Elämää vauvan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katotaan, kerkiiskö nyt kirjotella. emoticon

Hienoa Hiekka, kun imetys nyt alkoi sujumaan! Pienestä se voi näköjään olla kiinni. emoticon

Tänään meillä oli toinen yritys vaunu-unissa. Nukkuipa sitten 2,5 tuntia yksinään takapihalla. Tosi tyytyväinen olen kyllä! Aika rankkoja on ollu päivät, kun tää ei päivisin yhäkään nuku, paitsi vähän saattaa sylissä torkahtaa tai sitten jos vaunuillaan niin sen aikaa nukkuu. Ihanaa, jos nyt ehtii päivisin syömäänkin ja pesemään pyykkiä jne. emoticon

Tilasin noita päiviä varten Manducan, kun suht hyvän tarjouksen löysin. Nyt ollaan muutaman kerran sitä testailtu, ja ihan kätevältä peliltä vaikuttaa. Meillä meni hermot kantoliinaan, kun ei saatu sitä hyvin laitettua. Luulen, että se on liian kapeakin. Ja me huonoja sitojia. emoticon

Muutama yö meni aika huonosti tuossa taannoin. Yhtenäkin yönä laitoin tuttia suuhun kolmeen asti. emoticon  Sillon ei paljoa naurattanu, kun just oli vaipumassa uneen, niin yks rääkäs. Kyllä sitä ilkeitä asioita voi tulla mieleen jatkuvien kitinöiden ja herätysten takia. Mut onneks ne häipyy päivän aikana mielestä pois. emoticon Nyt sitten löysin netin ihmeellisestä maailmassa vinkin, että rullaan harson ja taitan sen kaksinkerron, ja laitan sit tutin (en nenän) eteen. Välillä toimii, joskus ei, mutta säästää ees joiltaki turhilta herätyksiltä.

Vaavi ei vielä hymyile (meille). Unissaan hymyilee usein ja sitte jos näkee kivoja värejä, niin niille antaa semmosta puolihymyä. Joskus kattoo oikein tyytyväisenä minua silmiin ja tuntuu, ettei hymy ois kaukana. Noille kivoille väreille ja kuvioille on myös alkanu vähän jutella, ihan lyhyitä yninöitä päästelee. Ihanaa, kun toinen alkaa olla vähän vuorovaikutteinen. Kun jotenki tää lapsi on useimmiten tyytymätön tai muuten äkänen, niin ihana ois saada palkinnoks hymy tai juttelu ees sillon tällön. Jospa ne sieltä kohta meillekin asti tulee. emoticon

Nyt on ulkoiltu jo toistamiseen ja tänään sääkin suosi, eikä eilisestä räntäsateesta ollut tietoakaan.
Ulkoilun aloittamisesta tuli mieleen, että mites te muut mammat olette ruvenneet liikkumaan ihmisten ilmoilla vauvojen kanssa? Milloin olette kauppoihin tai kauppakeskuksiin uskaltautuneet?
Ei uskoisi että kolmas lapsi jo on, kun enemmän vaan pohdin ja mietin kaikkea (eli siis stressaan:) emoticon

Kun ihmisten ilmoille tekisi mieli ja imetyspaidoille alkaisi olemaan tarvetta, mutta mietin että miten kauan sitä olisi hyvä pysytellä pois paikoista, missä on paljon ihmisiä. Toisaalta, vauvahan on vaunujen suojissa aika paljon.. Yhtään en muista miten olen edellisten kanssa tehnyt.. Juu, tiedän että maalaisjärjellä pärjäisi, mutta se taisi kävellä ovesta ulos jo kauan aikaa sitten (tuossa raskauden aikana kun RADE sun muut iski) emoticon

HYVÄÄ LAUANTAITA!

MEITÄ:
Nämä vauvat ovat sitten ihania,kun he aina yllättävät vanhempansa emoticon .Meillä myös Teräsmies nukkuu yönsä hyvin vaihtelevasti.Koskaan ei voi tietää,että miten tämä yö menee.Nukutaanko osa yöstä vai valvotaanko suurin osa yöstä;).No,mutta nyt kun hän sai tiistaina sen Rota-rokotteen,niin Teräsmiehellä on kakka luistanut paremmin emoticon .Eli nyt hän ei ole ollut ummessa ja näinollen yötkin ovat olleet suht rauhallisia:).Kun tuo Teräsmiehen syömä rautalääke kovettaa vatsaa ja tekee muutenkin pienelle vauvalle ikäviä vatsakipuja,niin nyt tuo Rota-rokote taas sai sen aikaan,että kakka löystyy.No,kohta kyllä tuo Rota-rokotteen vaikutus lakkaa,joten kohta ehkä tuo ummetus taas palaa peleihin:(.Ikävä sivuvaikutus on kyllä tuolla rautalääkkeellä ja sitä pitää syödä vielä 1 vuoden ikään asti.

Meillä oikeestaan arki rullaa ihan hyvin Pojan ja muiden lasten kanssa.Nuo 4 alle 6-vuotiasta lasta kyllä tuottaa äidille ja isälle aika paljon hommaa..huh emoticon .He ovat kyllä sellaisia villejä lapsia kaikki.Niin ja kohta Teräsmieskin sitten tulee mukaan leikkeihin..hih.
Ajatelkaa,että tällähetkellä täällä meillä on 5 alle 6-vuotiasta lasta emoticon ..että voitte vaan arvata,että vilskettä täällä riittää;).Mutta kyllä nuo lapset vaan on sellainen ILO JA RIKKAUS,että saan kyllä kiittää,että olemme heidät saaneet elämäämme emoticon

Meille tapahtui tässä todella ikäviäkin asioita..Teräsmiehen Ristiäisiä vietimme 5.3.lauantaina ja 9.3.keskiviikkona kuoli rakas sukulainen emoticon .Hän joutui vaikeaan leikkaukseen ja leikkauksen jälkeen tuli komplikaatioita.Siitä sitten suoraan saattohoitoon.Olin hänen vierellään viimeiset hetket:(.
Nyt on sitten 20.3.Hautajaiset.Eli justiin vietimme ilon juhlaa ja kohta onkin sitten surun juhla.Kyllä tämä elämä on sellaista,ettei ikinä tiedä mitä tapahtuu.Mutta on se onni,ettemme tiedäkään.Joo,mutta kannattaa tosiaan iloita jokaisesta päivästä ja lähimmäisistä!!Elämä on lahja ja sitä kannattaa vaalia!Ja pienistä asioista ei kannata valittaa.Muistaisimpa itsekin sen aina;)

Yönsäde ja Teräsmies 2kk+1vko+3pv ( 9vkoa+6pv)emoticon

Yönsäde: surunvalittelut menetyksestä. Näin se elämä kohtelee joskus. Voimia jaksamiseen sinne. Kuten sanoit, tässä tilanteessa varmaan auttaa kun on suotu niin monta lahjaa lapsien muodossa.

Vantut/tumput: heh, olen itsekin laittanut sukkia vantuiksi, kun ne oikeet vantut lentää alta aika-yksikön pois kun poika huiskii kun viimeistä päivää emoticon

(    .    ) Täällä köllötellään sohvalla ja vietetään sunnuntaita. Poika kitisee vähän, ja söi äsken ensin 100 ml korviketta ja sitten imutteli vielä tissillä vartin. Onko hänellä joku kasvupyrähdys tulossa. Pitäisi jaksaa lähteä ulos vaunuttelemaan mutta nyt laiskotuttaa.

Nyt odotan innolla seuraavia kehitysmerkkejä. Treenataan poikaa vatsallaan ja hienosti hän jaksaa jo kannatella päätään. Hymyä odotan kun kuuta nousevaa.

Yöt menee hyvin, perhepedissä. Toivon vaan että siirtyminen omaan sänkyyn sitten ei tule olemaan ongelma. Onko kokemusta?? 

Hiekka: mahtavaa, ihanaa, että imetys sujuu!
mimmu: kantoliina on haasteellinen, meillä ei likka viihdy siinä, vaikka sain sen hermoistani HUOLIMATTA sidottua oikein..ja sain itselle selän tosi kipeäksi. Ollaan hankkimassa Manducaa, vaikka sen aika olisi parhaimmillaan vissiin vasta myöhemmin..?
Yönsäde: Surunvalittelut, kurja juttu. Hienoa, että näet asiat silti noin positiivisesti.
Jenni: Meillä mennään vaihtelevasti perhepedistä omaan sänkyyn. Teen niin että käärin vauvan vaikka makuupussiin (äitiyspakkaus) ja imettän siinä ja siirrän sitten vauvan pusseineen nukkuvana omaan laatikkoon. Usein toimii, aina ei...

Oma napa meinas revetä tänään, tyttö on halunnut jo monta päivää syödä pahimmillaan (parhaimmillaan...?) puolen tunnin välein, ei auta mikään muu hyssyttely, pelkkä tissi. Tutista ei puhettakaan...Sitten kun yritettiin sekstailla, ja vauva heräsi tietenkin juuri silloin vaikka oli vasta nukahtanut. Vauva huusi, muhun sattui, mies hermostui, kissa tuli vaatimaan ruokaa ja koira ulos. Tiskit odottaa, pyykki odottaa, pölyt lojuu lattioilla...jne. Nyt väsyttää ja kunnolla. No, jatkan virttä myöhemmin, pakko mennä...velvollisuudet kutsuu. Huhh.

Yönsäteelle osanottoni!  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/a055.gif[/img]

Maiza: Voi mikä päivä sulla. emoticon Toivottavasti huomenna ois parempi päivä ja mieli. emoticon

Tää mamma oli eilen viihteellä! Kaveri, jolla on viikon Mytyä vanhempi vauva, laitto vaan viestiä, että lähetäänkö illalla parille naapurikapakkaan. Ja me tytöthän mentiin. Pumppasin maitoa valmiiks ja pakastimessa oli kans maitoa. Meiltä on matkaa tuohon raflaan vaan ehkä reilu 100m, joten turvallinen olo oli, pääsis tarvittaessa nopeesti kotiin. Ja hyvin oli miehillä kotona menny. Kun tulin kotiin, niin täällähän ne nukkui kainalokkain. emoticon  Myty nukkui muuten viime yönä 6 tuntia putkeen, liekö ollu syy se, ettei nukkunu äitin tissin vieressä? Ihana oli käydä vähän tuulettumassa, nyt on taas paljo parempi mieli ja jaksaa olla kotona. emoticon  Mieskin tuntuu taas yli-ihanalta jotenkin. Kyllä tuli tarpeeseen tuo reissu!

Mullakin on ihan hirvee hinku päästä kylille, kaverin kanssa iltaa istumaa ja tanssimaan.
Vaan joutuu vielä kuukauden päivät oottelemaan kun nyt on jo ristiäisvalmistelut käynnissä ja kaikki vkoloput kiinni jossakin tekemisessä.
Vaan hehkutan ajatusta mielessäni, että ens kuussa on jo ihana terassikeli sitten kun pääsen kylille!!!
Eli rantasaunalle, muutama tunti siellä saunaa lämmitellen ja saunoen. Samalla muutama olut saunan kuistilla auringonpaisteessa. Rusketus taattu keväthankien keskellä! Tyttöjen juttuja sitten maalia naamaan ja ravinteliin. Ruokaa ja juomaa, Ah! Ei malta odottaa :)
 [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/n015.gif[/img] 

Heissan vaan kaikille
Täytyypä kokeilla kirjotella nyt, kun poika nukkuu.. Aamusella jo hetkenmatkaa kirjottelinkin, mut sit poitsu olikin sitä mieltä, et "nyt äitee pois koneelta!".
Meillä arki on lähtenyt mainiosti käyntiin.. Mies oli pari viikkoa lomalla pojan syntymästä lähtien.. Viikko sit meni takas töihin, mut hienosti meillä on mennyt kahdestaankin.. Poika on täysin rintaruokinnalla ja tuntuu olevan melkoisen tyytyväinen elämäänsä.. Ei juurikaan itke! Ihan pieniä kitinöitä sillontällön jos ei röyhtäys tuukkaan..
Öitä ressaan minäkin aina iltaisin, vaikka näiden kohta kolmen viikon aikana poika on nukkunut yöt todella hyvin! Ei siis itke oikeastaan ollenkaan.. Välillä syö tunnin välein, välillä menee 4 tuntiakin.. Mutta jostain syystä sitä nyt sitten täytyy vaan ressata (tyhmä minä ).
Omaa aikaa olen varastanut muutaman kerran kaupassa käyntiin ja tällä viikolla meen parturiin leikkauttaan lauantaisia nimiäisiä varten pääni uuteen uskoon.. vielä en henno olla niin kauaa kotoa pois, et saisin uuden värin päähäni.. ihan silläkin, että poika on kokeillut kerran pullosta syömistä ja yökki silloin niin miehekkäästi että.. Noh.. Voihan tuota maitoa antaa sit vaikka hörppyyttämällä ensiavuksi jos kiljuva nälkä tulee.. Kun en oo pois kuin max 45min, niin ehkä hyö pärjäävät..
Nimiäisiä juhlitaan tosiaankin sit jo lauantaina, kun siskon tyttöäkään ei kastettu ja sukulaiset on tulossa tänne keski-suomeen muutenkin, kun sit sunnuntaina on veljen tytön ristiäiset  .. Nimi pojalla onkin ollut jo laitokselta saakka (niinkuin siskoni tytölläkin..), mutta keitetään sit vaan kakkukahveet lauantaina sukulaisille ilman mitään juhlallisuuksia ja sen kummempaa nimien julkaisua.. Viralliset juhlat ei oikein oo meidän perheen juttu!
Jeps.. Mutta nyt meen siivoileen, niin saan ehkä lauantaihin mennessä ainakin osan hommista tehtyä  ..

Yönsäteelle: Olet kyllä enkeli maan päällä, niin paljon iloa ja toivoa tuot näin ihan vieraidenkin elämään! Yritän opetella samanlaista asennetta. Niin moni asia elämässä on suuri lahja ja ihme. Nyt ekan lapsen saaneena olen ihan herkistynyt tälle mielettömän suurelle elämän ihmeelle. Mutta voin kuvitella, että viiden alle 6-vuotiaan kanssa minulta saattaisi kyllä jaksaminen loppua, kun nytkin tekee tiukkaa, jos ei ehdi levätä ja syödä. Ihailuja täältä siis! Ja osanottoni suruun. Ja huolehdi sinäkin myös omasta levosta ja syömisestä.

Vauvaelämää: Meillä ollaan nyt kaksi viikkoa vanhoja. Tyttö on aikamoinen ahmatti. Tai sitten hän tyydyttää läheisyydentarvetta tissillä. Saan hänet nukahtamaan oikeastaan vaan imettämällä ja sitten kun nukahtaa, niin ei parane siirrellä mihinkään tai röyhtäyttää, kun sitten taas alkaa kitinä joka ei lopu kuin tissillä ja maha tulee kipeeksi ja kierre on valmis. Mutta pitäisi ehdottomasti saada vauva nukkumaan muutenkin. Jos imetän istualtaan, niin sylistä siirrettäessä herää. Isänsä saa häntä paremmin siirrettyä.

Ja sitten iltayöstä varsinkin on sellaista, että kun ote irtoaa tissistä (vauva nukahtaa tai irrottaa itse jo pitkään syötyään), niin sepä ei sitten olekaan siinä, vaan vauva alkaa aivan hädässä heiluttaa käsiä ja heittelemään päätään "apua apua, ne vie mun nännin!". Ja se siitä nukahtamisesta sitten. Tätä leikkiä oli eilen melkein kaksi tuntia, vaikka vauva oli selvästi ihan väsynyt ja täynnä. Ja sitten kun syö niin paljon, niin joka vaipassa on isot kakat ja yölläkin pitää pariin otteeseen pestä, jolloin taas kestää, että nukahdetaan. Onko teillä muilla tällaista? Miten ootte hoitaneet vaippahommat yöllä?

Muuten on aivan ihana vauva, kun vaan oppisi nukahtamaan ja rauhoittumaan muillakin tavoilla. Tuo ylensyöminen siis tietenkin aiheuttaa myös vatsavaivoja...

Täällä nyt viikko vietetty kotona vauvan kanssa ja helpolla on päästy. Ensimmäiset päivät vaan söi ja nukkui. Viikonloppuna oli vähän enemmän valveilla ja itkeskeli. Otettiin tutti pois vähäksi aikaa, kun tuntui sitä mussuttavan niin, että tuli ilmaa mahaan. Tänään ollut jo vähän parempi päivä. Oon vähän kahden vaiheilla ton tutin kanssa, antaako vai ei. Ois kiva jos joissain tilanteissa söis tuttia, mutta en halua että sitä pitkin päivää lutkutetaan ja huuto alkaa heti jos tutti tippuu suusta. No, saa nähdä... täytyy kokeilla.

Jenni74, meillä esikoinen nukkui perhepedissä ensimmäiset 4kk. Aluksi jaksoin aina nostaa omaan sänkyyn nukkumaan, mutta sitten mukavuus vei voiton. Oli niin helppoa kun yöllä vaan tökkäs vauvalle tissin suuhun ja sai itekin jatkaa unia. Ja aluksi vauva ei oikein meinannut muuten nukahtaa kun rinnalle, niin sekin vaikutti tähän ratkaisuun. Tästä perhepedistä ei ollut vaikeuksia siirtyä omaan sänkyyn, se vaan vaatii ehkä vanhemmilta enemmän kun itse vauvalta. Puolivuotiaasta vauva nukkui jo läpi yön omassa sängyssä ja omassa huoneessa. Minä ainakin suosittelen nauttimaan perhepedistä, kun vauva on vielä pieni, ne kun kasvavat niin nopeasti.

En tiedä olenko jo tullut niin vanhaksi, että itsellä ei ole minkäänlaista hinkua päästä kylille. Esikoisen kanssa totuin siihen että tyttö kulki mukana joka paikkaan, kun ei suostunut tuttipullosta juomaan, eli käytännössä en päässyt paria tuntia pidemmäksi aikaa mihinkään. Nyt jo valmiiksi olen asennoitunut samaan, vaikken vielä tiedäkään kelpaako vauvalle pullo myöhemmin. Tällähetkellä vielä kelpaa, kop, kop!

Jos nyt jaksaisi kirjoitella jotain.. Lukemassa käyn useita kertoja päivässä, mutta kirjoittamiseen ei löydy aikaa. Meillä kun neiti on joko erittäin vaativa tai sitten masuvaivat kiusaavat/ joku muu. [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g025.gif[/img]   Kovin itkuinen on suurimmaksi osaksi.Tissille saan rauhottumaan aina, ja sylissä rauhottuu useimmiten mutta välillä vaatii kävelyttämistä että rauhottuu.
Viikonloppuna alkoivat yötkin mennä huonommin. Saatiin vauva nukahtamaan vasta yhden aikoihin joka yö. Sunnuntaina neiti heräsi unilta n.19 aikoihin, jolloin kylvetettiin. Hän torkkui ja nukkui sylissä kylvyn jälkeen mutta havahtui heti sänkyyn laitettaessa. Annoin tissiä useempaan otteeseen, jolloin rauhottui imetyksen ajaksi.. Sitten irrotti otteensa nukahdettuaan ja hetken päästä alkoi itku. Annettiin myös korviketta, jota jaksoi syödä vain 20-30ml ja taas hetken päästä itku. Sain kävelemällä ja keinuttelulla lopulta nukahtamaan niin syvään uneen klo01 että jatkoi unia omassa sängyssä. Heräsi 4.30 syömään ja imetyksen aikana kakkasi, joten vaippoja mentiin vaihtamaan ja piristyi sitten sen aikana. Ei rauhottunut tuuditteluun, joten otin taas tissille. Nukahti, mutta heräsi hetken päästä itkemään--> eikun kävelemään ja kun hieman oltiin rauhoituttu yritin laskea sänkyyn mutta yllättäen huuto alkoi, joten menin sohvalle istumaan ja neiti nukahti tyytyväisenä syliin, klo oli 6. Itse silmät ristissä koitin torkkua siinä sitten  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/f050.gif[/img]
Mies heräsi 6.30 jolloin yritin uudestaan laittaa neitiä nukkumaan ja onneksi jatkoi unia omassa sängyssä. Ylös sitte noustiin 8.30.

On inhottavaa kun ei tiedä miksi toinen itkee, olen niin huolehtivainen luonteeltani että olen itsekin parit kyyneleet tirauttanu kun toisella ei ole hyvä olla  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/g020.gif[/img] Välillä neiti piereskelee tosi paljon ja useesti ähisee ja vääntyilee. Tissilläkin loppuajan vääntelehditään ja ähistään, mutta otetta ei irroteta. Joten olen tullut siihen tulokseen, että masu vaivaa.. Olen koittanut karsia omaa ruokavaliotani ja cuplatoni on käytössä (paitsi yöllä). Ja siis neiti on myös päivisin kovin itkuinen, herkästi rupeaa itkemään. Seurustelee vain pienen hetken kunnes kitinä alkaa.

sea78: Meillä myös nukahdetaan tissille ja ote irtoaa vasta kun ollaan unessa. Välillä myös havahtuu paniikissa siihen ettei tissi enää olekaan suussa. Ja nyt viikonloppuna huomasin, että imetyksen lopussa kun vauva on jo unessa hän päästää hätääntynyttä ininää, melkein itkua?  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a030.gif[/img] Itse olen siinä sitte hätää kärsimässä, että mikä toisella on?  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/d070.gif[/img]

Tutti: Meidän neiti ei osaa syödä tuttia, sylkäsee useimmiten pois heti tai rupeaa kakomaan.. Harvoin, ottaa kunnon otteen ja imee. Joten meillä tutti on aika harvakseltaan käytössä.

Nyt kuului pientä itkua, joten taidan lopetella tähän.

HEIPPA,

JENNI74: Kiitos suuri
surunvalitteluista <3.
Onnittelut päänkannattelusta..siitä se kehitys alkaa ja lähtee:).Meidän Teräsmies,kun on keskonen,niin hänen motorinen kehityksensä alkaa vasta tuosta lasketusta ajasta eli nyt hän olisi iältään vasta noin 1kk ikäinen:).Eli en voi teidän muiden kanssa yhtään ns.vertailla tuota motorista kehitystä.Mutta hymyä tuo meidän Teräsmies on antanut jo jonkin aikaa..ja ihan sillain oikeesti eli ei ilmavaivoista johtuvaa hymyä!!Vaan sillain,että on hymyillyt heti,kun hänelle on puhuttu emoticon .Kyllä tuo vauvan hymy on jotain AIVAN IHANAA:).
Perhepetistä: Meillä on kaikki lapset nukkuneet perhepedissä osittain tai kokoajan.Ja jokainen on kyllä siinä jossain vaiheessa oppinut omaan sänkyynsä.Toiset paremmin/helpommin kuin toiset.Riippuu niin lapsesta.Mutta nyt,kun noi meidän ipanat ovat isompia,niin monesti meillä on sellainen tilanne,että meidän sängyssä nukkuu jopa 4 tyttöä yhtäaikaa emoticon .Pikkasen meinaa loppua tila kesken;)

MAIZA: Kiitos suuri surunvalitteiluista<3.
Heh..Toi on niin tuttua emoticon ..Justiinsa kun olisi hyvä hetki sessyyn..niin tokihan vauva juurikin silloin herää,vaikkei hän olisi ikinä siihen aikaan heräillyt.Mutta jotenkin noi meidän rakkauspakkaukset vaistoavat,että nyt se äiti ja isi meinaavat lempeillä emoticon ..Joo,ja vielä noi eläimetkin:D.Toi on juurikin tuota.
Parempaa onnea ensikerralle emoticon

MIMMU87: Kiitos suuri osanotosta <3.
Oho..Olet ollut jo viihteellä emoticon .

SEA78: KIITOS SUURI..Olet ihana<3.Sinun kauniit sanasi sai minut kyynelehtimään.Muutenkin olen niin herkällä päällä ja surullinen,niin vielä nuo sinun sanasi..
Sinulle paljon jaksamisia!!!Jotkut vauvat ovat vain tuollaisia,että haluavat olla kokoajan äidin lähellä tai/ja tissillä.Se on äidille rankkaa..meillä on myös tuollaisia lapsia ollut.Ja sitten,jos siihen tulee vielä masuvaivat päälle,niin kyllä se äidin ja isin voimia verottaa.

MEITÄ: Tänään sukulainen tuotiin sairaalasta kappeliin.Oltiin mukana ja viimeiset jäähyväiset jätettiin hänelle.Kyllä oli ihanan rauhallinen ilme hänelle kasvoillaan.Laitoin ruusun hänen rinnalleen ennen arkun kannen sulkemista.Sitten kävin tilaamassa kukkalaitteen ja siihen sitten tein itsetekemäni muistokirjoituksen.Olen VANHA runonkirjoittaja;)...juu,siis kirjoittelen kaikenlaista omaksi ja vähän sukulaistenkin iloksi.

Eipä tänne muuta erikoista.Teräsmiehellä kaikki ok.Minulla itselläni on vähän masennusta tästä kuoleman tapauksesta.Mutta onneksi tosiaan on perhe,jolta saan niin paljon ILOA <3.
Niin ja teistä saan paljon iloa ja voimaa..TE OLETTE NIIN IHANIA emoticon
Mutta muistakaa aina ystävät,että kun elämä koettelee,niin se tarkoittaa jotain.Eli sillä on jokin merkitys.Ja niitä ihmisiä elämä koettelee enemmän,jotka jaksavat enemmän murheita kohdata.Ja se muistakaa,että aina näiden murheen päivien jälkeen seuraa myös jotain hyvääkin..ainakin sitten joskus myöhemmässä vaiheessa:).

IHANAA VOINTIA TEILLE JA VAUVOILLE!!!!

Yönsäde ja Teräsmies 2kk+1vko+5pv ( 10 vkoa+1pv )emoticon

Mä en nyt kauheesti kerenny lukee kaikkee mitä ootte kirjotellut mutta osanottoni yönsäteelle...

Kotieläimistä: piti semmosta kysellä että onko teillä kissat tai koirat reagoinnu jotenki erikoisesti uuteen tulokkaaseen?

Meillä on noin 3 vuotias kissa neiti joka ekat päivät ei suostunu tulla mun lähelle ollenkaan pysytteli makkarista kaukana sillon ko me oltiin siellä, mies sai kyllä helliä vaikka kuinka mutta minä en... nyt sitte lähipäivinä kisu on alkanu lähenteleen varovasti... nukkuu makkarissa meidän kanssa niinku normaalisti (ei sängyssä, vaan omalla paikallaan) ja on uskaltanu vähän nuuskimaan vauvan tavaroita ja käväsi jopa vauvaa tuoksuttamassa kun  oli mun sylissä...mutta ei sillai muuten mitenkää muuttunu... kisu muutenkin aina ollu tosi itsenäinen ja ei kauheesti sylissä halua olla...

Tulee jotenki hassu olo ko nyt jo miettii miten kivaa ois päästä viihteelle... jotenki kaipaa sitä et saa laittautua ja mennä ulos kavereittenkaa tanssimaan ja siis kaipaan karpalolonkeroo aivan sairaasti :) heh mut taas, ko mies sano et lähe vaa joku ilta kyllä me miehet pärjätään, nii tuli semmonen "en ole valmis" fiilis, mulle on riittäny nyt se et oon päässy yksin kauppaan ja käveleen ja sillai... ens viikolla ois kyl synttärit nii saas nähä jos hetkeks viittis mennä johonki... tulee hirvee olo jotenki nyt jo ajatella ees ulos menemistä... mites teil muilla? (jotain jo luin tuolta mut enemmän ehkä mitä mieltä noin muuten?)

Kuheesti voimia kaikille jotka sitä tarvitsevat!!!

Nyt tulin vaan purkautumaan hieman. Mun imettämisestä ei tule mitään!! Ja nyt on pojalla joku tankkausjakso menossa (osaako joku vahvistaa että n 6 viikon ikäisenä on kasvupyrähdys?) ja ollaan jouduttu nostamaan korvikkeen määrää. Tänään oli niin itkupäivä ja ihmettelin miksi koko ajan pitää antaa lisää ruokaa. Kun yritin rintaa tarjota niin pelkkää huutoa. Varmaan koska hän on huomannut ettei sieltä tule mitään. Nyt sitten pumppasin illalla kun hän ei huolinut, ja sain jotain 40 ml pumpattua 20 min per rinta.

emoticon

En voi millään päästä täysimetykseen enää, ellen saa määrää nousemaan. Ja miten saan määrän nousemaan jos poika ei halua imeä (koska sieltä ei tule riittävästi). höh.

No, mennään sitten korvikkeilla. Olin toivonut että pikkuhiljaa voisimme siirtyä rintaan mutta ei sitten.

Tai onko vihjeitä? Voisin yrittää pumpata samalla kun syötän poikaa?? Vai onko jo liian myöhästä saada rintoja tuottamaan lisää?

Syvä huokaus. No, mutta poika ainakin kasvaa ja se on tärkeintä. Huomenna taas keskustaan lounaalle parin hyvän ystävän kanssa, joilla on myös pieniä vauvoja!! Jee!

emoticon

Jenni en varmaan ole oikea henkilö nyt vastaamaan syn kysymyksiin ja varmaan on muilla muuta sanomista mutta tuolta imetystukilista.net vois ehkä löytyä jotain vinkkejä
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=117 tossa nyt yks linkki... joku ton sivun jo laitto linkkinä aikasemmin ja sitä oon pikkase kerenny selaileen nii löytyy kaikenlaisia vastaukisa moneen kysymykseen jne. mun mielestä luin sieltä miten voi saada maidon nousemaan enemmän jne mut nyt en löytäny sitä sivua sieltä suoraan...eli jos vaan jaksat selailla niin ehkä löydät jotain joka vois auttaa :)

tsemppiä :)

kotieläimien reaktiosta uuteen muuttuneeseen tilanteeseen.
Noh, meillähän on neljä koiraa, kaks narttua ja kaks urosta.
Urokset oli ensimmäisestä päivästä lähtien kiinnostuneita vauvasta ja kävivät koko ajan tarkistamassa tilanteen.
Molemmat nartut ottivat etäisyyttä eivätkä tulleet lähelle jos vauva oli sylissä tai vieressä. Nuoremmalla nartulla meni kolmatta viikkoa ennenkuin alkoi käyttäytyä entisensä tavoin.
Arvelen käytöksen johtuneen luonnollisesta laumakäyttäytymisestä. Alfaparin pennun lähelle kun ei mennä ihan heti. Susinaaraathan pitää lauman muut jäsenet tietyn aikaa poissa pesästä, niin kai tämä alkukantainen käyttäytyminen heijastelee vielä nykykoirillakin jonkin verran. Sama varmasti kissoillakin  :)

Jenni löysin sen tekstin sittenkin :)

Miten kasvattaa maitovarantoa?

• tarkista, että vauvan imuasento on hyvä ja imu tehokasta
  • anna vauvan syödä loppuun asti, jos rinnat jäävät syötön jälkeen kovin täysiksi, ne vähentävät maidontuotantoa
  • imetä mahdollisimman usein: mitä useammin ja mitä enemmän maitoa poistuu rinnoista, sitä enemmän rinnat tuottavat uutta tilalle
  • lepää, syö, juo (juo janoosi, älä liioittele, vältä kahvin litkimistä)
  • varustaudu maratonsessioihin: juotavaa, syötävää, kaukosäädin, puhelin, lukemista, isommille sisaruksille puuhaa tai seuraa, mukava imetysasento
  • vältä tutin käyttöä, ettei hyvää lapsityövoimaa=imua menisi hukkaan
  • yöimetykset kasvattavat maidontuotantoa päiväimetyksiä enemmän
  • toiset vannovat fenkoliteen, sarviapilateen (fenugreek, saa eksoottisista maustekaupoista), mammateen tai sinimailasteen nimeen

Maidon loppuminen

• maito ei voi loppua yhtäkkiä, maidontulon loppuminen on prosessi!
  • väärintulkittu tiheän imemisen kausi: vauva haluaa koko ajan rinnalle, onkohan maito vähissä, annetaan lisämaitoa, maidontulo alkaa vähetä rinnan saaman stimulaation vähetessä, annetaan lisää lisämaitoa jne.
  • vauva lakkoilee rinnalla, onkohan maito vähissä, annetaan lisämaitoa, maidontulo alkaa vähetä...
  • heruminen voi häiriintyä stressin tai levottomuuden seurauksena, vaikka maitoa olisikin

jenni oon lukenut myös tota imetystukilistan sivuja ja kuuden viikon kohdilla on muuten tiheän imun kausi, eli vauva "tilaa" lisää maitoa omiin tarpeisiinsa ja on siksi paljon tissillä. Normaalia siis, ei ole sulla maito loppumassa !!! Eli ei hätää !! En nyt löydä just sitä tekstipätkää mutta muistan että se eka on juurikin tuon kuuden viikon aikaan. Tuolta oon lueskellut muutenkin että maitohan ei voi periaatteessa yhtäkkiä loppua vaikka siltä tuntuukin, että uskon että voit ihan hyvin saada imetyksen kunnolla vielä käyntiin ! Hirveesti jaksamisia sulle, varmasti stressaavaa. Ja tuosta pumppaamisesta, mähän imetän täysin ja poika kasvanut komeesti eli maitoa tulee. Ja mäkään en saa pumpattua välissä välttämättä 40ml enempää vaikka kuinka yritän, vaikka tississä on tasan paljon enemmän maitoa. Joskus tulee 120ml esim. ihan helposti ja joskus ei edes tota 40ml tappelemalla, stressi esim vaikuttaa heti asiaan. Että älä sitä stressaa, kun ei se pumpattu määrä kerro yhtään mitään oikeista määristä mitä siellä on.
Tässä yks linkki maidon loppumisesta, muutenkin suosittelen tota sivustoa. Ite saanu tosi moneen imetysjuttuun ja ongelmaan vastauksia sieltä !
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=119

yönsäde sulle ihan hirveesti voimia. Sä olet kyllä näiden palstojen ihan ehoton suosikki ihminen mulla. Susta oikeen huokuu tuo positiivinen elämän asenne vaikka elämä koettelisi. Hirveästi voimia sulle ja osanotot. Ihanaa että tuollaisia ihmisiä on vielä olemassa :)

Tulin nopeeta vastailemaan vaan vähän, nukkumaan pitäisi mennä. Taas tullut kukuttua. Toivottavasti ens yönä saisin nukuttua, riippuu tuosta pojan pallerosta.

Voikaahan mammat hyvin !

Kiitos Nuu ja Insu! Nyt pitäisi vielä kestää itkuraivarit mitä se saa kun ei malta esim yöllä ollenkaan ottaa rintaa... huokaus!

Nyt keskustaan mamma-lounaalle!

emoticon

HEIPPA,

NUU: Lämmin kiitos sinulle..
Olet aivan ihana murunen emoticon
Sanasi ja kaikki saivat mieleni niin iloiseksi..KIITOS SUURI *ja iso hali perään*
Pidä itsesi aina noin lämpimänä ja empaattisena ihmisenä!!!!!

Yönsäde ja Teräsmies 2kk+1vko+6pv ( 10 vkoa+2pv )emoticon

Takaisin