Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eli vähän siinä ja tässä, suotta oon keitelly joka ilta, kun tosiaan kohta alkaa kaikki meneen sinne suuhun. Jääny vaan noista pulloista keittäminen päälle, ja siinä tutit samalla. Ei liian tarkka saa olla.. Jostain luin että pullot pitäs keittää kiinteiden alottamiseen asti.

Sama täällä, mut pari viikkoo oon käyttäny päivän paria pulloo ja pessy vaa välissä. Sit oon siirtäny ne oottelee keittämistä ja oon keittäny sit useemman päivän pullot ja tutit kerralla. Mut en oo tuttien kanssa ollu kovin tarkka, paitsi jos tippuu jossai julkisessa tilassa nii menee keitettäväksi. Eilen päätin et nyt en enää keittele pulloja kotioloissa, jos vaa jaksan ne heti käytön jälkee pestä. Mummulassa keitetään, kun täällä on oma kaivo ja se on tutkittu vuonna x. Ja huomen kokeillaa bataattia ni loppuu senkin puolesta toi keittokehotus. Meillä nyrkkiä, leluja, puklurättiä ja jopa lattiaa imutellaan sen verran että turhaa keitellä enää, jos on oletus että vesi on ok. Ja mä oon kyl lukenu et ei tarttis välttåmättä ees keitellä, ainakaa joka syötön välissä, mut eipä tuo mikään hirveä homma oo ollu...

Meiän tyttö on keksinyt taas uuden tavan äännellä. Oltiin koko perhe eilen pikkujouluissa ja siellä tytöllä pulinaa riitti :) ja mitä enemmän oli puheensorinaa niin sitä enemmän hän käytti ääntään. Hyvä tyttö :) Tyttö pääsi jopa joulupukin polvelle ja se hetki on nyt ikuistettu :) Ja kun juhlista piti kotiin lähteä niin se kyllä harmitti valtavasti. Onneksi kotona oli taas kivaa :)

Mä jo ihmettelinkin millon toi meijän pikkuherra oikein oppii ottamaan kädellä esineistä kiinni niin tänään aamulla mies leikki pojan kanssa leluilla ja sehän otti ihan ite lelusta kiinni! :) Tänään 3kk ja 1 päivän vanhana :) Syötiin myös joulukalenterista eka luukku.. tai siis minä söin ja poikahan saa osansa myöhemmin kun on tissillä :D

Viime yö yhdellä syötöllä!! *tuulettaa*
Tai siis Poika kävi nukkuu siinä 21.20 tienoilla ja heräsin siitä 45min päästä (niinkuin joka ilta, en tajua miksi) ja annoin tissiä ja rauhoittuikin siitä sitten uudestaan unille mutta heräsi vielä kuitenkin. Annoin uudelleetissiä ja nostin omaa sänkyyn, kun ajattelin että jos sinne rauhoittuisi ja niin se sippas sinne, ennen 23. Kun Poika seuraavan kerran heräs oli kello noin 05 :eek: Kyllä kuulkaa olin ihmeissäni! Siinä sitte 10min syötöt ja samoin tein jatku unet. Kasin aikaa heräsin, en suinkaan nälkävalitukseen vaan siihen, kun Poika omassa sängyssään ilokiljahteli, jutteli ja ihan oikeesti MÖLYSI! :) Esikoinenkin heräsi, joten ei muuta kuin päivä käyntiin.. 1,5h Poika jakso jutella meijän kanssa, mutta sitten alkoi silmiä painaa. Tuolla se nyt parvekkeella vaunuissa vetelee sikeitä, tälläisiä öitä lisää. Kiitos :)

meillä kanssa eka herätys viiden aikaa.ylös noustiikii sit vähän ennen kaheksaa.tarkotus ois yrittää saada tyttö ekan kerran hereille vasta puol kuus.ehkä ens yönä/huomen aamuna sitte.

Vähäsen hirvittää..Ulkona kauhia lumituisku keli ja tuulla tuivertaa..Ajattelin olla laittamatta tuon ilman takia tyttöö ulos nukkumaan vaunuihin..Tunnin pyörittelin sylissä jotta nukahtais mut turhaan..Laitoin kyl tytöllle hyvin vaatetta ja vielä tietenkin äitiyspakkauksen toppahaalarin päälle..Ja nyt se niin tyytyväisen näköisenä nukkuu vaunussa..Ei tarttennu kun viedä vaunut ulos ni tyttö nukahti..Raitis ilma tekee tehtävänsä. Jotenkin vaan vähäsen pelottaa et tuon ilman puolesta ja et tuleeko sille kylmä...sikspä mie ravaankin vähän väliä ulkosalla tarkistamassa et nukkuuko hyvin ja putsaamassa lunta vaunujen päältä...

Saisinpa minäkin vaan lykätä vaunut ulos ja pojan unille.. Meillä kun ei oo ees parveketta. Saa nähdä, päästäänkö ikinä rakentaan omaa taloa.. ei uskalleta tehdä isoja liikkeitä vielä tän taloustaantuman takia. Miehellä on kyllä hyvä työpaikka ja tilauksia on pitkälle, mut eihän sitä ikinä tiedä jos ne yt:t osuu kohdalle. Ja eihän sitä tiä, jos vaikka täs parissa vuodessa löytys ihan joku muu paikka ku tää uusimaa.. ei enää jaksaisi asua täällä turhan tiiviissä kylässä. Ois kivempaa kasvattaa lapsi maalla, että saisi leikkiä metsissä ja omalla pihalla, niinku ite sai.
Kasvatellaan vielä jonkin aikaa säästötilin rahakasaa, eiköhän sitä pari vuotta vielä jaksa.. sigh.

me saadaa asuntolainaan joku vakuus,5000e.jos jää työttömäks tai jotain ni se laina lyhentyy siitä huolimatta vaikka me ei sitä meksettais,se 5000e kattaa sen.sama jos mies kuolis kesken laina-ajan ni mä saisin jäädä siihen asuntoo asumaa ja mun ei tarvis maksaa ite sitä loppuu.näin mies asian mulle kerto.

liittypäs taas aiheesee...

Annatteko vauvan nukkua miten haluaa? Varsinkin näin iltaisin? Meinaan siis sitä, että saako nukkua ihan mihin aikaa vaa ja kuinka paljon vaa vai katotteko ja yritättekö pitää hereillä näin iltaisin, jotta sitte yöunet maistuu ajoissa?

Tämä tuli mieleeni siksi, kun tuo jätkä nukahti tuohon leikkimatollee vartti sitte.. Ajattelin kyllä kohta sen siitä herätellä, jotta päästää kylpyy ja vasta sitte nukkumaa yöunille suoraa :)

Juu saishan noita juttuja joo. Vielä kun löytys se sopiva tontti. Eiköhän täs ehdi ennenkuin poika aloittaa koulut.. toivoisin kyl rauhallisemmille seuduille lapsia kasvattamaan. Ei stadissa mitää vikaa sinänsä ole, mut kyl se maalaistytön sydän kaipaa hulinavuosien jälkeen maaseudun rauhaan. <3

Meillä saa nukkua miten tykkää ennen seitsemää ja jos on ollu unet vähillä koko päivän, niin puol kasiinkin. Sit kyllä herättelen pojan aina hellästi esim. vaippatoimilla ja juttelulla.. silloin saan hänet vielä nukahtamaan järkevään aikaa yöunille. :)

Meillä vauva ei ollut tänään nukkunut kunnon päiväunia, kun ite olin poissa. Niin nyt se niitä sitten tuossa vetelee varmaan toista tuntia jo. Pitää kasin jälkeen rueta kattomaan, jos rupeis herättelemään, mut saattaa meillä vauva muutenkin ottaa pikku päikyt vielä kasin aikaan, jos kunnon päikyt on ollut aikaisin. Vauva saa nukkua aikalailla miten tahtoo. Lähinnä joudun välillä nukuttamaan vauvaa päivällä, ettei menis yliväsymyksen ja kiukun puolelle.

Meillä ei kyllä ole ollut ongelma noiden päivän päiväunien kanssa.. Eikä yleensä enää tuohon aikaa nukukkaa, mutta tais leluilla leikkiminen viedä voimat. Noh, nyt hän tuolla taas kiljahtelee ja tutkailee lelujaa. Taisi siis puolen tunnin päikkärit olla tuossa kohtaa liikaa.. On siis tänää nukkunut jo 2 x 3h päikkärit... Ja nyt onkin menny aikalailla niin, että aamupäivästä reilusti yli puolen päivän tienoilla nukkuu noin 3h ja toiset klo 15 eteenpäin.. Paitsi torstait sotkee rytmiä, kun on muskari. Taitaa muskari väsyttää aina aikalailla kun silloin nukuttaa vielä enemmän ja saattaakin muskarin jälkee nukkua suoraa tuonne normaalisti toisten päikkäreitten loppumisee asti..

Meil on sitä ongelmaa, että tyttö ei nuku, ellei nukuteta tai anneta nukahtaa tissille, kiukkuaa vaan väsyneenä. Pyritään kuitenkin siihen, ettei nukuteta päikkäreille enää kuuden jälkeen. Ei olla kyllä vielä ihan täydellistä rutiinia näihin iltoihin keksitty...välillä menee nukahtamisessa parikin tuntia.

Meillä on poika alkanut huutamaan kovaan ääneen. Siis huomattavan kovaan ääneen. Yleensä huudon aiheena on väsy tai nälkä, mutta sitä toivoisi ettei ihan niin dramaattinen tarvitsisi olla. Eilen kyläreissulla alkoi tämä huuto, vaikka syöty oli. Lisää ruokaa ja huuto loppui. Ajatuksiaankaan ei silloin kuule. Onko vauvat tosiaan noin kovaäänisiä? Vai voiko temperamentti näkyä 3kk iässä? Miehelle sanoin, että kuinka me tullaan pojan kanssa pärjäämään jos tahto on noin kova jo vauvana. Ei kuulemma voi olla äitiään pahempi, sanoi mieheni :smiley-ashamed005

Meillä poika nukkuu aikalailla tunnin- parin tunnin välein ja samoin syödään parin tunnin välein. Joten pystyn aikalailla kitinästä näkeen, että on aika taas unille tai sitten on nälkä ja väsy molemmat. Puolen päivän aikaan nukutaan 3h päikyt.
Meille korvaamattomiksi on osottautunut vaunut koska ne nököttää eteisessä (asutaan 2 kerroksisessa talossa, jossa makkarit yläkerrassa) ja kun pojalla on väsy tulossa niin kannan vaunuihin ja hän nukahtaa sinne. Meillä nukutaan sängyssä ainoastaan tietty yöt ja aamun ekat päikyt, muuten nukutaan käytännön syistä rattaissa. Siellä on äp- pakkauksen makuupussi.

Illan vikat tunnit on aikamoisia jos poitsu on herännyt vaikkapa puol 7 unilta niin sitten pidetään hereillä pesuille asti. Herätellään myös unilta jos ei itse ole vielä herännyt niin viim. puol 8 illalla koska sitten unet menee sekasin.

Nyt tuo nukkuupi jo ja minä avasin sidukan (0,5% :) ) ja nautiskelen tämän kaikessa rauhassa :)

Kasin jälkeen poika heräili lähes itsekseen ja nyt sit psrin tunnin jälkeen kävi nätisti yöunille. Ei siis meitä myöhään nukutut päikkärit häiritse. Pahempi ongelma tosiaan välillä yliväsymys ja sit ei nukutakaan. Oon huomannu, että mitä enemmän nukutaan sitä enemmän nukutaan :)

Meillä ei oo kun yks sääntö. Nukkuvaa vauvaa ei ikinä herätetä. No joo, paitsi jos on ihan pakko ehtiä johonki (neuvola/lääkäri) Muuten, kun ei oo menoja, niin saa nukkua sillon kun nukuttaa. En oo huomannu yöuniin muuta merkitystä, kun sen, et jos nukkuu päivällä paljon, ni yökin menee paremmin. Näin meillä :)

Takaisin