Eka neuvola

Mulla oli neuvola viimeviikolla, edelleen terkka laskee raskausviikot viimeisten kuukautisten mukaan, vaikka nyt jo pariin kertaan ultrassa on todettu raskauden kesto. Nyt kätilö laittoi todennäköisimmiäksi lasketuksi ajaksi 9.6.17 ja sen mukaan ilmeisesti mennään, toivottavasti ainakin jossain vaiheessa varmistuu joku päivämäärä, tähän asti olen töissäkin sanonut, että laskettu aika on suunnilleen kesäkuun puolivälissä... :santa

Mulla oli terveydenhoitajaopiskelija tekemässä tarkastusta, ja kyllä oli hänellä vielä monet opit edessä. Suoraan sanottuna tuli sellainen tunne, että hän ei ollut lainkaan kartalla siitä, mitä pitäisi tehdä, vaikka ohjaaja miten lypsi ja vihjasi mitä seuraavaksi pitäisi tehdä. Pahempaa oli silti vielä, että häntä ei tuntunut kiinnostavan lainkaan koko harjoittelu.

Vaikka itse hoitoalalla olenkin, taidan seuraavalla kerralla sanoa, että en halua opiskelijoita. Onkohan ihan nihilistiä toimintaa? Tottakai, opissahan he ovat, mutta jotenkin koen tilanteen kiusalliseksi ja en pysty olemaan täysin luottavaisin mielin, kun tiedän, että periaatteessa saatan joskus johonkin näistä opiskelijoista törmätä omassa työssäni, ei kiitos...

Pari viikkoa seuraavaan ultraan! :Heartred
 
Mulla oli neuvola viimeviikolla, edelleen terkka laskee raskausviikot viimeisten kuukautisten mukaan, vaikka nyt jo pariin kertaan ultrassa on todettu raskauden kesto. Nyt kätilö laittoi todennäköisimmiäksi lasketuksi ajaksi 9.6.17 ja sen mukaan ilmeisesti mennään, toivottavasti ainakin jossain vaiheessa varmistuu joku päivämäärä, tähän asti olen töissäkin sanonut, että laskettu aika on suunnilleen kesäkuun puolivälissä... :santa

Mulla oli terveydenhoitajaopiskelija tekemässä tarkastusta, ja kyllä oli hänellä vielä monet opit edessä. Suoraan sanottuna tuli sellainen tunne, että hän ei ollut lainkaan kartalla siitä, mitä pitäisi tehdä, vaikka ohjaaja miten lypsi ja vihjasi mitä seuraavaksi pitäis tehdä. Pahempaa oli silti vielä, että häntä ei tuntunut kiinnostavan lainkaan koko harjoittelu.

Vaikka itse hoitoalalla olenkin, taidan seuraavalla kerralla sanoa, että en halua opiskelijoita. Onkohan ihan nihilistiä toimintaa? Tottakai, opissahan he ovat, mutta jotenkin koen tilanteen kiusalliseksi ja en pysty olemaan täysin luottavaisin mielin, kun tiedän, että periaatteessa saatan joskus johonkin näistä opiskelijoista törmätä omassa työssäni, ei kiitos...

Pari viikkoa seuraavaan ultraan! :Heartred

Joo noista opiskelijoista on kokemusta kans vaikka millasista :D Paras oli yks lääkäri opiskelija kun tehtiin synnytyksen jälkeen jälkitarkastusta. Mää olin siinä haarat levällää ja opiskelija vaan tonki ja tonki ja pitkän tonkimisen jälkeen sen ohjaaja sit sano mulle et "anteeks hän vähän ohjaa tätä opiskelijaa vähän" ja mää silmät pyöreenä siinä sit tuijotin ja kuuntelin kun se paasaas sille opiskelijalle et et sä noin voi tehä ja nyt sä kontaminoit tän ja tän ja nyt sun tuo käsi on likane ja blaa blaa :D mun ois tehny mieli itkee ja nauraa kun kuuntelin sitä jalat auki siinä ja ne keskusteli siinä mun pimpan eessä :D no, lisäks mietin et mitähä pöpöjä se sinne just vei ku ei ilmeisesti ollu hygienia-asiat kohillaan.... juuuu. Sit pääs uudestaa rävellettäväks tän ite gynekologin toimesta.... tämän myötä halusin vaa sanoo et kyl mä ymmärrän jos et haluu opiskelioit ja varsinkin, kun tää raskaus on hyvin henkilökohtasta ja täynnä tunteita. Et reppaasti vaan kiellät jos tuntuu siltä. Sikshä sitä yleensä kysytään et voiko opiskelija olla mukana.
 
Joo kyllähän ne kysyy sopiiko et opiskelija on mukana ja ehdottomasti saa sanoa jos ei halua että on. Onhan kyse intiimeistä asioista kuitenkin useimmiten, ja tärkeistä ja joillekin myös aroista jutuista
 
Joo tätikin "kysyi" eli tokasi vaan, että opiskelija tässä tekee tarkastuksen suahan ei haittaa, ja nytpä saatkin alottaa, tässä näkyy nämä äidin tiedot jne jne... en ehtiny edes mitään sanoa siihen väliin ja ajattelin, että jälkikäteen olisi noloa sanoa, että anteeksi en kyllä haluakaan sua tähän, voitko poistua... :wideyed:

jäin ihan hämmentyneenä kuuntelemaan ripitystä siitä kuinka mun olis pitänyt ehtiä käydä antamassa pissanäyte ja mittaamassa rauhassa verenpaine ennen neuvola-aikaa... hieman haastavaa vaan, kun pääsi kymmenen yli lähtemään töistä ja aika oli puolelta, matkalla meni parikyt minuuttia... jep jep rauhalliset verenpaineet..

Vähän harmitti sekin, kun mun tiedot oli jo tosiaan lävätty auki koneella, tuli vähän sellainen olo, että vaikuttaako edes kysyä saako opiskelija osallistua, jos mun tiedot on jo avattu valmiiksi. :finger:

Enskerralla ja synnytyksessä aion sanoa, etten halua yhtään opiskelijaa paikalle, en edes erikoistuvia lääkäreitä, en kandeja, kätilöitä tai terkkareita. Yksi (kaksi) kätilöä riittää miehen lisäksi paikalle ja toivon että synnytys menee niin hyvin, että lääkärin ei tarvi naamaansa näyttää... :grin
 
Jennese: tuollaset tilanteet on ihan uskomattomia kuunnella... kiva miettiä että missä se on ne kätensä lotrannu ennen toosan tutkimista. :wideyed::rolleyes:

Ja ylipäätään hienotunteisuutta sais olla sen verran, että pikkusen peittelis toisen mokaamista muullatavoin, esimerkiksi antais sen suoran palautteen mokaamisesta sen jälkeen kun se potilas on lähtenyt jo.
 
Mäki sain neuvolassa ton vaun odotuskirjasen, miksei sitä siis saa jakaa? :O
 
Joo tätikin "kysyi" eli tokasi vaan, että opiskelija tässä tekee tarkastuksen suahan ei haittaa, ja nytpä saatkin alottaa, tässä näkyy nämä äidin tiedot jne jne... en ehtiny edes mitään sanoa siihen väliin ja ajattelin, että jälkikäteen olisi noloa sanoa, että anteeksi en kyllä haluakaan sua tähän, voitko poistua... :wideyed:

jäin ihan hämmentyneenä kuuntelemaan ripitystä siitä kuinka mun olis pitänyt ehtiä käydä antamassa pissanäyte ja mittaamassa rauhassa verenpaine ennen neuvola-aikaa... hieman haastavaa vaan, kun pääsi kymmenen yli lähtemään töistä ja aika oli puolelta, matkalla meni parikyt minuuttia... jep jep rauhalliset verenpaineet..

Vähän harmitti sekin, kun mun tiedot oli jo tosiaan lävätty auki koneella, tuli vähän sellainen olo, että vaikuttaako edes kysyä saako opiskelija osallistua, jos mun tiedot on jo avattu valmiiksi. :finger:

Enskerralla ja synnytyksessä aion sanoa, etten halua yhtään opiskelijaa paikalle, en edes erikoistuvia lääkäreitä, en kandeja, kätilöitä tai terkkareita. Yksi (kaksi) kätilöä riittää miehen lisäksi paikalle ja toivon että synnytys menee niin hyvin, että lääkärin ei tarvi naamaansa näyttää... :grin

Jennese: tuollaset tilanteet on ihan uskomattomia kuunnella... kiva miettiä että missä se on ne kätensä lotrannu ennen toosan tutkimista. :wideyed::rolleyes:

Ja ylipäätään hienotunteisuutta sais olla sen verran, että pikkusen peittelis toisen mokaamista muullatavoin, esimerkiksi antais sen suoran palautteen mokaamisesta sen jälkeen kun se potilas on lähtenyt jo.

Joo, toi on hankala tilanne, kun toinen jo olettaa et kyllähä tää nyt suostuu tietenki tähän et opiskelija on mukana. Ikinä ei sais niin olettaa. Joo ois ehkä saanu vähä hienotunteisempi sen ripityksen kans olla... musta noi lääkäriopiskelijat ja ekan vuoden sh:t, lähärit ja kätilöt on pahimpii näis arois tilanteis vaikka, kuten jo sanoit, tuntuu et pitäs niittenkin oppia ja onha sitä ittekki opiskelija joskus ollu, pitäs ymmärtää, mutku.....
 
Mullakin on ollut opiskelijoita seuraamassa monella äitiysneuvolakäynnillä mukana, eikä onneksi oo haitannut ikinä. Synnytyksessä kätilöopiskelija oli myös mukana ja hänestä pelkkää hyvää sanottavaa. Ehti paljon paremmin keskittyä muhun kuin varsinainen kätilö ja oli kaikin puolin jo ammattitaitoisen oloinen muutenkin, teki episiotomiankin ja siitä sekä osastolla että jälkitarkastuksessa lääkärit sanoivat, että on hyvin siisti ja hyvään suuntaan leikattu, ei pitäisi tulla kiristyksiä tms, eikä kyllä tullutkaan. Itselle on ihan ok, jos on opiskelijoita mukana, mutta ehdottomasti se pitää voida kieltää, jos ei tunnu hyvältä.
 
Mullekkin on aina aiemmin ollut ok vaikka opiskelijoita onkin ollut, nyt vasta tuntuu eka kerran siltä että ei kiitos. Aiemmin ajattelin,että kun itse on kohta samassa tilanteessa kyselemässä pääseekö mukaan ja haittaako jos olen mukana...

Kakkoselta menin äitipolikäynnille silloisella kotipaikkanunnallani pieneen sairaalaan, huoneessa odotti lääkäri, kätilö ja neljä kandia rivissä hanskat kädessä. Lääkäri totesi kandeille, että nyt aletaan tekemään ulkokäännöstä ja minä tuijotin ihan typeränä lääkäriä. Sanoin, että vauva on kääntynyt kyllä jo perätilaan ja että olen siellä vauvan painokontrollissa. Lääkäri ei uskonut vaan totesi kandeille että monesti pää ja takapuoli menee äidillä sekaisin kun vauvan pyllykin on luiseva ja että tarkistetaan ultralla ja katsotaan sillä, että vauva kääntyy. Ultratessaan lääkäri sitten viimein myönsi että vauva ON kääntynyt jolloin kandirivi veti hanskat kädestä ja poistui huoneesta... :grin:eek:

Myös ensimmäisen raskauden ja sen keskenmenon aikaan lääkäri kohteli mua supernolosti ja hänen mielestään oli ok vaikka kolme opiskelijaa kaikki olisivat tehneet sisätutkimuksen. Olin niin poikki ja surullinen etten osannut sano mitään, pidättelin itkua, jolloin kätilö sanoi, että eiköhän nyt riitä jos lääkäri nyt vaan tutkii ja päästetään tyttö lepäämään sitten. Tuo kätilö oli maailman ihanin ja oikeasti osasi lukea hätää toisen kasvoilta.

Nuo loppuvaiheen kätilöopiskelijat varmaan on erijuttu, jos hoitavat jo melkein itsenäisesti, he kun yleensä ovat motivoituneita ja haluavat sitä työtä tehdä. Mikään ei ole niin ällöttävää, kuin työhönsä kyllästynyt kätilö.:arghh:
 
On kyllä röyhkeää käytöstä ollut lääkäriltä, onneksi kätilö puolusti sua. En ihmettele, ettei tuollaisten kokemusten jälkeen huvita enää ottaa opiskelijoita mukaan. Kätilöopiskelijat taitaa käytännössä olla jo loppuvaiheessa opintoja ja perehtymässä juuri siihen omaan tulevaan työhönsä, joten sikäli ovat tietysti eri asia.
 
Mulla oli eka neuvolassa kätilöopiskelija, mun neuvolatäti on siis kätilö, ja tää opiskelija oli kyllä ihana, lähinnä seurasi sivusta. Yleensä mulle on aina ok et on opiskelijoita mukana, kun huonoja kokemuksia ei ole.
 
Mulla oli esikoisen synnytyksessä kaksi eri kätilö opiskelijaa mukana ensimmäinen opiskelija oli todella tyly ja aina kun hän lähti huoneesta rupesin itkemään mies sitten tajusi käydä juttelemassa kätilöiden kanssa eikä tätä opiskelijaa sen jälkeen näkynyt... toinen opiskelija kun saapui huoneeseen juuri ennen ponnistus vaihetta meinasin purskahtaa itkuun ja ajattelin vaan että ei kai taas. no annoin opiskelijalle mahdollisuuden ja olen todella tyytyväinen siihen hän oli ihana paras kätilö joka synnytyksessä mukana oli hän hoiti jopa synnytyksen
Luulenpa että annan tästäkin eteenpäin opiskelijoille mahdollisuuden ja pyydän että poistuvat jos jokin asia opiskelijassa vaivaa
 
Tänään oli eka neuvola ja samalla vatsan päältä (jollain ikiaikaisella) ultralla katsoi mitä näkyy. Ja näkyi siellä syke ja kuulemma selvästi erottui pää ja alaraajat. Mä en kyllä nähny ku semmosen soikion pallon :D Koko vastasi kuulemma 8+4 mutta sanoi että on niin sykkyrällä ettei se voi pitää paikkansa. Oikeasti siis neuvolan laskujen mukaan menossa 9+4. Yhteensä meni aikaa vaan reilu puoli tuntia ja kaikenmaailman lippuja ja lappuja ja kirjoja sain mukaan lukemiseksi. Torstaina sitte veriseulan näytteenottoon ja odotellaan koska tulee kutsu nt-ultraan :) On tämä vain jännää aikaa ja aina on joku seuraava etappi mitä odottaa jännityksellä :D

Noista harjoittelijoista itsellä on kyllä vaan hyvää kokemusta. Keväällä kun olin kohdunulkoisen raskauden takia sairaalassa niin harjoittelijoita pyöri siinä useampikin. Tipan laittoa eräs harjoitteli ensimmäistä kertaa minulla ja se sujui hyvin. No hiukan huonommalla menestyksellä eräs toinen katetroi ja se ei sitten onnistunut, mutta ei siitäkää mulle mitään kammoa jäänyt kun asenne oli kohdillaan harjoittelijalla kuitenkin. Vastedeskin kyllä saavat treenata mulla jos semmonen tilanne tulee :)
 
Mullaki oli ekassa neuvolassa opiskelija siinä mukana. Onneks se oli tosin joku Espanjasta kotoisin oleva eli ei ymmärtäny varmaan mitää ku suomeksi siinä höpötettiin. :rolleyes: Se mittas multa verenpaineen ja hemoglobiinin, se ei häirinnyt.

Ymmärrän kyllä sen, että opiskelija voi olla neuvolakäynnillä vähän häiritsevää kun kuitenkin niin herkistä asioista puhutaan.

Mä pääsin ite kattomaan synnytystä ku opiskelin sairaanhoitajaksi ja se on huippua! Ite oon kyllä sitä mieltä ainakin vielä, että en halua opiskelijoita synnytykseen. Tai kätilöopiskelija on eri juttu. :rolleyes:
 
Heippa! Osaisiko joku auttaa missä vaiheessa neuvolan laitteilla kuulee sykkeen "varmasti"? Mulla on nyt viikkoja kasassa 10+2 ja eka ultra vasta ihan 14. vkon lopulla, eikä jaksais odotella epävarmuudessa [emoji51] funtsin josko kävis avoimessa neuvolassa tässä joku päivä... kiitos jo etukäteen [emoji4]
 
Heippa! Osaisiko joku auttaa missä vaiheessa neuvolan laitteilla kuulee sykkeen "varmasti"? Mulla on nyt viikkoja kasassa 10+2 ja eka ultra vasta ihan 14. vkon lopulla, eikä jaksais odotella epävarmuudessa [emoji51] funtsin josko kävis avoimessa neuvolassa tässä joku päivä... kiitos jo etukäteen [emoji4]

Mä kuulin kotidopplerilla viikolla 10+3 selkeästi ja neuvolassa vissiin vahvemmat laitteet mut sehän on tosi yksilöllistä. Riippuu äidin ruumiinrakenteesta ja vissiin istukan sijainnista jne. Mut kai noin yleisesti ottaen viikolla 12 pitäis jo hyvin kuulua
 
Mulla neuvolassa yritettiin kuunnella tänään 10+1. Ultralla ekaksi katsottiin ja pikkuinen oli niin vilkkaalla tuulella ettei niitä sydänääniä saatu kuuluviin, kun toinen ei paikallaan pysynyt.
 
Kiitos paljon vastauksesta! Kärvistelen mieluummin vielä joitain päiviä ennenku meen, jos ei kuuluiskaan niin siinä vaan huolestuisi. Tosin onhan tää yhtä huolehtimista joka tapauksessa [emoji4]
 
Takaisin
Top