Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mietin, että olisiko syynä voinut olla pesto. Sitä en ole syöny aikoihin, kertaakaan raskaana ollessa tai vauvan syntymän jälkee.. Mutta eilen sitä oli meidän ruuassa aika paljonkii.. Se oli oikeastaa ainoa poikkeava sapuska eilen..

Me ollaan taisteltu noiden unien kans jo 2 kk... Illalla ku pitäs men nukkuu nii alkaa huutokonsertti... Eilen sanoin miehelleni et se saa vuororstansa nukuttaa ton pikkumiehen niin kas kummaa poika hetken aikaa katteli mobilea, rupes vähä kitisee, söi, takasi omaan sänkyyn ja nukahti.... :eek: Tästä lähtien mies saa kyl nukuttaa pojan sänkyyn :D

Tiutsi tuli tuosta basilikasta mieleen, että tein kesällä salaattia, johon laitoin tuoreita yrttejä kuten kaneli- ja sitruunabasilikaa. Salaatista tuli todella hyvä ja aromaattisen makuinen ja taas meillä itkettiin. En tiedä oliko hakuammuntaa, mutta epäilin, että noista yrteistä tuli silloin alussa. En tosin ole sen jälkeen tehnyt.

No kaneliha on aika voimakas mauste :) Mä en oo koko imetyksen aikana ees kokeillu syödä mitää voimakkaammin maustettua ruokaa. Mies on joutunu jättää ruoanlaitosta pois valkosipulinkii ja muutenki maustanu paljo totuttua miedommin ruoat. Meillä siis mies tekee ruoat ja mä leipomukset.

Tyyne on nukkunu tänää tosi vähän. Ja nyt ei meinannu suostuu nukahtamaan ees syönnin jälkeen. Yleensä siis tähän aikaan illasta nukkuu sohvalla, josta sit siirrytää viel viimeselle syötölle ja sänkyyn yhessä kymmenen-yhentoist aikaa. Nyt sit suostu nukahtaa sillee et mentii jo nyt sänkyy, ja Tyyne nukahti mun kainaloo viies minuutis <3 Jotenki sulosta et halus mun kainaloo nukahtaa, vaik osaa yleensä nukahtaa itekseeki :)

Täällä on lempipuuhaa selältä mahalleen kääntyminen ja selällään ei paljo viihytä. Onhan tätä nyt jo pari viikkoa harjoteltu, mut nyt ei tartte ku laittaa selälleen niin pyörähtää samantien mahalleen. Ja opittu myös päristämään :grin

Vaunuista, kyllä tää mamma suosii ilmakumirenkaita. Loistavat, ei oo tarvinnu pumpata ilmaa, kun 2krt/4kk. Toisekseen kulkee hyvin ja kevyesti niin loskakelissä kun lumellakin. Vaunujen yks kriteeri olikin, et isot pyörät, joilla pääsee varmasti hyvin liikkumaan sit talvellaki, koska lenkkeillään paljon.

Mites muut vauvat nukkuu?
Meijän poitsu herää yöllä 2h välein, syö, on n. 10min hereillä ja jatkaa unia. Päivällä sit etenki vaunulenkin jälkeen nukkuu 3h-4h parhaimmillaan nukku 6h vaunulenkin jälkeen. Nyt miettiny et ei varmaan oo ees nälkä yöllä 2h välein, kun herää. Ei päivälläkään syö 2h välein. Mitenkähän sitä sais muutettua tuota yörytmiä pitemmiksi uni pätkiksi, oisko vinkkejä?

Meillä mennään nukkumaan 22-23 ja heräillään sit aamulla 6-7 välillä syömään. (Muutamana yönä on joutunu kerran herää neljän maissa.) siitä jatketaan unia 9-10, sit taas syödään. Ollaan hereillä ehkä tunti ja taas nukutaan. Päivisin on ruvennu nukkuu lyhyempiä pätkiä. Vaunuilu ja autoilu nukuttaa saman tien :D

Mut siis joo, meillä syödään 7-9 kertaa päivässä. Eilen vaan 6, mikä johti yöllä heräämiseen. Eli ainakin meillä toimii, ku iltaisin alkaa tuuppaa ruokaa useemmin nassuun. Itteäni helpottaa, kun pidän kirjaa kellonajoista, milloin heppu syö. Se lähti kylläkin siitä, kun en ikinä muistanu kummasta tissistä oon syöttäny :D

Meillä 21-22 nukkumaanmeno. Ennen sitä syödään ja ukkeli pitää aina jopa herättää välillä, ettei tissille nuupahda. Toistankin aina iltaisin samanlaisia lauseita, että tietää nukkumaan menon olevan lähellä. Esim: Nyt pitää syödä massu täyteen, että jaksaa lullia monta tuntia. :D Sit hän herää siinä 03-04 syömään 15-30min ja sit nukutaan kuuteen, seitsemään asti, jopa puoli kasiin. Tossa oli pari yötä, et heräs jo kahdelta, mut onneks tasoittui taas. Sit valvotaan aamu ja lounaan jälkeen nukkumaan ja ei tosiaan mitään pitkiä unia. Tunnin unet tai pidemmät päivisin on olleet aina harvinaisia. Toi valvoo mieluummin ku nukkuu. Tai nukkushan se sylissä enemmän ja lollosta kiinni pitäen.. ei vaan ite jaksa toimia patjana kokoajan. Toki joka päivä saa ainakin jotkut unet nukkua sylissä tai äidin kainalossa.. :love017

Meillä nukutaan kahdet päikkärit. aamupäivällä n. 2½-3 h ja iltapäivällä n. 2 h.. Yöunille on menty arkena 20-21 välillä.. ei oo viel kuitenkaa iha säännöllistä rytmiä, mut eiköhä se pikkuhiljaa ala tulla sieltä. yöllä herätää sit joskus 01-02 aikaa ja sit joskus 04-05 aikaa.. et eka väli on n 4 tuntii ja sit melkee on se 2 tunnin välein joskus jopa 3h :D.. toivonmukaa rupeis nukkumaa vähä pidempii pätkii yöllä.. Mutta onhan tähä jo totuttu. Ihmeen voimilla sitä illalla jaksaa aina jumppaaki mennä :D Suunniteltii jo miehen kaa et ens kuun alussa vois käydä syömässä ja keilaa esim. ja laittaa tyttö hoitoo. Sais nukkua yhden kokonaisen yön ! Mut se ei kyllä saa suunnittelu asteelle jäädä. Typy on jo sen verran iso et kyl sen malttaa yhdeksi yöksi laittaa hoitoo.. (Äitille kyllä tulee hurrrja ikävä silti)

Käyttääkö kenenkään vauva unirättiä ? Miten se toimii ? Olisi mukavaa opettaa vauva nukahtamaan vaikka unirätin kanssa. Meillä nukahdetaan iltaunille suoraan tissiltä, toki päivällä nukahtaa autoon tai vaunuihin helposti, mutta ilta on toinen juttu. Päivisin tyttö voi olla hereillä monta tuntia ja yleensä nukahtaa syönnin jälkeen, mutta herää heti kun lähtee siirtämään. Nukkuu pitkät päiväunet vain ulkona vaunuissa tai esim. automatkoilla / kyläreissuilla. Tänään on oltu sisällä koko päivä niin huomaa kyllä, että vauvakin on kiukkuinen / itkuinen, jonka tulkitsen yliväsymykseksi, kun niin lyhyitä pätkiä nukkuu.

Sitä mäkin pelkään, mutta meidän tytsille tuntuu kelpaavan vaan nyrkit ja äidin tissi. Tykkäävätkö teidän lapset puruleluista ?

meillä ei,kerran pistäny purulelun suuhun,ja tänään se ihastu semmosee pupuriepuu mut emmä sitä sinne sen sänkyy uskalla laittaa.ihmetelköö sitä sitte kun on hereillä.Nyt se on muutenkii ruvennu tekemää tuttavuutta leluihin,kauanhan siinä kesti.:)

En antais vielä mitään rättejä lapselle ilman valvontaa. Meidän poika mussuttaa kyllä välillä harsoa tms, mutta vaan mun valvonnassa.. sen verran syvälle se sen saisi työnnettyä. Mutta mä kyl nukun aina yhden yön vauvan lakanan kanssa, että vauva saa tuoksutella tuttua lemua ennemmin kuin puhtautta.. :D hahhhaaa.. haisuli-mutsi. :D

Ehkäpä asia erikseen sellainen lelurätti, mut silti en ihan vielä uskaltais.. niissäkin vissiin on joku ikäraja. Ellen väärin muista, niin oisko ollu 6kk???

Meil on käytössä unirätti, tai no tavallinen harsohan se on :D Sit meil on kans uniriepu, semmonen pieni apina. Välillä ne on molemmat naaman eessä ja suussa. Oon ollu ite pienenä samanlainen, vetäny rättiä naaman eteen. Oon sit vaan nykässy nenän eestä poijes, ku on nukahtanu, ellei jätkä itte jo oo sysänny niitä sivuun. Me ollaan annettu jo ihan laitokselta asti. Aluks ei välittäny niistä lainkaan, mut nyt osaa jo odottaa, kun uniaika tulee. :)

Toi on hyvä kyl.. tietyt rutiinit joka ilta saa vauvan nukahtamaan. Mä en uskalla sitä rättiä tosiaan antaa, ku unohdan viel ottaa sen pois (epätodennäköistä, mut mahdollista). Hienoa, miten teillä toimiikin hyvin. Mä luotan vaan rutiineihin ja valojen sammutukseen jne. Ja hyvin toimii sekin. Mä ihailin tos yhtä supersöpöä lelurättiä kerran kaupassa, mut aattelin ostaa sen sit ehkä ens vuoden puolella.. :)

Tuohon nukuttamiseen olen itsekin sitä ajatellut. En vain tiedä miten sitä aloittelisi, meillä on yksi lelurätti, mutta se ei kiinnosta vauvaa. Mitenhän vauvan saisi siitä kiinnostumaan.. hmmm..

Takaisin