Eka neuvola

Ekassa neuvolassa käytt ja mukavasti pyörähti tunti ja 15min :D

Mukava neuvolatätikin oli, sitä vähän jännitin ku oli uus kun ollaan muutettu sitten esikoisen raskauden ja oli edellinen niin niin mukava että olis ihan harmittanut vaihtaa johonkin ei niin mukavaan.

Ihana kun raskaus jotenkin konkretisoitui tolla ekalla käynnillä.
Ja nyt sitten vaan odotellaan kutsua ultraan :)

15 päivä eka neuvola. Käski varata 2 tuntia aikaa. Kiva mennä esikoisen kanssa sinne kun mies on töissä, esikoinen kun on tollanen ettei malta paikoillaa pysyä :)

Meillä ei täytetä mitään lappuja :)
Vasta niin kutsutun Kelaneuvolan yhteydessä annetaan tunnukset joilla mennään Tayssin sivuille täyttämään tietoja synnytystä varten.

panacod ei mielestäni ole huume. Se luetaan huumaaviin särkylääkkeisiin kyllä mutta on silti eri asia :)
Itse käytän kroonisiin kipuihin Norspan laastaria joka sisältää buprenorfiinia. Ja käytän sitä ihan koko raskauden. Samoin saan ottaa panacodia lisäksi. Nuo on todettu turvalliseksi käyttää raskausaikana :) vaikka ovatkin vahvoja kipulääkkeitä. Ilman Norspania mulla ei ole toimintakykyä yhtään.

Ensi viikon perjantaina eka neuvola. Meillä on kanssa ihana neuvolatäti.
Ekassa neuvolassa täti ilmoittaa Tayssiin mun raskaudesta ja sit nekin alkaa seuraamaan. Tekevät äippäpolilla rakenneultran. Vk 18 aloitan lugestronin alakautta. Sillä koitetaan estää kohdunsuun aukeamista liian aikaisin.

Eka neuvola takana. Tosi mukava neuvolatäti meillä ja meni reilu 1,5h kun oli opiskelija siinä haastattelemassa niin ei ollut ihan niin sujuvaa.
Lähetteet sain verikokeisiin ja jäädään oottelemaan nt-ultraan aikaa.

Täällä eka neuvola oli. Tänään rv 8+3. Menihän siellä taas yli tunti...saman tien varattiin aika ultraan viikolla 12 ja parin viikon päähän verikokeet. On tuo ultrajuttu ehtinyt taas muuttumaan niin, että otetaan alakautta ja kuulemma tosi nopee, ettei siinä ehdi paljon rupatella, että rakenneultrassa on sitten enemmän aikaa. No ultra on hän kuun vimppapäivä et toivottavasti kaikki on hyvin.

Mulla oli maanantaina eka neuvola ja hyvin meni. Jännitin kovasti miten mun ylipainoon suhtaudutaan mut ei se sanonu oikeestaan mitään siitä. Lykkäs ruoka- ja liikuntasuositukset käteen vaan. Sokerirasitukseen joudun kyllä menemään mut se nyt ei tullut yllärinä. Ens viikolla pitäis käydä verikokeissa ja ultra-aika tulee sitten postissa varmaan ens viikolla kans..

Haluisin pian sen np ultran et sais tietää että kaikki on kunnossa. Tosin viimeks ekalla neuvolakäynnillä täälä ultrattii heti

Eka neuvola oli tänään 8+4. Kiva neuvolatäti, yli tuntihan siinä vierähti kun eri lippu lappusia katottiin. Saatiin vielä lopuksi influenssarokotteet. Ja vaikka mun ei tarvitsisi mennä sokerirasitukseen (olen melko nuori, normaalipainoinen, ei suvussa 2. tyypin diabetesta) niin haluan silti mennä. Ehkä oon hieman outo ;) Mutta haluan olla perillä terveydestäni. Aika tarkasti sai muuten selittää normipäivän ruokailurytmistä ja mitä syö ym. Tänään opin muuten uutena sen, että iltapala voi vaikuttaa pahoinvoinnin poissaoloon aamulla. Ainakin itselläni näin on pitkälti ollut, pahoinvointia tulee korkeintaan iltapv/illemmalla, jos ruokailuvälit venyvät...

Meillä oli eia neuvola viikko ennen varhaisultraa. Jälkikäteen mietin, että olishan ne varmaan neuvolasta laittaneet ultraan, kun ei ollut tiedossa kuinka pitkällä raskaus oli, mutta koska olimme jo varanneet sen varhaisultran niin terkkarin mielestä sen antamiin viikkoihin luotetaan ja laskettu aika ja viikot mennään sen mukaan np-ultraan asti. Siellä sikiö on jo helpompaa mitata.

Ekalle kerralle täytettiin esitiedot aiemmista synnytyksistä ja raskauksista ja otettiin ne rutiinit, kaikki ok. Isänkin halukkuutta puntarille kyseltiin ja yritettiin kuunnella sydänäänet, ihan diagnostisessa mielessä kuulema niin saatiin varmuus sille, että niitä viikkoja ei ole kymmentä vaan lähemmäs kuusi.

Audit-testin ja voimavaralomakkeet käydään seuraavalla kerralla läpi, mutta mun seuraava neuvola on varmaan vasta tammikuussa, kun np-ultra on joukukuussa ja samoin ensimmäinen lääkärikäynti. Terkka kyllä sanoi että tammikuulle jos odotetaan, niin tulee liian pitkä väli, mutta katsotaan nyt mikä on homman nimi.

Mua jännitti neuvola kamalasti, mutta olen kuulema vielä ihan nuori synnyttäjä (toisin pelkäsin) ja turhaan stressasin koko käyntiä. Sokerirasitukseen menen, mun aikaisemmissakin olen käynyt, bmi raja ylittyy ja toisaalta olen tehnyt sen verran hyvänkokoisia vauveleita, että sinne mennään...

Seuloista ja tutkimuksista saatiin kans tietoa ja vastauksia siihen, mitä sitten jos kaikki ei olekaan hyvin. Samalla linjalla menemme miehen kanssa siinä tapauksessa jos edessä on ongelmia.

Meidän terkkari tekee osa-aikaista ja toivon, että saisimme kaikki ajat hänelle tästä huolimatta. Ensivaikutelma ja luottamuksen saavuttaminen ovat tärkeitä itselle enkä halua, että joka kerta vastassa on eri täti. Olen aika "kriittinenkin", johtuen varmaan omasta hoitoalan taustasta ja koen, että asiat täytyy sanoa suoraan eikä kaarrella ja ehdotella varovasti, toki tökerö ei tartte olla.

Me ei saatu mitään meille tulee vauva kirjoja tms mitä aiemmin, nyt olisin toivonut niitä, en itselleni vaan miehelle enemmänkin, tosin isyysvapaista yms saamme tietoa itsekin hakemalla. Hyvä käynti kyllä silti.

Meillä annettiin Vauvan odotuskirja :) ihan kiva siitä aina katsella mitä tapahtuu milläkin viikolla. Noita kai saa ihan apteekista ilmaiseksi.

Aplesiini, sen vaun kirjan saa nykyään hakea apteekista ilmatteeksi. Neuvolat ei saa enää jakaa sitä... :( itse hain juuri apteekista sen.

Mulla tosin tämä sama on jo sovelluksena kännykässä ja joka aamu sieltä luen niitä pikku tekstejä :)

Mun pitäis kans käydä hakee apteekista toi kirja. Neuvolatäti sitä suositteli mut en oo saanu aikaseks käytyy apteekissa :D Onko niitä apteekissa esillä vai pitääkö pyytää henkilökunnalta?

Sieltä apteekista mistä hain oli ihan lasten osastolla hyllyssä. Tosin myyjän kanssa niitä yhdessä etsittiin. :D

On mulla se vau-kirja, joskus 10v sitten sain sellasen toisen kirjan jossa oli yleistä höpötystä raskaudesta ja synnytyksestä ja joku pieni kelan tietoisku.

Mullakin on sovellus jossa saa päivä päivältä niitä pikkutekstejä ja mitä milloinkin tapahtuu.

Ajattelin, että hakisin apteekista toisen sellasen ja liimaisin siitä kuvia ja tekstejä raskauspäiväkirjaan. En oo mistään löytäny yhtä ihanaa valmista raskaus/odotuspäiväkirjaa kuin se wsoy:n äidiksi,minun odotukseni. Jos joku tietää mistä sellasen vielä saa niin vinkit on tervetulleita!

Takaisin