Mä viime raskaudessa vedin just jotain tuommoista luonnollista yrttijuomaa missä oli rautaa. Saattoi olla tuota OLenton mainitsemaa, mutta sitä ainakin sai ihan prismasta. Neuvolasta sitä suosittelivat ja mulle riitti kun ajoittain otin, ei siis edes joka pvä. ärsyttävä raudanmaku tuossakin, mutta huuhtelin suun aina appelsiinimehulla (c-vitamiini muistaakseni auttaa raudan imeytymisessä). Mulla on siis vaikeuksia niellä mitään pillereitä ja etenkin rautalisät vaikeita kun se rauta alkaa heti maistumaan. Viime raskaudessa siis Hb pääasiassa noin 120, mutta käväisi siellä 108.
Nyt tässä raskaudessa eka neuvola takana ja siellä hb oli 134 !!! Siis ihan uskomattomana korkea mulle, harvoin muistan yli 130 olleen. Nyt olenkin syönyt sitä multivitan raskaus- ja imetysmonivitamiinia, jossa on myös rautaa. Se varmasti on vaikuttanut hyvään arvoon :) Ja mikä parasta, nuo eivät yhtään maistu raudalle vaikka hetken aikaa joutuukin suussa pyörittelemään ennen kuin saan nieltyä.
Ehkäpä jonkin verran täälläkin ummetusta, kakka haisee välillä "omituiselle" ja on poikkeuksellisen tummaa...
Mutta uskon muulla ruokavaliolla olevan enemmän merkitystä kuin tuolla rautalisällä. Ja mä kyllä pidän tuota riittävää raudan saantia niin tärkeänä, että sen takia voin vaikka vähän jostain kärsiä kuin yrittää jaksaa heikolla hbllä :)
Asiasta toiseen, "pahin" raskausoire mulla on aivan älytön määrä valkovuotoa... Suojaa en viitsi pitää, mutta kyllä noita alushousuja saa melkein useammin kun kerta vrkhon vaihtaa....