Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä esikolla oli parinkolmen viikon iässä sellai vaihe et kakka tuli noin kerta viikkoon. Kyl vatsaa vääns kovasti yms. mut kuulemma sekin normaalia. Lopulta ostettii apteekista mallasuutetta että saatii vatsa toimimaa paremmin ja nopeammin.

Meidän pikkusella on ollut alusta asti sikeät ja pitkät unet. Nukkuu putkeen vähintään 4-5 tuntia... Tosin on hereilläkin sen pari tuntia sitten. Haluaa silloin olla lähekkäin, joten olen laittanut kantopussiin ja touhuillut siinä sitten omiani. Tänään pikku-ukkeli oli hereillä 3,5 h enkä millään saanut sitä takaisin untenmaille. Laitoin sen sitten vaunukoppaan makuupussiin ja uni tuli viidessä minuutissa. Siellä on varmaan niin mukavan lämpöinen ja suojaisa olla.

Meille sanottiin neuvolassa, että vaikka nyt kakkaakin tiheästi niin ei kannata säikähtää jos kakkaamisvälit pitenee esim. kolmeen kertaan per viikko! Eli on normaalia :)

Meillä pötkylä (2viikkoa vanha) valvoi lauantaina iltapäivällä suunnilleen 6h putkeen! Oli vieraita käymässä, mutta ei suostunut nukkumaan vieraiden lähdettyäkään! Mä jo vähän huolestuin, mutta oli edellisenä iltana ja yönä nukkunu tosi paljon ja nukkui sitten hyvin kun vihdoin nukahti!

Kyllähän se kakkaamisväli jossain kohtaa yleensä muuttuu. Ja kakan koostumuskin. Jotkut vauvat kakkaa tiheämmin, toiset harvemmin, ihan normaalia kuitenkin. Meillä esikoinen kakkasi jo pikkuvauvana harvemmin kuin tämä toinen. Esim. yöllä ei tarvinnut kakkavaippoja vaihtaa, jonkun harvan kerran kakkasi kerran yössä. Tämä taas kakkaa joka ikinen yö ja monesti pari kertaa ennen aamua. Kun nukutaan perhepedissä eikä tarvitse itse nousta vauvaa syöttämään, niin kyllä väsyttää nousta sitä pyllyä pesemään. Mutta pakkohan se on. Onneksi nukahtaa sitten kuitenkin nopeasti, vauva ainakin ja yleensä itsekin.

Mutta pikkuveljeni on tosiaan ollut sellainen harvaan kakkaaja. Velipoika teki kakat aina sunnuntaisin. :D Ei muulloin. Mahavaivoja ei ollut, käytti vaan niin tehokkaasti kaiken maidon hyödykseen, ettei sitten kakkaa riittänyt. Ja aikamoinen pullerohan se vauvana oli. Niin ne on erilaisia nämä mukelot. :)

Täällä meinaa olla kovasti vauvalla vatsavaivoja. Välillä ei meinaa nukkua muuta kuin sylissä hytkytellessä tai vaunuissa. Siinä vaan tahtoo olla se ongelma, että itse ei meinaakaan saada nukuttua. Viimekin yönä vauva nukkui yhden pidemmän pätkän n. 22-00.30 ja sen jälkeen ei yli tunnin pätkää nukuttukaan. Aamulla oli sitten neuvola ja repesin itkuun ja itkin koko neuvolan ajan, kun oon vaan niin uuvuksissa. Cuplatonit meillä on käytössä ja aluks tuntuivat helpottavan mutta nyt en oo varma enää. Nyt koitetaan sit ensin jättää d-tipat ottamatta hetkeen, sen jälkeen toisenlaiset ilmavaiva-tipat ja viimeisenä vyöhyketerapiaa. Lisäks suositeltiin kaupungin perhetyöntekijän apua tai jonkun tutun apuun kutsumista, että sais vähän levättyä.

Hillevi: jaksamisia! Meillä kyllä mahassa kiertää, kuulee selvästi, mutta toistaiseksi on vielä nukuttu. Cuplatonit myös käytössä täällä.

Jaksamista hillevi, meillämenny pari yötä lähes samaa rataa. Pikkusella vääntää ja kiertää eikä mikää tunnu auttavan. Nukahtaa melkein ainoastaan tissille syönnin jälkeen josta sitten pitäis herättää jos sais röyhtästyä :\ kuinka usein annatte cuplatonia? Meillä otettiin myös relatipat käyttöön eilen jos niistä saisi jotain apua kanssa.

Oodi, meilläkin välillä tahtoo olla, että nukahtaa vaan tissille. Nyt yritetään kovasti kuitenkin, että en niin herkästi tissiä antais, kun liian tiheä syöttö aiheuttaa sen, ettei vauvan suoli saa lepoa ja vatsavaivat vaan pahenee. Tutista on saatu apua mutta se kelpaa vaan satunnaisesti. Cuplatonia oon antanu aina ennen syöttöä ellei edellisestä kerrasta ole alle tunti. Jos vauva syö vaikka parin tunnin välein, niin annan siis joka kerta. Välillä voi kuitenkin unohtua. Oon itsekin pohtinu, voiko tuota antaa liikaa.

Kiitos tuesta. Tämä paikka säästää mielenterveyttä, kun täällä voi käydä juttelemassa. Jaksamista myös muille samojen ja omien ongelmienne kanssa painiville! Äitinä olo on vaativaa, joten ollaan kaikki ylpeitä siitä mitä me tehdään :)

Itsekin mietin tuota Cuplatonin annostusta. Olen aloittanut sen antamisen aina iltasyöttöjen aikaan ja sitten yösyötöillä. Päivällä en ole antanut, voi olla että kohta täytyy aloittaa myös päiväkäyttö.

Voi kuinka haluaisinkaan täysin vain olla onnellinen ja nauttia vauvantuoksuisesta elämästä, mutta alun vaikeuksien ja kuukauden univelan lisäksi mieskin on alkanut etääntyä auttamisesta ja vauvanhoidosta. :( vaikka itkin neuvolassa miehenkin kuullen väsymystäni ja terkkari sanoi että nyt tuki ja apu on enemmän kuin tarpeen, niin mies vain pelaa pleikkaria, ja kaikki vauvan hoitoon liittyvä jää minun kontolleni :( ei siinä muuten mitään mutta kun vauva vielä valvoo yöt ja väsymys on jo tosi kova.. Niin on ahdistavaa kuulla kielteinen vastaus jos kerran kolmessa vuorokaudessa uskaltaa pyytää vaippaa vaihtamaan ja siihenkin saa kiukkuisen vastauksen :'( toi pelaamisjuttu on ollut jo aiemminkin meillä ongelma, mutta toki sitä toivoi että asia muuttuisi vauvan myötä. Lapsi oli kuitenkin molempien puolesta toivottu ja kovasti odotettu, ja vieläpä miehen toive pojastakin toteutui.. Olen uuvuksissa ja ajatukset alkavat jo olla siinä pisteessä että tässäkö tämä nyt sitten oli, ja olisiko meidän parempi pienen kanssa kahden kun ahdistaa ettei saa tukea omalta mieheltä. Väsymyskin jo yksin niin ikävää..

Koita kestää salmiakki. Meillä oli samoja ongelmia esikon aikaan, paitsi että mies sentää autto yövalvomisillaan. Sain ite pari tuntia nukuttua ku mies valvo kuitenkii aina sinne kolmee asti. Päivisin sitä sit tunsikii ittesä yksinäiseks ku toinen tietty nukku iltapäivään asti. Erohan meillä meinas tulla ekan puolen vuoden aikana mutta yli päästiin onneksi. Miehellä ku oli viel sellanen lääkitys mikä pisti kaiken sekasin nukkumisista alkaen.

Kiitos Bettie <3 rakastan miestä todella paljon ja toivon että asiat saataisiin vielä onnistumaan. Se on rankkaa kun toinenkin valvoo mutta vain omien puuhiensa parissa :/ ja olisin kuvitellut että raskausaikana hyvä osallistuminen yms tarkoittaisi että myös hän osallistuisi paljon ja mielellään vauvanhoitoon. Vaan olinpa väärässä :o nyt lähdenkin muutamaksi päiväksi vauvan kanssa omille vanhemmilleni, voi mies sitten pohtia kiinnostaako se pelaaminen enemmän kuin me.

Tsemppiä ja voimia salmiakki. Toivottavasti saatte asiat kuntoon ja miehesi alkaa osallistua vauvanhoitoon.

Käytiin tänään vähän pidempi vaunulenkki.Hyvin meni, tosin vauva heräsi heti kun tultiin kotiin ja liike pysähtyi :D
Mitä puette vauvalle päälle vaunulenkille, näillä lämpimillä syyssäillä? :)

Mun mielestä kätevintä käyttää eri vahvuisia makuupusseja niin melkeinpä pelkkä pipo ja normivaatteet riittää :) meillä on vaunuissa äitiyspakkauksen siilipussi nyt ja sinne olen vaavin sujauttanut. Jos on ollut kauhean kuuma niin pussi on ollut auki. Meillä vaunuissa kuitenkin tulee vielä se oma suoja pussukka siihen päälle ja käytän vielä harsoa suuluukulla niin tuntuu ajoittain aika saunalta ! Pipo ja tumput on aina vaunuissa päällä

^ Samoilla täälläkin. Ja sitten kopassa on vielä se oma suoja siinä. Joka kerta tuntuu poika lämpimältä, olen jopa miettinyt että näinköhän on vähän liikaakin mutta ei uskalla kyllä vähentää. Eikä oikein oo mistä vähentää :)

Niin ja salmiakki esikoisen kohdalla meillä oli sama homma. Pelit vei voiton. Kunnes mä olin jo niin väsy, että avauduin oikein huolella ja mies tajusi asian ja muutti tapansa. Kannattaa puhua tunteistaa ja sanoa miltä ihan oikeasti tuntuu.

Nyt toisen kohdalla yöt on jääneet minulle. Ymmärränki sen täysin, mies menee töihin aamulla ja mitä se auttaa jos hän yöllä herää kun ei hän voi imettää. Mutta olenki oikein yllättynyt miten aamu-uninen mies viikonloppuisin herää samantien kuin esikoinenkin. Hyppää makkarista pois ja pistää oven kiinni, jotta minä saan nukkua jos vauvakin nukkuu. Hän hoitaa silloin aamut esikoisen kanssa ja ilman pyytämättä. Aika luksusta <3

Jahans, minä tunnen piston omassatunnossa... Meillä mies hoiti tuon ensimmäisen valvomisyön viime yönä lähes kokonaan! Ja hoitaa vähintäänkin sen puolet vauvanhoidosta! Ja minä kiukuttelen siihen päälle! Meillä näköjään mies oli heti valmis isäksi, mutta mistäpä sitä etukäteen voi tietää? Toisaalta automaattisesti odotankin tekevän puolet, kun on tällä hetkellä työttömänä kotona.

Minä varmaan teatraalisena luonteena heittäisin pelivehkeet ikkunasta pihalle tms. Minkäslaiset vanhemmat salmiakki sinun miehelläsi on? Minä avautuisin kunnolla niillekin, josko saisivat taottua poikaan järkeä! Yritä puhua tunteistasi, kokeile syyttelyn sijaan minä-viestejä esim. "Minusta tuntuu todella pahalta kun tuntuu että pelit ovat tärkeämpiä kuin me..." (opeopinnoissa käskettiin käyttää minä-viestejä vaikeissa tilanteissa, ei liian usein... Käskettiin kokeilemaankin läheisiin ja ainakin mun mieheen toimi vähän turhankin hyvin). Rutkasti voimia salmiakki, pysy lujana!

Saatiin eilen eka Rota-rokotus suunkautta, onko kellekkään tullut siitä oireita? Muutamalta ystävältä kuullut kauhutarinoita kuinka sonta lentää seuraavat 2vk :/ tai sit ei mitään..Ajateltiin lähteä loppuviikoksi mökille missä ei ole juoksevaa vettä..ripuli ei oikein sopisi siihen hommaan :D
Olipa ihanaa taas käydä suihkussa poika sylissä kun näkee miten Hän nauttii ja nauraa <3
Mies saikulla tän viikon ja hoitelee yövarikko käyntejä, saanut nukkua 5 tunnin unia, voi mitä juhlaa :D
Kunnes tissit herättää märästä lammikosta :)

Takaisin