Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen tuli käytyä Apteekissa ja ostin tytsylle Kupla Stop nimisiä tippoja ilmavaivoihin..Muutamina päivinä ruvennu syönnin jälkeen aika kovaan ääneen elämöimään kun on ruvennu masussa kiertämään..mitenkäänpäin ei oo ollu sylissä hyvä ja maitoa on ahminu syönnin yhteydessä hirveästi ja nopeasti :)..Eilen illalla annoin ensimmäiset tipat ja tänään aamulla tokat tipat ja nopeasti ne on vaikuttaneet..tyttö on ihan eri tyttö syönnin jälkeen..Silti kyllä päästelee pieruja mut ei minkäänlaista huutoa sitä ennen....
Ainiin ja miten teillä muuten isukit on osallistuneet vauvan hoitoon..Meillä menee vähän tasan hommelit..Eli mie keskityn vauvan hoitoon ja mies hoitaa kotihommat sit..on mukana myös vauvan hoidossa mahdollisuuksiensa mukaan..päivät hän käy töissä ei oo vielä pitäny isyyslomaa..ja tietenkin sit vauva on miun kans enempi..Täs yks ilta sit kun mieheni syötti tuttipullolla vauvaa ja vielä väänsi masusta..niin mies tokaisi et vauva vierastaa häntä kun otin vauvan omaan syliin niin vauva tietenkin rauhoittui heti..Oon yrittäny selittää et se ei ole vierastamista ja yrittäny rohkaista vaan enempi vauvan hoitoon et jopa niitä kakkavaippojakin vaihtais....mut kyl tää varmaan tästä vielä lutviutuu o_O

Meillä kyllä menee ihan hoidot sopivasti yhteen. Tietysti mies käy päivät töissä ja mä imetän eli siihen mies ei osallistu. Paitsi silloin jos vauvalle annetaan pumpattua maitoa pullosta eli pääsääntöisesti silloin kun itse en ole kotona. Mies onki sitte ottanu esikoisen enemmälle vastuulle siinä kohtaa, paitsi toisinaa lähden esikoisen kans johonki ja mies hoitaa vauvan. Kotityöt kyl jää enempi mulle, mutta teenki vaan sen mitä kerkiän päivisin/iltaisin. Nekun voi jäädä huomisellekki aina :D

Keijuli meillä esikoinen alkoi aikoinaa siinä 2kk iässä kyllä vierastaa isääkin. Edes pulloa ei isältä huolinut. Ja taitaa olla ihan normaalia, että jossain kohtaa tulee se hetki kun vauvalle ei kelpaisi kuin äiti. Silloin esikoisen kohdalle mies ei halunnut huudattaa vauvaa vaan suosiolla hetken piti sylissään ja antoi minulle ja tuli siihen viereen jutustelee vauvalle. Saa nähdä kuinka nyt käy..

Meillä mies myös yllätti miten upeasti hän huolehti meistä molemmista kotiin päästyämme, laittoi ruokaa, huolehti että asiat lähtevät sujumaan vauvan kanssa kotona. Tuolloin oli vielä paljon järjesteltävää, että saatiin rutiinit kotona pyörimään. Itsekin kaipasin alkuun enemmän lepoa ja vauvalla oli tehoimupäiviä. Sittemmin on tilanne tasaantunut tuolta osin ja teen enemmän kotihommia ja ruokin vauvaa, mies tekee rakennushommia ja muita kodin ylläpitoon liittyviä töitä. Hän käy myös töissä ja mahdollisuuksien mukaan katsoo vauvaa ja osallistuu hoitoon. Vauvan imetys on tietty mulla, mutta suunnitelmissa on ruveta pumppaamaan maitoa varastoon niin voi hänkin osallistua syöttämiseen ja itse voin käydä välillä jossain vähän kauempana. Onko teillä kokemusta hörpyttämisestä ?

Whaat?!? :O Vauva kävi 23.00 nukkumaa ja ekan kerran avasin silmäni 5.45, kun alko kitisee ruokaa. Olin ihan kummissani, että näiiiin pitkät unet vetäny. Noh, kaveri söi 10min ja jatko unia ja nukkuu edellee ihan tyytyväisenä sillä syönnillä. Itse jouduin pumppaa maitoa tisseistä, kun olikin sen tuntuiset ettei olla yöllä herätty 2-3h välein syömää. Tälläin ei haittais yhtää, mii laiks! :gen014

Täällä on nyt pari päivää vauvan kanssa jammailtu kaksin. Mies on palannut työn pariin. Hyvin ja rauhallisesti on mennyt päivät :) Ei mitenkään suurta eroa aikaisempaan tilanteeseen. Välillä pikkumiehellä on ilmeisesti vatsaa vääntänyt, samanlaisin oirein kun Keijuli tuossa aiemmin mainitsi. Mies osallistuu toisinaan vauvan hoitoon, kuitenkin innokkaasti. Alusta asti on hyvin hoitunut vaipanvaihdot. Pari kertaa on päässyt syöttöpuuhiinkin, kun mulla on oma maito loppunut ja ollaan annettu korviketta tissin päälle. On mennyt aika "perinteisesti" meillä roolijako, vaikka en koskaan itseäni kovinkaan perinteisenä ole pitänytkään... Ihan alussa, kun olin vielä toipilaana teki mies ruuat ja kotityöt, nyt onkin sitten ollut mun vastuulla. Tuntuu vaan että ei kerkeä oikein tehdä mitään loppuun tai kunnolla kun juuri kun oon vaikkapa laittamassa ruokaa niin pikkuinen herää ja potut palaa karrelle. Meillä nuo syöttösessiot on yleensä semmosia maratooneja. Ja pikkuherra tykkää jäädä syötön päälle vielä tapittamaan.

Jonnukka: Meillä taitaa olla ihan samana päivä syntyneet vauvat (28.8.)? Ja minäkin olen ollut tämän viikon nyt yksin kotona, kun mies palasi töihin. Maanantain ja tiistain välinen yö oli aivan kauhea, ja miehellä eilinen oli siksi ihan karsea päivä olla töissä. Yritettiin saada väsynyt vauva nukkumaan klo 21, mutta mahakipujen vuoksi se nukahti vasta 4:20. Meni siis työpäivän verran aikaa rauhoitteluun, ja sitten se nukkui vain kolme tuntia :/. Viime yö meni kuitenkin paremmin. Imetysväli on yhä vain 1,5 - 3 tuntia, mutta ei itkenyt ollenkaan vaan nukahti aina syötön jälkeen. Voi olla, että tuo pahin yö johtui siitä, että aloitimme maanantaina Rela-tipat ja ne saattavat aluksi pahentaa mahakipuja. Toivottavasti jatkuu nyt parempana. Mä olen itekin tosi väsynyt, mutta miestä säälin enemmän, koska se ei voi hillua päivää yöpaidassa ja aivot narikassa.

Tänään koitin askarrella vauvan kanssa (kunnianhimoinen yritys kolmen viikon ikäisen kanssa, huomasin). Vauvakirjassa oli paikka jalan- ja kädenjäljille, ja ajattelin samalla vaivalla painaa jälkiä pariin korttiin. Jalanjäljistä yli puolet on hienoja, mutta kädenjälkiä en aio edes yrittää, ennen kuin käsi pysyy auki (lue: tuli vain suttua). :D

Hei Kunusiini, mitä värejä käytit? Olen ajatellut myös ottaa vauvalta käden ja jalan jäljet :) Hyvä idea laittaa vaikka kortit isovanhemmille.

Jotenkin nykyään en pidä yhtään siitä, kun laitamme lapset nukkumaan, kun sitten tietää, että pian alkaa se yö. En pysty mitenkään nukkumaan päivällä, vaikka olen yrittänyt ja yöt menevät melkein koko ajan 1,5tunnin välein heräilyllä ja aamulla nousen yleensä 7 aikaan ylös, kun muu porukka herää. Onneksi tämä taas pian helpottuu, mutta on se yllätys, miten heräilykin synnytyksen tavoin "unohtuu" :think005

No joo, taisi viime yönä ottaa takasin sen mitä toissa yönä menetti.. 2,5h välein herätys syömää, eihän tällästä jaksa Erkkikää jos jatkuu vuodenkii..

Mites te joilla esikoiset on heräilly yöllä ni ootte jättänyt sitte yösyömiset pois? Menikö helposti?
Meillä kun tosiaan tuo esikoinen ei öisin syönyt, joten ei oo mitää kokemusta miten yösyömiset jätetään pois..

Meillä esikko alko nukkuu täysiä öitä vast pari vuotiaana eli silloin ku tuttikii jäi pois. Puoltoistvuotiaana jätettii tuttipullo, siinä vaihees meni hermo totaalisesti siihen et niin iso muksu vaati parin tunnin välein yöllä syötävää (maitoa). Muutama yö silloin meni huutaessa mut se onneks loppu sit ku tajuttii miten juuri tämä lapsi osaa nukkua. Pilkkopimeetä ja ovi kiinni, sillee se sit nukahti :) Ei auttanu vieres olot ja tassuttelut(pahens vaa tilannetta). Ja tosiaa esikko vauvana valvo yöt koliikin takia, välillä nukkumaa pääs vast puol kuudelta aamulla.

Tää toinen taas nukkuu varsin hyvin yöt. Pari kertaa herätää syömään. Mut ongelmana onkii sit se hirmunen äherrys ja murina mitä vauva pitää :) Esikko nukku hiljaa sillon ku nukku. Välil vauva ährää niin kovaa et en ite saa nukuttua, mut silti en missää nimessä halua häntä omaa sänkyy siirtää saati lastenhuoneesee.

Viimeyönä vauva söi kaheksan aikaa illal ja seuraavan kerran kahelta. Eli pitkä oli syöttöväli. Yleensä syö kymmenen aikaa viimesen kerran ennen yöunia. Sit vauva heräs viideltä hirveen itkun kans syömää ja kakkaa tekemää. Oli eka kerta ku ihan itki yöllä.

viime yö oli ihana ! :D vauva meni nukkumaa 23.15 ja heräsi joskus 04 jälkee! :D sen jälkee heräs viel syömää mut saatii nukkua ihanan "pitkästi" :) lisää näitä...
me ollaa menossa huomenna vauvan kaa tekee vauvan jalasta ja kädestä kipsijutut.. anoppi lupas ristiäislahjaksi :) Ne on ihan kiva muisto :)

Hyvin kyllä vielä vauvalla vaihtelee tuo unirytmi..Tietysti kun vauva vielä rapiat 3 viikon vanha :)..Tänään oli aamu et herättiin viideltä ja kukuttiin sit puol kasiin asti ennenkuin uudelleen halus maitoa ja sitten sammahtikin..Nukkui sit kymppiin kunnes taas masu kurnahti :)..Itekkin tuossa sai sit vielä vähäsen uinahtaa..Eilen kukuttiin sit taas pidemmän aikaa ja kun sain nukkumaan niin mummo ja ukki pöllähti oven taakse..Mummo on selvästikkin myyty vauvalle..Ihan haltijoissaan oli kun sai syöttää tuttipullolla ja vaihtaa vaipan ja muutenkin vaan paijjailla :)..Niin ja tuohon miun aikaisempaan lisäten..on mun mies siis mukana vauvan hoidossa mukana tilanteensa mukaan et ei oo heittäny "hanskoja tiskiin"..:). 8 tunnin työpäivät vaan yllättäen haittaa vapaa aikaa huomattavasti. Ja kyllähän hän hoitaa ihanasti kotihommia..Imuroi yllättävän monesti viikossa koirien takia,pyykkää, ulkoiluttaa koirat aamulla ennen töihin lähtöä, pesee "koneellisesti" astiat ;)..Ja siis teen miekin nuita kun vaan kerkeän vauvan hoidolta jos en sit ota rennosti ja laiskottele sillä aikaa kun vauva nukkuu..kun pitää täs muistaa itseäänkin hoitaa sillä aikaa kun vauva vetää sikeitä :).. :binkybaby :love7

Kuinka teidän vauvat viihtyy itsekseen? Meillä ollaan aika sylivauvaa, nyt muutaman päivän ajan on alkanu edes pikku hetkiä viihtymään itsekseen sitterissä/ viltillä.

Meillä ei neiti muuten viihdy paljon itsekseen, mutta leikkimatolla tykkää makoilla ja katsella kaarista roikkuvia värikkäitä pörriäisiä :) Manducan kanssa tyttö on tehnyt aselevon ja yleensä nukahtaa pussukkaan. Mun tulee paljon touhuttua sisällä niin että tyttö on manducassa. Hienosti sujuu meikkaukset, siivoilut, aamupalan laitot yms. ilman että tarvitsee vauvaa itkettää yksinään. Loistava keksintö!

Meidän tyttö 4vko viihtyy hetkittäin itsekseen sitterissä tai vaikka lattialla pehmeällä alustalla silloin kun hän on levännyt, vaippa kuiva ja massu täynnä. Seurustellakin vauva tykkää ja ne hetket vain lisääntyvät aina vaan. Pääpiirteissään kuitenkin aika menee niin, että tyttö ei yksin viihdy ja ilmoittaa siitä saman tien kun laskee hänet käsistään. Itse olen löytänyt kantoliinasta helpotusta, saa kädet vapaaksi ja vauvalla on myös kivaa

Meillä nukutaan nyt ekaa kertaa ulkona... Ja äitihän kyttää ikkunasta kokoajan :D mitä tässä osaa tehdä ?? Itkuhälytin on kyllä ostoslistalla niin pystyy vähän touhuilemaan jotain...

Juu mäkin otin nyt jo tytön sisään. Reilu 30 min taisi olla ulkona. Käytiin kyllä pieni lenkki ennen kuin jäi yksin pihaan. Ja nyt on nälkä ! :-)

Takaisin