Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivotaan! Me ollaan vaikean raskauden lisäksi käyty lähes kaikki hedelmöityshoitomuodot läpi ja yrityksen alusta vei 5v tytön syntymään. Tokihan, vahinkoraskaus on aina mahdollinen D

Bubu täällä kärsitään myös unettomuudesta. Ja järkyttävästä hiustenlähdöstä. Kuukautisista ei tietookaan.. luulisin myös sen estrogeenivajeen olevan taustalla. Odotan jopa niitä kuukautisia, jotta elo normalisoituisi kaikin puolin.

Ahaa eli muillakin on unettomuutta ilmassa..mä oon ihmetellyt että miksi en saa unta vaikka väsynyt olen. Tyttö tosin herää meillä edelleen 2-3 tunnin välein mutta uneen pääseminen todella hankalaa itsellä..ja joo tukka rasvoittuu supernopeaa ja myös sitä lähtee tukoittain, aivan kamalaa! Mulla on yhdet kuukautiset tullut synnytyksen jälkeen ( tyttö nyt 5kk). söin tosin 3kk minipillereitä ja niiden aikana ei yleensä kuukautisia tule, nyt olen ne lopettanut ja tällä hetkellä ei ole ehkäisyä,kun mietin että ottaisinko kierukan. Meillä ei olla lopullista keskustelua toisesta vielä käyty mutta todennäköisesti toista tulemma yrittämään jossain vaiheessa, mutta ei ihan heti :) tosin kauaa ei passaa odotella kun tulee ikä vastaan meillä molemmilla :D meillä myös hedelmöityshoidot takana, joten en tiedä haluanko niihin lähteä enää mukaan vai yritetäänkö luomusti ja tulee jos tulee.. Vaikka onhan niitä tarinoita että ensimmäinen tule hedelmöityshoitojen avulla ja toinen tulla tupsahtaa sitten ykskaks yllättäen luomusti, tuttavapiirissä kävi juuri näin. Todella ärsyttäviä nämä pakkaset kun ei pääse pihalle!! Onneksi meillä neiti on oppinut nyt nukkumaan päikkärit myös sisällä, tosin ei nuku niin hyvin kuin ulkona.

Mulla kans hankala saada iltaisin unta. Tyttö nukahtaa n klo 22 ja nyt viime aikoina ollut eka pätkä se pisin, eli n 3-3,5h. Mä en tietenkään saa unta vielä sillon vaan joskus puolilta öin, vaikka menen vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan. :/ sit loppuyön vauva nukkuu yleensä 2-2,5h pätkissä. Onneksi yleensä saan yöllä syöttämisen jälkeen nopeasti unta.

Täällä ehdittiin jo tuulettaa noita 7h unipätkiä, mutta tais olla lyhytaikainen herkku - nyt kun heräillään taas 4h pätkän jälkeen eka kerran ja siitä sit vaihtelevasti 1-2h välein. Viime yö oli kyllä tuskainen kun herätyksiä tuli jostain syystä varmaan 9 ja vain kaks varmasti nälän vuoksi. Huoh. Jospa tää on vaan joku lyhyt vaihe.

Tsemppiä unettomille! Sen kanssa taistelu ei oo mukavaa :( itsellä työperäinen stressi tai muut isot positiiviset tai negatiiviset muutokset elämässä aiheuttaa välillä unettomuutta. Nyt raskausaikana ja lapsen syntymän jälkeen tuo ei onneksi ole vaivannut juurikaan, jos synnytyksen jälkeistä lyhyttä jaksoa ei lasketa. Välillä uneen takaisin pääseminen kestää, mutta niistä en onneksi oo nyt stressiä itselleni kehittänyt, kuten työssäoloaikana.

Onko teidän vauvoilla ollut havaittavissa radikaalia muutosta yöunissa (huonompaan suuntaan) n. 4kk kieppeillä?

Täällä todella todella rikkonaisia öitä takana sunnuntaista asti ja nyt iski epätoivo ja mietin et is this gonna last forever?! :O

Ja pahoittelut valituksesta, tiedän että joillakin vauvat nukkuu heräten jopa puolentunnin välein. Tuntuu vaan oudolta kun hetki sitten mentiin 1-2 krt heräyksillä yöt, niin nyt meillä herätään pahimmillaan yli kymmenen kertaa yössä.

Varmasti ei ole nälkä, joten mietinkin voisko tää liittyä jotenkin ikään/kehitysvaiheeseen (vauva 4,5kk)

Luo: on selkeesti hulina vaihe! Meillä on nyt ollu pari parempaa yötä parin viikon levottomuuksien jälkeen. On myös ystäväpiiri joilla kaikilla vauvat kesä-elokuisia ja sama homma JOKAISELLA :)

Niin ja siis herätään yleensä yhtäkkiä mielettömään parkuun (joskus saattaa ehkä max puoli min puhista ensin) ja aina ei auta pelkkä tutti/hydsyttely, vaan on nostettava syliin rauhoittuakseen. Yleensä vauva vaikuttaa vielä olevansa unessa ja hiljenee herätessään. Välillä on sitten unissaan sydäntäraastavaa nyyhkytystä ja vaimeaa itkuntapaista, joka menee joko ohi tai sitten kun ottaa syliin niin muuttuu kunnolla oikeaksi itkuksi ja hetken heijaamalla rauhoittuu, kunhan ensin käy hereillä.

Voiko vauvat näin pienenä jo nähdä painajaisunia? :O

Luo1988: Juuri tuossa 4kk vaiheilla tai jo vähän aiemmin alkoi meillä hulinayöt ja ollaan herätty kans pahimmillaan sen 10 kertaa. Nälkää se ei ole ollut..mutta nyt kun 5kk tuli täyteen niin hieman rauhoittunut yöt, nyt pari yötä mennyt niin että pisin unipätkä ollut 4h! Olen aina herätessä tyrkänny tissin suuhun ja neiti ottanut parit imut ja uni taas maittanut..jostain luin, että just tuossa 4kk paikkeilla vauvat hakee turvallisuuden tunnetta eli öisin kun herää niin se on vaan sitä että tarkistetaan ollaanko turvassa ja onko äiti lähellä.ja se, että ottaa rinnasta vaan parit imut on myös tarkistusta kun vauva maistaa äitin suussaan :) Ei se kestä forever :D

Luo: on selkeesti hulina vaihe! Meillä on nyt ollu pari parempaa yötä parin viikon levottomuuksien jälkeen. On myös ystäväpiiri joilla kaikilla vauvat kesä-elokuisia ja sama homma JOKAISELLA :)

Kiitti tiedosta! Aattelin itsekin "hulinoita" mut oon mieltäny tuon vaiheen sellaiseksi levottomaksi pyörimiseksi ja ähräämiseksi, joten tuo itkuparku tuntuu vieraalta ja surulliselta.

Päivisin on reipas oma itsensä, mutta myös päiväunilta välillä herätään suoraan huutoon.

Hampaiden tuloa oon miettinyt, mut ei niin kauheesti kuolaa/hankas ikeniä et sekään ois(?).

Vatsavaivojakaan en oo huomannut ja korviakin oln yrittänyt "painella" mutta ei reagoi niihin mitenkään. Hereillä ollessaan on silkkaa aurinkoa as usually :)

Noh, mistäpä näistä tietää, toivottavasti nopsaa ohimenevää! :)

Ai niin ja lisättäköön vielä, että meidän poju nukkunut alusta asti omassa sängyssä ja nykyään mennään korvikkeella + vähän jo kiinteillä. Ehkäpä juurikin vain tuota turvallisuuden hakemista ja tarkistelua, että mami on lähellä :)

Meillä muuttui kans huonompaan suuntaan joskus 3,5kk iässä ja sitä kesti varmaan jonku kuukauden ja sit alkoi nukkua vähän paremmin, et ei nyt ihan 1-2h tunnin välein heränny koko yötä. Nukuttaminenkin oli vaikeaa.
Joskus harvoin meilläkin tyttö heränny parkumaan yhtäkkiä ja joskus ollu unissaan semmosta nyyhkytystä ihan kuin painajaisia näkis. Tosi surkean kuuloista kyllä. :/

Meillä kesti varmaa kuukauden toi huutoo herääminen. Nyt on joko loppunu tai sitte pitää taukoa :) Mut se on kyllä hirveen kuulosta, ku toinen ihan hädissää huutaa. Alkuun ei meinannu rauhottua millää ja tissilläki vaan nyyhki. Jotenki pikkuhiljaa päästii sellasee, että rauhottumiseen riitti, kun silitin poskea ja vauva huomas, että äiti on lähellä. Nyt ei oo enää tollasta huutoa ollu. Öisin saattaa nyyhkiä unissaan, mutta lopettaa, kun laitan käden pinnikseen. Oon kanssa kuullu tosta, että vauva testaa, onko äiti lähellä. Muistin vaan lukeneeni, että se osuis johonki 8kk ikään. Mutta nyt mäki tiiän mitkä on neljän kuukauden hulinat! Ihmettelin aina, ku tohon termiin törmää, mut missää sitä ei oikeen selitetä. Vähän toivoa kaikille hulinoitsijoille, niin noitten huutoheräilyjen jälkeen meillä nukkuu beibi tällä hetkellä pisimmän unipätkän 7h!!! (vaikka saattaa siis nyyhkiä välissä ja välillä myllää ittekseen) Harmi vaan, kun kärsin unettomuudesta, niin ite nukun vaan 2-5 tuntia yössä. Eli zombina jatketaa vielä :dead:

Meillä alkoi kanssa tuo yöhulinointi kolmen kuukauden iässä ja vielä se jatkuu :grin pahimmillaan tosiaan 12 tunnin aikana vauva heräsi kerran tunnissa, nyt enää 5-6 kertaa. Meilläkin nukuttiin ennen hulinointia 1-2 syötöllä.

Mä olenntarjinjut joka heräämisellä tissiä, kun en sitten tiennyt, miksi vauva heräili niin usein. Eipä tuo kauaa syö, mutta nukahtaa paljon nopammin ja varmemmin sitten rinnalle kuin tuttiin. Riittääpähän maito jatkossakin, kun antaa tissiä joka inahdukseen :grin

Mukava kuulla että tätä ilmenee muuallakin ja on ohimenevä vaihe, osaa itsekin asennoitua paremmin :) viime yö oli jo paljon parempi, vain 3 herätystä ja niistä viimeinen klo 6:30 syömään. Nukkumaan meni tosin vasta puolilta öin. Ens yö tietenkin mennään sitten hirveellä hulabaloolla ;)

Bubu, tuo unettomuus on kyllä raastavaa, tsemppiä siihen! Ootko kokeillu koskaan esim. youtubesta jotain mindfullness -harjoituksia (siis semmoisia lyhkäsiä, kestoltaan about 20 min?) Itse sain noista apua synnytyksen jälkeen, kun kroppa ja pää oli kaiken uuden keskellä jatkuvassa hälytystilassa enkä saanut nukuttua. Muistaakseni joku hypnoosi hyvään uneen oli mulle suokkari, sillä saatoin päivällä torkahtaa hetkeksi. Sen myötä yöunikin saattoi olla parempi. Tein noita harjoituksia silloin tällöin päiväsaikaan kun baby nukkui tai mies hoiti ja havaitsin hyväksi ja toimivaksi itselle.

En tiiä auttaisko sulle, mutta mikäli unettomuus johtuu muista kuin esim. hormonaalisista tai fyysisistä syistä niin saattais tepsiä. Ja ihan vaan muutenkin välillä saatan ruuhkaisen päivän tai levottoman olon vuoksi tehdä muutaman ihan lyhkäsen harjoitteen niin tulee rentoutuneempi olo (joskus tulee, aina ei :) )

Luo1988: En oo kyllä kokeillu. Ei välttämättä tepsikään, jos hormooneista johtuu, mutta olishan ne ainaki mukavia rentoutuksia. Täytyy laittaa kokeiluu :)

Mä pääsen yöt helpolla :) yleensä herää vaan kerran syömään 4-6 aikaan ja jää sitten mun kainaloon nukkumaan ja noustaan 8-9 aikaa ylös :) sänkyyn poika menee 9 illalla ja nukahtaa heti tai tunnin sisään :) joskus saa yöllä laittaa tuttia takasin mutta muuten nukkuu sinne aamuun hienosti ja saan itse hyvin unta :) hyvin kiitollinen olen että nukkuu yöt hyvin :) viime yö meni eka pätkä 8h unta putkeen sit maito ja nukuttiin sen jälkeen vielä2,5h :)

Täälläkin saadaan nukkua yöt mutta nukahtaminen on iltaisin vaikeaa ja sellainen oma aika iltaisin jää sitten pois.. No ehkä joskus sitten myöhemmin. Hiukset harvenee..

Jenkkipentu: meillä aika sama. Nyt on ollu levottomia öitä pari mutta perjantaina nukahti ennen 10 ja jäi yksin nukkumaan! no se oli vaan se yksi ilta :D

Täälläkin ollu yöt nyt vähän paranemaan päin. Eilen nukahti 23 jälkeen ja heräs vain yhdesti häseltämään yöllä klo 3:30, jolloin tutti suuhun. 6:30 herättiinkin sitten syömään ja about kasilta ylös. iltaisin nukahtaminen sujuu kyllä moitteettomasti onneksi aina, sänkyyn ku laittaa niin leveällä hymyllä nuuskuttaa peittoa ja hetken saattaa heilutella käsiään itsekseen, kunnes nukahtaa).

En tiiä liekö vaikutusta parempiin öihin sillä, että illalla ollaan tankattu satsi velliä + maito.

Päivisin nukuttaminen onki sitten vaihtelevasti 5-60min homma. Vielä en oikeen osaa aina lotota millon on tarpeeksi väsynyt, muttei liikaa, että nukahtaminen ois kohtalaisen helppoa.

Nyt pakkasilla on kyllä kärrylenkeille lähteminen niin niin hankalaa kun pikkukaveri ahdistuu runsaasta kerrospukeutumisesta, joten helposti jää näillä keleillä ulkoilut tekemättä (joka kyllä kiristää pinnaa välillä).

Takaisin