Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Ninnukki vau! Hieno juttu :)

Esikko1 mun tuttu joka oli pitkään yrittänyt niin häneltä löydettiin kysta ja kun menikin seuraavan kerran tutkituttamaan tilanteen oli raskaana :) lääkärit olivat sitä mieltä et voi vaikuttaa raskautumiseen tai jopa sen takia mennä kesken (? Onko totta en ole kuullut kuin hänen sanansa) mutta nyt on hänelläkin jo se vauva tässä maailmassa :)

Mrcs onnea onnea! :) ihanat uutiset oot saanu ultrassa vaikkakin varmasti alussa kestää sulatella asiaa :)

Mrsc, Wau! !! Ihanaa ja upeaa! Kerralla enemmän! :) en nyt muista tai näe et lukeeko sulla mut onko nää nyt ekat lapset teille? :)

Joo eiköhän tämä tästä, asioilla on tapana järjestyä:happy: mutta joo, lääkärille kun sanoin siitä vahvasta plussasta, niin sekin sanoi sitten, että niimpä tietenkin... mutta yllätys oli kyllä lääkärillekin. Ei tosiaan ole suvussa kaksosia, mutta follejahan oli ultrassa kaksi... Oireet on kyllä kevyet siihen nähden a siksi se lääkärikin niin yllättynyt oli. Mutta jos ei tule pahoinvointia, niin kyllä se kuulkaas mulle käy :grin

Ja juu ekat on. No, mun yks ystävä sai just kaksoset, joten pitää varmaan hakeutua sinne vertaistukeen.

Mrsc onnea tuplista :)

Täällä niin odotetaan tätiä. Menkkajomotuksia on selkää myöden. Kohta vaihtuu vrk ja on jo dpo15. Tätillä taitaa olla navigaattori rikki kun ei perille löydä :P
Mieskin kysy jo tänään et ootko varma ettet ole raskaana. Kyllä aika varma olen. En vain usko et se verikoe olisi ollut nega jos raskaana oisin.

WM dpo 14

Mrsc: Kiitos, meinasin tukehtua aamukahviin :D Tuo uutinen oli kyllä jotain niin uskomatonta. Ja ajattele positiivisesti, nyt ko niitä on kaks niin sie saat kuitenki tiheämmän raskauden seurannanki ja useamman ultran.

Oma napa nyt samalla sitte tänneki, kuten varmaan on huomattu niin en mie teistä vieläkään eroon oo päässy vaan seurailen taustalla. Toissapäivänä jouduin käymään äitiyspolilla seurauksena siitä ko tuli jonkin sortin kunnon valahus nesteitä pihalle, lapsivesi testi kahteen kertaan otettu oli kuitenki negatiivinen, joten ilmeisesti vaan valkovuoto muuttunu ihan vetiseksi tai jotain muuta. Noh, eipä siinä, teki ennenaikasen synnytyksen testin (liuskatesti) haalea positiivinen, koitin kysellä onko mitään mikä siihen voi vaikuttaa yms. mutta ilmeisesti ei tuollakaan oo kauaa käytössä ollu ko niin tarkkaan lukivat ohjeitaki ko sen teki, eikä nyt osannu vastata juuta eikä jaata, kovasti oli sitä mieltä, että ois pitäny osastolle jäähä pariksi päiväksi, mutta mielummin makaan kotona ko tästä ei oo ko muutama kilsa sairaalaan niin voin ihan hyvin mennä uusiksi sitte jos jotain vielä tulee. Päänmitta oli kans ongelma, mittauskulmasta riippuen sai sen alakäyrille menemään niin viikon päästä kontrolli.

mh- rv 26+1

Onnea Mrsc! :love7 Tuli mieleen laittaa tämä opas, kannattaa jokaisen raskaanaolevan (tai yrittäväksi) tutustua. :) Opas siis liikuntaan raskausaikana ja myös raskauden jälkeen vatsalihasten erkaumaa ajatellen. Nimimerkillä 1 lapsi, lievä erkauma. Erkaumaan löytyy myös jonkin verran muutakin tietoa, esim. yksi opinnäytetyö (jonka tekijöitä pidetään erkauma-alan pioneereinä Suomessa).

http://www.trainingcorner.fi/RaskausliikuntaOpas.pdf
Ja kaksostäysimetyskin on fysiologisesti suurimmalle osalle naisista mahdollista, joten kannattaa tutustua siihen etukäteen, mikäli siis haluat. :) Terveydenhuollossa ei välttämättä löydy riittävästi osaamista sen ohjaamiseen.

Muokattu viimeksi:
Ilpuri, ihana kun sun mies jaksaa tsempata. Puolison tuki on kyllä kullan arvoista näin vaikean asian kanssa.

Muska, maailmanlaajuisesta en tiedä mitään, mutta meidän klinikan sivuilla annetaan luku "raskauden todennäköisyys, koeputkihedelmöityshoito 30-50%". Tuossa ei sanota selvästi, joten en tiedä koskeeko se yhden alkion siirtoa vaan koko IVF-kiertoa mukaan lukien ne alkiot, jotka laitettiin pakkaseen ja saatetaan siirtää myöhemmin. Osaako joku sanoa tarkemmin?
Toivottavasti sulla ei nyt tulisi kp1.

Junttura, samaa mieltä kuin Ilpuri, paljaalteen en voi öljyä syödä mutta aamupuuron seasta en juuri huomaa. Kunhan ei sekoita kun puuro on ihan kuumaa.

ninukki jes, loistavaa! Ihana kun lääkäritkin on joskus samaa mieltä ilman mitään tappelua. Muistan kun halusin letrot ja oli valmistautunut kunnon väittelyyn, olin äimistynyt kun lääkäri sanoikin vain "no mä laitan sulle e-reseptin" vielä puhelimessa.
Hitsin hyvä kun saat veritestin, meillä siitä pitää erikseen maksaa jos haluaa. Mut kyllä nyt saa ainakin toinen pysyä matkassa!

MrsC no johan, tuplaonnittelut! :grin :wav
Virkistä muistia kun olen lahopää, oliko tämä teidän eka letrokierto vai miten se oli? Oliko sama lääkäri joka ultrasi ne kaksi follia?

WMama, no jos täti ei ilmaannu vielä viikon päästä, ehkä sun pitää tehdä uusi testi. :)

mh, no voi käyrät sentään. Toivottavasti on vain pieni lapsi eikä mitään vakavaa ilmene. Jos kuitenkin mitta riippui mittauskulmasta, ei kuulosta siltä että olisi kovin pieni pää. Tosi kiva jos kokeilevat jotain testiä niin että saa ohjetta lukea samalla! Ei ehkä herätä luottamusta... jos eivät tosiaan edes osaa sanoa mitä voisit tehdä tai jättää tekemättä. "Joo sulla on ehkä riski mut ei olla varmoja, etkä sä tälle mitään voi niin yritä olla ajattelematta" tms. :rolleyes:

diabolicat kiitos, täytyykin lukaista.

On. Alkaa mennä jo päivät sekaisin, mutta en tainnut kirjoittaa tänne eilisen klinikan soiton jälkeen. Alkionsiirrossa tilanne oli siis se, että yksi alkio siirrettiin ja yksi aikataulussa oleva oli jo pakastettu. Viisi oli hitaampaa. No, viidestä selvisi vielä kolme, eli nyt on yhteensä neljä alkiota pakkasessa.

Mh- toivotaan että kaikki on ok ja baby pysyis vielä yksiössään!

Kiitos diabolicat linkeistä :)

Beisla hienoa *peukku*

Wm testaisin kyllä vielä! :) ei se välttämättä vielä näkynyt kokeissa!

Napaa. Tänne rantautui aivan järkyttävä flunssa! En ole sitten vuosiin ollut näin heikossa kunnossa :( En tiedä tekeekö raskaus tästä jotenkin pahemman.
Aamulla sain kuningasidean tehdä kaapista ovistestin kun niitä jäi :D Huvittava näky kun testiviiva tuli heti pissan osuessa siihen ja kontrolli vasta parin minuutin jälkeen. :D
ImageUploadedByVau Foorumi1455267030.408688.jpg

Rv 7+2

Muokattu viimeksi:
Mä en kans tiedä noista ivf prosenteista, muuta ku meille sanottiin eilen että mun ikä ja alkioiden laatu huomioiden meillä on tästä siirrosta 50% mahdollisuus raskauteen ja jos raskaus alkaa 20% mahdollisuus että tulee kaksoset :) sitä kyllä salaa toivotaan mutta yhteenkin ollaan tietysti super onnellisia!!

Mrsc onnea niiiiiin paljon, ihanaa <3

Beisla miten menee? Onko mitään oireita esim lugeista tai muita tuntemuksia? :) neljä pakkasessa on hei hyvin!! En muista kerroitko, mutta oliko teillä minkälainen alkio mikä siirrettiin vai saitteko sen kummempaa tietoa?

Kiitos diabolicat, mielenkiintoinen opas. Pitääkin kysellä neuvolassa, mites toi mun balettiharrastus... Kuinkahan pitkään sitä uskaltaa jatkaa?

Ja ole hyvä mh- :D kuule on täälläkin ollut vähän sellaista pientä hengenahdistusta ilmassa. Mies on selvästi ehkä aavistuksen järkyttyneempi kuin minä, mutta toisaalta mulla onkin ehkä jo nyt tiukempi tunneside tähän kaikkeen. Kyllä se sieltä perässä tulee, kunhan sulattelee :)

Beisla, juu eka letrokierto ja sama lääkäri. Klinikan päälääkäri. Ei oo kuulemma nähnyt kaksosia kahteen vuoteen. :D

Mrsc rv6+6

Minni, tarkoitatko kuitenkin että testiviiva tuli heti pissan osuessa ja kontrolli vasta myöhemmin? Testiviivahan on yleensä lähempänä kastamispäätä, ja se on ainakin paljon vahvempi sun testissä. Mulle kävi samoin kerran kun huvikseni testasin Pregnylin piston jälkeen: testiviiva pomppasi vahvana esiin välittömästi kastuessaan. :grin
Toivottavasti sun flunssa helpottaa pian.

ninukki, teillähän pitäisi olla siis oikein hyvät mahdollisuudet! :) En muista että oltaisiin koskaan kuultu minkä luokan alkioita meillä on. En sitten kysynytkään. Ajattelin että jos ovat tarpeeksi hyviä pakkaseen tai siirtoon, eiköhän se riitä.
Oireista, mulla on rinnat tosi arat, mutta ne taisi olla jo ennen punktiota pistolääkkeiden kanssa. En oikein tiedä mistä oire johtuu, kun on ne pistolääkkeiden vaikutus (vai onko se ohi jo?), irrotuspiikki ja punktiopäivän Pregnyl, ja nyt vielä Luget. On varmaa vaan ettei niitä ainakaan raskauden piikkiin voi laittaa kun on noin paljon vaihtoehtoja. :)

Mrsc, mä jo ajattelin että jos kerran lääkäri näki jo aiemmin kaksi follia, ei pitäisi olla niin yllätys, mutta ilmeisesti on sitten kuitenkin todella harvinaista että molemmat irtoavat, ovat kypsiä ja vielä tarraavat kiinni.

Mrsc, mä kävelin koirien kanssa ihan normaalisti siihen asti että meni vedet yliajalla. Silloinkin heitin vaan siteen housuihin, kävin 40 min kävelyn ja sit kattelin että onks tää vai eiks tää oo? Mulla ei siis tullu lapsivettä ku pieni läikähdys, yhdellä siteellä siis selvittiin siitä. En missään vaiheessa huomannu että ne ois kunnolla menny, vaikka lapsivettä oli normaali määrä.

3 vk ennen laskettua aikaa olin viikon kylpylässä ja siellä kävelin joka päivä koirien kanssa n. 3 h mäkistä maastoa sekä vesijumppailin joka päivä. Ennen reissua oli kontrolliultrassa katottu paikkojen tilanne ja sain siis ihan lääkäreiden luvan mennä uimaan, vaikka oli niin vähän aikaa laskettuun aikaan.

Itämaista tanssia harrastin jonnekin 7. kuukaudelle ja tein tanssiharjoitteita itse loppuun asti. Osallistuin myös itämaisen tiiviskurssille mutta se oli aika turhauttavaa, kun ei ollu enää minkäänlaista hallintaa keskivartalon lihaksille eikä tasapaino tahtonut pysyä koreografiassa ni maksoin sit kurssista mikä lähinnä vitutti koska mä en mahani kanssa selvinny siitä kunnialla. Mulla esim. jo jouluna oli pakko siirtyä korollisista tanssikengistä tanssitossuihin, koska maha vaikutti kropan painopisteeseen niin paljon. Siis vaikka raskautta oli vasta n. 3 kk takana.

Burleskia harrastin kans jonnekin 7. kuukaudelle ja näin jälkikäteen olis ehkä niitä hyppyjä voinu jättää vähemmälle. Mut tosiaan silloin ei ollu erkaumasta ihan niin paljon vielä tietoa. Olin kuullut erkaumasta, mutten hirveesti tienny vielä siitä. Kävin äitiysjoogassa. Kävin toisella kolmanneksella myös kuntosalilla. Paljon on liikkeitä, joita voi raskaanakin turvallisesti tehdä, mutta pakko myöntää että luotin jonkin verran liikaa kuntosalin omistajien ohjaukseen ja tein ison mahani kanssa sellaisiakin liikkeitä, joita tämänhetkisen tietämyksen kanssa en tekisi. Mutta kuntosalilla pääpaino mulla oli tekniikassa, ei niinkään isoissa painoissa tai hien nostatuksessa.

Eli sanoisin, että omaa kroppaa kuunnellen, mutta myös nuo rajoitteet huomioiden. Liikkuminen kuitenkin ylläpitää kropan kuntoa ja jaksaa sen mahankin kantaa paremmin ja synnytys sekä synnytyksestä palautuminen on nopeampaa ja helpompaa. Mutta tosiaan tietyihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tosiaan kaksosraskaus muutenkin asetttaa haasteita, voi supistaa herkemmin ym.

Huono ajatus ei olisi myöskään treenata raskausaikana ja sen jälkeen fyssarin/pt:n kanssa, jolla on osaamista näistä erkaumajutuista/lantionpohja ym. jutuista.

Myös aiheeseen liittyen löytyy kirjoja. Esim. Liikunnallisen äidin käsikirja (tilasin synnytyksen jälkeen, tosin hävettävän vähän oon saanu aikaseks selattua). Myös Kaisa Jaakkolalta on tuo Reipas, rakas raskaus. Ite en oo vielä kylläkään ehtinyt lukemaan.

Mun erkaumaa hoitava fyssari onkin suositellut raskaanaoleville tämmöstä jumppaa, on suunniteltu nimenomaan raskautta ja synnytystä sekä palautumista ajatellen (löysin kirjastosta myös tällä nimellä olevan kirjan): http://bailamama.fi/9months

Miten sattuikin, että etusivulla on kaksosraskaustesti etusivun juttuna...http://www.vau.fi/testit/voisinko-mina-saada-kaksoset-testaa-mahdollisuutesi-kaksosraskauteen/

Muokattu viimeksi:
Beisla, joo no sinänsä oli kovemmat mahdollisuudet, mutta lääkäri sanoi että 3/100 on todennäköisyydet. :D vähän kyllä pelottaa nuo riskit ja tod.näk. mä joudun jäämään töistä jo paljon aiemmin pois. Mutta tällaiset erimunaiset kaksoset on kuitenkin ilmeisesti sen vähiten riskaabeli vaihtoehto. Riskit on kuulemma nyt enää alle 5%, suurin riski on keskosuus. Mutta syntymäpainoon voi kuulemma vaikuttaa aika paljon itsekin, joten täytyy ruokavaliojittuja vähän miettiä.

Takaisin