Eka neuvola

Heippa! Osaisiko joku auttaa missä vaiheessa neuvolan laitteilla kuulee sykkeen "varmasti"? Mulla on nyt viikkoja kasassa 10+2 ja eka ultra vasta ihan 14. vkon lopulla, eikä jaksais odotella epävarmuudessa [emoji51] funtsin josko kävis avoimessa neuvolassa tässä joku päivä... kiitos jo etukäteen [emoji4]

Mulla ei vielä kuulunut 10+

Aika yksilöllistä tuntuu olevan kyllä! Mut laitettiin ultraan sitten loppujen lopuksi sykkeiden etsintöjen jälkeen, ja siellä kaikki hyvin.

Omaa napaa: Voihan salmiakki! Voisin elää salmiakilla vaikka sitä ei suositellakkaan.....
 
Mä pääsin ite kattomaan synnytystä ku opiskelin sairaanhoitajaksi ja se on huippua! Ite oon kyllä sitä mieltä ainakin vielä, että en halua opiskelijoita synnytykseen. Tai kätilöopiskelija on eri juttu. :rolleyes:

Sama juttu, useampaankin vielä ja yhdessä sain olla mukana kakkoskätilönä kun meinasi tulla ohjaajalla hätä ja kaveria ei kuulunut saliin... Pidin vauvan lämpimänä ja hieroin kuivaksi kun kätilö lähti viemään napaverinäytettä. Aika kultaa muistot, ja olihan tuo nuorelle opiskelijalle mahtava kokemus nähdä elämän alku siitä toisesta perspektiivistä, siksi tuntuukin niin kummalta, että nyt tuntuu ettei halua yhtään opiskelijaa...

Ajatus vaan on tosi epämiellyttävä, kai sitä joutuu omassa työssään niin paljon opiskelijoiden kanssa työskentelemään, että kiintiö on täynnä.
 
Mulla oli eka neuvola perjantaina ja aikaa meni 1,5h! Kaiken maailman lippuja, lappuja jne höpöttelyä. Koitettiin kuunnella sydämensykettä (9+3), mutta ei kuulunut vielä. Lähdin neuvolasta suoraan ruotsin risteilylle ja paha olo (mitä on ollu jatkuvasti aamusta iltaan) katosi koko risteilyn ajaksi! Hiukan pelottavaa, mutta tänään taas saanut tuta mitä se on, joten ei varmaankaan syytä huoleen, vaikkakin hiukan pelästytti :) Nyt odotellaan aikaa ultraan.

Moniko aikoo osallistua sikiöseulontaan?
Mitä mieltä olette asiasta ylipäätänsä?
Jos seulonnassa ilmenisi jotain, mitä tekisitte?

Itse osallistun. Mielestäni on hyvä, jos saa ajoissa kuulla jos vauvalla ei olekaan kaikki hyvin.
Itse en pystyisi keskeyttämään raskautta, ellei vauvalla olisi joku todella huonosti (elämä ei olisi ihmisarvoista).
 
Täälläkin eka neuvola tänään, rv 9+3. Päästiin miehen kans kurkkaamaan ja siellähän oli 2 cm kokoinen pieni papu kohdussa, sydämentykytykset näky ruudulla. :Heartred

Kyllä sikiöseulonnalle! Tässä vaiheessa on vielä mahdollisuus vaikuttaa omaan, miehen ja lapsen tulevaisuuteen joten ehdottomasti! Huomenna menen antamaan näytteitä vapaapäivän kunniaksi. Mies muisteli et olikohan jonkun vakuutuksenkin ehto että sikiöseulonta pitää olla tehtynä...
 
Meillä ei julkinen puoli tarjoa muita ultraääniä kuin seulonnan yhteydessä, siksi osallistutaan. On se kiva toki muutenkin et tutkitaan se mitä voidaan. Se mietitään sit tilannekohtaisesti jos jotain ilmenisi, tähän mennessä on kaikki hyvin eikä etukäteen murehtimisesta oo mitään hyötyä. Rv 12+3. (Eilisen ultran mukaan 12+6-13+2)
 
Ei kai julkinen koskaan tarjoa muuta kuin seulonnat? Paitsi jos on jotain epäilystä. Vai tarjoaako jossain päin?
 
Mulla oli ekassa neuvolassa pelkkä opiskelija, mutta sain mielestäni infoa enemmän kuin kykenin vastaanottamaan Ainoastaan harmittaa se, että ens kerralla on taas uusi tyyppi.

Ja seulonnoille kyllä. Eipä oo käynyt mielessäkään, että vois jäädä ilman ultria, jollei osallistuisi noihin
 
Täällä on jotkut kertoneet että neuvoloissakin ultrataan

Totta juu. Olen jotenkin ajatellut et siihen on ollut joku erityinen syy. :D Mut meidän neuvolassa ei tietääkseni ole edes ultraa. Tai sit on joku yks jossakin. Mut ei ainakaan niissä huoneissa ole ollut missä mä olen käynyt.
 
Meillä ultrataan lääkärineuvoloissa. On kyl niin vanha laite, et en usko että sillä näkee yhtä tarkasti kuin sairaalassa. Enemmänkin katsoo sillä sydänäänet :0
 
Siis missä ei ultrata jos ei osallistua seulontoihin? Eihän se voi olla mahdollista. Niissähän katsotaan monia muitakin asioita, kuin pelkästään niitä mitä seulonnoilla mahdollisesti voidaan poissulkea. Ei kyllä kuulosta yhtään oikeelta.
Siis seulonnat ja kromosomiseulonta on kaks eri asiaa?
Jos ei osallistu kromosomiseulontaa niin pääsee silti ultriin missä katsotaan puuttuuko esimerkiksi toinen käsi tai onko sydänvikaa yms. Mutta voi kieltäytyä tiedosta jos vaikka lääkäri näkee rakenneultrassa viitteitä esimerkiksi downin syndroomaan. Mutta kyllä ne siellä sitten paljastaa esimerkiksi tulevat sydänviat tai huulihalkion.
 
Muokattu viimeksi:
Näin oon ymmärtänyt ettei meillä ainakaan Turun seudulla kuulu muuta ultraa kuin seulontaultrat.
 
Seulonnoille kyllä täältä kans. Maanantaina kävin verikokeissa, sen otti opiskelija. Nyt eilen huomasin että ne verikokeen lähetteet on edelleen mun taskussa... huoh, taidan käydä tänään labrassa tyrkyttämässä niitä. Samalla oon tässä pohtinut, että missä mun vereni mahtaa seikkailla?!?

Ultrista, meidän neuvolassa on sellainen todella vanha ultra ja sillä neuvolatäti ultraa aina kun halutaan, jos siis vaan epäilys iskee ettei kaikki ole kunnossa, niin sinne saan mennä sanoi neuvolantäti. :Heartred
 
Joo kaikki ultrat on seulontaultria, kun niissä seulotaan juuri vauvaa ja sen terveyttä. Eli jos haluaa ultria niin kyllä täytyy myös haluta, että vauvaa tarkastellaan rakenteellisesti. Ei niihin pääse tosiaan vaan katselemaan vaan siellä ultraaja tarkastelee vauvan rakennetta.
Kromosomiseulontaan taas osallistumatta jättäminen ei vaikuta ultriin eli kyllä saa ultrat vaikka ei halua kromosomiseulontaa. Esimerkiksi nt-ultraan ja verikokeisiin ei oo pakko osallistua mutta kyllä silti saat ultran. Siellä vaan ei mitata niskaturvotusta eikä oteta sitä verikoetta joiden perusteella lasketaan todennäköisyyttä kromosomihäiriölle.
 
Osallistutaan myös seulontoihin ilman muuta. Jos on jotain vakavaa rakenteellista poikkeamaa, niin haluan kyllä varautua ennalta mitä on tulossa.

'muurahainen': Kaikki lähetteet on yleensä myös sähköisessä muodossa, eikä niitä paperiversioita silloin labroissa tarvita. Jos näytteenottaja on koneella hakenut sun tiedot ja tulostanut näytteisiin tarrat, niin näytteet on varmasti ihan oikeassa paikassa :)
 
Ei kai julkinen koskaan tarjoa muuta kuin seulonnat? Paitsi jos on jotain epäilystä. Vai tarjoaako jossain päin?

Mä pääsin kunnallisen kautta varhaisultraan 8+2, mikä oli mulle siis maksutonta ja tämä Lahdessa. Eikä siis mitään erityistä syytä vaan kuuluu kaikille odottajille.
 
Mappe, kyllä ne tarvitsi ne paperiset lähetteet ja asia on nyt hoidettu, nyt on paperit myös siellä oikeassa paikassa. :)
 
Siis seulontaultraan liittyy ne verikokeet.
Kyllä ultriin pääsee ilman verikoetta ja silloin ei ole niin tarkkaa edes millä viikolla menee :)
Tottakai siinä katsotaan perusrakenteet kuten sydän, jalat jne. Mutta ei keskitytä etsimään muuta. Eikä lasketa niitä riskilukuja jne.

Mä en raskautta keskeytä jos olisi downlapsi. Musta he ovat ihmisiä siinä missä mekin. Mulla keskeyttämispäätös pitäisi tulla siitä että lapsi kärsisi eli että olisi sellainen vika ettei lapsi eläisi kohdunulkopuolella. Muuten saa syntyä :)
 
Takaisin
Top