Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vaavilla devisol d-tipat ja relaa ostettiin niiden mun antibioottien takia vaaville. Kamalia masu vaivoja pienellä kuitenkin :( disflatyliä harkitsen ellei meillä yöt ala pian helpottua.. Tässä on mamma saanut jo kolme viikkoa valvoa zzzZzz

hei hurjaa.....Nopeaa tämä kasvu vauvalla/vauvoilla. Meidän tyttönen painoi syntyessään vain 2565g. 6 päivää syntymästä mitattiin paino joka oli 2675g..Ja tuosta taas seuraavan mittaukseen 4 päivän päähän oli taas noussut paino..nyt sitten tytsy painaa 2820g.Voi sanoi että tyttö on ainakin tajunnut "ruuan päälle".Vime yönäkin veti 3 tunnin välein isoja annoksia Nannia ja illalla imaisi toisen rinnan tyhjäksi ja ton lisäksi vielä korviketta perään. On se vaan ihanata seurata kuinka meidän pirpana vahvistuu ja kasvaa päivä päivältä..Ja pakko loppuun tuulettaa,että kohta kuulutaa 3 kilon luokkaan :happy093

Vaihatteko te iltaisin vauvalle yöpuvun? Vai meettekö samoilla vaatteilla, kunnes ovat likaset.. :D

Me ollaan laitettu vaaville yöpuku samalla kun ollaan tehty iltapuhteet, ne on niin ihanan helppoja kaikkine vetskareineen tai nappeineen :) Muutenkin vaihdetaan vaatteita suht usein, tyttö kun on alkanut puklailemaan ihan urakalla niin ei viitsi märissä vaatteissa pitää. Tai puklulle haisevissa. ;) Onneks noita pieniä vaatteita nyt on sen verran paljon, että niitä riittää kyllä vaihdettavaksi vaikka kaks kertaa päivässä :D Varmaan jossain vaiheessa tulee mentyy samoilla vaatteilla pidempäänkin jos ei pienet puklut ihan kokonaan vaatteita kastele, mut toistaiseks näin. Ja kun noita vaatteita on siunaantunu nyt niin paljon, niin jospa tällä tahdilla ehtis vaikka edes kerran käyttää niitä kaikkia :D

Meillä on kotona niin lämmin makkarissakin että poitsu on nukkunu pelkällä bodylla. Poitsu on lämminverinen niin ku isänsä nii ei kärsi paljoa kamppeita olla päällä. on kuitenki kiva kietoa peittoa ympärille...
Nyt kun ollaan reissussa ja on huomattavasti viileämpi makkari niin on puettu yöpuku.. Ja on kyllä söpö :)

Meilläki käytetään yöpukuja. Tyttö tykkää lämpimästä. Alkuu ku meil oli öisin pelkkä lakana päällä, ni heräili useemmin syömää, mut nyt ku on kunnon peitto, ni on heränny 1-2 kertaa yössä syömää. Huomasin kyl tänäaamuna et vauval oli hikiset kainalot :) Esikko kun ei vauvana hikoillu lainkaan, alkoi hikoilemaa pari kuukautta ennen ku täytti kolme vuotta.

Me sitten haettiin disflatylit, mutta ei ollakkaan vielä tarvittu. Onpahan sit varuiks kaapissa, jos tarttee.
Meillä vauva on nukkunu ihan vaan bodyllä ja välillä on sukatkin jalassa. Helteillä nukku ihan vaippasilleen peiton alla, kun toisella oli niin kuuma. Onneks ilmat viilenee. :) Jonkinlainen unirytmikin on jo muotoutunut. :) Onko muilla jo unirytmiä?

Meillä on melko selkeä unirytmi. Illalla sammutaan 21-22, 1. herätys 1-2, 2. herätys 3-4 3. herätys 5-6 aikaan vielä yksi unijakso sinne 8-9 saakka. Joskus nukkuu vielä tämän jälkeen pidemmän pätkän. Päivän aikana nukkuu lyhyempiä pätkiä ja kerran hieman pidempään.

Puklaileeko teillä muilla vauvat minkä verran? Meillä alko nyt oikeestaan eilen sellai puklailurumba et ollaan ihan oksennuksessa täällä miehen kanssa molemmat, tyttö, sohva, sohvatyynyt ja oikeestaan kaikki paikat missä tytön kanssa kuljetaan :dance008 Okei no ei kauheesti naurata kyllä, mut minkäs teet..vaatteita tulee vaihdettua monta kertaa päivässä, eilen ja tänään menny neljä bodya molempina päivinä kun tyttö puklaa vaatteensa ihan märiks. Harsovirityksiä ollaan tehty mut aina hän jotenki onnistuu huitasemaan harson edestä pois, ja päälle menee. Ihan sama onko syöny rinnalta vai pullosta, oon röyhtäyttäny kunnolla aina aterian jälkeen ja välissäkin muutaman kerran, kovasti yritetään pullosta syöttää tyttöä mahdollisimman pystyasennossa ja pitää pystymmässä aina syönnin jälkeen pidempäänkin, mut sitä tavaraa vaan tuntuu riittävän. Ja vielä joskus tunti syönnin jälkeenkin ihan yks kaks saattaa heittää kunnon puklut.

Onneks häntä itseään ei tuo puklailu ole häirinnyt tai vaivannut, eikä sinänsä meitäkään kun ei hän eikä mekään sille oikein mitään voida (tai ainakaan ei olla keksitty et mitä voitais tehdä itse enemmän et tyttö ei niin paljoo puklailis), mut onhan tää aika ilkeetä välillä kun koko ajan saat olla vaihtamassa tytölle märkiä vaatteita kuiviin ja rätin kanssa hankaamassa sohvaa ym. puklusta puhtaaks..jossain keskustelupalstalla jollekin toiselle oli näppärästi neuvottu et "kun röyhtäytät vauvaa, laita harso olalle, niin vauva puklaa siihen". Joopa joo. Toimis varmaan sillon, jos vauva puklais nätisti sormenpäällisen tavaraa ja vain siinä tilanteessa kun röyhtäytetään. :laughing002

Neuvoja? Vai onko sellasia? :confused005 Tiesin kyllä että vauvat puklailee, mut en oo kyllä nähny niiden tekevän sitä näin paljon..lieko johtunee vaan siitä, että tässä tulee oltua se 24/7 sitä puklua siivoilemassa :)

Mä en ainakaa osaa neuvoja antaa, mutta esikon kanssa oli meillä ihan sama juttu. Vauva on nyt vielä niin tuore tapaus et ei vielä ainaka oo sillai puklaillu. Ihan pieniä pukluja kyl tulee.

Meillä on nyt selkeesti muodostunut rytmiksi se, että päivällä nukutaan ihan kiitettävästi ja illalla myöskin. Mutta sitte ku äiskä alkaa haaveilee nukkumaan menosta ni poika avaa silmänsä ja haluaa killitellä. Monesti oonki sitte ottanu vieree sänkyy ja laittanu pojalle sellasen pienen lukuvalon ni voi ite nukkua ja toinen killitellä. Muutaman tunnin päästä ku havahdun ni poika nukkuu ja siirrän omaa sänkyy.
Onko mitenkää mahollista siirtää tuota killittelyä aikaisemmaksi? Niin että jaksais viel ite olla hereillä ja oikeesti "seurustella" vauvan kanssa..

Onpas teillä kiltti pikkuinen kun malttaa killittää "yksikseen"... Meidän herra vaatii kyllä seuraa isoin ääneen silloin kun sattuu hereillä olemaan.. :D äitin on sitten ihan pakko seurustella, tosin onneksi ei juurikaan harrasta sitä öisin!!

Meillä on muodostunut iltaisin ja öisin sellainen uni-itku. Ei meinata millään nukkua omassa sängyssä. Aina kun nukahtaa olkapäälle ja nostan omaan sänkyyn niin neiti herää. Kaikki tarpeet on tyydytetty ja syliin nukahtaa heti. Parina viime yönä olen yöllä laittanut lopulta neidin sänkyyn ja kuunnellut itkua/kitinää muutaman minuutin. Parin minuutin jälkeen neiti nukahtaa. Tuntuu ikävältä kuunnella itkua, mutta en uskalla viereen sänkyyn ottaa etten nukahdettua käänny vauvan päälle. Onko kellään muulla vastaavaa?

Jei, herätin herran puoliväkisin kasin jälkee ja seurusteli meijän kanssa :) ja nyt kun oon unille käymässä niin herrakin nukahti :) taidan alkaa iltasin herättelee ettei tarvi kukkua yömyöhää.. :)
@sukki; meillä on kans välil tota samaa. Tähän asti oon ratkassu asian sillä, että laitan käden masun päälle. Rauhottuu ja nukahtaa miinutissa-kahdessa :)

@sukki: Meillä on molemmilla lapsilla ollut samat ongelmat. Mä olen ratkaissut sen niin että mies on lentänyt yhteisestä sängystä pois ja vauva nukkuu siinä hänen paikallaan hyvän turvavälin päässä musta :) Meillä pelkkä sylistä poisnosto riittää heräämiseen, joten teen uniaikoina niin että imetän viimeiseksi makuultaan ja kun vauva on tissille nukahtanut, hivuttaudun varovasti omalle puolelle. Tosi usein kyllä käy niin että nukahdan ennen kuin vauva...

Huomasin muutaman päivän kotona olon jälkeen, että vaavi jääkin hereille aamuisilla syötöillä! Killittelee muutaman tunnin, vaatii välillä huomiota ja syö. Nyt on muulloinkin päivisin pitkiä pätkiä hereillä. Yhtenä yönä halusi myös seurustella ja mies tekikin töitä, että sai tyypin nukkumaan (minä vedin sikeitä). Sen jälkeen oon yrittäny alkuillasta herätellä tiheesti syömään jne. ja korviketta ollaan annettu vasta kun ollaan laittamassa yöpuulle (äiti käski huijata olemaan hereillä pienen nälän avulla :) ). Tyyppi nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa pinnasängyssä yöt (öisin nukahtaa sinne heti), mutta aamuisin nukahtaa usein tissin jälkeen vain meidän väliin (herää siirrettäessä).

Olen ymmärtänyt että selvinpäin nukkuva tuskin vahingoittaa lastaan... Onhan se vieri kuitenkin kaikkein luonnollisin paikka vauvalle, lastenhuoneet sun muut on nykyajan vitsaus. Itseasiassa lueskelin tollasta sairaalasta saatua opasta ja siinä lukee "Vauvaa voi hyvin nukuttaa myös vanhempien sängyssä, jos kumpikaan vanhempi ei tupakoi, käytä vahvoja lääkkeitä tai alkoholia". En tiedä tarkoitetaanko tuolla pelkkää nukuttamista, itse kyllä tulkitsin tuon ihan nukkumiseksi. Kaveri sanoi, että niillä koirakin oppi nopeasti varomaan vauvaa, heillä siis sängyssä nukkui myös nelijalkainen! Tosin, kyllä minäkin aamuisin noustessani herätän miehen, käsken kääntymään vauvaan päin ja sanon että vauva jää tähän, katso vähän. Ja onhan tuo vielä niin pieni, että hyvä vaan kun nukkuu sikeästi suurimman osan yöstä laatikossaan...

Tänää tuli meiän vauvalla ekaa kertaa se kunnon niskakakka :laughing014 Mut kyl se koko viimeyön ähers ja puhis siihen malliin, et on jotai isompaa tulos. Muuten on tullu sellasia pikkukakkoja ja jättipissoja.

Onko kellään kokemusta vauvan suolen toiminnan muuttumisesta? Aiheuttiko kipuja? Kestikö kauan?

Meidän poitsulla aikaisemmin tuli mooonta kakkaa päivässä, käytännössä koko ajan oli kakkaa vaipassa ja nyt on vähentyny tosi paljo. Pikku pierutuhnuja on joka vaipassa mutta kunnon määrä kakkaa tulee max kerran päivässä, jopa kahen päivän välein. Poika on ollu tosi kiukkunen monta päivää ja aivan selvästi mahaan sattuu. kauheasti kertyy ilmaa ja disflatylejä on syöty jonki aikaa. Iltaa kohti pahenee mutta yöt nukutaan hyvin. Voisko johtua kipuilut tällasesta muutoksesta? Mut varmaan tuo määrän muuttuminenki on ihan normaalia?

Meillä kans pojalla muuttunut. Aikaisemmin vähän väliä vaipassa oli kakkaa, mutta nyt tuntuu keskittävän vain aamuisin kakkamaan parin päivän aikana. disflatyliä oon minäkin nyt antanut varmuuden vuoksi. Mutta toisaalta luulisin, että kasvaessa se muuttuu. Ja ajan saatossa menee juuri siihen kerran päivässä. Oon mielestäni myös kuullut, että jotkut vauvat tekee parin päivän välein.

Takaisin