Ekan kolmanneksen oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Haa, se taisi olla sellainen kuin Compiron Fe!! (ainakin googlen kuvahaulla tuli tutunnäköinen paketti....)

täälä kans kamppaillaan hemoglobiinin kanssa,se on aina ollu odotusaikana matalalla. koskaan se ei nouse raskausaikana yli 100...ja rautaa siis joudun syömään päivittäin obsidania vaikkakin siitä tulee ummetusta lisää..sitten oli se toinen,,,hmm retafer siitä tulee ripulia ja maha sekaisin. mulla jostain syystä ei vaan rauta imeydy kunnolla,läpi tulee niin että kakka on ihan pikimustaa..pitäis käydä ostaa rautaa ja jokin vitamiini lisä..

Täällä on ainakin paljon vertaistukea. Noi rautatabletit itsessään on aika kova pala monille - ei tosiaan maha kestä. Kunhan sais vaan rautaa imeytymään jossain muodossa napaan, niin hyvä tulee. Ostin jo jääkaappin pinaattilettuja, ja pari pussia pinaattikeittoa. Nyt odottelen vaan, että iskis vielä joku himo niihin.

Kaikki keinot vaan käyttöön, niin eiköhän joku auta. Toivottavasti!
a060.gif

jos tykkää linsseistä ni kannattaa punasia linssejä käyttää ruuassa, niis on paljon rautaa ja ovat hyvänmakuisia ruuassa. :)

Bumble Bee: nuo pinaattiletut voisikin upota,pitää vain odotella että iskisi himo..minulla ainoat ,itkä pysyy sisällä on vain ne mihin on oikea himo!

Gatusa: koskaan en ole niitä pystynyt syömään,toivottavasti tässäkin raskaudessa tulee noita outoja mielitekoja ruokiin jotka normaalisti ovat ei ikinä listalla..olisi kerrankin hyötyä mieliteosta jos noihin himo iskisi!..

nyt oli jo tarvetta lisä raudalle kun hg oli eilen 91..
mutta minkäs teet kun kaik mikä sisälle menee tulee ylös alle vartsissa..huoh..

kuumeilijoissa laitoin raskaaksi 2014 palstalla ohjeita tunisialaiseen ruokaan, linssit ei muuten ees maistu siinä joten voi suht helpost mennä ehkä alas. mikäli pystyt saamaa esim myös herneitä ja kikherneitä sekä lihaa jossain muodossa alas, kasvissyöjät voi jättää lihan pois :) silloin voi laittaa valmistuksen alussa kun lisää liotetut herneet ja muut sinne ni pinaattia :) meil on välil kasvisruokapäiviäkin :)

OLento, tuo onkin ehdottomasti paras rautavalmiste! Nestemäiset valmisteet vaan imeytyy moninverroin paremmin ja hyötysuhde elimistölle on ihan toinen kuin tableteissa!

Mä viime raskaudessa vedin just jotain tuommoista luonnollista yrttijuomaa missä oli rautaa. Saattoi olla tuota OLenton mainitsemaa, mutta sitä ainakin sai ihan prismasta. Neuvolasta sitä suosittelivat ja mulle riitti kun ajoittain otin, ei siis edes joka pvä. ärsyttävä raudanmaku tuossakin, mutta huuhtelin suun aina appelsiinimehulla (c-vitamiini muistaakseni auttaa raudan imeytymisessä). Mulla on siis vaikeuksia niellä mitään pillereitä ja etenkin rautalisät vaikeita kun se rauta alkaa heti maistumaan. Viime raskaudessa siis Hb pääasiassa noin 120, mutta käväisi siellä 108.

Nyt tässä raskaudessa eka neuvola takana ja siellä hb oli 134 !!! Siis ihan uskomattomana korkea mulle, harvoin muistan yli 130 olleen. Nyt olenkin syönyt sitä multivitan raskaus- ja imetysmonivitamiinia, jossa on myös rautaa. Se varmasti on vaikuttanut hyvään arvoon :) Ja mikä parasta, nuo eivät yhtään maistu raudalle vaikka hetken aikaa joutuukin suussa pyörittelemään ennen kuin saan nieltyä.

Ehkäpä jonkin verran täälläkin ummetusta, kakka haisee välillä "omituiselle" ja on poikkeuksellisen tummaa... :rolleyes: Mutta uskon muulla ruokavaliolla olevan enemmän merkitystä kuin tuolla rautalisällä. Ja mä kyllä pidän tuota riittävää raudan saantia niin tärkeänä, että sen takia voin vaikka vähän jostain kärsiä kuin yrittää jaksaa heikolla hbllä :)

Asiasta toiseen, "pahin" raskausoire mulla on aivan älytön määrä valkovuotoa... Suojaa en viitsi pitää, mutta kyllä noita alushousuja saa melkein useammin kun kerta vrkhon vaihtaa....

Mä olen aina kavereille sanonut, että tunnen kehoni niin hyvin että kyllä se kertoo mulle kun oon raskaana. Nyt odotan ensimmäistäni ja ironista kyllä, meni 8 viikkoa ennen kun tajusin yhdistää oireet raskauteen :rolleyes:
Ihan ensimmäiseksi rinnat ja nännit turposivat ja tulivat aroiksi, sitten oli pari viikkoa todella kylmä ja vetelin töissä villaponchoon verhoutuneena. Päänsärky, aika dramaattiset kilahtamiskohtaukset alussa (joista mies kuulema arvasi että nyt vois olla joku muu syynä), salilla pakaroita tehdessä itkuunpurskahtaminen kun telkasta tuli lentoturmatutkinta ja sitten polttareiden jälkeen monta päivää jatkunut tosi yököttävä olo (olin ihan skarppina poltt. jälkeisenä aamuna, ei huonoa oloa eikä
mitään) jolloin viimein havahduin :grin.

Aika lievillä oireilla on alun jälkeen menty: pakko syödä 3 tunnin välein ettei ala kuvotus, valkovuotoa piisaa ja nyt noi vatsan nippailut.
Äitiä on välillä ikävä, en voi enää kysyä että miten sillä oli asiat kun odotti mua. :sad001

Bumble Bee: Itselläni kanssa oli hemppari nuorempana todella todella matalana. Jos pinaatti ei toimi ja mehut ei maistu niin kokeile kerätä/kuivattaa nokkosta, ja sitä murentaa kinkun ja leivän väliin. Itse sain oman hempparini tuolla nousemaan :)

Mabness, erikoinen ohje, kiitos. Nokkosesta tosiaan voi tehdä vaikka mitä, mutta en ole ikinä itse maistanut. Jos sitä kuivattaa, ja laittaa leivän väliin, niin miltä se maistuu, vai maistuuko miltään jos on pieninä murusina? :)

Labello: näin 4 lasta odottaessani voin sanoa että tunnistan heti mistä on kyse,ennen kuin tikku näyttää edes plussaa..kyllä tunnistin jo toista odottaessani,mutta kaikki nämä raskaudet ovat alusta saakka erilaisia.
Omalta äidiltä tietysti saa parhaimmat ja arvokkaimmat neuvot mutta täälä on myös hyvä tukiverkosto ja neuvoja jaellaan parhaimman mukaan.

Mullakin alkanut tulee runsaampaa valkovuotoa..mistähän moinen johtuu...
jostain syystä olen jo pari päivää ihmetellyt menkkamaisia jomotuskipuja jotka tulee ja menee...nyt en muista onko aikaisemmilla kerroilla ollu...onko muilla ollu raskauksissa jotka on ihan lapseen saakka päätyneet?

Joo, mulla on tälläkin hetkellä alaselässä melkosta jomotusta. Lääkäri joskus totes, et "menkkojen normaaliin ajankohtaan" saattaa tulla niitä samoja vanhoja oireita "tottumuksesta" tai jostain muusta syystä. Jomotus voi toki olla jotain muutakin kuten, selkä jumissa, lihakset jumissa tai vaikka kohdun kasvua.... varsinkin kun raskauksia on enemmän takana, niin kohtu kasvaa nopeammin ja sen takia voi aiheuttaa enemmän kipua kuin aikaisemmin.

Täälläkin on menkkamaisia oloja munasarjojen kohdalla. Kyselin viime viikolla neuvolantädiltä, kuulemma ihan normaalia.

Bumble Bee: Ei se muistaakseni oikeen miltään maistunu. Kannattaa vaan leivällä pitää esim. tomaattia, kinkkua ja voita niin ei maistu niin kuivalta tämä lopputuote :D

Runsaasti rautaa sisältäviä ravintoaineita ovat esim.:

kuivatut hedelmät kuten aprikoosit, rusinat tai luumut
pavut, herneet ja linssit
vihreät vihannekset
täysjyväleipä ja mysli
pähkinät ja mantelit
naudanliha

kai noista jotain vois melkeen päivittäin popsia...

Aamulla iski himo..onneks oli kerranki kaapissa sitä mitä haluaa...paahtoleipää!söinpä sitten pussillisen täysjyvä paahtoleipää..sainkohan nyt hyvin rautaakin:p

Kiitos Jolianna tuesta ja varmasti tulen täällä kyselemään teiltä asioista. Onneksi (lapsen/lapsia saaneiden) ystävien verkosto on laaja ja ensi viikon jälkeen voin tukeutua myös heihin.

Ai niin ja joku mainitsin oireena myös kipeytyneen häntäluun, mulla on ollut välillä samaa. Ja tänään vihlaisi ihan kunnolla kun aamulla käänsin sängyssä kylkeä. Mutta juu, helpolla oon tähän asti päässyt. :)

Täällä kans häntäluukipuja paljon sekä töinen lonkka tulessa. Lonkan kipua voi pahentaa kun jallassa asentovirheitä joita kinesio teipillä yrittänyt korjailla.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app

Se valkovuodon lisääntyminen liitty vissii jotenki siihen, et kroppa ehkäsee tulehduksia ja valkovuoto pitää siis paikat puhtaana :)
Ja oih!!! Aprikoosit!! Pirkka luomu aprikoosit!!! Niitä pitääki muistaa ostaa heti huomenna! Siinä pussissa on vielä ihana rahkaohje! Ihanaa vaikkei se rauta sillon nii hyvin imeydykkään....

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app

Takaisin