Eloisaa elokuuta 2011

Sannaseni, kun mulla nyt sattuu olemaan vielä tämä viikko lomaa. ;-) Viime viikon pistäydyin töissä ja ensi viikon olen koulutuksessa... Kävin kyllä lueskelemassa juttuja, mutta en ehtinyt kirjoitella. Ollaan tehty anopin luona pientä pintaremonttia ja mehustettu marjoja, joten aika on mennyt tehokkaasti.

Rinkulle onnea vauvan alusta! Ja Takulle plussatuulia! Rinkulle täytyy vielä todeta, että entinen työkaverini sai juuri uuden työpaikan ja otti sen vastaan, vaikka tiesikin olevansa raskaana. Hän siis oli plussannut, mutta ei ollut vielä ehtinyt käydä ultrassa varmistamassa asiaa. Työnantaja olisi ihan selvästi halunnut vetäytyä työtarjouksesta raskaudesta kuultuaan, mutta lain mukaan hän ei enää pystynyt sitä perumaan.

Syys- ja talvikamppeista... Meillä on syksyksi hoitoon kirpparilta uudenveroisena parilla eurolla löytynyt Remu ja parempana haalarina Ticket. Lisäksi on Jonathanin takki, haalarihousut ja hattu. Lassien rukkaset löytyivät kesällä parilla eurolla marketin alekorista... Mummo osti tytölle kumpparit, joten niitä ei tarvitse hankkia. Talveksi ostin Ticketin alesta baggien ja kevyemmäksi puvuksi babyhaalarin sekä toppatakin. Rukkaset löytyivät parilla eurolla JesperJuniorin alesta - Jonathanin ja Reiman. Kengätkin on -70% alekorista pengotut, Vikingin varrelliset coret sekä Tepsut ja Pionit. Ompelin itse talvihaalarin alle villa- sekä fleecehaalarin ja Reimatec kankaasta kevyttoppatakin. Sisävaatetta pitää vielä ommella, kun tuo neiti on kesän aikana kasvanut pituutta niin paljon, että jo jotkin 86 cm vaatteetkin alkaa olla jo pieniä ja jalan koko on kasvanut kaksi kokoa - keväällä 20 ja nyt 22. Joissakin malleissa saa olla jo koko 24, että käyntivaraa olisi sen 2-2,5 cm. Huh, että nämä lapsukaiset kasvaa vauhdilla!

Pitänee lähteä leikkaamaan anopin marjapuskia ja repimään entisiä sekä istuttamaan uusia. :-)



 
Jesh, tänäkään päivänä mulle ei ole ilmotettu nyt siitä työpaikasta mitään, olisihan se kohteliasta ilmoitta myös se etti sinua valittu ja tämä yllättää koska haastattelija oli kuitenkin todella pätevän ja reilun kuuloinen tyyppi =). No, onni onnettomuudessa, on ollu sen verran heikohkoja olotiloja että ihan kiva ettei ole töissä tarvinnut  kitua, että ihan kiva on olla kyllä kotosalla =).

Huomenna onkin ensimmäinen opinnäytteen teemahaastattelu ja koitan täs tutustua sanelukoneen toimintaan ettei sitte huomenna tulisi mitään sähläilyjä, toivottavasti olis olot ok ainaki sen haastattelun ajan =).

Ja yllätys,  soitin neuvolaan niin mulle annettiin niskapoimu-ultra aika jo perjantaille, on kyllä aika aikaista mutta ilm niillä oli ajat kortilla, joutuvatkohan ne hommaamaan mulle uuden ajan jos siin ei näy  viel mitään???

Tosta potatuksesta sen verran että kesä ku ollaan oltu mökillä jne niin ei olla edes raahattu pottaa mukaan... nyt kun neiti taas päivähoidossa (10 päiväsenä) niin alkaa taas pottaharjoitteet... Nyt on pitkän kesätauon jälkeen taas joka kerta tullu se itku kun oon tytön pväkotiin jättänyt ja sekös ei sitten korvenna tämän hormonihirviön tunteita, ajateltiinkin jo että kun suurin työ on saatu tehtyä opparin kanssa niin jäisin  kodinhoidontuelle neitosen kanssa...

Niin ja noista neitin kengistä, oon pitänyt kenkien  ostoa hieman hankalahkona hommana, mitä käyntivaraa tämä 2-2,5 cm siis on? Ostatko että on enemän kasvunvaraa vaiko että saa paksumpaa sukkaa alle tai miten ajattelit? Meillä on kesäkengät 20 ja syksyisemmät kengät 21 vaikak näyttävät kyllä hieman isommalta...mutta tosiaan meillä on muutenkin tuo tyttö semmonen tirpukka, ei vielä puoltoistavuotis neuvolassakaa painanu 10 kiloa vaikak käyrillä ollaanki...
 
Heipat taas!

Hennas on tehnyt kyllä hirmu hyviä löytöjä alesta! Osaisipa itsekin ostaa varastoon, mutta olen niin onneton arvioimaan kokoa, että ostan aivan liian isoja. Kurarukkasetkin taitaa odottaa vielä vuoden, ostin Reiman ruskeat (sopivat saappaisiin) kokoa 1 ja eihän niitä voinut keväällä käyttää, kun peukalo oli puolet liian pitkä. Kurahousut löytyy ja sadetakki, talvihaalari oli viime talvena reilu ja nyt taitaa olla sopiva. Toinen kai pitäisi katsella, että on mitä vaihtaa jos toinen on kuivumassa ulkoleikkien jälkeen.
On se muuten kumma, miten ja mihin suuntaan ipanat kasvavat. Vaikka Valolla on sama vk-haalari kuin keväällä, tuntuu se nyt isommalta. Johtuuko sitten siitä, että kulkee jo pystyssä, eikä alla ole vielä mitään lämmikkeitä?

Aronioista saa myös hyvää mehua! Ihan viimeisiä tippoja mehumaijasta ei kannata ottaa talteen, ne ovat jostain syystä kitkeriä. Ainakin siinä mehussa mitä olen päässyt itse maistamaan. Jäi hampaisiin hassu pinta ja kieleen karvas tuntu.

Olimme tänään ensimmäistä kertaa avoimessa päiväkodissa ja olihan siellä hyvät lelut :) Valosta on tullut reipas ipana, ei tarvinnut pitää kädestä. Ihan itse käveli sisään leikkipuolelle ja touhusi. Väkeä tilaan nähden oli aika paljon ja häly sen mukainen. Paljon pikkuisia, joiden kaljuja päitä Valo silitti ohimennen hellästi<3 Äidit vetivät ensin kauhuissaan henkeä ja sitten huokasivat herkkänä, kun outo poika olikin kiva ja hellä.
Maksullekin löytyi selitys. Jyväskylässä toiminta menee kannattamattomuuden rajoilla jatkuvasti ja kaupunki tukee osaltaan toimintaa sillä edellytyksellä, että keskustan leikkipuiston tiloista (leikkihuone, vessa, keittiö) pidetään huolta ja siellä on keväästä syksyyn oven avaaja.

Kutimien kimppuun.
 
Moi!

Hennas, ai vai lomailet taas/vielä! :) No hyvä on, selitys poissaoloille hyväksytty :))
Ja saattoi iskeä kateuspeikko vähän tännekin, kun sun löytölistaasi lueskelen! Vau, huippulöytöjä :)

Rinkku, kurjaa, että neiti oireilee päikkäriin menosta. Koita vaan niellä omat kyyneleet ja näyttää reippaalta :) Onneks teillä kuitenkin on tollanen takaportti, että voipi sitten opintokiireiden jälkeen ottaa tytön takas kotihoitoon, jos takkuilu jatkuu.
Ja tosta np-ultrasta, niin kyllä niiden on sitten järkättävä sulle aika myöhemmin, jos ei viel noilla viikoilla saa selkeitä lukemia. Mä kävin Joonaa oottaessa ekan kerran joskus 10. viikon tienoilla, kun menkoista laskettuna piti olla siis jo vissiin 13. viikko menossa. No, eipä siinä, parin viikon päästä oli sitten uudestaan ultra, sehän sopi mulle! :)

Ja noista kengistä, että se pari senttiä tyhjää kengänpäässä taitaa olla ihan yleinen suositus, lähinnä kai kun lapsen jalka kasvaa niin nopeasti, eikä pieni lapsi osaa sanoa, jos kenkä alkaa puristaa. Silloin ei pääse syntymään mitään väärää kävelyasentoakaan tai jalka lähde muokkautumaan väärin. Toisena plussana toki sitten on se, että tarvittaessa sinne mahtuu se paksumpi sukkakkin alle :)
Meillä tosin tais olla kesällä toiset lenkkarit nyt vähän liian vähällä varalla, koska kokoa isompi tuntu ton jalassa silloin kaupassa vaan niin kömpelöltä, näytti, että menis nenälleen... Noh, toivottavasti ei oo kenkä nyt sit puristanut, on siellä vielä sentin verran reilustikin tilaa.

Pranametri, ihan fiksu systeemi kyllä se käyntimaksu avoimeen! Jäin myöhemmin miettimään, että onhan nuorisotaloillekin sellainen kausikorttisysteemi.
Ja tuota samaa mä oon noiden ulkovaatteidenkoosta ajatellut; keväällä meillä ainakin kuljettiin vielä ihan nelinkontin, niin silloin piti olla isompi haalari. Nyt siis menee hyvin ne samat vielä, kinnaamatta! :)
 
Nyt mie otinki nuo "syyslenkkarit" käyttöön neitille, ovat isommat joten ei tartte mietttiä että onko toisella raasulla varpaat kippurassa...

Jee, tänään ois sitten se toinen teemaryhmähaastattelu ohi, oon melkeen ihan täpinöissäni ajatuksesta!!!  Sitten vaan se kamala littterointi ja anlysointi edessä emoticon

HOITOASIAA: Eilisen perusteella totesin ettei ne kyllä ihan kamalan joustavia ole tuolla pk:ssa näitten hoitoaikojen kanssa (tai itseasiassa ollenkaan), sen vuoksi tänään neiti menee hoitoon vain mun haastattelun ajaksi eli noin 1,5 tunniks. Hänhän on tämmönen 10pvää ja 5h hoidokki. (Jatkossa neiti olis hoidossa päiväkodin antaman aikataulun mukasesti viikko hoidossa, viikko kotona)  Ärsyttää mutta mun miehellä ärsyttää vielä enemmän =O).
 
Hoitaja perusteli kantaansa tätä päivää koskien näin (ajattelin siis että nti ois ollu hoidossa 11-16 koska mun haastatelu alkaa 14.30 ja kestää tunnin); ei kannattis tuua klo11 kun neitillä kestää itkun jälkeen rauhoittuminen niin kauan että menee se syöminen sitten ihan pipariksi ja että sitten pitääkin jo olla menossa päiväunille. OK, ymmärrän tämän toki mutta tästä saa sellaisen käsityksen että se vetää ihan kamalat herpparit sielä, ja tätä tosiaan mulle ei ole aiemmin kyllä näin esitetty. Pistää vähän ihmettelemään että miten se homma sitten menee oikeasti, että rauhottuuko neiti sitten niin nopeasti mitä mulle on alunperin annettu ymmärtää. Tähän pitää vielä lisätä se, että kun neitillä on aikaisemmin ollut sitä oksentelua niin on sitä ollut nytkin, nyt se ei vaan ole ollut yhteydessä ruuan vetämiseen väärään kurkkuun vaan näihin "itkutilanteisiin". (Pirullinen vaiva tuo oksentamishomma, mutta lto sanoikin että hyvä että he tietävät asian etteivät aina ole soittamassa et hae kotiin, sillä on oksutauti =).) No jokatapauksessa tästä päätellen ne herpparit on aika kovaalaatua jos oksentaa lopuksi, ei haluta viiä lasta hoitoon enää yhtään!!! Toisaalta voi olla että se vaatii taas sen  noin viikon mittasen totuttelun... en mie oikeen tiiä mitä tästä ajatella...
 
Heippa,

Rinkulle onnittelut uudesta vauvamahasta, mikäli on jäänyt onnittelematta! <3

Valo reipas kerholainen ja ylpeä äiti <3 Ylpeästä äidistä pääsenkin meidän muskari reissuun..... Se oli siis 2009 syntyneiden ryhmä, mutta osahan niistä on jo reilusti yli kaksi vuotta ja käyneet muskaria jo viime talven! Jokaiselle laulettiin nimellä tervetulotoivotus (yritin ettei kukaan huomaa miten itketti, olispa kiva olla normaali-ihminen vielä joskus!!!) ja sitten sai käydä katsomassa pupua vuorotellen. Kiva vetäjä haasteli jokaiselle jotakin ja yhdeltä tytöltä kysyi mitä kuuluu.... Tyttö vastasi "Kiitos hyvää" ja sai kaikkien ihastelevat huokaukset. Kyllä sai äiti olla ylpeä kun kaksi veellä oli tuollaiset käytöstavat :) Meidän pupureissu jäi puoliväliin, mutta ehkä ensi kerralla poika uskaltaa käydä pupua kättelemässä kaikkien edessä. Muuten oltiin muskarissa aivan liian varhain!! Poika olis halunnu mennä menojaan ja rämpyttää pianoa koko ajan, tuskin nautti siitä että piti odottaa vuoroa ja eihän se niistä leikeistäkään juuri piitannut. Mutta aion sen nyt käydä kun aloitettiin, hiki siellä tuli pojan perässä, mutta niin tuli muillakin äideillä. Moni siellä itki ja touhusi omiaan, moitin ainoastaan niitä vanhempia keillä oli pillimehu tai jotaki syötävää mukana ja jättivät näkösälle. Pitäis aikuisen tajuta että muille lapsille tulee paha mieli kun näkee. Sitten vielä jättivät ne leikkien ajaksi penkille odottamaan.....
 
.....jatkuu.....
Minun pojalta meni ainakin soutulaulu väliin kun piti ahdata kaverin mehupurkkia! ;)

Sanna, haalari on varmasti parempi sitten kun sen aika on. Eiköhän paukkupakkasiin ole vielä useampi kuukausi. Itselle tuli just postin lappu tänään ja se huutis-haalari odottaa postissa. On se kammottava hinta, 155e, mitä kyseinen puku oli liikkeessä.

Täällä pikkuväki meni maata ja isi lähti raksalle, odottelen mieheltä multimediamessagea kun keittiön kivitaso on viimein paikallaan <3 Uudessa kodissa näyttää tosi ihanalta, ei montaa yötä enää jäljellä täällä...

Kerrottakoon vielä, että laskin pojan aamulla puuron jälkeen leikkimään ja jäin vielä itse kahville.... kuului jotakin outoa napsetta mutta en välittänyt siitä. Sitten AIKA kauan meni kun sain nämä näppäimistön kirjaimet takaisin pienten kuminappuloiden päälle =)&¤"#%/ ja N-kirjainta ei enää saanut takaisin ja V on vinossa... KIVA. Mitä tästä opimme: Aina katsomaan jos kuuluu jokin outo ääni. Ja varsinkin silloin jos ei kuulu mitään ääntä!!
 
Ampun keittiötasoille ja lattioille voi vain hymyillä, kaikki mennyt nappiin ja kohta olette koko perhe niitä ihastelemassa ja Kotona. Aika vauhdikasta muskaria, siksi en kai Valon kanssa mihinkään menekään, vaikka onhan noita ehdoteltu. Toki teidänkin napero kohta hoksaa mikä on homman juju, kunhan olette muutaman kerran käyneet ja alkaa nurkatkin näyttää tutuilta ja tilannetta voi jo ennakoida. Minä toivon että avoimessa pk:ssa olisi laulelua, se riittäisi meille nyt. Valo on kyllä aina vaan innostuneempi musiikista ja tanssii ja laulelee jos mieleistään kuulee jostain. Aargh nuo näppäimet! Meillä on kotikutoinen portti meidän makuuhuoneeseen, jossa tietokone on. Ei tulisi muuten mitään. Näin ei tarvi koko ajan olla kieltämässä innokasta feisbukkaajaa. Apbo, huutaa Valo kun haluaa koneelle.. ;)

Tuosta Rinkun kokemuksesta en tiedä mitä sanoisin, päiväkotitouhusta. Itsekin toivoisin, kunhan se aika koittaa, että voisi luottaa tätien sanomisiin, ettei tarvitse arvella että mitenhän siellä nyt todella menee. Voitko ihan suoraan kysyä heiltä? Varmasti on ikävää miettiä, kuinka kauan tyttö siellä itkee tai hermoilee :( Tottumistahan se vielä kaipaa, mutta silti. Onneksi teillä on tosiaan mahdollisuus vielä ottaa muksu kotiin, jos niikseen käy.

Minä tässä odottelen astianpesukonetta, joka piti tulla klo 13-17 välillä tunnin varotusajalla. Ei omien laskelmieni mukaan kyllä enää ehdi, ellei meitä infottu väärin. Odotamme viiteen ja sitten mies lähtee kärkkymään hyvityksiä :D Myyjä oli harvinaisen tympeä ja kassalla ollut nuori nainen ei katsonut juuri edes päin, vaan jutteli toisen työntekijän kanssa rahastaessaan. Asiakaspalvelua surkeimmasta päästä :( Samalla meille kerrottiin, että pyykinpesukoneiden keski-ikä on nykyään 5,5 vuotta!!!! Miettikääs sitä kun laitatte pennit jonoon hankintojenne edessä. Tyrmistyttävää! Niin kuin ei enää osattaisi tehdä kuunnollista, kestävää konetta. Vaan kun ei haluta. Pitää ostaa vaan uusi, kun vanha hajoaa, korjatahan ei enää kannata. Surullista sanon minä. Ennen vanhaan oli ylpeyden aihe myyjälle kertoa kuinka kauan masiina kestää tai miten helppo on huoltaa tai korjata. Koska olette viimeksi kuulleet tuollaista puhetta ostaessanne kotiin mitään?

Siinä paasaus. Mukavaa viikonloppua :) Meillä kävi naapurin 4. luokkalainen poika pelaamassa miehen kanssa shakkia päivällä. Oli rapussa murheellisen näköisenä odottamassa äitiään, avaimet jääneet kouluun. Olin tavannut äitinsä lenkkisaunassa ja kerroin pojalle asiasta, sen jälkeen hän rohkeni tulla meille odottelemaan. Fiksu muksu. Mies sen sieltä bongasi, mutta ei rohjennut kuin vähän haastatella. Nykyään ei vieras mies ihan helposti mene pikkupojille ehdottelemaan mitään.
 
Moikka taas!

Mites on Rinkulla litteroinnit sujuneet? Mä oon aina ollut siitä outo, että jostain syystä nautin suunnattomasti litteroinnista :DD Mut se kaikki muu.... huh, ei nappaa.
Tuo teidän hoitokuvio kuulostaa kyllä aika lohduttomalta! Voisitteko varata keskusteluaikaa lto:n tai johtajan kanssa? Saisi hommiin jotain järkeä... Jos tyttö oireilee noin pahasti, niin ainakaan tuo ehdotettu viikko hoidossa/kotona ei kuulosta näin maallikon korvaan järkevältä! (Plus että mun korvaan kuulostaa myös hassulta, että päikkä voi täysin neuvotteluitta vaan laatia osapäivälapsen aikataulut, voiko se oikeesti mennä niin???) :(
Noh, niin tai näin, toivottavasti saatte aikaan kaikkia miellyttävän systeemin!

Amppu ja Isoveikka on siellä päässeet muskaroimaan, kivaa! :) Kyllä se siitä lähtee suttaantumaan, kuten Praniskin sanoi, pian ne tulee nurkat ja kuviot tutuiksi teidänkin herralle!
Ja teidän uusi koti, kivitasot ja kaikki! Oijjoi, ihanaa!

Pranis miehineen pelastanut koululaisressukan rapusta, ihanaa! Täytyypi tosiaan sanoa, että nykyään ei kovin moni uskaltaisi ees tuntemattoman naapurin luo mennä tuossa tilanteessa, ja ihan oikeestaan hyväkin niin. Tosin sittenhän aina voisi kysyä, että muistaako poika äidin/isin numeroa ja voisi antaa soittaa ja sopia vanhemman kanssa, että lapsi voi tulla kylään odottamaan.
Mites teidän pesukonekauppojen kävi? Tuliko kone vai saitteko hyvitystä? Nykyään aivan järkyttävän tökeröä asiakaspalvelua kyllä monessa paikassa, itse olen siinä vaiheessa erittäin valmis äänestämään jaloillani tai laittamaan reklamaatiota (ja hyvityksiä on paljon tullutkin :D)

Täällä on apinavaatteiden tutkintamatka tullut siihen pisteeseen, että laittelen tuon oman ipanan kamoja myyntiin. Halusin alunperin säästää ne kakkoselle, mutta koska tietystä syystä sitä kakkosta ei kuulu, niin menkööt myyntiin tilaa viemästä, siis suurin osa, ihan kaikkea en henno siltikään ;) Tänään kävi yks kaveri penkomassa valikoimaa ja muutamia osti, samoin kävi kummityttöni äitinsä kanssa valkkailemassa heidän tulevalle Pikkuveljelle vähän alkuvaatteita pienimmästä valikoimasta. Lainaan annoinkin lähes nirsoilematta kaiken, mitä he halusivat, koska ne saan sitten takaisinkin ja voin pohtia myydä-jäädä-akselia tarkemmin toiste.
 
Iltaa, arvon palsta-emot!

Tässä fiilistelen Elton jhonin ja Ricky Martinin konsertin tahtiin. Radiosta tulee. Mies lähti taas ajelee keikka-reissulle kohti Helsinkiä ja mulla pukkasi aikuisen ihmisen ikävä! Ollut hiukan kireetä viimeaikoina ja sitte tällee se ponnahtaa esiin.... Noh, asiaan!

RINKUN päiväkoti asia on mietityttänyt kovasti! Kyllä mun mielestä pitää henkilökunnan osata SUORAAN sanoa, jos lapsella on kurjaa! Sehän on kaikkien aikuisten yhteinen juttu, että saadaan pikkuiselle mukavat oltavat. eikö niin? Yhteistyötä se on alusta alkaen ihan peruskoulun loppuun saakka! Ehdotan, että aiukisesti asia esiin jos arveluttaa. Kysymällä se selviää ja parhaan ratkaisun löytää vain etsimällä. Lapsen, vanhempien ja koko hoitohenkilökunnan etu! Konstit on monet! On! Iso hali koko teidän perheelle! Saa itkeä ja olla ihmeissään, mutta rohkeutta ei passaa unohtaa!

AMPUN muskarireissu... Voi hyvänen aika! Mitä ne mukelot siellä EVÄILLÄ tekee? Vai tuleeko niistä sellasia kovan luokan muusikoita, joilla on päkkärillä aina puputettavaa ???? JA jääkaappi täys lipitettävää..... Pyydä sitä muskarin opee vihjaisemaan, että eväät jätetään kerhossa reppuun ja syödään vasta jälestäpäin. Kai jokainen on himassaan vetäny masun täyteen pöperöä??? Mutta muuten, sekaan vaan kyllä se tarjonta varmasti teidän pojalle pian valkenee. Asian kiinnostavuus musiikillisen äidin lapselle vetää pidemmän korren kuin kipittely. Varma on!

PRANIS... tuliko se kone ikinä kotiin? Nuo on yksiä paskoja (anteeksi vaan) tuommoset lupaa ja ei tule-jututu! Ukkos on ihan oikeessa, jos reklamoi asiakaspalvelusta! Anna palaa vaan!

.............. mitäköhän vielä .........................

MISSÄ on ELEGIA!!!!!!
...........

Meijän napoja:
Ootteko hoksanneet, että sain vaihdettua uuden kuvan Venlasta tuohon sivulle! Lyylikki, hattupää!

Ja Lyylikki se oppi viikolla HYPPÄÄMÄÄN TASAJALKAA!!!!!!!!!!!!!! Telkkarista tuli jotain amerikkalsita tanssi-ohjelmaa ja tuo teutaroi iltavihurissaan nakuna. Siinä se sitten vahingossa pari kertaa ponnahti, niin että itekin hämmästyi! Kovasti se on koittanu sitä HYPPIMISTÄ harjotella, mutta nyt sujuu! JA juokseminen varpaillaan!  Ja minä tietysti ajattelen, että kun tuon pää on tuollai varustettu, niin lukihäiriö sillekin tulee.... (äidit, äidit..)

Ja sitten:
MEnkää ja tehkää! Lupasin mun tytöille (Venla ja Mimosa), että tänään syödään poppareita olohuoneen lattialla... joten hommiin mami!

ps. mimosan uusi koti siellä opiskelupaikkakunnalla on IHANA! KAunis valoisa yksiö kivitalossa! Ja se uusi koulu kuulostaa mukavalta! Olen niiin iloinen!


 
Pesukone tuli ja syykin viivästykseen oli inhimillinen; auto ojassa peräkylällä ja traktorein sitä sieltä oli kammettu ylös. Eivät vain ehtineet edes asiakkaille soitella. Tulivat pari tuntia myöhemmin, mutta kun ystävällisesti asian esittää, on muutoksetkin helpompi niellä. Mutta pesukoneessa itsesään on pieni valuvika, josta reklamoin kohta kuvan kera. Alaritilän lautaspiikit ovat yhdessä kohdin vinksin vonksin, jolloin ei voi täyttää suunnitellulla tavalla. Hyvitystä hyvitystä :) Olemme täysin tottuneet koneeseen jo nyt ja kiitämme itseämme sen hankkimisesta, aamen. Hiljainen kuin mikä ja meidän kasvispöperotiskit puhdistuivat loistavan puhtaiksi jo puolentunnin ohjelmalla, energiaa säästyy! Jopa aamulla nopeasti huuhtaistu puurokattila tuli putipuhtaaksi pikaohjelmalla. Kannattaa kokeilla, vaikka tehän olette kaikki jo niin kokeneita näissä asioissa, että mitäs minä nyt vinkkejä alan antamaan ;D

Maarisen kuvanvaihto huomioitu, on tuo Lyylikki sitten iso tyttö jo! Ja mukava kuulla myös vanhemman tyttären iloiset uutiset koulusta ja omasta uudesta kodista, lämmittää meidän muidenkin äitien sydäntä. älä nyt manaile vielä Venlalle lykihäiriötä, vaikka taipumus periytyvää onkin. Jos niin käy, osaat itse huomata asian jo ennen muita ja Tiedät mitä se on, se auttaa Venlaa tulevaisuudessa paljon.

Jep. Valon villapaita on viittä vaille valmis, otan sitten kuvaa ja laitan samalla kertaa niiden kesävetimien kanssa. Elegia ainakin liikkuu paljon, ollaan kavereita siellä heiaheiassa. Yhdenlainen liikkumisienkirjaamissovellus. Eemelikin kävelee jo pitkiä pätkiä :) Minäpä kerron että täällä on kaipailtu, eihän siellä muuten jutella, tsempataan vain toisen liikkumista.
 
Pranametrin talouteen on saapunut todellinen arjenhelpottaja. Nim. Kaksi altaallista tiskiä tälläkin hetkellä....... Hyvä vinkki tuo pikaohjelmalla pesu, varmasti se tekee 100x parempaa jälkeä kuin tämän rouvan käsin tiskaus :P Itse tapaan pestä kaikki pyykit 30 asteessa. Pieni ekoteko sekin. Meidän lakanoiden örkkimörkit on siis pulleita ja tyytyväisiä, pian varmaan näkyvät silmällekin ;;) On siinä myös laiskuutta, en jaksa katsoa pesuohjeita vaan lyön likaiset vaatteet koneeseen ja tiedät ettei niillä käy kuinkaan.

Täällä täyttää pikkuvauva jo 5kk!!!!! Uskomatonta. Löytyy jo useimmiten metrin päästä leikkimatolta, pakittelee ja pyörii :)
Se tankkasi kello 7 aamulla ja jatkettiin kaikki unia, kunnes sama neiti heräsi meistä ensimmäiseä 10:30!!!!! Vitsi miten teki hyvää nukkua. Pojan päikkärit tosin alkoi vasta melkein 14 :/ Onneksi minun äiti tulee pian tänne, ne tapaa olla niin kauan ulkona ja riehkaavat yhdessä niin saadaan poika illalla nukkumaanki joskus.
 
Kirjoittelen täällä tippa linssissä kun puhuin juuri anopin kanssa. Anoppi on sisarensa kanssa pesemässä uuden kotimme ikkunoita ja huomenna tulee yksi sisar lisää ja siivoavat kaikki pinnat. Sama porukka maalasi taloa kaksi päivää muutama viikko sitten.... Niin arvokasta apua kun itsellä on kädet täynnä ja miehellä puintiaika ja työt. Tosin aloittaa tämän päivän jälkeen 2 viikon loman, mutta eiköhän se puimurissa aikalailla mene. Ja minun äiti on matkalla muuttoapuihin ja lastenhoitoon..... Kyllä äidit osaa olla ihania! ;)
MEHÄN se tiedetään täällä mammapalstalla ;)

Maarisella onkin mielenkiintoinen tilanne kun saa seurata kahden tyttären elämää, pikkuruisen ja nuoren naisen. Ja mikä aarre Venlalle tuollainen iso isosisko <3 Ihanaa kun seuraat mimosan elämää ja tuet ja olet ylpeä opiskelijattarestasi!! Soittele vain ja pyydä käymään ja kannusta, vaikka välillä voi äidin suuntaan vähä kipakoita kirjaimia tullakin :P
 
Iltaa!

ONNEA Pranis, astianpesukoneesta! Hyvinhän se homma sitten sujui! Ja mulle tuli semmonen olo, kuin ois kattonu jonkun hauskan elokuvan siitä, miten uusi kodinkonen tulee ojan kautta pirttiin kaikkien ihmeteltäväksi! hienoa! Katsoin kyllä juuri telkkarista sen "kuuluisan" Katastroofin ainekset-dokumentin.. Että saattaa olla meikäläisen mielikuvitus, joka ryöstäytyy tässä tarinassa! Mutta siis: tiskikone OLIS ihana meidänkin taloudessa......

Amppusen elo kuulostaa yhä mukavalta! Montakos päivää teidän muuttoon nyt enää onkaan? Super ihania naisia teillä siellä häärää! Saat olla ylpeä ja onnellinen! Kohta se oma sauna jo lämpeää ja ensimmäiset perunat kiehuu uudellla liedellä.... oi, oi, oi! (onkos se joulukuusen paikka jo katottu? :) )

pspsps....
Venla sai polkupyörän! Jäätelönvihreä kolmipyöräinen, työntöaisalla! Nyt se nimittää sitä mopoksi.... Isi toi viimeyönä keikka-matkalta tuliaisena! Oli kiva yllätys aamulla herätessä eteisessä... Venla ei melkeen uskaltanut katsoa. Piti laittaa käsi silmille ja sormien raosta kikattaen tirkistellä! Kunnes isi sanoi, että saa Venla sillä ajaa! Sillä on nyt sitten pitkin päivää huristeltu huushollin mattoja ryttyyn. Äiti työntää ja Venla hihkuu kintut suorana ja yrittää jotenkin ohjailla sarvista... (kun ei tietenkää osaa polkea vielä pitkään aikaan...)

Sellaista juttua tänään.. (nuo kaks tuossa pälpättää, ettei tässä pysty keskittymään.. lapsi ja hänen isänsä siis...)
 
Onnnea onnea onnea, Pranametrin perhe, uudesta perheenjäsenestä! Meillä ei myöskään osattais enää elää ilman tuota ihanaa arjenhelpottajaa! Raskausaikana vaadin mieheltä, että nyt se hankitaan, mulla ei selkä kestänyt kurkotella alaspäin, työtasot kun on normikämpissä aivan liian alhaalla.. (tää on se lähes ainoa syy, miks voisin harkita rakennuttavani oman kämpän tai tekeväni täydellisen keittiörempan, jotta saisin työtasot korkeammalle kuin noi standardit!) Meillä kun on alusta asti ollut diili, että mies imuroi ja mä tiskaan. Mies sitten vitsaili, että pitää hankkia tasoituksen vuoksi robotti-imuri, mutta eipä oo hankkinut! Tuossa meidän masiinassa ei vaan saa valittua mitään pikaohjelmaa, mikä oikeesti on tosi sääli, koska mä oon sen verran tarkka esihuuhteluissa, että se varmasti riittäis... Eipä sillä, ei tuo taida kestää ku 1.5h muutenkaan tuo ohjelma.

Venla-neidin uusi kuva on sievä! Ja tasajalkaahyppiminen on niin söpöä, iih! Joona ei osaa, mutta pari ikätoveriaan on varsinaisia pikkudinoja jo olleet ikuisuuden, kun kädet sillain "kourussa" tossa edessä hyppii ympäriinsä, hih! (Joona kun menee trampoliinillekin ja pyydän sitä hyppimään, niin se käy joko polvilleen tai pyllylleen ja hyppii niin :D)

Ampulla on ihanat apurit! Onneksi äidit auttaa meitä aikuisiakin lapsia aina tarpeen tullen! Niin koskas teillä se muuttopäivä olikaan?

Nyt unta tähän tupaan, kiitos. Huomenna käyn huutonettiostoskierroksen, ensin aamusella apinalle Tretornin kumpparit ja Nokian vuorelliset mallit, yhteensä 3.5e ja kunto pitäis olla hyvä! :O Ruuhka-aikaan suhataan sitten vielä tuonne vantaan puolelle, sieltä 2-osainen välikausipuku.... postiin pitäisi tipahtaa myös huomenissa vk-haalari, joka myös huutislöytöjä. Sitten saakin syksy tulla! :)

Hei mutta piti vielä kysellä, että onko kuinka tarpeellisia nuo sydvästit sadepäivinä? Että pärjääkö sitä ilman, vai pysyykö näillä huput yhtään ees päässä?
 
Tulin vielä pikaisesti kertomaan Mariannalta moit! Juteltiin tuolla netin toisella laidalla, niidenkin pikkumies on jo niin iso poika! Lupas tulla piipahtaa :)

Toista kaukomaanasukkia pääsen tapaamaan ihan livenä keskiviikkona, kun Ailimen, Bunnin ja Halipossun kanssa käydään vähän leikkimässä :) No okei, tulee ne kaikki lapsetkin!
 
Hei heihei! Tää emäntä on ihan turta! Nukkua posotin kaks tuntia sikeämpääkin sikeää päiväunta! Nuo kaks unikekoa vielä tuhisee siellä onnellisena... Mikähän se NYT väsyttää?

Tiiättekö mistä tietää syksyn VARMASTI ssapuneen? Siis muustakin kuin kouluvaatemainoksista? Täällä maalla ne on tietysti nuo puintihommat joka isännän pellolla viiden värkin kera, mutta myös HIIRET! Ne pirulaiset on keksineet jostain reitin keittiön roskikselle?????? Mies eilen kantoi kaksi hyvää, uteliasta persoa pihalle. (olivat pistäneet nokkansa sopivasti hiirennakkiin...) yök yök.....Kyllä maalla on mukavaa! Täytyy alkaa etsimään SITÄ oikeeta koloa, mistä nuo tänne pääsee.....

SANNA ja sun SYDVESTIT? Oikeenko oikeesti kyselit? Meillä mennään hupun nyörit tiukalla myssyn kanssa pahempaan sateeseen. Ei varmasti sydvesti pysy päässä, ainakaan tällä neidillä. Huppu paras, luulen niin!

Kiitos MAAILMAN TERVEISISTÄ! AIlime, Marianna ym ym... Kiva, että SANNA, viitsit välillä meille huudella ja  suuntaan sinne toiseenkin, vissiin. Meidän taloudessa kun ei olla vieläkään facebokissa, eikä taideta mennäkään! (siellähän te kaiketi turisette?)
__________________________

MEILLÄ:
Ootettiin koko aamu "timantti-leikkaajaa" meidän kellariin! Sinne tulee uusi lämminvesivaraaja ja piti saada autotallista aukko pannuhuoneeseen, että saadaan se uusi laite sisään. Ja tuo aukko piti syntyä betoni/tiili/rauta 18cm paksuun seinään... Ei ihan isin puukolla sitä reikää nykerretty.
Siispä tämä timantti mies. Noh... Eilen asiaa naapurin 9v- tytölle selitin ja sillä silmät laajeni!!! VAU! MITÄ? TIMANTTI? Kysyin, että kuulostaako hienolta? Kuninkaalliselta? JOO! OMPAS TEILLÄ PAJLON RAHAA! ....
 Sitten aamulla tämä timantti mies tuli.. Minä muistin naapurin pikkutytön kyselyt ja räsähdin tuvan ikkunassa nnauruun! Hyväntuuliseen, nauruun! Mies oli kuin suoraan satukirjan sivuilta. Kaksimetrinen muhkeapartainen, roteva rosvopäälikkö. Kumiseva nauru ja henkselihousut!
Suuret silmät sojottivat kulmakarvojen alla erisuuntiin ja lippalakin reunoilta  rehotti mustan kullanvärisiä, kipakoita kiharoita! Venla tuijotti miestä suu auki!
 Itse operatio oli myös ollut elämys... Ei suojalaseja, ei kuulosuojaimia, ei suoja vaatetusta... Meidän isi oli katsellut kauempana ja tuuminut, että tuleekohan, tuleekohan... Ja tulihan se! Komiasti valmiiksi. Ja nopeasti! Nauru raikui ja tarinat pulppusivat. Nyt on meillä REIKÄ SEINÄSSÄ!
_____________________
JA tänään, kunhan nuo heräävät, lähdetään sieneen! Niin, kyllä maalla on mukavaa!
 
Voi ihana Maarinen!! Sä oot ihan huippu, harva se saa noin paljon iloa siitä, että on reikä seinässä! Tai no siis toki itsekin olen, tuohan nuo reiät valoa tänne tupaan ja tuosta yhdestä pääsee ulos, mutta jos joku kuvailemasikaltainen setä tulis ja töräyttäis reiän meidän seinään, niin itku siinä tulis äidillä, ei nauru ;) (Tuo kuvailemasi tyyppi kuulosti yhdeltä miehen ystävistä, samaisen herran kännitoilailuita tullut kerran jos parikin kateltua, joten kuvittelin toki heti tilanteen vahingoksi :))

Ja siis ihan totta mä kyselin sen sademyssyn perään! Ku ei mulla oo ollut tollasta vilkasta taaperoa, joka pitäis vesisateessa ulkoiluttaa... Enkä muista, että miten sitä on hoitolapsia tullut puettua sademyräköihin, vai onko me muka sit vaan pysytty sisällä?
Huppuun mä oisin luottanut, mutta noita pirun majakanvartijanmyssyjä näkyy jokapaikassa olevan hyllyt tulvillaan, niin aattelin nyt sitten kysästä täältä arvon asiantuntijoilta, että juu vai ei. Mutta yks ääni EI:lle riittänee mulle, enkä sellaista hanki, ellei tuu pakottavaa tarvetta. Hyvä niin! :)

Tänään reippailtiin Joonan kanssa hakemassa kahdet kumisaappaat yhteishintaan 3.50e! Ahkera huutonettailuhan kannatti! Toiset Tretornin 25 kokoa ja toiset vuorelliset Nokiat 26 kokoa - molemmat oikein hyväkuntoisia ja mitä niitä tuolla suihkussa äsken uittelin, niin vesi näyttäisi pysyvän oikealla puolen. Hyvä hyvä! (Vaan tuo isi kun niitä ipanalle mallaili, niin meinasi, että olis vielä liian isot... höhpöh, en usko, etenkään kun sinne villasukkaa tuuppaa sisään, niin ei ne kyllä vois pienemmät kai ollakaan??) Samoin päivällä kipsutettiin Vantaan puolelle hakemaan huutisvoitto 2-osainen syyspuku, sekin vaan 4.50e ja hintansa väärti vaikuttais sekin olevan - kelpais jopa ykköspuvuks, vaikka kakkospuvuks mä sen lähinnä aattelin! Tai ehkä sellaisille reissuille, että mennään kaupunkiin ja jonnekin remuamaan... Eipä sillä, Joonaa taitaa olla turha yrittää pitää poissa remuamasta, että käyttövaatteitahan nuo arvokkaammatkin tuolla on. Ihana anoppikin laittoi viestiä, että on budjetoinut Joonan syys/talvikenkiin 100e, että saapi sitten ostaa ihan varmasti laatukengät, loistomummo! Etenkin just nyt omaa budjettia tarkastellessa meinas iskeä ahdistus, koska itse arvostan oikeasti hyvää kenkää enempi ku mitään muuta - ja lämpö+vesitiiviys on lapsen kengässä jopa vielä tärkeämpi ku omassa popottimessa, joten arvatenkaan ihan halvalla ei kenkäostoksista selviä.

Lisää tuuletuksen aiheita on, että sain uuden äitikaverin!! Saatoin aiemmin kertoakin, että tuossa ehkä viikko sitten satuin törmäämään tuolla hiekkiksen laidalla sellaseen äitiin ja reilu vuotiaaseen poikaan, joiden kanssa mulla ja Joonalla oli tosi kivaa! Se äiti oli tosi samanhenkinen ja sattumalta vielä samalla alalla, pojat tuli juttuun hyvin ja ollaan samoihin aikoihin muutettu näille nurkille, eli molemmat oli selkeesti vähän kaveria vailla. No silloin en tajunnut pyytää sen numeroa, että ihan vois sopia treffaavansa, ja suunnittelin jo, että pitää laitella sen työpaikalle sähköpostia, josko voisivat välittää mun numeron tälle äidille, että se ottais yhteyttä. Eipä onneks tarvinnut siihen sortua, vaan tänään päätin vielä välttää pahimmat iltakiukut ja viedä Joonan suoraan pitkän kaupunkireissun päätteeksi hetkeksi lähipuistoon - ja siellähän se äiskä olikin poitsunsa kanssa! Ihanaa, että vaikka olivat just lähdössä, niin kun me tultiin, niin jäivätkin vielä hetkeksi! Tosin hieman hävetti, kun tää äiti kertoi, että heillä on hääpäivä ja oli aatellut valmistaa ruokaa ennenkuin isi kuudelta pääsee töistä... Ja me vaan niitä siellä puistossa pidäteltiin! Vaan olihan kello jo viis meidän puistoon päästessä, että ei se ihmeisiin olis siinä ajassa kai kotonakaan pystynyt ;) Vitsaili sitten tilaavansa vaan pitsaa :)

Noniin, olenpa mä täällä hölöttänyt taas ummet ja lammet. Taidan siirtyä takavasemmalle oottelemaan, joskos muitakin saapuisi nurkille nuohoamaan! :)
 
Moi..mä en malta pysyä tuolla SANNAN mainitsemalla "takavasemmalla"! ELi täällä TAAS!

Oon niin täpinöissäni. (taas) Sain ihan omia töitä, pitkästä aikaa! Puskaradio oli rallattanut ja meikä tyttö pääsi suunnittelemaan! Huomena pitäs olla esittelyssä hienoakin hienompi keittiö suunnitelma. Värit, valot, verhot, kaikki, koko keittiö koneineen päivineen! Vielähän tuo on luonnos asteella pitkin pirtin pöytää... mutta oottakaahan vaan! Mukava tehä!
--------------
tässä välissä perheelle ruokaa ja Venla päiväunille.
__________

Hienohomma, että Sanna sai uuden ystävän! Että löysitte uudelleen! Toivotan teille PIIIIITKÄÄÄ yhteistä aikaa! Eihän sitä koskaan tiedä, kenet tapaa!

Rinkku, millekäs se sinun työkuvio tänään näyttää? Soittiko ne koskaan sieltä uudesta paikasta?  Ja muutenkin, miten tytön päiväkoti touhu etenee? Ja se vauva-maha jne. jne...

SYDVESTISTÄ vielä.. onhan se tosiaan hieno hattu! Ehkä semmoinen ois hiukan söpö tuolla kylillä liikkuessa??? Sais ainakin mummot hymyilemään.... käytännöllisyydestä en sitten tosiaan kuvittele mitään. Niinkui jo aiemmin kailotin... Mutta söpö, mikä söpö! Melkeenkpä alkoi mieli tekemään....

Ja sitten voisko joku fiksu pitää semmosen "huutonetti"-pikakurssin? En ikinä ole sieltä mitään huudellu, mutta nyt ootte saanu vanhan mamman mielenkiinnon heräämään... Eilen kattellin uteliaisuudesta. Huomasin, että kauheita hintoja siellä vilisee ja sitten kuitenkin esim. Sanna huutaa jotai 3,5€??? Eli, saa valistaa tyhmää! (ja noloa) hm?

-----------
jep jep... taidan alkaa suunnittelu-hommiin. Tällätä kahvinkeittimen malliksi roplattamaan tuvan täyteen tuoksua.... Eli sinne "takavasemmalle" takaisin!
 
No mutta Maarinen, onnea työtehtävistä! Mimmonen tuli? Oliko asiakas tyytyväinen? Ihanaa, kun saa omia hommia ja pääsee hetkeks pakenemään kotiarkea :)

Huutonetissä on tosiaan ihan älyttömiä hintoja, ja silloin ainakin ite lakkaan edes katselemasta... juju taitaa olla siinä, että selailee usein ja tekee ne löydöt. Mä täppäilen aina ne hintajärjestykseen, sitä ennen oon päättänyt, että yli tietyn hinnan en edes vilkaise (noh, saatan mä joskus vilkasta, mutta harvoin lähden huutelemaan). Lisäks pyrin pitämään postikulut minimissä, eli käydään sitten noutamassa tästä pk-seudulta tai sovitaan kauppatreffit keskustaan. No haalareissa ja tollasissa isommissa se on sitten sama vaikka ottaa postillakin, jos jotain oikeesti halpaa löytää! Postikulut on kyllä ihan järkyttävän suuret, joten kokonaissummassa se saattaa pienemmissä jutuissa tuplata tai triplata hinnan!

Ja sitten tuo sydvestijuttu, niin mun silmään se ei kyllä näytä ku rumalta :D Se on se pääsyy, miksen oo sellasta hankkinut, enkä edes haluis. Ja koska täällä emo-maarinen sanoi, että ei siitä hyötyä oo, niin pysyn kannassani.

Saanko vielä jutella niistä välikausikengistä? Kun alunperin mun oma ajatus oli, ettei niitä tartteis, vaan lenkkarit ja kumpparit säänmukaan ois ihan jees, kunnes sitten talveksi hankkii lämpösät popot. Sitten kun on kuunnellut ja tutkaillut muiden äitien tekemisiä, niin on tullut sellanen olo, että välikengät on oltava ihan vaan lapsen hyvinvoinnin takia! No minäpä eilen kävin sitten tutkailemassa valikoimaa, löysin halvennuksesta Vikingin goret (musta-limet, sopis Joonan vk-haalariin kylläkin!) 60e, ja sitten Prisman hyllystä sellaset ruskeet nahkaset ja vielä yhdet tummansiniset ei-goret, mutta samalla idealla. Noh asiaa tuolla naamakirjassa huudeltuani kuulin, että yks toinen äiti ei oo koskaan lapsilleen vk-kenkiä ostanut, vaan mennyt tuolla samalla ajatuksella, millä mäkin oon omat jalkani vaatettanut jo vuosia. Eli apuva, mitä mä nyt teen?? Hankinko vaan tuolle isommat lenkkarit, ehkä vähän varrellisemmat mallit vai pitääkö ne nyt olla ne goretexit, että kehtaan mennä tuonne hiekkalaatikolle ilman, että kanssaäidit on tekemässä musta ilmoitust LS:n kun palellutan lapseni jalat? Koska päikkään tuo ei nyt kai sit oo menossa vielä tänä syksynä, niin sinänsä voidaan tulla kotiin, jos joskus sattuukin sitten kengät ja jalat kastumaan...
(Tosin samalla kuulen äänen takaraivossa, joka huutaa noiden vikingien jälleenmyyntiarvoa, eli kengistä sais todennäköisesti n. puolet hinnasta takas kun ne myy pois, eli saman verran, kun millä rahalla oisin toisia popoja ostamassa.)
 
Takaisin
Top