Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
jonnuli:meillä taas neuvolassa sanoo et kaikki on normaalia jos paino nousee,mikää ei niien mielestä oo vakavaa.meillä tyttö oli ruokakierteessä kun aina kun puklas ni sit tuli uudestaa nälkä ja taas se puklas ja uudestaa nälkä.

marbles:meillä tyttö tekee ihan samaa,mut kuten jo tos jonnulille sanoin nii meille neuvolan tädit vaa sanoo et se on nomaalia,niiku kaikki...

miko:niin pahalta kun tuntuuki ni voisitko lypsätä sitä maitoo siihen pulloo ja antaa siitä vauvalle??meillä ainaki se sakeuttaja on auttanu tosi hyvin.

ja omaa napaa:tänään mies on on ollu vauvankaa noin tunnin verran;kylvetettii vauva yhessä ja äsken mies kävi laittamassa sen nukkumaa..mut mut,missäs vaiheessa se ois sen kanssa ollukkaa??Ite oisin kaivannu päikkäreitä mut eilisen tuuti-kokeilun takia meillä ei nukkunu päikkäreit kumpikaa.:sleep002

Mä oon nyt kans lueskellu tost vauvojen refluksista ja tullu siihen tulokseen että se meiän esikkoa vaivasi. Ja nyt ku neuvolassaki siitä puhunu ni sielkii sanottii et siltä se on kuulostanu. Ekat kuukaudet esikko vaan itki hereillä ollessaan. Jatkuvasti oli syömässä ja aina oli jättimäisiä pukluja joka syötön jälkee. Esikko viihty ainoostaa pystyasennossa, ja ainoo paikka missä pahimpana aikana nukku oli sitteri ja seki piti olla koko ajan liikkeessä :( Itkua tuli päivi öin ja välil päästii yöunille puol 6 seuraavana aamuna. Onneksi mies oli kanssa kotona, muuten ei oltas ollenkaa selvitty.

Eniten ärsyttää se, että neuvolassa puhuttii kyllä kaikista oireista niin terkkarille ku lastenlääkärilleki ja ainoo apu mitä ne tarjos oli perhetyöntekijä, ja siihen ei suostuttu. Jos olis silloin ollu joku haju koko refluksista, ni olis elämä ollu pikkusen ruususempaa ku ois lääkkeen siihen saanu.

Meil on ollut vähän väsynyttä. Herra on niin kova poika syömää, varsinki öisin. Viime yönä veti parhaimmat; 1.5h välein huusi ruokaa. En meinannut uskoa sitä, ja ensin rauhottelinki tutilla mutta ku huuto vaan yltyi niin työnsin tissin suuhun niin imi ahnaasti ja antaumuksella mahansa täytee..
Kyllä onki sitte tänää taas tuntunu siltä, että kaikki kaatuu omaa niskaa :(

Meillä on menty jo jonkun aikaa samalla rytmillä illat; iltapesu ja syöttö ja nukkumaan 9-10 aikaan. Ekan kerran Jesper (viime sunnuntaina vihdoin sai nimenkin :) ) herää 2 maissa yöllä syömään ja 5 maissa seuraavan kerran. Olen sängyn viereen ottanut pari vaippaa aina yöksi niin vaihdan nopsaa senkin ekalla syötöllä jos kovin on märkä.

Meillä käytiin maanantaina ottamassa rota -rokoite ja tämä päivä on päästelty kunnon sinappi satseja! Menin naapurin luokse kylään ja juuri kun oltiin alkamassa kahvittelemaan niin J:ltä pääsi kunnon töräys ja kakat lensi vaipasta selkää pitkin ylös :D Onneksi oli vaihtovaatteet hoitolaukussa mukana :)
Muutenkin tuntuu, että mahavaivat alkaa olla helpottamaan päin ja ilma ei jää kiertämään kun rupsuttelee niin kovin. Ikää nyt 9vko ja 3 pvä.
Toivon, että rotasta ei tule muita oireita. Onko muiden pikkuisille tullut samantien oireita vai vasta myöhemmin?

Meillä on kanssa kädet löydetty ja koitetaan tunkea välillä kumpikin nyrkki suuhun. Kuola valuu ja koko ajan enemmän ja enemmän jutustelua. Ja se hymy... kuinka valloittava se voikaan olla <3 aamullakin väsy kaikkoaa samantien kun sängystä tapittaa pikkuinen silmät loistaen iso hymy naamalla :)

Kovaa vauhtia J tuntuu kasvavan ja varasinkin meille perhekuvauksen, jotta saadaan ikuistettua meidän vauva ennenkun kovin ehtii kasvaa isommaksi. Kohta se varmaan jo pötkii menemään kun mahallaan jo kovin kannattelee rintaa kohollaan ja jaloillaan potkii :)
Harmittaa, etten saanut aikaiseksi varattua vauva-masu aikana kuvaukseen aikaa. Onneksi on muutama kiva kuva itsestä, josta voin sitä aikaa haikailla ja masua ihailla :)

Sisaruksen voisin pyöräyttää tuolle vaikka samantien, mutta se edellyttäisi tietysti vähän peiton heiluntaa eikä se ole tullut mieleenkään... Ehkäpä olisi aika jo vähän koittaa touhuja, mutta jotenkin jännittää koko ajatus.

Nyt äkkiä nukkumaan kun kohta pitää kuitenkin jo herätä.

Eipä ollut viime yö paria edellistä parempi, huoh!
Miten (ja miksi?) on mahdollista, että jo hyvien nukuttujen öiden jälkee alkaa tällänen syömisvimma öisin? Miten siitä pääsis takasin hyviin öihin? Onko kellää vinkkejä... Täytyykö mun alkaa lyhentää päivän unia herättelemällä herra syömää parin tunnin välein? Eilen päivälläki veti 6h unta yhdellä syönnillä.. Ja kun meillä jo elettiin niin mukavasti, että mentii rutiinilla nukkuminen, seurustelu ja syöminen -tyylillä ja yöt nukuttii ja herättii vaa 1-2kertaa syömää.. Tätä menoa musta tulee zombi! Jooh, nyt taas ymmärrän niiden äitien väsymystä jotka herää näin ehkä kuukausitolkulla.

meillä harvoin nukkuu päikkäreitä,ja jos erehtyy nukkumaa ni se on kyl max. se 2,5 tuntia.Viime yönä heräs taas vaa kerran, puol 2 ja sit seuraavan kerran kuudelta jollon noustii sit ylös.Kaheksanmaissa se tos sitterissä nukahteli.

Meillä on myös ollut nyt muutama yö, että vauva on herättänyt parin tunnin välein syömään. Ajattelin, että hyvä vaan vauva tilaa lisää maitoa. Yöllä kun on herätty pitkään vaan kerran yössä ja sekin aamulla 06-07 ja nyt herätti 02, 05, 0740. Lähes sama edellisyönä. Eihän se ole mitään verrattuna Tiutsin tilanteeseen, mutta meilläkin on tilanne hieman muuttunut tai ehkä tää nyt sit on sitä tiheää imua (joka olis pitänyt olla viikolla 6), eilen päivällä olin tunnin välein imettämässä ja aina söi kuin viimeistä päivää :) Tosin reissussa ollessaan nukkui sen pari tuntia kahdessa pätkässä.

Olen myös miettinyt tuota vauvakuvaa.

Meilläkin oli toi "taantumis" vaihe että yhtäkkiä herättiin taas syömään 2 krt/yössä (3krt), kuulema liittyy siihen maidon saamisen varmisteluun tms..oli pari viikkoo ja taas nukutaan pidempiä jaksoja ja syödään kerran yössä.
Päiväunien rajoittelu ei poista tätä ruoan tilailua eli anna nukkua jos nukuttaa :)
Itse huomasin että iltasella kylpy ja siihen kunnon satsi maitoa auttoi pitkiin uniin.Tai ulkoilu/aistiärsykkeitä kaupassa käynti iltasella tms, kyllä uni maistui.
Tänäänkin nukuttin 9.30 saakka kun olin pimentäny koko kämpän,(yks tankkaus klo 3).Melkein kun olis ollut lomalla :D

Tiutsi: Olisko sulla ketään ystävää/siskoa joka vois tulla yökylään ja hoitaa vauvaa, vai imetätkö kokonaan?
Meillä vkl onneks mies hoitaa yöstopit niin saan nukkuu,joskus herään pumppaa tissit vaan ja jatkan unia.
Sisko oli kylässä ja "hoiti" yhden stopin...mun tuskalla pumpattu 100ml kaatui hellalle..vauva kirkui kun leijona nälkäänsä..loppujen lopuksi hoidin koko touhun kun jännitti liikaa alkaa nukkumaan,ahhahhaa :)
Harjoitus tekee mestarin,sisko hoitelee joka vk parina päivänä 3 tuntia et päästään salille miehen kans tuulettuu.
Muille en ookkaan uskaltanut vauvaa jättää.
Anopilla ja mun äidillä on pikkusen outoja 30v vanhoja neuvoja :/ Kovasti ne haluisi "hoitaa" kylläkin :)

Ei meillä oikein oo ketää kuka yöksi joutais tulla, ja kun imetän niin ei se paljoo auta. Tai siis voisin pumpata ja pistää vkl:na miehen syöttää, mutta kun itse kyllä herään siihen huutoo ja mies ei niin sitte, että saisin potkia miestä ylös ja se lämmittää ensin vettä ja sen jälkee maitoa vie sen verran aikaa, että oon jo hereillä ja on sit ihan sama että tungen sen tissin sinne suuhun :D Ja tosiaa, nyt kun on muutama yö menty tällässillä syönneillä ni sen kyllä huomaa tisseistä. Eli ne on aivat piukeet ja jos en yöllä imetä ni herään ainaki kivikovii tisseihin, huoh! Toivottavasti tää on vaa ohimenevä vaihe..
Harmittaa vaa, kun väsyneenä tuntuu kaikki muukin niin vaikealta :(

Voi hitsi,uni on ehkä parasta mitä ihminen voi kuvitella kun on pieni vauva..Muutamana yönä todella itku tullut pelkästä väsymyksestä. Onneksi koko ajan helpompaan suuntaan mennään. Mä aina jattelen kun väsymys ja itsesääli meinaa ottaa vallan et miten onnekas oon kun oon saanut ihanan vauvan kun muutama vauvatragedia ihan lähipiirissä ;(
Mutta tiiän et sillä hetkellä on vaikea jatella ylipäätänsä mitään järkevää.
Voimia <3

Mä oon puolestaa onnellinen et Tyyne heräsi itse viimeyönä ja peräti kaks kertaa syömää. Ei ite tarvinnu herättelemällä herätellä toista syömää.

On se sit vaa jännä miten vauvalla toi mahan toiminta muuttuu niin äkkiä;eilen sen sonta oli niiiin löysää et se kirjaimellisesti valu vauvan reittä pitkin,no tänään se on ähissy ja puhissu ja saanu aikasiks pienen nokareen,sekii jos ois yhtää kovemmalla vauhilla tullu ni ois tullu kyllä vaippaa reikä.:eek:

jonnuli:sun vauva on ihan miehes näkönen:)

Hirveesti tsemppiä teille, jotka parin tunnin välein heräilette öisin. Meillä oli pitkään kaikki yöt tollasia ja nyt vaan joskus. Sen jälkeen on kyllä itku herkässä. Luin jostain, että ihmisen täytyis saada edes yksi 3 tunnin unipätkä yössä tai jos pitkään jatkuu, että sitä ei saa, niin sekoaa. Siksi joskus viikonloppuisin meillä tehdään niin, että mieheni herää aamulla aikaisemmin ja vauvan kanssa ja syöttää sen pumpatulla maidolla niin, että saisin sillon sen yhden pidemmän pätkän nukkua.

Viime yönä meillä tehtiin kuitenkin nukkumisennätys noin 5,5 tuntia putkeen. Piti oikein viiden tunnin kohdalla pompata ylös ja katsoa hengittääkö vauva vielä. Edellnen ilta oli yhtä huutoa ja syöttöt menivät ihan p*rselleen. Jouduin syötämääm vähän väliä, mutta oli kyllä niin hankalaa se syöminen eikä vauva selvästikään syönyt riittävästi. Lopulta sitten jouduin pumppaamaan maidon ja syöttämään pullosta, jolloin vauva söi kiltisti ja rauhoittui. Nukkumaan käydessä käärin vauvan omaan peittoonsa ja otin viereen makaamaan. Siihen se sitten nukahti, siirsin koko paketin omaan sänkyyn nukkumaan. Ei edes herännyt, kun lämpötila pysyi samana peiton sisällä. Öisin on nyt käyty nukkumaan 22-23 ja herätty kello 9. Illalla 20-21 vaidetaan vaippa ja yöpuku, sekä tehdään iltapesu. Viimeinen syöttö taas on jossain 21-22 välillä, kun vauvalla on nälkä.

Vielä refluksista. Me syötetään vauvalle refluksilääkettä nimeltä gaviscon. Annetaan joka ruokailun jälkeen ja lääke muodostaa sellasen kalvon vatsassa ettei ruuan pitäis nousta takas. On auttanut meillä. Lisäksi sängyn pääty korotettu, päivisin nukutus sitterissä jne.

icecream: joo niin on tytsy isänsä näköne,muutki sanoneet samaa. Voi lapsi raukkaa :D
sillo ihan vastasyntyneenä oli enemmän miun piirteitä!

ja toi kakka-asia on ihmeellistä,välillä tosiaan turauttaa kunnolla,reilusti ja päivittäin,kun taas toisina päivinä ei tee olleskaa,jännä et koostumus muuttuu vaikka ruokavalio on aika samanlainen! :) ja minä kun joskus vannoin et en ikinä puhu vauvankakka juttuja jos joskus lapsen saan.. noh,kuinka ollakkaan...

kade teille joilla menee vauva yöunille illalla. Meillä mies menee nukkumaan ja minä jään vauvan kanssa hereille, kun hän nukkuu vasta puolen yön jälkeen. meillä ei siis miehen kanssa ole yhteistä ilta-aikaa kahden kesken.

Kiva lukea että jotkut muutkin hieman jo "vauva kuumeilee" :D...Ite olen huomannu et hitsi miten nopeesti tyttö kasvaa ja se on jo 2kk...vastahan se oli pieni rääpäle :D. Toisaalta tekis mieli et tekis toisen lapsen perään et olis sit tuolle tytölle leikkikaveri ettei tulis isoa ikä eroa mut toisaalta sit miettiny et ans kattoo vielä että kunhan tytölle tulee hieman ikää :D.

Onko meidän neiti jotenkin kummallinen, meillä kun huudetaan ainoastaan silloin kun on nälkä :O. Tyttö kyllä kitisee välillä, mutta huuto alkaa vain jos on nälkä. Vietiin äsken sänkyyn nukkumaan, siellä se vähän killitteli itsekseen ja lopulta sammui.

@sukki..meidänkään tyttö huutaa vaan sillon kun on nälkä..ja huuto on kovaa jos maitoa ei saa het ja paikalla :). Ja joskus iltasin sit huudetaan unen tuloa vastaan kuten tänä iltana..:omut ei onneks ei joka ilta tollasta ole :)

Takaisin