Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pikkukoo: yhdyn tuohon. Meillä ei ole kotona minkäänlaista pelikonsolia... Mies hoitelee remonttia loppuun ja silti auttaa välillä vauvan kanssa. Viikonloppuisin herää minua aikaisemmin ja vaihtaa automaattisesti vaipan ja tuo vauvan syömään :). Tsemppiä sinne Salmiakki!

Hjelp! Annatteko te muut Rela Drop D3 vitamiinia vauvallenne? Minä oon antanut nyt muutamana päivänä tippoja maidon seassa..maha on toiminut hyvin kunnes tänään taisi tulla "tenkkapoo" masun toiminnalle..:(. Yrittää tehdä kakkaa syönnin jälkeen mut ei tuu kun kauheesti pieruja ja sen päälle ähinä itkua..Pitäisköhän jättää noiden vitamiinien antaminen poijjes..mittee mieltä olette?

Salmiakille haleja ja toivottavasti univelka ja tilanne helpottuu! Ei kai siinä muu auta kun jutella asiat selviksi. Mulla on taas vaikea antaa isän hoitaa vauvaa, ehkä olen vähän kontrollifriikki. Pääasiassa ollaan menty sillä että olen hoitanut vauvan, mies auttaa silloin tällöin. Yöheräämiset olen minä hoitanut. Vain ekana yönä kotona herätin miehen vaipanvaihtohommiin ja sain siitä ärinät.. Joten empä ole jaksanut herättää enää sen koommin. Aika vähillä unilla siis täälläkin vaikka vauva nukkuukin pitkiä pätkiä. En jotenkin osaa nukkua päikkäreitä. Vielä on ihan pirteä ja toimiva olo, mutta pelottaa miten jatkossa :coffee Mies on siis vielä tämän viikon lomalla, tosin on päivät pääasiassa nikkaroinut (terassista puuttuu enää kaiteet, jee!). Sen kuitenkin tiedän että kestän itse paremmin univajetta kuin ukko, siitä tulee heti niin kiukkuinen.

Saatiin muuten eilen tutulta käyttämättä jäänyt Disflatyl paketti. Toivottavasti jääkin käyttämättä. Kehui että toimii hyvin ilmavaivoihin pikkuisella.

Tsemppiä salmiakille!! Toivottavasti saatte asiat puhuttua läpi.. Täällä käytiin tänään vähän samankaltainen keskustelu.. Mies kyllä silloin tällöin vaihtaa vaipat ja kylvettää kerran viikossa, mutta ei ole mielestäni osallistunut tarpeeksi esim nukuttamiseen, seurusteluun ja muuhun vauvan lohduttamiseen.. Viime yön valvomisen jälkeen sitten väsyneenä asia purkautui itkun kanssa! Asia selvisi sitten että mies oli jotenkin käsittänyt, että minä kontrollifriikkinä haluan huolehtia kaikesta itse.. Eli kannatti taas avata suunsa!! Minä taas olin luullut, että mies ei halua käestää kun koko isyysloma on täyttynyt kaikenlaisesta ohjelmasta..

Kyselin aiemmin mitä puette vauvalle päälle vaunulenkille.. moni vastas et normivaatteet eli mitä se normivaate pitää sisällään? Meillä on lämpimilä säillä menty body, tumput, pipo, sukat + peitto, vaunun oma suojus ja harso kuomun suulle. Ja poika on lämmin, joten ei sillä ainakaan kylmä ole tuolla vaatetuksella. Kuuma sille tulis jos sen lykkäis vielä siilipussiin :D Kylmemmillä säillä on sit body, housut, tumput, pipo, sukat, (peitto) vaunun oma suojus ja harso kuomun suulle. Sit kun ilmat kylmenee niin pääsee siilipussiki vaunuun. :)

Tietääkö joku, missä vaiheessa silmien väri muuttuu?

Normivaatteet on mitä käytän täällä sisällä, body ja puolipotkarit, eli aika ohkaset. Ei oo hikihatussa ollu siilipussissa :D

Salmiakille Tsemppiä ja toivottavasti saatte puhuttua asioista.
Meillä siirryin Cuplatonista Disflatyleihin, kun ei tarvii joka syötöllä antaa ja mielestäni pojan maha on parempi, eikä enää niin pinkeä. Vielä joutuu silloin tällöin tekemään töitä pierujen ulos saamiseksi, mutta harvemmin. Ihanasti poika on jo kehittynyt ja naureskelee kun höpötellään. Valvoo joinain päivinä useita tunteja, saattaa välillä tosin torkahtaa 5-15min. Yleensä sitten jossain välissä nukahtaa ja nukkuu 2-4h. Itse vaan haluais touhuta jotain, mutta toinen vaan killittää katsella eikä viihy sitterissä, varmaan kantoliina kohta hommattava. Sunnuntaina ois ristiäiset ja pikku-ukko saa nimen <3 Mukavaa syksyä mammoille :)

Mä vaihdoin kans disflatyleihin.. Tuntuu, että auttavat paremmin kuin cuplatonit... :) vaikkakin taitaa olla aika paljon pahemman makuista ilmeistä päätellen... :D

Hatsii joo meillä oli kans jommoset ilmeet alussa ton Disflatylin kanssa, varmaan neljä viis päivää meni ennenkuin loppui se irvistely noitten tippojen annon päälle! :) Ei vissiin ole ihan kauheen hyvän makuista.. :D

Mä taas luin jostain, että Disflatyl ja Cuplaton ois melkein sama ainetta, Cuplaton vaan vahvempaa. Mä annoin eilen kahdella syötöllä kolme tippaa Cuplatonia (en muistanu useammalla) ja ainakaan viime yönä ei ollu pieruvaivoja... Kahtena edellisenä yönä oli selkeitä vaivoja. Eli voi kai kokeilla myös Cuplatonin määrän vähentämistä, jos tuntuu ettei toimi. Tosin vaihdoin myös d-vitamiinitipat rela-d:hen eli ei nyt tiedä mikä johtuu mistäkin.

Ja siis Cuplatonitkin otettiin käyttöön vasta eilen, kun edellisenä yönä poju ei paljon nukkunut!

Hei onko kukaan käyttäny vauvalle vielä noita keittosuolaliuostippoja tukkoisuuteen/flunssaan? Meillä tyttö rohis eilisillan ja yöllä aika kovasti, nenä ihan tukossa, mut nyt aamulla ei rohinaa juurikaan kuulu. Sama oli toissayönä, illalla ja yöllä oli rohisevampi (ei tosin niin selkeesti kuin nyt eilen illalla ja viime yönä), mut eilen aamulla ja päivällä ei sit ollu mitään. Mietin vaan kun tossa pakkausselosteessa luki et imeväisikäisille annetaan 3-5 tippaa 1-2 tunnin välein, mut et jos ei tälleen aamulla ja päivällä ole tuo nenä tukkoinen eikä henki rohise sen takia, niin eikös me voida antaa niitä tippoja sit vaan illalla ja yöllä syöttöjen yhteydessä? Vai kannattaako sitä käyttää nyt sit parin tunnin välein myös päivisin, jos edesauttaa tota iltojen/yön tukkoisuutta? Varmaan taas tosi itsestäänselvä juttu, mut aattelin tsekkailla josko jollakin olis kokemusta.. :) Aina noi uudet eteen tulevat jutut aiheuttaa vähän epävarmuutta, ja niitähän riittää uuden tulokkaan kanssa :)

Just kun pääsin kehumasta että meidän pikkukaveri nukkuu pitkiä unia... viime yö meni heräillen parin tunnin välein :whacky011

miko_84: me käytetään noita suolaliuostippoja myöskin toisinaan sen takia, että poika rohisee ja pari kertaa tullu maidot nenästä. Neuvolatäti suositteli jo senki takia käyttämään ettei maito sitten kokkeroidu sinne ja monesti vauva hermostuu tissillä jos nenä rohisee/on tukossa.
Mutta siis niin mä yleensä annan silloin kun rohisee/on tukkonen. En siis säännöllisesti vaan just silloin kun on tarve. Itse jotenkin olen ymmärtänyt, että se nimenomaan auttaa sen hetken tilanteeseen eli ei ole merkitystä onko päivän mittaa laittanut vai ei. Itse ainakin ajattelin "lääkitä" vain silloin kun näyttää sitä tarvitsevan :)

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta laitetaanko niitä suolaliuostippoja nenään vai suuhun :eek:?

Vissiin nenään tiputellaan suoraan. Meinattiin illalla kokeilla jos tulee taas tukkoisuutta. Saas nähä miten sit saapi sihtailtua ne tippaset sinne sieraimiin.. :/ Meidän euvolantäti sano et kannattaa kokeilla vaikka ihan et laittaa syliin tohon polvien päälle niskan et pää "roikkuu" vähän alaspäin, niin saa paremmin laitettua.

Täällä ainakin äipällä alkaa nyt koskemaan kurkkuun, lämpö nousee ja olo huononee..mummolle iski flunssa lauantai-iltana kun oltiin just siellä mökkeilemässä, ollaankin tässä ooteltu et tarttuiko sit meihin vai ei. Nyt uhkaavasti alkais vähän näyttää siltä.. :/ Toivottavasti toi tyttö kuitenkin säästyis lenssulta, mut saa nähdä, kun kerta tukkoinen on nyt pari päivää ollut. Kunhan ei vaan tulisi kuumetta.. :(

Täällä kans mies oli viime viikon kipee ja nyt mä. Tytöllä oli viikonloppuna yhtenä yönä nenu tukossa ja kävin aamulla ostamassa pikkuniistäjän jolla sainkin nenästä tavaraa ulos: maitoa/puklua. Eli toistaiseksi tyttö on terveenä pysynyt. Onneksi :)

Onpa mukava lukea teidän kertomuksia vauvan kanssa elämisestä. Ihan samanlaista täällä eli monenlaista on koettu:) Tyttö syntyi 19.8. ja maanantaina 4vko. Liityin vasta tälle sivustolle ja ajattelin itsekin kirjoitella jotain kokemuksia. Meillä 1. yönä kotona vauvalla oli nenä tukossa ja suihkautin molempiin nenäreikiin suihkauksen keittosuolaliuosta. Helpotti, sen jälkeen ei ole tarvittu. Onneksi oli suihke. Muutoin nukkuminenkin on ihan kuin tuossa aiemmin kerrottu eli vauva nukahtaa syönnin päälle ja sänkyyn siirrettäessä herää tätä voisi jatkaa kauankin, mutta olen päätynyt ottamaan vauvan viereen sänkyyn, syötän siinä ja nukahdettua siirrän vauvan kauemmas. Neuvolalääkäri tosin sanoi kerottuani tämän, että et sinä vauvan päälle kierähdä. Kainalossa vauva on ottanut joskus päiväunet kanssani. Toisinaan, jos vauva on rauhaton olen ottanut hänet ihokontaktiin, johon rauhoittuu kyllä ja usein nukahtaa. Siitä vauvan voi varovasti siirtää. Kapalossa vauvaa ei saa viihtymään. Olen kapaloinut hänet uniliinaan siten, että pää ulkona ehkä rauhoittuisi paremmin, jos pää on kapaloitu myös. Sitä kokeilen vielä ennenkuin luovutan. Miten te muut oletteko kapaloineet vauvojanne ?

Mä kokeilin yhtenä yönä kun herra ei meinannut millään rauhoittua, mutta ei viihtynyt! Myöskään kantoliinassa ei viihdy hereillä ollessaan.. Pitää sen verran koko ajan viuhtoa ja möngertää! :D

Takaisin