Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin mietin, et joko sitä kohta koittais pottua vähä tolle pojalle.. mut sit ajattelin, et syököön ny jouluun asti vielä tissimaitoa ja sit alan kokeileen.. eli ajattelin sitä 4kk ikää. Mut pitää katella vähän, et millai toi ruokahalu kehittyy. Mä kyl nii tykkään imettää, ku kokoajan tuntuu olo hoikemmalta ja hoikemmalta.. pitäs kyl käydä taas puntarissa, et joko alkais uudella numerolla paino.. :D

Mistä sen tietää kuinka paljon vauva määrällisesti syö jos imettää? :) Olen kanssa alkanut miettimään että koska alkaisi jotain kiinteätä antaa ihan silläkin, että jos masu olisi täydempi pidempään yöllä ja vauvakin malttaisi nukkua pidempään.

En tiedä mitä nyt on tapahtunut, mutta meillä poitsu aloitti eilen illalla ihan hirveän huutokonsertin väsyksissään eikä sitten suostunut nukkumaan millään, eikä myöskään tissi kelvannut, se vain pahensi jos kehtasin edes näyttää sitä! Tunnin huudettua yritin uudestaan syöttää niin kas kummaa, sitten maistuikin ja nukahti samantien.
Nyt meinaa alkaa sama setti kun eilen... Poika nukahti torkuille äsken, mutta sitä säesti jälleen kunnon itku.
On myös ollut jotenkin tosi levoton eikä halua ollenkaan jäädä leikkimatolle ja sitterissäkin viihtyy ihan hetken. Eli ainut paikka mikä kelpaa on mun syli ja siinäkin tietty asento, pystyssä olkapäätä vasten. Ei toivookaan että saisin istua kun alkaa kauhea huuto samantien eli ympäri asuntoa pitää käppäillä niin pysyy tuo tyytyväisenä.

Mistähän tää voisi johtua? Mahaakaan ei tunnu vääntävän ja olenkin antanut pitkästä aikaa varulta diflasyliä jos siellä joku paukku ärsyttäisi.
Olen nyt tälläinen liikaa kaikkee miettivä, mutta ajattelin jopa että onko vauva pitkästynyt näihin samoihin leluihin ja siksi ei viihdy enää matolla :D
Huomenna täytyy idiksestä ehkäpä jotain uusia virikkeitä siis hankkia :)

Muistaakseni se on niin, että jos korviketta menee yli 1200ml päivässä, niin sitten pitää ruveta siirtymää kiinteisiin. Peruskorvikkeet ku on lehmänmaitopohjasii, niin ton määrän ylittyessä vauva saa liikaa sitä lehmänmaitoproteiinia, mikä taas on huonoksi vatsalle ja elimistölle. Tää ohjeistus ei siis päde rintaruokinnassa olevaan vauvaan :)

Jaa-a.. oon ajatellut, että niin kauan ku poika nukkuu hyvin sen 5-7 tuntia yössä, syö ja nukkuu lisää, niin maito pitää tarpeeksi kylläisenä. Mut kyl varmaan pian saan alkaa antamaan pikkusen pottua, kun on kasvanut niin vauhdikkaasti toi poika.. ei varmaan enää kauan pelkkä maito riitä. En oo vielä tarkemmin ajatellut. Oon vaan tissittäny aina kun sitä on pyytänyt.. nyt on taas alkanu pyytään vähän useammin tissiä iltaisin. Päivisin syö reippaasti ja pitkään, mutta illalla tykkää taas tissitellä usein. Noh.. pitää tarkkailla. Ehkä joku jo aiemmin imettänyt tietää kertoa jotain oikeaa faktaa.. mä meen lähinnä oman vaiston varassa tässä vauvan hoidossa. :D

Hmmm, meijän tytön maha tuntuu taas olevan niin täynnä ilmaa et varmaa kohta on pistettävä tytön rinnuksii tuttinauha kiinni ja lukittava se sitterii ettei se tyllerö vaa kaasuunnu liikaa ja leijaile kattoo...mikähän noihin ilmavaivoihin auttais??ei ne kyllä tunnu sitä haittaavan mitenkää...:grin

Mulla on haaveissa (ja tarkoitus jos kaikki menee hyvin) täysimettää sinne 6kk ikää asti, niinkuin esikoistakin. Kiinteitä ehtii kyllä syömää koko elämänsä ajan niin jotenki haluan omalla maidolla mennä niin pitkää kuin mahdollista. Tietysti imettäessä ei pysty katsomaan kuinka paljon maitoa tosissaa menee, mutta jos poika alkaa useampana päivänä huutamaa tunnin välein nälkäänsä niin silloin ehkä katson, että nyt ei enää maito riitä. Mutta mielestäni jos vauva on tyytyväinen, syö ja kasvaa hyvin rintamaidolla niin miksi lähteä kiinteitä ottamaan kauhean aikaisin mukaa.. Tietysti eri asia jos korvikkeita syö.

Sinbbu Meillä ainakin esikoinen iltaisin viihtyi tissillä ja tankkasi yötä vasten. Nukkuikin sitten juuri yössä 7h ellei jopa enemmänki. Tää toinen ei tankkaa iltaisin sen ihmeellisemmin eli herää sitten yöllä syömää senki eestä. Ehkä teilläkin siis poika tankaa mahaa supertäytee, että jaksaa yön nukkua hyvin. Mielestäni se olisi parempi vaihtoehto kuin herätä 2,5-3h välein yölläkin syömää :D

Juu mä toivon kans puolen vuoden täysimetystä.. :) Ja olihan pojalla jo eka tiheän imun kausi, eli tankkas illat.. nyt vähä samaaa meininkiä taas. :)

Meillä on pojan ilmavaivoihin auttanu disflatyl tosi upeasti. Ero on huomattava cuplatoniin verrattuna. Myös pierujumppa on mahtava.. vähä ukkelia jumppaa ni pörisee. Tosin disflatylin ansiosta rupsut tulee nykyään iha itekseen.. ei ährää kaasujaan enää öisin mut rutinaa kuuluu pinniksestä. :)

Vaan eiköhän ikä tee tehtävänsä ja voi alkaa disflatyliakin vähentään.. sain juuri vauvelin nukkumaan, joten tää mamma menee kans.. oletettavaa on, että kolmen maissa pikku isäntä vaatii taas ruokaa. Ei muuta ku paljon unta kaikille mammoille. Ötysiä.

Olinko lueskelevinani täällä jossain kohtaa, että jonkun vauvalle oli tullut kynsivallintulehdus? Vai muistankohan nyt ihan väärin... Noh, äsken iltapesuja tehdessäni rasvailin poitsua ja huomasin nimettömän kynnen vieressä sellaisen rakon. Muistan ihmetelleeni kynsiä leikatessa viime viikolla, että iho näytti siinä kynnen vieressä oudolta.
No nyt kuitenkin siis pieni rakko siinä ja sormi punoittaa. Selkeesti vähän aristaa sitä myös.
Soitin päivystykseen mutta sieltä sanoivat soittamaan aamulla uudestaan, että ei tarvitse yötä vasten tulla näytille.

Nyt sitten hermoilen ja ressaan tuota sormea :(
Sain kuitenkin vaavin nukahtamaan ja suihkautin desinfiointi ainetta sormeen ja tumppu päälle ja ihan tyytyväisen oloinen on taas.
Aamulla pitää soitella neuvolaan mitä tuolle sormelle pitäisi tehdä :(

Tänään vauva syönyt 1-1,5 h välein koko päivän. Taas vahvistunut tunne, että kiinteitä lähdetään pian hiljalleen totuttelemaan. En tiedä itse aiheesta vielä paljoa, mutta ajattelin kysellä 3 kk neuvolassa aiheesta. On tämä poika kyllä niin isokin jo, että kiinteiden aloitus taitaa olla ihan hyvä juttu. Imetän kyllä mielelläni myös, mutta tällainen meno on raskasta itsellenikin.

Meillä oli ihan vasta myös aika tiheää syöttämistä 1-1,5h nyt taas 2-3h ja illalla tankkausta. Huomaa, että tissit tulee nopeammin täyteen vaikka yöllä onkin 0-1 kertaa syöttö. En kyllä vielä edes harkitse kiinteitä. Kun on näin pieni vielä. Ehkä tosiaan 4kk niinkuin niissä neuvolan ohjeissa voi jotain maistattaa.

Ja voi että tänä iltana meidän pikku nöpöstiina oli leikkimatolla ja keksi peilin. Siinä hän keimaili peilikuvalleen hymyili ja ilmeili. Kyllä siinä oli äidillä hymy korvissa, kun tyttöä seurasi :)

Ainakin vielä nukkuu hyvin poika tissimaidon voimalla. Ysiltä sen eilen laitoin unille ja hän heräsi neljältä syömään. Sitten puoli viisi takaisin nukkumaan. Puoli kuusi nostin viereen nukkumaan kun ähräsi niin kovasti ja piereskeli. Mut tyypillä oli selkee gameplan. Mäiskiä minua nyrkeillä ja potki, kunnes nousin ennen seitsemää. Sinne se pikku piereskelijä jäi meidän isoon sänkyyn nukkumaan eikä ährää yhtään. Voeee... no saanpahan juoda ekaa kertaa pojan syntymän jälkeen aamusumpit rauhassa... mokoma pieni sängynvaltaaja.. <3

Meillä on selkeesti tihentyneet syöttövälit myös yöllä. Ilmeisesti tarvitsee enemän maitoa. Viikon päästä tulee 3 kk täyteen <3. Saas nähdä milloin tarvitaan kiinteitä. Nyt painoa koti vaa'an mukaan 5,5 kg. Toivoisin myös 6 kk täysimetystä, ehkä jotain voitaisiin maistella sitä ennen. Äiti sanoi, että minulle ei tissi kelvannut sen jälkeen kun kiinteät aloitettiin. Niinkin voi käydä.

Meillä on kahen aiemman kanssa aloitettu 4kk iässä hiljalleen kiinteät ja meidän lasten tapauksessa lisäravintoa on tarvittukin jo ennen 6kk.
Tämän kolmannen kanssa en pidä kiirettä, mutta kai siinä joulun aikaan voi jo ruveta hiukan perunaa antamaan äidinmaitoon muussattuna. Katsotaan onko irvistykset samanlaisia, kun aiemmilla :sick009
Ja imetetty on molempia kiinteiden lisäksi n.10kk asti.
Muistakaa, että kaikkien vauvat ovat erilaisia ja luottakaa omiin vaistoihinne. Äiti tuntee vauvansa parhaiten :love7

Soittelin eilen neuvolaan tuosta sormesta ja neuvolantäti onneksi ehti ottaa meidät käynnille.
Onneksi saatiin aika koska siinä kynnen kulmassa oli mätää kun neuvolantäti puserteli :(Pieni reppana sai sitten antibioottirasvakuurin sormen päähän.

Mainitsin myös itkuisuudesta joka on selvästi lisääntynyt viimepäivinä ja poika päätettiin punnita. Oli kuulemma liian vähän painoa tullut ja tätsy miettikin, että poika tarvisi nyt enemmän maitoa ja sen takia saattaa itkeskellä. Tarvitsee kuulemma nyt energiasysäyksen piristyäkseen.
Oli sitä mieltä, että mun pitäisi pumpata maitoa pulloon valmiiksi ja syöttää niin paljon kun menee, koska pullosta voisin saada menemään maitoa enemmän kun imiessä.

Iski sitten sen luokan kriisi eilen oman maidon riittämättömyydestä ja siitä, että en saa tarpeeksi ruokittua lastani vaikka kuinka olenkin kuvitellut, että hyvin maito riittää ja masu tulee täyteen :(
Ostin kauppareissulla korviketta kaappiin kaiken varalta ja illalla kun olin imettänyt yritin vielä pullosta antaa lisämaitoa, mutta ei kelvannut.

Ostin muuten Toys R us:sta eilen uuden lelun minkä saa pujoteltua autokoppaan tai leikkimattoon niin tiedä sitten oliko uuden lelun ansiota vai lääkkeen vaikutuksesta sormeen ettei enää satu vai hyvien yöunien, mutta tänään aamulla heräsi ihanan pirteä poika ja jaksettiin pysyä pirteenä 1,5h ja kun väsy alkoi tulla niin vähän alettiin inisemään ja sitten syötin ja hän nukahti :)

Musta tuntuu että tänään tulee hyvä päivä! :)

Kommentoin nyt lopultakin tuohon vauvan lattialla pitämiseen/itsekseen jättämiseen. Ajatelkaa se niin, äidit, että teette lapsellenne palveluksen, kun jätätte sen välillä olemaan myös itsekseen. Mitäänhän ei itse opi ja keksi, jos ei tule hetkeksi tylsää. Jos koko ajan pidätte sitä vauvaa sylissä silloin, kun se on hereillä, niin miten se koskaan lähtee kääntymään tai liikkeelle? Ja kun lasta jättää välillä touhuilemaan itsekseen, niin siinä se lapsen mielikuvituskin pääsee kehittymään. Ja se on lapselle oikeasti todella tärkeää. Vanhempien tehtävä on luoda lapsen kehitykselle turvalliset puitteet, ei olla koko ajan tekemässä asioita lapsen puolesta. Ja tämä koskee siis myös esim. leikkimistä. Ei äidin tarvitse koko ajan olla keksimässä lapselle leikkejä, on paljon parempi, jos lapsi keksii niitä itse(kin). :) Eli antakaa itsellennekin vähän löysää, kun noita tuntemuksia tulee.

Meillä alettiin kiinteitä maistella esikoisen kanssa, kun hänellä oli ikää 4 kk. Alkoi selkeästi ruuat jo kiinnostamaan, niin oli hyvä hetki aloittaa maistelut. Ja menikin sitten todella hyvin, koska hän oikeasti ekasta kerrasta asti jotain nielikin, eikä vain pyöritellyt suussaan ja pullauttanut pihalle. Eli kannattaa sitä vauvaakin seurata. Jos se näyttää hyvin kiinnostuneelta syömisestä, niin ei kun vain pikkuisen jotain mössöä suuhun. :) Ei meidän esikoinen olisi tuolloin vielä kiinteitä tarvinnut, mutta aloitettiin kuitenkin maistelemaan. Varmaan aloitellaan tämänkin toisen kanssa sitten, kun näyttää olevan sopiva hetki, jos ei sitten tarvitse jo aiemmin.

Tehny mieli aiemminkin sanoo, että älkää korviketta hysteerisesti pelätkö :) Tutkitumpaa se on kuin kenenkään meistä maito (toki puuttuu vasta-aineita, mutta tissimaidossa on vastaavasti enemmän ympäristömyrkkyjä) ja ei vauva siihen kuole! Saatatte saada sivutuotteena jopa kunnon yöunet... En jaksa uskoa, että on hienoa "säätelyjärjestelmää", että KAIKKI vauvat saisivat äidiltään riittävästi maitoa hamaan tappiin, vaan tässäkin on yksilöllisiä eroja. Itse olisin haudassa, kun äidiltäni ei maitoa yksinkertaisesti tullut. Mulla maitoa tulee ja seuraavan kohdalla täysimetys voisi olla ihan realistinen ajatus kun tiedän mitä tehdä toisin ja olisi varmempi olokin kun imetys onnistui nytkin yli odotusten. Meillä päivisin menee korviketta joka syötöllä, mutta siihen ainoaan yöherätykseen riittää vielä tissi. Ainakin meillä vauva on kiltti ja tyytyväinen kun on masu aina täynnä. Kuvaavaa onkin, että kun kerroin miehelle lukeneeni vauvojen itkevän kolmen kuukauden iässä keskimäärin kolme tuntia, mies kysyi: "Ai kuukaudessa?".

Kyselin kiinteiden aloittamisesta 2kk neuvolassa ja täti kehotti odottamaan ainakin siihen 3kk. Kyselin varmuuden vuoksi, sillä tutun lapsella 3kk iässä tiheät yöheräämiset tuli takaisin (kokonaan korvikkeella) ja vauva kuulemma jopa itkien katseli vanhempiensa syömistä. Kehotin kokeilemaan kiinteitä (EU toi tän 4kk rajan, ennen oli 3kk) ja nyt ei meinaa enää pullo kelvata kun lusikasta pitäisi vaan saada! Eli oli selkeästi herkkyyskausi menossa :) Meillä vielä nukutaan ja ollaan tyytyväisiä, niin en kiirehdi.

Kellitys on aivan oikeassa, oon kuullu väitteen, että aivojen kehittymiseen tarvitaan tylsiä hetkiä :) Keskimäärin kuitenkin varmaan ehditään oleilla vauvojen kanssa paljon enemmän kuin aiemmat sukupolvet! Mun molemmat isoisoäidit hämmästeli erikseen, kun poju hymyili ja jutteli pehmoleluille... Ei kuulemma ennen vauvat tässä iässä vielä mitään ymmärtäneet, tai sitten sitä ei vaan ehtinyt huomata!

Takaisin