Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tällä hetkellä ei erityisesti himota mikään, mun tekee mieli niitä juttuja mitä yleensäkin kesällä, eli mansikkaa, melonia ja muuta raikasta, sekä tietenki jätskiä :) Yks semmonen mieliteko on joka on pysynyt alusta asti (mutta josta olen tykännyt ennenkin) on ayran-juoma, eli turkkilainen kevyesti suolainen jugurttijuoma. Sitä voisin kitata joka päivä, ja varsinkin helteillä se on ihan paras asia ikinä. Kaupassa täytyy yleensä napata tölkki mukaan, jos kulkee sen hyllyn ohi.

Ei ole ollut erityisiä mielitekoja täälläkään eli ei ole tarvinnut laittaa miestä keskellä yötä (tai muulloinkaan) hakemaan mitään kaupasta :D

Täällä ei varsinaisesti ole mitään yksittäistä mielitekoa, mutta selvästi nyt loppuraskaudesta lisääntynyt tuo makeanhimo. Joka tulee aina siinä kohtaa kun heräilen iltapäivän päikkäreiltä, joka päivä sama homma. Sitten on saatava jotakin makeaa, on se sitten lasi kaakaota, muutama suklaakeksi maidon kanssa, mansikoita, jätskiä tms. nyt viime päivinä oon syönyt palan mansikkakakkua aina herättyäni, kun meillä tuota mansikkaa riittää omassa maassa ja sitä on pakko saada pakastamisen lisäksi käytettyä kakkuihin, kiisseleihin tms, kun älyttömästi tulee tuota marjaa..

Yöt on kyllä nyt viimeiset viikot olleet tosi rikkonaisia, sitä herää tunnin kahden välein vaihtamaan asentoa ja käymään wc:ssä, ja milloin puutuu mikäkin jalka ja tms. ja milloin ei sitten saakkaan enää unta ja huomaa kyllä että nuo päivät on sitten väsyneempiä kun yöt menee rikkonaisina ja pakko ottaa parin tunnin päikkärit :D Noo ehkä tää on hyvää harjoittelua tulevaan yövalvomiseen :)

Täällä kyllä oottelen jo kovasti että kaveri tulis ulos, mulle alkaa jo riittää :) Iltaisin supistelee toisinaan hieman mutta välillä ihan muutaman supistuksen verran ja välillä vähän enemmän. Ja päivisin on tosiaan monesti veto pois eikä jaksa ihan tavalliseen tapaan touhuta. Vaaville alkaa olla tavarat hankittuna ja vaatteet pestynä, vielä kun tuon sairaalakassin saisi pakattua loppuun asti. :)

Joo, on kyllä yöt tosi rikkonaisia nykyisin. Vessassa saa tosiaankin ravata ja muutenkin tulee pyörittyä sängyssä milloin minkäkin takia. Mulla kramppaa jalat ja välillä puutuu käsi ja sit pissittää ja kuumakin on.:D Yleensä meillä on mies ollu se joka hikoilee yöllä vaan nyt se on ollu kyllä mun ongelma. Niin ja lisäksi harjoitussupistuksia on enemmän tai vähemmän ja siihenkin heräilee. Mutta on tosiaankin hyvää harjoitusta tulevia yöheräämisiä ajatellen. :D

Mä olen alkanut nukkua kunnon päikkäreitä, kun yöt menee miten sattuu. Tänäänkin tyytyväisenä nukuin kahden tunnin päikkärit, vaikka alunalkaen menin sänkyyn vain lepäilemään :p En tiedä, ostiko teistä joku Lidlistä sen pitkulanmallisen tyynyn, mutta ainakin tämä mamma juoksi innosta hihkuen kotiuttamaan oman makkaratyynyn 14 euron hintaan. Onneksi meillä äiti oli lukenut Lidlin kuvastoa ja oli myös valmis juoksemaan Lidliin minun puolestani, jos en itse sinne ennättäisi sinä päivänä, kun ne tulivat myyntiin :laughing002

Lidlin tyyny on :Heartred Ei tulis nukkumisesta mitaan ilman sita. Vahan enemman taytetta kaipais kylla, mut en oo saanu aikaseks tunkea sinne jotain lisuketta.. :rolleyes:

Mulla taas menee yöt kivasti vessareissuja lukuunottamatta, max kaksi kertaa! Ainoo mikä häiritsee niin selkäkipu ja nenän tukkoisuus mutta kun nukahdan niin nukun kyllä! :)
Aamulla herään ku mieskin mutta sen lähdettyä jatkan helposti kymmeneen asti :p
Mulla on yksi tyyny vatsan alla ja yksi tukemassa selkää, muu asento kuin vasen kylki ei enää sovi mutta mulla puutuu päällimäinen käsi! :D
Lisäksi unet menee mitä oudoimmiksi ja nyt olen nähnyt paljon painajaisia siitä että mies jättää mut.. :(

Mä nukun yöni edelleen erittäin hyvin! Max pari kertaa tulee käytyä vessassa 8-10 tunnin unien aikana. Välillä havahdun kääntämään kylkeä, se kun ei ihan huomaamatta tapahdu enää. Molemmilla kyljillä nukun, peittoa taiteltuna masun alla, tyyny polvien välissä. Lonkat mulla yleensä herättää kääntämään kylkeä, mutta tähän varmaan vaikuttaa huono ja vanha sänky :( Keskivälissä mulla kramppaili pohkeita paljon, mutta sitä ongelmaa ei enää ole ollut!

Kova pesänrakennus (tai ehkä purku) täällä meneillään! Tavaraa odottaa monta kassillista, kun maanantaista alkaen on kirppispöytä varattuna! Sinne lähtee jo parit mama-farkut, jotka päälle ei mahdu :D Paidat saa jäädä vielä kaappiin, ne kun menee muutenkin.

Minäkin haluan tuommoisen lidln tyynyn! Mulla on mahan alla yks tyyny ja jalkojen välissä toinen, eikä se ole oikeen ollu mulle hyvä. Joku pitkulainen tyyny kelpais, ja sais olla pehmeä myös. Monesti on kyllä peitto vielä jotenkin mahan alla kun ei sitä paljon peitteeksi ole tarvinnu kuumuuden takia.

Mä oon nyt alkanu kans nähdä enemmän unia ku aikaisemmin ja tosi outoja unia onkin. Synnytysunet on tullut nyt viimemmäksi kuvioihin. Viime yönä näin unta (karkkiunien lisäksi :D) et aloin vuotaa verta tuolta alapäästä, eipä ollu kovin mukava uni... siitä se tais edetä johonkin synnytykseen sitten.

Mäkin kävin ostaa sen tyynyn! Oli kyllä hyvä ostos :D ja todellakin yöt katkonaisia, korkeintaan kaks tuntia tulee putkeen nukuttua.. Koko ajan heräilee ja sit aamulla ku pitäs herätä nii nukuttaa...

Onko teille neuvolassa sanottu että ei saa selälleen enää olla? Mulle sanottiin et ei saa maata selälleen ku vauvan sykkeet voi laskea. Ärsyttää ku yöllä herään ja oonki kääntynyt selälleen vaikka yritän tukea itteni molemmilta puolilta tyynyillä.. :/

mun mielestä selällään nukkumisessa ei oo mitään vikaa.. kyllä sen tuntee milloin itsellä tulee huono olo ja automaattisesti kääntyy kyljelleen. Itse saatan öisin hetken aikaa maata selällään ja sitten tulee käännyttyä kyljelleen kun hengitys alkaa ahdistamaan. Kai se vauvakin siellä mahassa voi vaihtaa asentoa jos sillä on vaikeuksia hengittää ja painaa jotain suonta..

Mulle sanottiin neuvolassa että selällään nukkuminen voi vaikuttaa lantion verenkiertoon. Mutta kyllä mäki välillä herään ja oon selälläni ja jos olo on mukava (kirjotin ensin munava xD ) niin jatkan niin unia.

Mahtaako noita tyynyjä vielä saada..? Kävin maanantaina lidlissä eikä kyl silmään ainakaan pistänytm

Minäkin olen käsittänyt et selällään voi olla jos itsestä tuntuu hyvältä, ja jos alkaa henkeä ahdistaa tai tulee huono olo muuten, niin sit asento ei ole vauvallekaan hyväksi. Vaan hankalapa se on unissaan asentoaan kontrolloida, mä ainakin herään nykysin aika usein selältäni, vaikka pyrin nukkumaan kyljellään. Päivälläkin makoilen silloin tällöin selällään esim lukiessa, ei tuu muuten huonoa oloa, ellei harjoitussupistuksien aikana ala ahdistaa henkeä selällään ollessa.

Ma en normaalistikaan ikina nuku selallani, joten en nytkaan. Kyljen kaantaminen on kylla Operaatio isolla O:lla. :rolleyes: Jos luen tai nettailen tabletilla tms. niin valilla voi hetken olla silleen puoli-istuvilleen, jos on tarpeeks tyynyja selan alla, mut ei sekaan kauaa tunnu mukavalta.

Itse en ainakaan pysty olemaan kunnolla selällään. Mulla alko todella aikasin se, että sitten vaavi painaa keuhkoihin ja on vaikeuksia hengittää. Tämmösessä puoli makaavassa asennossa löhöän vielä sohvalla, mutta painovoima pitää vauvan vielä tarpeeksi alhaalla.
Itse jokunen aika sitten vielä heräilin siihen, että olin kääntynyt yöllä selälleni. Mutta tosiaan aika nopiaan siihen heräs kun olo meni niin tukalaksi!

Lidilin tyyny myös täällä hommattu, oli kyllä hyvä ostos :) Minullekkaan ei ole neuvolassa puhuttu tuosta selällään nukkumisesta että ei saisi niin nukkuua..alku viikolla kävin kasvohoidossa ja oli aika tuskaisaa reilu tunti olla selällään, lähinnä mulla alaselkä krakas..

Nyt vähän omaa avautumista..tuun taas hulluksi noiden liikelaskujen kanssa, kun tuntuu että nyt pari päivää vauva ollut todella hiljaa, eilen sain kuitenkin liikelaskun tehtyä juuri ja juuri..öisin eikä näin aamulla liiku yhtään. Mietin että tänään vielä kuulostelen ja jos tuntuu siltä niin soitan oysiin ja menen tarkistukseen.. Dopplerilla kuitenkin sydänäänet sain kuunneltua niin se vähän rauhoittaa.

Sitten nämä menkkakivut, onko muilla niitä nyt? mulla jo ainakin 3 viikkoa jatkunut, välillä parempia ja välillä huonompia päiviä..viime yö oli taas yhtä tuskaa, kipu säteili mahasta jo selkään ja reisiin asti. Ehkä nämä kivut on sitä että kroppa valmistautuu koitokseen..

Tässäpä sitä avautumista kerrakseen :)

Tyy84: Minulla on nyt muutaman päivän ajan ollut menkkamaista kipua johon liittyy alamahan kovenemista = supistuksia? Ja näitä esiintyy etenkin öisin ja iltaisin. Toissa yönä heräsin siihen mutta onneksi nukahdin saman tien. Tosin eilen aamullakin supisti kun nousin liian rivakasti maasturin kyytiin x)

ja meijänkin vauvalla tuntuu tosiaan olevan välillä hiljaisempia päiviä, jolloin saa tosissaan laskea liikkeitä ja herätellä pientä. Mutta sitten on niitä supervilkkaita päiviä :)

Eilen illalla just menkkasärkyä alavatsalla ja selässä. Loppu kuitenkin sitten.. mä jo mietin et nytkö se tulee just ku mies lähti tuulettuu :D Meillä on kans yö/aamu hiljainen vauveli.. päivällä ja illalla melloo ettei siitä tarvii huolestua, pidän kyllä yöunisesta kaverista :D

Nyt on taas nivelet niiin jäykässä ettei tästä kirjottamisesta tuu mitään, samoin varpaat sattuu ku kävelee :/

Täällä kanssa vauva heräilee aamuisin tosi hitaasti ja öisin liikkuu vain vähän jos ollenkaan. En saisi liikelaskuja täyteen, jos niihin aikoihin lähtisin yrittämään. Tai saisi vauvan varmaan tökkimällä hereille sen verran, mutta en oo koittanut. Ymmärsin, ettei tarvitse huolestua, jos vauva oman rytminsä mukaisina virkeinä aikoina liikuskelee normaalisti :) Tää kanssa herättyään mönkii oikeestaan koko päivän, joten ei ihmekään, että yöllä/aamulla väsyttää. Mutta saahan siellä käyrillä piipahtaa, jos huolestuttaa.

Mä oon sitten kerran kävellyt onneni ohi, kun lähimmässä Lidlissä oli yks pötkylätyyny jäljellä ja vieressä sille erilaisia päällisiä. Jos vielä siihen törmään, niin näillä suosituksilla taidan napata mukaan :)

Takaisin