälle koskien myös noita makeita juttuja :) itse ajattelin tehdä 1v kakun vähäsokeriseksi eli en lisää mihinkään sokeria ajattelin käyttää täytteenä pilttejä ja ehkä mansikoita kermavaahtoon en lisää sokeria :) itse en lapselta kaikkea makeaa kiellä mun puolesta voi saada hyvää silloin tällöin niin kuin itsekin herkuttelen :) kohtuus kummiskin kaikessa :)

Meillä Siiri nukkuu yöunet klo.20/21-klo 7/8. Päikkärit yleensä 9/9.30-11, 13-14 ja 16-17. :) Haluisin päästä noista keskimmäisistä päikkäreistä pois niin että vikat olis 15-17 mutta enhän minä sitä valitettavasti päätä. :D

Meil on nnannan kanssa aika sama rytmi. Oon vähän salaa kadehtinu niitä, kellä nukutaa pitkiä päikkäreitä!

Mä en oo ihan älyttömän tarkka herkkujen suhteen, mutta mun mielestä sokerisia juttuja kannattais lykätä niin pitkälle, kun se suht helpolla vaan menee. Eihän se lapsi osaa sellasia kaivata ennen ku saa, tai näkee, että muut syö. Siksi mua niin ärsyttää, kun niitä meijän vauvalle koko ajan esitellään (aiemmassa kommentissa mainitsin) ja tehdään niistä semmonen tavoiteltava asia.

Zeinika, kermavaahdosta tulee muuten ihan kivan makunen, jos siihen lisää vähän esim turkkilaista jogurttia.

Mun mielestä lapsen ei tarvitse saada karkkeja/jätskejä yms ennen kuin niitä ei itse ymmärrä. Kuten jemna sanoi, en halua itse lasta siihen opettaa. Itse olen niin sokerihimoinen ja sen kyllä huomaa omissa oloissa :/ Meilläkin ollut jo sitä että "sitten kun oot sen ja sen ikänen niin saat ja sillon saat sitä ja sillon tätä.." mä vaan hiljaa itekseni mietin että " ei muuten saa...." herkuttelua ei tarvitse kieltää mutta lapsen herkut voivat olla erit kuin aikuisen.

Niinpä. Sokeria on verrattu jossain huumausaineisiin että siihen tulee riippuvuus. Eihän lapsen muutenkaan juo alkoholiakaan. Ootteko koskaan miettineet kun jossain laivoilla on lastenpöytä, jossa jotain nakkeja ja lihapullia. Miksi lapsille pitää opettaa tollainen kuraruoka? Koska lapsi tykkää? Ainakin itse haluaisin opettaa lapsen syömään eri makuja.

Joo, minäkin tykkään kyllä herkutella, en siis aio lapseltakaan sitä kieltää kokonaan.:) Meillä tulee varmastikin olemaan karkkipäivä, vaikka kai siitäkin on nykyisin jotain suosituksia että ei kannattas olla. Mutta alkuun ainakin kokeillaan miten meillä toimii. Kun olin pieni niin meidän perheessä oli karkkipäivä. Musta se oli kivaa, karkkipäivistä on jäänyt kivat muistot kun sai itse sen lauantaipussin valita. :) Myös mies haluis että olis karkkipäivä.

Meilläki oli karkkipäivä ja mulla on nytki xD ei välttämättä tarvii olla joka viikko lapsella mutta sillon tällön.. kun on 13 xD no ei.. vähän vanhempana kuitenkin.

Korvikkeista. Mitä merkkiä? Oletteko huomanneet eroja? Osaimetyksellä mennään ja nyt muutaman viikon alkanut tulla ihottumaa. Olen itse atoopikko joten on odotettavissa mutta nyt mietin että onko ihottuma ollut siitä saakka kun korvikkeet tuli päivään.. ja nyt kun olen lisännyt määrää nii ihottumakin pahenee :(

Mirmeli, kannattaa kokeilla Holle merkkistä luomukorviketta (jauhetta). Saa tilattua netistä ja jostain luontaistuotekaupoista.

Sitä yks vauvoja paljon hoitava kokenut vyöhyketerapeutti neuvoi meille sillon, kun korvikemäärät lisääntyi meillä ja alkoi tulla oireita. Kertoi, ettei tiedä yhtään vauvaa joka ei olisi tuota kestänyt, ja meilläkin huomas eron heti seuraavana päivänä ja siitä asti vauva ollut oireeton. Meillä ei tullut kun muutamasta suomalaisesta korvikkeesta ihottumaa (vaikken itse ole koskaan oireillut iho tms, mutta suomalainen maito aiheuttaa mullekin vähän ilmavaivoja.). Nan oli paras perus marketista olevista korvikkeista, mutta siitäkin tuli vatsavaivoja.

Onneks löytyi tuo Holle! Tuota saa käysysti tilattua esim. Karkkainen.comista ja toimituskun on rivakka verrattuna ekolo.fi tms nettikauppoihin.

Eli tuota lämmöllä suosittelen! Se on siis saksalainen lehmänmaitopohjainen (kuten suurin osa) luomukorvike. Vaikken itse muuten käytäkään hirveästi luomujuttuja, niin tuohon kyllä uskon 100%.

Ja jos testaat, niin kerrothan myöhemmin passasko teillekin :)

Itse olen laktoositon mutta esim lidlin tuotteet käy. Suomalaiset maitotuotteita prossesoidaan liikaa..?
Mutta iso kiitos vinkistä! Pitää nyt ottaa korvan taakse ja vähän tutkiskella. Voiko sitä laittaa esim puuroihin ja ruokii ?
Nyt vaihdettiin Tuuti Semperiin mutta lopulta nyt päädyin siihen että jätän korvikkeet kokonaan pois. Imetyskerroista vain kaksi on vaihtunut korvikkeisiin joten vielä pystyn sen tekemään ja näin myös saan selville toiv nopeasti että onko se maitoallergiaa. Lääkärillekin toki ollaan menossa mutta kyllä niitä keinoja löytyy muitakin kun etsii. Kiitos Luo! :)

Mirmeli, oon kuullut että moni voi käyttää lidlin (ulkomaisia) maitotuotteita, mutta suomalaisia ei vatsa kestä. Näin myös itselläni, vaikkei mulla oo koskaan todettu laktoosihommeleita.. Joo itse teen tuosta vuorokauden satsin jääkaappiin kannelliseen kannuun ja laitsn siitä puuroon, ruokiin ja ihan maitona. Joskus teen puuron veteen ja sekoitan siihen sit jauheen :) Me ei ehditty lääkäriin asti, kun ongelma saatiin tolla kondikseen. Meillä tuli muista korvikkeista vatsavaivoja, ummetusta, vihreää haisevaa lörökakkaa, pahanhajuisia fartteja ja lopulta ihottumaa. Poika kyllä oli tyytyväinen, mut nukkui päivisin superhuonosti. :)

Pakko tulla kertomaan, kun näistä herkuista täällä just ollu puhetta. Tänää oltii miehen veljen vaimon synttäreillä ja siellä oli myös 4kk vanha kummityttönsä. Sen tytön äiti antoi kaupan ällömakeeta kääretorttua monta lusikallista sille likalle. Ja tietty omalla lusikalla. Vissii sitte oonki tiukka mutsi!

En muuten yleisesti tykkää yhtään, että arvioidaa toisten tapaa tehdä asioita, mutta nyt olin niin hämmästyny, että pakko ihan ihmetellä ääneen.

Oho! Joo no, kukin tyylillään tosiaan, mutta saa sitä vaan joskus ihmetellä. :D Jännä muuten, miten vielä nykypäivänä syödään itse samasta lusikasta lapsen kanssa, kun itsestä tuntuu että siitäkin on aika paljon valistusta annettu neuvolassa jo raskausaikana.

Takaisin