Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan pakko sanoa, et kyl se maito hillevi riittää. Vauvoilla on tiheän imun kausia ja siihen ilmeisesti syy on se, että varmistetaan, että maitoa tulee. Ja imetyksessä pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Olen sen huomannut itsekin. Yksi 3 viikkoa kestänyt tiheän imun kausi jo käyty läpi. Iltaisin tuntuu, että tissit on tyhjät, mutta poika imee ja nielee ja jos itse puristaa, niin kyllä sitä sieltä tulee. :)
Muistatte vaan juoda paljon vettä, syödä hyvin ja nukkua tarpeeksi.. mikä ei oo ihan helppoa aina pienten kanssa.

Varmaan se menee juuri noin, että kun ympäristössä on paljon virikkeitä ne kiinnittävät huomion ja voisko tosiaan olla, että näkyy jo noin varhain kumpi lähtee kehittymään ensin liike vai puhe. Sitähän kannattaa seurata. Jännittävää on, miten siinä käy, meidän tyttö on kovasti ollut jutteleva ja nyt vielä tuntuu olevan kova liikkumaankin, kuinkahan käy :)

Meillä tyttöä kiinnostavat kasvot ja tykkää, kun hänelle jutellaan ja varsinkin laulusta pitää, jos vielä äiti jumppaa käsiä ja jalkoja samalla, on kivaa. Joskus, jos on paljon ärsykkeitä ympärillä esim. leikkimatolla niin saa koittaa tavoitella katsetta, kun on muuta katseltavaa tai jotain muuta mielen päällä. Parhaiten katsekontaktin vauvaan saan, kun menen vauvan luo lähietäisyydelle ja on sopivasti valoisaa eikä ärsykkeitä liian lähellä esim. yksi hyvä meillä on hoitopöydän virkaa toimittava taso kodinhoitohuoneessa, jonne mennään vaippaa vaihtamaan tai sitten mennään sinne muuten vaan tuijottelemaan toisiamme. Tyttö tykkää, kun saa jakamatonta huomiota osakseen. Onko teillä Salmiakki joku paikka missä ei ole ärsykkeitä, jotka kiinnittävät vauvan huomion ja voitte keskittyä toistenne tuijottelemiseen :) Tuli tällainen mieleen.

Tänään vauveli oli vatsallaan ja yhtäkkiä huomaan, että hei mitä nyt tapahtuu.. Tyttö kääntyy vatsalleen, eka kerta. Äidille tuli melkein hiki, kun oli niin innoissaan ja tyttöä hymyilytti :)

Viihtyykö teidän vauvat yksinään sitterissä tai leikkimatolla? Kuinka pitkiä aikoja? Laitan vauvaa sitteriin ja teen kotitöitä. Poika viihtyy siinä ja poden joskus huonoa omaatuntoa kun en ole hänen vieressä leikkimässä. Hei hullua. Ei vauva siinä heitteillä ole, mutta minkäs teen kun tunne on vähän kurja.

Meijä neiti viihtyy yllättävän hyvin leikkimatolla ku vaikka kokkaan. mulki tulee välil sellai huono omatunto ku en oo sii vieres viihdyttää.. mUTTA pakkoha niit kotihommiakin on tehdä. eihän sitä iha kokoaikaa tartte vieressä olla.. (paitsi sit ku pääsee eteenpäi ja kaikkeen pitää koskee ja kaikki laittaa suuhun) :D

Meillä parhaimmillaan viihtyy yksin parisenkymmentä minuuttia leikkimatolla, jos on muuten hyvä olla. Jos näen, että lapsi viihtyy ja innostuksesta kiihkona juttelee pehmoleluille, peilille tai muuten kiinnostuneena niitä tuijottelee, en koe huonoa omatuntoa. Sitten, kun alkaa tuskastua niin otan syliin tai syötän. Jos on joku tekeminen itsellä kesken niin tyttö saattaa vielä rauhoittua sitteriin ja katsella kiinnostuneena minun puuhiani, mutta sitten itselläkin on jo kiirus ottaa tyttö syliin, kun on ollut pitkään poissa :) Koitan ettei pidä tyttöä kovin pitkiä aikoja sitterissä. On mukavaa, kun tyttö on alkanut viihtyä vatsallaankin jo aika pitkiä aikoja.

Ei oo viihtyny vasta ku ny ihan viime aikoina.. eilen jopa poitsu nukahti leikkimatolle ja veti tirsat siinä. :D Kävin vaan pienen viltin vetämässä päälle. Mä kans poden huonoa omaatuntoa, kun toinen kilikuttelee lelujaan ja juttelee ja mä tiskaan tai imuroin.. iha höpsöä, mut pitäähän sen lapsen osata olla itekseenkin... :) Kyllä muuten suon tosi paljon hänelle huomiota, jumppaan ja leikitän ja laulan.. ja sekös on ihanaa. <3

Alussa minullakin oli huono omatunto ja surkea olo juurikin noista samoista syistä kuin teilläkin. Tuntui pahalta, kun ajattelin miten lähellä äitiä vauva oli ollut kohdussa ja niin turvallista siellä vauvalla oli olla. Tuntui pahalta vauvan puolesta, että samanlaista turvaa ei hänellä enää ole ja pienistäkin eron hetkistä tuli morkkis varsinkin, kun vauva oli vastasyntynyt. Nyt kuitenkin, kun vauva on kasvanut, on kiinnostunut ympäristöstään ja huomaan, että vauvalla on löytämisen iloa ja uuden kokemisen riemua asioissa ja uusissa jutuissa niin tunnen että vauvakin tarvitsee tilaa omalle kokemusmaailmalleen ja iloitsen siitä.

Mä kyl oon kokoajan vauvan lähellä,mut se ei viihdy sylissä eikä lattiallakaan kun jonkun max 15 minsaa,sitteri on ainut paikka missä se tykkää olla ja siinä taas ei neuvolantädin mukaa sais kauaa olla.mihis mä sen laitan??Ei se oikein välitä leluistakaa,tykkää ennemmin katella ku ite siivoon tai muuten häärään jotakii.Aikaemmin se viihty leikkimatollakii,just niikun sinbullakii,tyttö saatto nukahtaa siihen,mut ei enää.En sit tiiä vaikuttaako se sen "eroahdistus"jotenkii.:think005

Ooks kokeillu kantoliinaa.. et mahtaisko sitä huvittaa olla touhuissa mukana? Jos ei varsinaisesti sylissä viihdy, mut keikkuisko kantoliinassa? Meidän poika viihtyy kauppareissut ainoastaan kantoliinassa.. manduca ei hänelle tällä haavaa kelpaa, mut kantoliina on hyvä. :D Mulla oli sellainen kantopussikin, mut ei toi enää siihen mahdu.. enkä mä. Mut se oli kyl ihanan helppo ja kätevä.. *kaihoisaa muistelua*

Ei meillä oo kantoliinaa,rintareppu on mut neuvolan mukaa sitäkää ei saa viel käyttää muutaku sillee et on naama muhunpäin ja sekää ei oo tytölle hyvä,koitettu on.:dontknow

Niin no ihan totta.. :) Kyllä se siitä.. jos nyt tykkää olla sitterissa, niin anna olla. Mä pidän vaihtelevasti sitterissä, lattialla jne.. poika nukkuukin välillä sitterissä, välillä sylissä, välillä vaunuissa.. tyytyväisyys on pääasia. :)

Meilläkin poika nukkuu sitterissä välillä päiväunia eli saattaa olla siinä kerralla tunnin tms. En usko, että vauva viihtyisi sitterissä, jos sen olisi siinä jotenkin paha tai huono olla.

Mä myös pidän poikaa viltin päällä keittiön pöydällä (toisinaa myös sitterissä pöydän päällä). Poika viihtyy siinä hirveen hyvin, kun itse laittaa tiskejä tai tekee ruokaa. On samalla tasolla joten voidaa samalla "jutella"ja radio päälle ni voidaa lauleskella. Siinä se killittelee ja kattelee hyvinkin tyytyväisenä. Mutta sitte ku me muut aletaa syömää ja poika laitetaa sitterii lattiatasolle jotta päästää syömää ni alkaa kiukkuaminen, kun touhuaminen loppu eikä nää enää samalla lailla :)

Kiva saada, jälleen kerran vertaistukea asian suhteen :) hyväntuulisenahan tuo poika yksin on, silloin kun yksin raaslin pitää ja sylissä heti jos alkaa pitkästymään.

Kiitos ihanat vastauksista <3 siis oikeasti tänään mä voin ensimmäisen kerran hyvällä omallatunnolla todeta että oli HYVÄ päivä <3 ihan onnenkyyneleet kirpoaa nyt silmiin kun tää päivä on ollut vauvan kanssa jopa Helppo! :') uskomatonta siihen nähden että vielä pari viikkoa sitten täällä vauva itki yöllä ainakin yhteen asti ja monta monta tuntia... Olisiko osittain tuo korvikkeen aloitus meitä auttanut. Olen nyt myös varmuudenvuoksi aloittanut maidottoman kokeilun neuvolan ohjeistuksella kun alkoi taas viikonloppuna loppua usko tähän touhuun kun vauva oli taas itkuinen ja söi tiheästi

Meillä on hieman hankala parveke kun vanhassa kerrostalossa asutaan, siinä on kauhean iso kynnys enkä ole siksi nukuttanut vielä partsilla. Mutta tänään kokeilin sitä päivällä, ja ihmetys oli suuri kun poika nukahti sinne samantien! Vein ensin vaunut sinne, ja puin sitten pojan ja kannoin makuupussissa vaunuihin. Nukkui 2,5h päikkärit! :o ihanaa<3 eli Aina ei tarvitse ehkä lähteä itse kävelylle vaan saattaisi itsekin saada levätä ;)

ja siis aivan uskomattoman ihanaa että poika on nyt ollut huomattavasti tyytyväisempi, eiköhän tämä 3kk iän saavuttaminen auta asiaa :) huh! Kyse taisi todella olla koliikista, vaikka ehdin jo refluksiakin pelätä. Poika kyllä puklailee edelleen syömisten päälle mutta se lienee vielä normaalia. Vielä kun omasta väsymyksestä alkaa toipua, niin odotan kyllä innolla tulevaa. Vauva kasvaa ja kehittyy niin äkkiä! Voi pientä rakasta :')

Kiva kuulla salmiakki, että teillä on ollut hyvä päivä :) Noin se meilläkin kävi, että yhtäkkiä yhtenä päivänä kaikki sujui vaan niin hienosti. Sitä sitten oikein ihmetteli, että näin helppo päivä meillä eikä paljon yhtään turhaa itkeskelyä. Pakko myöntää, että on tässä sitten tullut välillä taas muutamia hankalampiakin päiviä, mutta noiden parempien päivien voimalla jaksaa nuo hankalammatkin. Oon myös saanut nyt jättää pois cuplatonit ja refluksikin on alkanut helpottaa niin, että vaan välillä tarvii antaa lääkettä eikä joka ruuan jälkeen. Aion silti edelleen rueta kokeilemaan kiinteitä 3 kk iässä.

Mitä kiinteitä olet ajatellut kokeilla? Asiaan en ole vielä perehtynyt ollenkaan, enkä tiedä milloin olisi sopiva aika aloitella. Olen tuudittautunut siihen että neuvolassa ottavat asian puheeksi ajoissa.. saas nähä sitten.

Mä kysyin neuvolasta tota kiinteitten alotusta ni sano et 4kk iässä tai sit 3kk jos maitoo rupee menee hirveitä määriä,mut mikä niille on sit hirvee määrä?meillä nyt menee niien mittojen mukaa sopivasti eli 700ml-1000ml,korviketta siis.:)

Takaisin