Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläki yö menny päin honkia. En tiiä johtuuko siit rota:sta vai mistä mut Tyyne on taas syöny tosi huonosti. Se söi eilen illal joskus kaheksanmais, ja sit seuraavan kerran vast aamul neljältä! Pari kertaa se heräs välissä kitisee mut ei kuitenkaa halunnu syödä. Sit herättii kaheksalta ja tarjosin rintaa, ni ei kelpaa niin mitenkään päin. Yheksält mult meni hermot ja lypsin sit maitoa purkkii ku pakko se jonneki on tyhjentää. Sittepä alkaaki kunnon huuto et "maitoo mulle nyt ja heti" ja sittekii kelpas vast kumin kans ja sitäki vastaa piti vähän tapella. Niin ärsyttää tollanen et nälkä on mut ei syödä :smiley-angry002 Nyt sit toiselle noist tisseist tuli 13 tunnin tyhjennyskatko ja varmaa näkyy se sit tuotannos parin päivän sisää ja sit sitä vast tapellaaki tissiä vastaan. Ja ei muuten mut tosiaa just ollu tiheen imun kausi ja parhaimmillaa syöty tunnin välein ni sitä maitoa tulvis vaik parille muulleki. Ja tosiaa ku alko imetys taas muutenki sujuu niin loistavasti ilman kumii yms. Oon ihan varma et se johtuu tost rota-rokotteest ku viimekski ongelmat alko kunnolla sen jälkeen :sad001

Mäkin oon miettinyt, että alkaisko vatsa vaivaamaan, kun joskus laitan aamulla valot päälle niin, että vauva herää, niin sinnehän pörähtääkin pian kakka. Joskus myös aamulla märän vaipan vaihto auttaa ja joskus asennon vaihto. Voi ihan hyvin johtua vielä maanantain rokotteista, että nyt on ollut tavanomaista levottomampi.

Bettie, meillä on ollut myös ruokahalu tiessään rokotteiden jälkeen. Olis nälkä vauvalla, mut pari imua kokeilee eikä sitten kelpaakaan. Syö kunnolla vauva vaan noin joka toisella tai kolmannella syötöllä ja parhaiten unenpöpperössä. Tänä aamuna on tosin syönyt noin tunnin välein ekaa kertaa sitten maanantain eli toivottavasti alkaa jälkioireet helpottaa. Toivotaan, että teillä kävis samoin :)

Siis mun poika on nukkunu kohta kaks tuntii päikkäreitä! Ennenkuulumatonta! :D Puoltoista tuntia tuosta vaunulenkillä, löntystelin hitaasti kipeän polven vuoksi ja sit tultiin puol tuntia sit kotiin, nii vielki vetää hirsiä. Kai se kohta herää, ku alkaa tulla liian lämmin.. en uskaltanu ottaa pipoa päästä ja käsiä haalareista, ku siihen se ois heränny heti.. nukkukoot ku kerrankin tajuaa nukkua päivälläkin. Äiti saa juoda päiväkahvit rauhassa. <3 :)

Sitä mäki Hillevi toivon, et pian helpottas. Mut ekan rotan jälkee oli reilu kaks viikkoo yhtä taisteluu koko imetys, tosin silloin tuli raivareita, nyt ei vaan syö kunnolla. Jotenki tosiaa tuntuu et sit ku Tyyne suostuu syömää ni ei syö napaasa täytee niinku normaalisti. Ja kyl tissist maitoo tulis ettei se siitäkää johdu. Ihan ku silt menis täysin mielenkiinto siihe syömisee sit ku pahin nälkä on täytetty.

Meillä superhyvä yö takana ja aamulla olin ekan kerran pirtee sitten ikuisuuden! 21.30 poika nukahti ja itse aloin silloin kanssa nukkumaan. Eka syönti 3.30 ja 6.30 seuraavan kerran. Otin sitten viereen nukkumaan ja herättiin ysiltä :) Oli ihana avata silmät kun poika oli kääntynyt vatsalleen siihen ihan viereen ja katseli silmiin.
Komean ilman kunniaksi lenkkeiltiin päivällä 1,5h ja poistu jatkoi unia vielä 2h ulkona! On se vaan niin, että raikas pikku pakkanen antaa hyvät unet :)
Pulloharjotukset ei tuottanut tulosta vielä päivällä, mutta ehtiihän sitä vielä tänään... :)

Meillä on nyt poika sit huutanu puoltoista tuntia täällä. Aivan selvää kipuitkua.. kuumetta ei ole, eikä ole räkäinen.. mut ääni kuulosti vähän karhealta. Lieneekö kurkku kipeä. Ressukka.. että omaa sydäntä raastaa. Pistin vauvalle supon ja nyt on hiljentynyt isänsä syliin.. toivottavasti pääsisi uneen, niin sekin jo vähän helpottaisi.. ens yön nukkuu vieressä, että voin toisella silmällä kytätä vointia ja toisella nukkua itse.. huhhuh. Toivottavasti ny ei tulis kipeäksi. Reppana pieni..
Mä kyl oletan, että vatsanväänteitä sillä on. Mä oon taas tietty syöny jotain sille sopimatonta.. söin kyl ruisleipää eilen, et liekkö siitä..

Meijän pullostasyömis harjoitukset on ottanu takapakki.. Ositn jopa tuttipulloihin sellaiset tuttiosat, jonka kärki on samanmallinen ku tuttien. Juu ei kelvannu ja karsee huuto vaa.. Sitte totesin, että miksi minä opetan ja kärsin huudoista, koska mähän saan annettua sille ruokaa. Tehköö iskä oman työnsä antamalla ruokaa ja on sitte hänen oma mokansa jos huutaa kun en ole antamassa ruokaa :wink Luotan sitten siihen, että jos olen esim 6h poissa niin kyllä se sitte syö ku oikeesti on kiljuva nälkä. En ainakaa oo kuullut, että joku vauva olisi kuollut nälkää siihen ettei suostu muualta ku tissistä syömää. (joo, voi tulla äiskälle stressilliset 6h poissa olo..)

Noista tuteista, oon ostanu ainaki miljoona ja äsken poikaa nukkumaa laittaessa löysin tasan 1. Mä en tajua mihin ne häviää, ja sitte yhtäkkiä niitä putkahtelee jostain.
Tilasin meille nimituteista 3 tuttia eri nimillä, ajattelin laittaa ne pojalle joululahjapakettiin :)

Tiutsi, sulla on ihan sama tilanne ku meillä! Ei mee pullo ei sitten millään. Aloin myös miettimään, että miksi sitä turhaan itkettää toista...
Huomenna kokeilen vielä tuota nokkamukia ja jos se ei kelpaa niin sitten saa noi syöttöharjoitukset tehdä joku muu kuin minä. Jos vauva tosiaan ei tajua että kun tähän asti on maito tullut tissistä niin miksi ei voi tulla jatkossakin ja sitä itkee sitten meille äideille. Jos se että ei haista tissiä niin tosiaan auttaisi asiaa...

Mä en ees keitä jos ei ihan oikeesti oo likaantunu :smiley-ashamed008

Silloin ku muistaa. Mä en ees huuhtele niitä joka käyttökerran jälkeen. Alkaa olee siinä iässä, et tunkee ihan kaiken suuhun. Toisin sanoen, se tutin likamäärä on varmaan pienin paha.

Niranda00 Ainakin tänään kun pulloa yritin niin poika oli selkeesti jonkin verran nälkäinen mutta hamuili koko ajan tissia. Pää käänty tissin suuntaa ja ku iskin pullon suuhun ni karsee huuto, oikein sellain lohduton "äiti, onko mun ihan pakko?"-huuto :sad001 Iskäkin oli vieressä sitä mieltä, että kyllä se sitte syö ku on oikeesti niin kova nälkä, että on pakko. Mutta ei taida harjoittelussa olla pakko syödä, ku tissi on vieressä koko ajan.. Mä oon yhen kerran ollut yksin leffassa, pois olin noin 3,5h. Imetin kun lähdin ja sinä aikana oli suostunut syömää 20ml pullosta ja sitte nukahtanu huutoon. Mutta ehkä ei vielä ollut sitten ollut niin kova nälkä, että olisi "tyytynyt" pulloon. Maito kyllä maistui sitten tissistä, kun tulin kotii. Musta vähän tuntuu, ettei ainakaa tarvi lähteä ystävien kanssa viettää pikkujouluja :sad001

Känkkis Mä keitän silloin, kun ovat uusia eli käyttöönotto-keitto :) Mutta esim tänään, kun keitin noita uusia tuttipullon tuttiosia niin samalla ketin kaikki tutit mitkä löysin ja rintapumpun. Seuraava keitto tulee sitten, kun tulee taas hommattua sellaista uutta joka täytyy keittää ennen käyttöön ottoa.
Mä en edes huuhtele niitä oikeastaa kuin silloin jos on likasia tai esikoinen kokeilee suussansa. Lattialtakin laitan takaisin suuhun niin, että oon vaan putsannu siitä koirankarvat pois :oops:
Näyttää laittavan tosiaa suuhunsa paljon muutakin nykyää..

Mäkin keitin juuri tutit, samalla kuin rintapumpun osat. Ylensä huuhtelen, mutta välistä keitän, silloin tällöin. Meillä, kun vain satunnaisesti tutti pysyy suussa niin tutit ovat aika vähällä huomiolla.

Meidän pullotteluharjoitukset alkavat pikkuhiljaa sujua. Tänään sain menemään lähes 60ml, viimeksi 40ml. Aivan sama juttu tapahtui meillä, pää kääntyi kesken syönnin kohti rintaa ja sen jälkeen ei pullo enää kelvannut ja kaivoin tissin esille. Sitten jatkoin pullosta syöttämistä,sen jälkeen taas maistui pullo. Meidän tytsi kun ei ole tottunut pulloon niin imutekniikka vaatii aikamoista totuttelua, mutta pikku hiljaa. Seuraavalla kerralla tytön isä saa koittaa syöttää.

Mikä lie oli pojalla.. suppo auttoi ja vei terän ties miltä kivulta. Yöllä nukkui mun vieressä ja kyllähän tuo piereskeli. Kaksi kertaa heräsi yöllä syömään, mutta hänellä jäikin iltasyömingit aika vähille, kun uni vei lopulta voiton. Hyvä, että heräs.. meinas tissit räjähtää. Mä nukuin levottomasti, mutta kuitenkin ihan riittävästi, että tuskin tässä ihan kuutamolla joutuu olemaan. Mieskään ei ole kotona, kun on ylitöissä. Vauva söi hyvällä ruokahalulla äsken aamutissiä, hymyili iloisesti ja vaikuttaa hyväkuntoiselta. Pikkuisen sellasta yskän tynkää tuossa päästeli, mut menikö sit kuolaa kurkkuun vai mikä lie.. onneks nyt kuuluu kovaa rutinaa vaipasta sitterissä, joten tais tulla hyvä kakka. Taidetaan pitää kiinteistä mekin paussia, voihan se olla että mun syömä ruisleipä ja bataatti pisti pierettään liikaa.. pääsi nimittäin eilen hirveän huudon kanssa muutama iso pieru..

Sinbbu, meillä ollut pari kertaa tuollaista samanlaista kipuitkua. Vauva oikein kiljuu ja kuulostaa niin lohduttomalta, että itseäkin vain itkettää. Sit sitä miettii, että miks ei voinu tältäkin vauvaa suojella. Oon kans antanu lopulta panadolia, jos ei muu auta. Kyllä ne sairaalassakin antoivat sitä myös vatsakipuun.

Ja sit noista tuteista... Meillä syödään tuttia paljon. Tällä hetkellä käytössä 3 tuttia. Steriloin tutit aina vrk käytön jälkeen vähintään. Keittää en jaksaisi mut onkohan nää nyt mam-merkkisiä tutteja, jotka saa steriloida mikrossa omassa rasiassaan, niin se on todella helppoa. Huuhdon tutin, jos se tippuu lattialle tutti alaspäin ja vaihdan tutit uusiin noin 1-2 kk välein. Ostin vahingossa lateksisia tutteja välissä, mutta ne alkoivat nopeasti haista pahalle eli siis aivan tiskirätille ja eiväy olleet käytössä edes 1 kk. Nyt ostan vaan silikonisia tästä eteenpäin. Oon myös löytänyt noista ihan kaupan perustuteista kivan värisiä ja värikkäitä.

meillä on käytössä niitä mam-merkkisiä silikonitutteja neljä ja kaks semmosta anatomisesti muotoiltua tuttia,niistä anatomisista ei tyllerö välitä oikeestaa yhtää.ja tietenkii meillä on semmonen anatominen missä lukee tytön nimikiio_O, oon sit yrittäny tarjota niitä anatomisia sille et se ei nii mussuttas sitä peukaloo,mut aina se huomaa eron sen tutin ja peukalon välillä:happy119

Meillä mussutetaan kans aika vähän tuttia.. Ei ainakaan siis huvikseen mussuteta. Tutilla oon vaan rauhoittanu poikaa, jos meinaa äksyyntyä. Alunperinkin juttelin, että koitetaan pysytellä tutista erossa, mutta kyllä se vaan välillä pelastaa. Erityisesti joskus yöunet voisivat katketa unissaan huitomiseen, jolloin tutti suussa rauhoittaa heti pojan ja uni jatkuu vielä pitkään. Mä keitän tutit sillon tällön.. ehkä nelisen-viitisen kertaa viikossa. Vähän riippuu, onko tippuneet lattialle tms.. kyllä meilläkin vaan huuhdellaan välillä huolellisesti.

Takaisin