Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Larissa, ei mulla kovin usein oo päänsärkyä. Usein päänsäryn takana on univelka, likaiset silmälasit tai liikaa ilman silmälaseja tai sitten liian sokeripitoinen ruoka.

Tällä kertaa veikkaan eniten sitä liikaa sokeria viikonloppuna. Käytiin isäni, lapseni ja toisen koirani kanssa vähän kierroksella. Ajettiin varmaan 800 km ja käytiin erään yhdistyksen tapaamisessa ja vuosikokouksessa (meidän sairauteen liittyen), sit käytiin tapaamassa lapsen isoisotätiä (jonka on nähnyt viimeksi varmaan 2 kk iässä), mentiin yöksi mun tädille. Sieltä aamulla koiran kanssa kokeeseen, isäni jäi sillä aikaa lapsenvahdiksi. Vaikka eipä neiti paljon vahtimista tarvinnut koska myös yksi serkuistani lastensa kanssa tuli äitinsä luo eli tädilleni sekä nuorimman serkkuni lapsi tuli sinne myös hoitoon ja on 2 kk mun lasta vanhempi. Sinne tuli sit kaikki isän puoleiset serkkuni ja osa heidän lapsistaan ja puolisoistaan. Käytiin myös vanhainkodissa katsomassa 92-vuotiasta mummoani (ei ollut tajuissaan) sekä käytiin myös mun kummiani tapaamassa ennen kotiinlähtöä. Menomatkalla pysähdyttiin myös miehen serkun vaimon pitämään kahvilaan poikkeemaan joten nähtiin myös pikkuserkkuja lapsen isänkin puolelta. Käytännössä siis nähtiin lähes 30 sukulaista viikonlopun aikana.

Sunnuntaina söin jo heti aamupalaksi gluteenitonta mansikkaomenapiirakkaa normaalin munakkaan sijasta + kaikki ne muut tarjoilut joten onko ihme että pää särki.

Lauantaina tosiaan alkoi tuhruttelu ja sitä ihmettelin. No tänään sitten alkoi menkat pari päivää etuajoissa. Sitten sitä ihmetelemään ku ei ne yleensä tuu etuajoissa. Mulla hajos viime viikolla läppärikin ja sain tänään uuden. Just hajoamista edeltävänä iltana siirsin kännykästä melkein 4000 kuvaa ja videota tietokoneelle enkä ottanu vielä varmuuskopiota ku piti mennä nukkumaan. Siellä tietty kaikkia kuvia ja videoita lapsesta.

Diabolicat, onpas siellä ollut tapahtumarikas viikonloppu! Pahoittelut menkoista :( ja harmi että kuvat ja videot jäi vanhaan koneeseen. Mutta kyllä ne varmasti saisi sieltä kovalevyltä pelastettua?

Tänään ei ole särkenyt päätä eli johtui varmaan lähestyvistä menkoista :)

Larissa, meillä nyt suunnitelmana vielä 5kiertoa letroilla. Olemme todennäköisesti sen jälkeen valmiita muihinkin hoitoihin, mutta meillä olisi se tilanne että se tarkoittaa siirtymistä yksityiselle. Joten joudumme ehkä hetken keräämään rahaa sitä varten. Toivotaan siis että tämän 5 kierron aikana tulee plussa ;)
Tavallaan ihanaa että sulla alkoi menkat, niin pääsette etenemään hoidoissa :) Tsemppiä!

Murkku, mahtavaa että putket olivat auki. Nyt toivotaan että plussa teillekin tulee pian.

Larissa, kerrankin kiva juttu et täti tuli jo! :) nyt se sit saa olla viimeinen visiitti siellä pitkään aikaan! :)

Nonnah, oikein rentouttavaa reissua teille! :)

Katruska, kiva että posti toi kutsun ja pääsette suunnittelemaan jatkoa. :)

Diabolicat, no jo oli sukulaisrikas viikonloppu teillä :)

Meidän kuulumisia tältä päivältä, soittelin lääkärille ja kerroin meidän suunnitelmat. Eli huomenna se AMH otetaan multa. Huomenna soittelen yksityiselle, että koska käydään miehen näyte antamassa ja kesäkuussa soittelen sitten klinikalle koska menkat alkaa, niin aloitetaan OI piikeillä. Oltais aloitettu jo seuraavassa kierrossa, mutta aikataulut ei onnistu... :( mut ei tässä enää mikää kiire ole, pääasia et tietää milloin ja mitä tapahtuu. Tosiaan ihana lääkäri sanoi, et soittele sit kesäkuussa jos enää tarvii soitella, eiköhän se jo tässä kierrossa tärppää, tulihan ne putketkin huuhdeltua. ;) ihana lääkäri!!
Ai niin se edellinen lääkäri jolla nyt monta vuotta kävin, käski hoitajan ilmoittaa minulle, että nyt ei tehdä mitään kun ovulaatio verikokeiden perusteella tapahtuu ilman lääkkeitäkin. Mielessä vain tuuletin, että onneksi sain sen lähetteen sinne aukkariin, eipä tarvii vain pelkästään enää odotella...

Hei mitä mieltä olette jatkanko lugeja tässä kierrossa sillä samalla ohjeistuksella? Mulla niitä kolme pakettia kaapissa on... Siihen lääkäri ei mitään sanonut... Itellä on vähän sellainen fiilis et varuiksi haluisin tässä kierrossa käyttää jos vaikka tärppäiskin...

Muurahainen kp 11/31, yk 27

Muokattu viimeksi:
Murkku, hyvältä kuulostaa teidän suunnitelmat! Varmasti huojentaa mieltä, kun tietää miten jatkossa edetään (tarvittaessa). Lugeista; voithan toki käyttää jos siltä tuntuu. Mutta jos ovuloit, niin kierron turhasta venymisestä ei pitäisi olla pelkoa ilman lugejakaan. Ja eihän sulla ollut tuhruakaan kierron lopussa ilman lugeja? Mutta tee niin kuin sinusta tuntuu parhaalta :) Itse olen nyt tässä ja viime kierrossa jättänyt luget säästöön ivf:ää varten. Sen verran tulee muutenkin lääkekustannuksia että haluan jostain nipistää....

Jennie, toivotaan että teidän ei tartte alkaa yksityiselle säästämään ;)

Larissa, niinpä. :) lugeja itse ajattelin sen takia myös, että eikös se auttanut kiinnittymiseen ja kiinni pysymiseen? Mulla meinaa on kaksi km:a edellisessä yrityskerrassa taustalla.

Kierron pituudesta itseäni ihmetyttää kun ovulaatiot on tapahtunut viime kierroissa kp 17, 13, 12, 12, eli nyt on taas pidentynyt kierto alkuvuodesta. Tänään on kp 11 ja ovistesti on hyvin haalea, että tämäkin kierto näyttäisi venyvän... Ihmetyttää vähän miten se noin heittelee. Sitä se klinikan lääkärikin ihmetteli ja siksi halus sen OI:n hänen valvovan silmän alla tapahtuvan. Sanoi myös että voi olla vaikka ovis tapahtuiskin, ettei munasolu silti lähde putkeen kulkemaan... Nää on niin mystisiä juttuja...
Taidanpa kuitenkin luget laitella varuiksi tässä kierrossa, eipä niistä haittaakaan ole ja kun annostuskin on ollut sen 1x100mg per päivä...

Murkku, luget SAATTAA auttaa kiinnittymiseen jos on ongelmaa esim. tuhruttelun ja heikon keltarauhasen kanssa. Mutta ei nekään keskenmenoa estä, jos alkio on viallinen tms. Mullahan heittelee myös oviksen ajankohta kp 10-21 välillä, viime aikoina on ollut aika aikaisin aina (letroilla ja luomuna). Mistähän nämäkin johtuu... Mutta sulla on niin pieni annostus lugeista, että ei se ole rahallisesti niin iso paukku per kierto eli kannattaa käyttää kun ei se haittaakaan :)

Diabolicat Pahoittelut menkoista :(

Täällä tänään ovisplussa joten ovulaatio on kaiketi huomenna. Oltiin reippaita ja hyödynnettiin se. Saa nähdä kuinka käy. Nyt just sellanen tilanne että ei haittais jos ei tärppää, mutta kun sitä jotenki aattelee että eihän me voida missata ovista kun täähän voi olla just se kierto jossa tärppää..

Tosin kierto ei ole edelleenkään palannut normaaliin.. keskeytyksestä kohta puoli vuotta ja kierto on paljon lyhyempi kuin ennen.

Larissa ja muurahainen,juuri olin kysymässä tuota, että voiko ovulaation ajankohta vaihdella paljonkin? mutta täällä olittekin juuri samaa käsitelleet :), minulla ollut viime kierrot kp.20 ovikset mutta nyt se joko oli jo kp 17 (lähes saman paksuiset viivat halppisliuskassa,joihin en yleensäkään saa kunnon viivoja) tai sit ei oo vielä tullut koko ovista kun eilen sain postissa digin ja tyhjää näytti. eli se ovisajankohta voi vaihdella paljonkin eri kierroissa? mutta onko tuo luteaalivaihe yleensä aina vakio? itsellä kun se on aina yleensä ollut lyhyt,sen 10pv niin jos oletetaan että ovis olisikin ollut kp. 17 niin pitäisikö tässäkin jäädä se luteaalivaihe 10pv ettei pidentyisi ( jota toki toivon että vähän pitenisi kiinnittymisen kannalta)
meinasin jo hermot menettää kun hymynaama ei ilmestynytkään tänään kp 20 että taasko lähtee kierrot venymään ja terolutit pitää otta käyttöön,muttai ilmeisesti vielä ei kannata hätäillä.

Junibea: jospa kiertosi pian alkaisi tasaantumaan ja kävisi se tärppi :)

Helinäkeiju, luteaalivaihe on yleensä 12-14 päivää.. Sen kai pitäisi olla aina suurinpiirtein vakiopituinen. Mulla esim oviksesta menkkojen alkuun aina 13 päivää. Alkukierron pituus vaihtelee mulla...

Mulla vaihtelee myös luteaalivaiheen pituus (8-12 pv ilman lugeja), joten kierrot on kaikkea 20-30 päivän väliltä.

Muokattu viimeksi:
Juu, meillä kun mun suku ei asu lähellä, ainoastaan isäni tossa 50 km päässä ja loput sitten pidemmällä, velipoika tossa noin tunnin ajomatkan päässä ja loput isän suvusta sitten noin 3 h ajomatkan päässä ja äidin suku paljon kauempana eli kovin usein ei nähdä. Lähinnä juhlissa. Miehen suku asuu pääosin täällä nurkilla.

Oli lapselle tosi rankka reissu, hän saikin kaikkien aikojen kamalimman raivokohtauksen sunnuntai-illalla. En oikein tiedä, oliko sokerihumalaa vai sit vaan univelkaa kun päiväunet meni miten meni.

Se riippuu, onko mulla läppäristä menny käyttöjärjestelmä vai kovalevy. Mä epäilen käyttöjärjestelmää, jolloin tiedot saatais ehkä talteen.

Kävin tänään terveyskeskuksessa uniapnean takia. Tarkoitus saada lähete keskussairaalaan. No en saanu lähetettä. Sain lähetteen keuhkoröntgeniin, sydänfilmiin, paastosokeritestiin sekä pieneen verenkuvaan. Lääkärin käytös oli mun mielestä tosi ikävää. Ensin teki mieli lähteä kesken vastaanoton pois, en lähtenyt. Vituttaa vieläkin ja töihin päästyäni tuli itku. Aikuisiällä oon kolme kertaa tainnu itkeä oman lääkärikäyntini jälkeen. Eka kerta oli eka yksityisgynekologikäynti (olen tehnyt reklamaation), toinen oli se kun selvisi että vika ei olekaan minussa vaan miehen simpoissa ja kolmas nyt.

Onko teistä kukaan käyny uniapneatutkimuksissa, mitä teiltä on tutkittu?

Diabolicat, olipas ikävä lääkäri :( Itse en ole käynyt uniapneatutkimuksessa, mutta mies on. Yö piti nukkua kotona laitteen kanssa.

Veljellänikin on ollut laite kotona ja hänellä on erittäin vaikea, obstruktiivinen uniapnea tms. ja sai pikana laitteen ja jonku erikoishifivehkeen kotiin. Mä luulen ettei lääkäri usko mun uniapneaan.

Meillä jää nyt lapsettomuushoidotkin tauolle varmaan. Ei oo oikein mieltä käydä inseminaatiossa jos miestä ei kiinnosta elämäntapojen muutos että saatais siittiöiden tilaa paremmaksi. Toisaalta tosiaan mä en halua IVF-hoitoihin kun hormonit nyt muutenkin on päin pyllyä ja pelkään että hoidot sekottaa sitä entisestään.

Diabolicat, mun miehellä todettiin uniapnea noin vuosi sitten. Pääsi varmaan nopeammin hoitoon, koska nukahti kaksi kertaa auton rattiin. Ihmeellistä ettei lähetettä saanut. Mä menisin toiselle lääkärille. Mieheltä otettiin verikokeet, EKG, unta tutkittiin yhden yön verran laitteilla kotona. Nukkui kotona letkuissa ja laitteissa jotka mittasivat happisaturaatiota, hengitystä, sykettä yms.. Nykyään nukkuu Cpap-laitteen kanssa.

Minäkin olen nukkunut auton rattiin pari kertaa... se on kyllä helpottanut kilpirauhaslääkityksen ja gluteeniviljojen poisjätöllä.

Meillä miehelle lääkäri määräsi jopa ajokieltoa nukahtelun takia. Mä menisin toiselle lääkärille joka ottaisi asian tosissaan.

Meillä mies pääsi mun mielestä suht helposti uniapneatutkimuksiin työterveyden kautta. Kertoi omista oloistaan ja siitä, että minä olen sanonut hänen kuorsaavan nykyään läpi yön ja välillä havahdun siihen että hän ei hengitä ollenkaan. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.

Napaa: Voi V***U mitkä menkkaolot on päällä! Sanon kyllä suoraan, että nuvaring teki menkoista pahemmat kuin luomuna endon kanssa. Onneksi on ollut eilen ja tänään vapaata töistä. Mutta minä en pienistä lannistu ;) Särkylääkettä naamaan, jotta saan itseni johonkin kuntoon, sillä lähdetään hakemaan Ikeasta kaapistoa eteiseen, jotta saadaan lähiaikoina remppa käyntiin <3 Soitin ivf-hoitajalle, mutta niillä on näemmä sellainen systeemi, että kaikki puhelut ohjautuu suoraan vastaajaan ja soittavat takaisin :O

Larissa kp 2, yk mikä lie 20-30 välillä

Muokattu viimeksi:
Toivottavasti menee kivut ohi! Kaveri kans kertoi saatuaan lapsen, että käytti ehkäisypillereitä tyyliin 10 vuotta ja kärsi jatkuvasta migreenistä, joka loppui kun lopetti ehkäisyn. Ei ollut koskaan aiemmin tajunnu niiden syyseuraussuhdetta. Olis lopettanu/vaihtanu aiemmin jos ois tajunnu että johtui pillereistä.

Takaisin