Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en ees muista koska ois tarvinu syöttää tunnin välein. Silloinki jos syödää 2 tunnin välein se on tiheetä imetystä meillä :) Öisin tosiaa syö kerran max kaks kertaa. Päivisin vaihtelee 3-4h ja tosiaa joinakin päivinä kahen tunnin välein. Hyvin on kuitenkin kasvanu näillä syötöillä.

Meillä tyttö on ruvennut liikehtimään kovasti unissaan ja siihen olen muutaman kerran herännyt. En ole saanut sitten unta niin olen tytön herättänyt syömään, jolloin on rauhoittunut ja päästy taas nukkumaan. Kerran siirryin itse olkkariin sohvalle nukkumaan ja jätin makkarin oven auki, että kuulen jos tulee hätä. Tytölle on kehittymässä tahdonalaisuutta liikkeisiin niin taitaa harjoitella unissaan liikkumista. Meillä on nukuttu jo 3 kertaa täysiä öitä. Yleensä on 1 herätys yössä 05-06 aikaan. Millaisia nukkujia teidän pienokaiset ovat, ovatko kovia liikkumaan unissaan ?

Meillä yleensä liikehdintä alkaa sitten kun on nälkä. Herään hirveeseen riehumiseen ja heti otan vauvan syömään, niin se syö puoliunissaan ja jatkaa siitä suoraan uniaan. Myös aamuyöstä uni on levottomampaa ja yleensä joudun ottamaan vauvan 6-7 aikaan viereeni nukkumaan, että saan itse jatkaa unia.

Meillä kans ruvennut taas heräilemää yöllä,yleensä siinä vähän ennen viittä herää syömää ja sit jatkaa unia pari tuntia.
Levottomasti se nukkuu kahestatoista sinne viitee,ja minä herkkä unisena kuuntelen et koska se meinaa herätä..viime yönä kolmen aikaa piti mennä vaipan vaihtoo..*huoh*

Meilläkin n.3-4 välissä 1 syöttö, levottomasti hutkii käsillä pitkin yötä,herään jokaiseen rapinaan ja valmistaudun syötölle,kunnes aloin käyttää korvatulppia silloin tällöin,en kuule liikehdintää mutta kuulen heti jos ääntelee (tungen ne silleen höllästi korviin)auttaa kun olen niin herkkäuninen.
Miehellä on varpajaiset ja oli aika hyvissä äsken kun soitti..huoh..mikähän show tiedossa kun kotiin rymyää....

Meillä Kiiralla on vissiin nyt joku tiheän imun kausi, kun tuntuu, että on parina yönä nyt syönyt taas varsin usein. Siis pari kertaa yössä se on normaalistikin syönyt, mutta viime öinä kyllä useammin. En ole kelloa jaksanut nyt katsella, niin ei hajua, mihin aikaan syö. Aamulla sitten vasta katson, jotta tiedän, viitsiikö jo itse nousta vai yrittääkö vielä nukkua. Onneksi on itse päässyt kuitenkin tallille pari kertaa viikossa ja kotonakin saanut aikaiseksi tehdä lihaskuntoa, niin jaksaa paremmin, vaikka öisin ei aina älyttömän hyvin nukutakaan. Eipä silti, itse nukahdan kyllä todella hyvin yleensä syötön jälkeen tai jopa kesken. :D Joten ihan hyvin nukun, vaikka herkästi herään toisen liikehtimiseen, noina normaaleina öinä kun se ei aina ole sitten tissiä halunnut kuitenkaan.

meillä neitillä on melkoisen hyvät unenlahjat. ajoittain touhuaa unissaan,mutta rauhoittuu sitten kyllä uudestaan. viime yönäkin nukku yhtäjaksoa 20.30-6.45 ja sit syötiin ja hetki vielä nukuttiin. aiemmin herännyt joskus viiden maissa ekan kerran syömään ja jatkoi unia 7-8 välille. päivällä ei sit juurikaan pidempiä päikkäreitä nuku,mutta parempi kun nukkuu yönsä. just miehen kans naurettiin että meillä on neitin syntymän jälkeen nukuttu jopa enemmän kuin aiemmin.:)

Meilläkii eka ihmetellää ku vauvan maha ei toimi ja nyt kun se toimii liiankii kanssa nii taas ihmetellää, kahen päivän aikana vaihettu sontavaippoja viikon edestä. Muiden vauvoilla on tiheän imunkausi niin meillä on tiheän tortunkausi:grin.Ja ennen meillä ei nukuttu päikkäreitä ollenkaa ni nyt sit tuntuu et vauva ei tee muuta ku nukkuu ja tusaa torttuu.o_O

Meillä on myös mun mielestä syömismäärä vähentynyt ku aiemmin syötiin tosiaan 2h välein niin nyt saatetaan nukkua 3h päikkärit ja tunti seurustella sen jälkeen ja sitten syödään vähän. Viikon verran laitoin rota -rokotteen piikkiin, mutta ei kai se toista viikkoa pitäisi vaikuttaa ruokahaluttomuutena?
Tissiraivareita on alkanut myös tulla. Sitä hamutaan kovin ja kun annan niin sitten ei halutakaan enää millään. Sitten vaan itketään ja siihen ei välttämättä löydy mitään syytä ja hetlen päästä ollaankin taas hyvällä mielellä.

Sylissä "vauva asennossa" ei myöskään enää malteta olla, vaan selkä minuun päin ollaan mieluiten :) Alkaa tämän mamman kädet ja selkä olla vaan pikkuisen kipeä kanniskelusta.
Mutta kyllä on helpottavaa kun ei tarvitse enää huolehtia niin paljoa pään tukemisesta kun sitä kannatellaan jo niin hienosti! :)

Meidänkään vauva ei tykkää olla vauva-asennossa vaan pitää nähdä ympärilleen. Noiden öisten liikuntasessioiden jälkeen olen laittanut vauvaa mahalleen niin jaksaa tosi pitkään jo olla mahallaan ja todella terhakkaasti on pää pystyssä. Hoitopöydälläkin pitää päätä suorassa, kun pari viikkoa sitten kääntyi koko ajan sivulle. Meillä vauva on nukkunut pitkiä päikkäreitä ihan sisällä, kun aiemmin vain lyhyitä pätkiä nukkui. En tiedä vaikuttaisko tuo matalapaine. Myös ruokahalu tuntuu kasvaneen. Parin viikon päästä neuvola, kiva nähdä mitkä mitat sitten on.

No ompas huojentavaa kuulla, että muillakin on alettu yhtäkkiä nukkua pitempiä päikkäreitä. Mietin jo, että onko joku hätänä, kun tänäänkin vauva nukkui yhet lyhyet päikkärit aamupäivällä, varmaan jotain 4 tuntia päivällä ja vielä pienet unet illalla. Ennen ei meillä juuri pitkiä unia päivällä nukuttu.

Niranda00, nuo teidän tissiraivarit kuulostaa juuri samalta kun meillä. Varsinkin illalla tapahtuu paljon tuota, että mukamas olis nälkä, mutta sitten vauva hermostuu, kun sille tarjoaa tissiä.

Voiskohan nuo pidemmät unet liittyä kasvun kiihtymiseen. Varmaan kuluttaa paljon energiaa uusien toimintojenkin opettelu. Meidänkin vauva piteli itse tuttia jokunen päivä sitten. Ei muuten tutti kelpaa mieluumin on nyrkki kokonaan suussa, mutta silloin kun piti itse tuttia pysyi se myös suussa jonkin aikaa. Oli pakko huutaa miehelle,
että tule äkkiä katsomaan mitä tämä tyttö nyt tekee. On se ihmeellistä, kun joka päivä saa jostain hämmästyä :)

Kyllä se nyt on vaan niin, että meidän poika kierähtelee kyljellensä ihan missä vaan. Eilen juhlissakin pyörähti heti, kun oli lattialla.. Voi kamala se pieni vauva ei pian olekaan enää niin pieni :crybaby2

Meillä ei muuten kaks aiempaa suostuneet käyttämään tuttia tai tuttipulloa ollenkaan. Nyt olemme yrittäneet opettaa tätä kolmatta, jotta saisi edes jotain tehtyä.
Kuitenkin, kun ei ole aiempaa kokemusta tutista, niin tuntuu, että teen jotenkin väärin, kun yritän "hiljentää" vauvan, vaikka omat sisarukseni ja minäkin olemme tuttia käyttäneet ja esikoiselle oikein tilasimme sen rokkitutinkin, jota ei ikinä käytetty eli emme ole mitään tutti vastaisia... Ja olisihan se kiva päästä käyttämään noita lahjaksi saatuja nättejä pullojakin jossain kohtaa..

Täällä menee hyvin vauvan kanssa. Ihana pieni poika :love7
Kuinka pitkiä aikoja muitten vauvat on hereillä, ennen ku uni tulee?
Meillä 1,5h-2h hereillä ja sit unille, nukkuu 40min-3h pätkiä päikkäreitä päivällä. Yöunille mennessä nukkuu ekan pitemmän pätkän 3-5h ja loppuyönä tankkaa evästä noin 2h välein.
Pähkäilekö kukaan muu vauvan pukemisen kanssa, itellä tulee välillä pähkäiltyä vauvan vaatetusta vaunulenkille lähtiessä. Sään mokoma, kun vaihtuu jatkuvasti. Tänäänki sato vettä, +2astetta. Vähä aikaa sitten oli lunta ja pikkupakkasta. Koittaappa sitten pukea vauvalle sopivasti.

Äh,meillä nukutaa päivällä pikkupätkiä,tänäänki sain väsyneen vauvan nukkumaan niin 20 minuuttia se jakso nukkuao_O sitte rupes kuulumaa hirveetä lussutusta ku meni taaaas nyrkki suuhun,eihän se siellä nukkunu sitte ollenska.
Yöunista en uskalla mainita mitää,viimeyönä heräs vaan kerran,taas siinä viiden aikaa,muina öinä heränny miten sattuu mut yleensä koko yönä 0-2 kertaa.
Mä oon laittanu vauvalle vaunuihin päälle semmosen teddyhaalarin,makuupussii ja fleecepeiton viel päälle ja tietenkii sen vaunujen oman suojan,mikä nyt sit onkaa.Ei oo saanu lämpöhalvausta mut ei oo paleltunukkaa.

Mulla ei niinkään tuota ongelmia pukea vaunulenkeille tai ulkoiluun päälle. Aika hyvin oon jo oppinut huomaamaan, että mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Herra ei myöskään nuku jos on liian kuuma. Mun ongelma kohta tulee siinä kun lähetään autolla johonki (korostuu vielä enemmän mitä kylmempi tulee), koska ensin auto on kylmä ja tietysti matkat autolle ja autolta pois. Joten ei voi kauheen vähää laittaa päälle ettei palellu, mutta sitte kun esim menee kaupoille tms että sisätiloissa ollaaki tunti-kaks ni se vaatetus on vaan liikaa. Eikä sitte viitti ruveta herättelee (koska automatkan aikana yleensä nukahtaa) ja riisumaan. Toisinaa oon nyt ratkaissut tän niin että on ohu fleecepuku ja peitto siinä päällä. Peiton voi napata sitte kaupoilla pois päältä. Mutta entäs sitte ku tulee pakkaset? Pakkohan se on pienelle toppupuku pistää päälle ja mahdollisesti sinne alle viel villapukua. Kyllä se auto on aika kylmä -20 asteen pakkasessa ennenkuin lämpi. Niin ja mulla ei ole autotallimahdollisuutta eikä milläänlailla "esilämmittää" autoa :D

Meillä on poika kyllä ollut haasteellinen tapaus kerrakseen. Itkee todella paljon masuvaivojaan ympäri vuorokauden. Meni tuossa ennen talviaikaa vasta klo 01-02 nukkumaan ja nyt menee siinä klo 22-23. Luen kateellisena että täällä monet vauvat heräävät vain kerran syömään yöllä tai ei ollenkaan. :( meillä syödään öisin ekan kerran 2-4h päästä ja sen jälkeen 2h välein. Päivisin nyt syönyt vajaan viikon vain 2h välein mikä tuntuu todella tiheältä tahdilta! Ei välillä nuku edes päikkäreitä kuin ehkä 2x 30min.

Poika oli täysimetyksellä nyt 2,5kk ikäiseksi asti, mutta viime viikolla mun oli vaan Pakko oman jaksamisen nimissä avata ekan kerran korvike, ja poika söi hyvällä ruokahalulla.. En tiedä olisiko meillä nyt vasta se todellinen tiheän imun kausi vai mitä kummaa. Nälkäiseltä vaikuttaa :D

Tämä äiti on aika väsynyt. Tuntuu ettei ole ollut aikaa pysähtyä nauttimaan vauva ajasta kun meidän pieni huutaa tuota vatsaansa pahimmillaan 8h putkeen iltaisin :( todella sydäntä särkevää mutta myös raskasta kun itse on väsynyt.

Olen aina haaveillut kahdesta lapsesta mutta tämä meidän haasteellinen esikoinen on saanut miehen sellaiselle kannalle ettei enempää lapsia :'( minä kyllä haluaisin kaikesta rankkuudesta huolimatta pienen sisaruksen meidän pojalle joskus parin vuoden päästä, ja kenties palasen sitä ihanaa ja mukavaa vauva arkea, jota ehkä raskausaikana olin varautunut odottamaan.

Mutta ehkä elämä taas voittaa <3 varailin meille vauvauinnin ja lauantaina aloitetaan :) sen lisäksi olen nyt käynyt pari kertaa vauvakerhossa missä on eri ikäisiä vauvoja alle 1v. Hiema jännittää aina uudet tilanteet koska poika saattaa välillä itkeä päivisinkin useita tunteja putkeen, mutta onneksi on nyt näyttänyt viihtyvän kerhossa nuina parina kertana :) ihanaa saada niitä positiivisiakin kokemuksia pikkumiehen kanssa ! :)

Viime viikon uusi juttu oli leluun tarttuminen, ja eilen oli hauska seurata poikaa kun halaili unileluaan ja maisteli sitä :) masulta selälleen poitsu kääntyi jo 1kk iässä, ja pari yritystä käänty toisinkin päin on jo ollut, mutta kyljelle asti on tähän mennessä vasta päästy :)

Se mitä olen miettinyt, on jokeltelun vähyys ja mielenkiinto enemmin leluihin ja ympäristöön kuin sylissäpitäjän kasvoihin. Kyllä poitsu jonkun verran ääntelee mutta esim nauraa äänettömästi, välillä saattaa päästä riemunkiljahdus. Katsoo kyllä välillä kasvojakin jonkun aikaa mutta ympäristö vaikuttaisi kiinnostavan enemmän. Onko kenelläkään samanlaista? Olisiko joku kehitysvaihe että ympäristöön kiinnitetään katse herkemmin? Jokelteluasiata olen toistaiseksi itse pohtinut että ehkä meillä poika on keskittynyt toistaiseksi enemmän motoristen taitojen harjoitteluun. Perussuomalainen toiminnanmies joka ei turhia puhu ;D

Eiköhän ole normaalia. Lapset ovat erilaisia. Meidän poika juttelee paljon ja on kiinnostunut ihmisistä. Innostui leikkimatostaan vasta pari viikkoa sitten. Nauttii kun joku juttelee hänelle ja saa höpöttää takaisin. Vatsalleen kääntyy pian.. nyt vänkää kyljellään ja jos vähän avustaa alaselältä ni kääntyy vatsalleen.. iha just kääntyy itse. Kovasti tykkäis seistä sylissä.. varaa jaloillaan tomerana kun kainaloista nostaa.

Ihanaa seurata kehitystä. ♡

Salmiakki, ainakin joskus oon kuullut sanottavan että puhe menee kävelyn edelle tai toisin päin. Voisi siis päteä varmaan tähän, että ehkä vauva keskittyy opettelemaan yhtä asiaa kerrallaan. Meilläkin juttelua on alkanut kuulua vasta ihan viikon sisällä kunnolla. Sylissä poika ei välttämättä katsele kasvoja, mutta jos se on sitterissä ja sitä käy katsomassa välillä niin sitten se kyllä katsoo ja hymyilee oikein leveästi.

Meidänkin poika on ollut aika itkuinen tapaus. Nyt vasta välillä käy niin, että hereillä ollessaan vauva on vaikka tunnin ihan tyytyväinen. Poika on alkanut myös nyt nukkua paremmin päiväunia vaikka jossain vaiheessa sekin oli aika hankalaa. Kyllä se itkuisuus alkaa teilläkin varmaan helpottamaan 3 kk lähestyttäessä Salmiakki.

Meillä on muuten kans nyt joku tiheän syönnin kausi. Parhaimmillaan meillä nukuttiin putkeen 6 tuntia, mut nyt on muutamana yönä herätty parin tunnin välein syömään ja samaa rataa menny myös päivät. En oo ees joutunu pariin päivään pumppaamaan maitoa kertaakaan pois. Lähinnä oon jännittänyt riittääkö maito, kun tissit ei oo yhtään sellaiset pinkeet kun aina ennen.

Takaisin