Ei tää voi olla näin vaikeeta!

....täti tais kurvata kylään. Syykin selvisi, miksi ei eilen tätiä näkynyt. Mulla edellinen vai sitä edelliset menkat jäi vähän lyhkäsiksi joten kierto lyheni ns. vuorokaudella. Ja toi laskuri laskee sit tietysti nyt sen yhden vuorokauden liian lyhyellä kierrolla tätäkin kiertoa. Eli tänään niiden ois pitänytkin alkaa... Mulla siis kännykässä Ladytimerin ilmaissovellus.

Helinäkeiju, mä vähän luulen että osittain tossa on taustalla myös se, että länsimaisen lääketieteen lääkärit ei oikein "usko" luontaistuotteisiin eli "humpuukiin" vaan suosittelevat lähinnä synteettisiä lisäravinteita. Eivätkä he toisaalta tiedä luontaistuotteista mitään, ellei heillä ole henkilökohtaista kiinnostusta niistä. Funkkarilääkärit on kyllä sit perehtyneet kokonaisvaltaisemmin ihmisen hyvinvointiin ja tietävät yleisesti ottaen lisäravinteista paljon enemmän.

tuo limis on joku kp 42, kun silloinkin kierto venyi ja alkoi vasta teroluteilla.. ja ihan kun mun kroppa olisi kuullut vielä minun toiveiden elättelyt raskaudesta tässä kierrossa,nimittäin menkat alkoi sit just nyt :banghead:... ou jee...tuntuu että vois vetää peiton korviin hetkeksi ja murjottaa yksin..on tää joskus niin vaikeeta ja turhauttavaa. Yritän kuitenkin olla stressaamatta ja luoda toivon tulevaan..ja jos siltä tuntuu keväällä niin menen yksityiselle vaikka sit oman mielenrauhan vuoksi jos mitään ei tapahdu ennen sitä.

Hei. Täällä ois yks joka on jo jonkun aikaa lukenut teidän keskusteluja ja aion lukea edelleen :) Mietein vain että mitä mieltä olette siitä kannattaako minun ja mieheni käydä jossain lapsettomuus tutkimuksissa kun yritystä on elokuusta 2014 asti.. Olemme kuitenkin vasta parikymppisiä joten lapsella ei sinänsä ole kiire vaan ehkäisy jätettiin silloin elokuussa pois ja ajateltiin että tulee kun tulee. Nyt alan kuitenkin olla hieman huolestunut että onko jossain jotain vikaa??!! Keskenmenon sain syyskuussa 2015 ja kemiallinen taisi olla joulukuussa 2015. Miten paljon tuo keskenmeno vaikuttaa asiaan että onko hyvä merkki että on jotain alkanut tapahtua vaikkakin meni sitten harmiksemme kesken, mutta lisääkö siis toivoa että raskautuminen olisi luomusti mahdollista ja ehkä kummassakaan ei ole vikaa vaan ollut vain paska tuuri?? Lisätietona että kahdella veljelläni ja yhdellä siskollani on ensimmäinen raskautuminen kestänyt noin vuoden tai yli.. Kertooko se jostain et on vaikeampaa vain tulla raskaaksi? Yksi siskoni kylläkin on poikkeus sillä hän tuli heti ensimmäisestä yritys kierrosta raskaaksi.. Niin ja mielelläni kirjoittelisin täällä ja liittyisin mukaan keskusteluun jos vain ei ketään haittaa :) Täällä teillä monella tuntuu olevan jo apuvälineitä raskautumiseen ja me ei tosiaan olla edes käyty tutkimuksissa ja olen vielä aika nuori joten ymmärrän jos teistä tuntuu että ette halua minua tänne kirjoittelemaan :P Anteeksi kun oli tämmöistä omanapailua koko viesti..

Minttukarkki, tervetuloa ja ehdottomasti suosittelen tutkimuksia! Sillä ainakin varmistellaan, löytyykö jotain vikaa ja jos löytyy, minkä laajuista. Voi olla että ongelma on pienelläkin jutulla korjattavissa tai jos löytyy isompi vika, niin jatkotoimenpiteet sit sen mukaan. Saatte itsekin mielenrauhan. :)

diabolicat niin se varmaan ois viisainta mennä! :) Toisaalta haluais vielä parikiertoa yrittää ihan vaan luomuna. Minulla on myös hieman ylipainoa jota kylläkin olen parhaillaan laihduttamassa pois ja 4,7 kiloa olenkin saanut jo lähtemään pois. Pelottaa vaan jotenkin lähteä tutkimuksiin :o onko muilla ollu samanlaisia fiiliksiä kun on tutkimuksiin lähteneet vai oletteko olleet vain helpottuneita että nyt se vika selviää?

Minttukarkki, meillähän siis ole se olettamus koko ajan, että vika on minussa. Edellinenkin raskaus alkoi heti, kun alotin kilpirauhaslääkityksen joten oletin että vika on minussa taas (takana paha työstressi joka on vienyt terveyttä huonompaan suuntaan). Kun mentiin tutkimuksiin, olikin yllätys että isompi vika löytyikin miehestä. Mut on se nyt hyvä tietää, samalla tutkittiin ettei löydy mitään selittävää tekijää simppojen huonolle laadulle, esim. kivessyöpää. Ja toisaalta sit isäntä suostuu nyt syömään vitamiineja. Ei olis syöny ensimmäistäkään vitamiinitablettia, jos ei olis simpoissa vikaa ollut. Ja jopa vei inssiin sen siemennesteen itse, vaikka ei tutkimuksia varten sitä kippaa suostunut itse viemään (joku voi nähdä!).

Muska: 27v tulee täyteen maaliskuussa.
Itsellä yksi 7v tytär joka sai alkunsa, kun yhden kerran olin ilman ehkäisyä.
Nyt nykyisessä hyvässä parisuhteessa, ihanan miehen kanssa ei meinaa mitää tapahtua.
Toki kilpirauhasenvajaatoiminta ja kilojakin tullut vuosien saatossa ongelmaksi. Itselläni on myös vakava aivovaurio. Olen jäänyt 13vuotiaana linja-auton alle. Onnekseni selvisin hyvin.

MrsC onnittelut plussasta!! Tarrasukkia tonneittain matkaan mukaan! :)

Pahoittelut negan testanneille ja uuteen kiertoon joutuneille! Tsempit kaikille kaikkiin kierron vaiheisiin! Erityisen lämmöllä ja toiveikkaana seuraan teidän tuttujen kuulumisia, joiden kanssa on kuumetta yhdessä. Kunpa se pysyvä plussa tulisi pian ihan jokaiselle! :)

Plussasin ihan yllätyksenä silloin, kun tämä ketju perustettiin. Tuttuja kuumeilukavereita täällä kuitenkin edelleen (valitettavasti) pyörii. Halusin tulla teille kertomaan kuulumisia. Saimme vauvan syliin vihdoin vähän ennen laskettua aikaa. Kaikki meni hyvin ja nyt olemme saaneet pari viikkoa jo sylitellä pientä rakastamme. :Heartpink

Minttukarkki: Itse lykkäsin tuota hoitoon hakeutumista vuodella, kun ekan vuoden jälkeen rupesi ihmetyttämään ettei mtn tapahdu. Oli jotenkin kauhea kynnys soittaa perhesuunnitteluneuvolaan. Vieläkin kyllä hirvittää, kun vasta sairaanhoitajalla kartoituskäynnillä käyty. Joten prosessi vasta alussa.

Julianna, tervetuloa mukaan, toivottavasti visiittisi on lyhyt :)

Diabolicat, pahoittelut jos se täti sinne kurvas... :(

Minttukarkki, kyllähän se jännitti lähteä tutkimaan syytä, mutta oli se myös samalla helpoitus. Syötkö foolihappoa vitamiini lisänä? Varsinkin kun sulla on kaksi km:a takana, niin olisi hyvä alkaa syömään. Itselläni oli kaksi km:a oli takana ja kolmas pysyi mukana. Mulle silloin sanottiin, että helpommin raskautuu sitten km:n jälkeen, kroppa on paremmin valmis tai jotain...

On: yöllä alkoi polttavat menkkajomot. Vatsaa sisään vetäessä kohtuun vihloo. Et onhan näitä taas kertynyt. Luget taas turvottaa rintoja. Huomenna pisasen taas testin, tuskin siihen toista viivaa piirtyy.

Muurahainen dpo 8, yk 24

Kiitos kun kerrotte nuita omia kokemuksia lähteä tutkimuksiin :) saa ite jotenki luotettavuutta uskaltaa mennä :) nyt ajattelin kuitenkin vielä katsoa pari kk ja tutustua paremmin niihin tutkimuksiin ja pudottaa painoa koska sekin varmasti vaikuttaa asiaan jollain tapaa :)

Muurahainen nuissa mammavitskuissa mitä syön on foolihappoa mutta en siis sitten erikseen ota sitä enään lisänä. Kannattaako sitä ottaa vielä lisänä? Sen verran mua ihmetyttää että kun km jälkeen kävin ultrassa ja sit hcg arvot otettiin ja samalla kilppari nii ku soitin tuloksista niin se terkkari sano vaan jotenki et: Kilpisrauhasen vajaatoiminnan arvot on siinä rajoilla et ei aloteta lääkitystä. Käski syömään sinkkiä ja nyt oon ite ottanu lisäksi suolaisen levän suolan sijaan käyttöön koska se kuulemman auttaa kilpparin toimintaan.. :) mulla myös hemoglobiini alhainen ollut aina et rautaa syön lisänä myös se ei vaan jostain syystä imeydy tarpeeksi hyvin..

Minttukarkki, jos noin on että kilppariarvoissa on häikkää ni suosittelen hakeutumaan sellaiselle lääkärille, joka kilpparista oikeasti tietää. Hoitamaton kilpirauhasongelma vaikeuttaa raskautumista sekä lisää keskenmenojen ja sikiövaurioiden riskiä.

Varsinkin julkisella puolella osaaminen kilpirauhasasioissa on varsin lapsen kengissä ja monet, joilla on selkeästi kilpirauhasongelmaa, eivät saa lääkitystä, ellei arvot ole todellakin riittävän huonot. Vaikka arvot olisivat rajoilla, saattaisit hyötyä lääkityksestä. Oletko kilpirauhasongelmaan tutustunut lähemmin, kuulostaako oirelista tutulta?

Minä esim. olen hyvä esimerkki siitä. Mulla oli struuma (erikoiskorvalääkäri diagnosoi ku halusin selvittää onko mulla meniereä ja toivoin kuulolaitetta), terveyskeskuksessa verikokeiden perusteella "terve". Yksityispuolella olen saanut lääkityksen ja tulin raskaaksi samalla viikolla ku alotin kilpirauhaslääkityksen. Siihen mennessä oli 2-3 krt ollu kiinnittymisvuotoa, mutta ei ensimmäistäkään plussaa raskaustestissä.

BTW, nyt oli lehdessä juttu niistä susista, tässä hoodeilla on jo ihan vahvistettu susihavainto. Nyt sit katellaan, ovatko ohikulkumatkalla vai jäävätkö tähän pyörimään..

Muokattu viimeksi:
Diapolicat olin paljon miettinyt tota kilpisrauhasenvajaatoimintaa et mulla on se mut sit ku raskauduin vihdoin niin ajattelin et ei se ehkä ookkaan kuitenki sit km jälkee pyysin et ne arvot otettais samalla ku hcg. Siis ihan ekana on väsymys pahin oire myös lihominen lihoin puolessa vuodessa 15 kiloa vaikka liikunta ja ruoka pysyi saman kun aina ennenkin. Koitin tosi paljon seurata syömistäni ja lisäsin liikuntaa mutta paino ei vaan tippunut. Nyt vasta kun olen alkanut syödä sitä levää se on lähtenyt tippumaan. Myös käsiin on tullut jotain ihottumaa/näppylöitä vaikka ikinä ei ole ollut mitään iho ongelmia. Viime pääsiäisenä ilemstyi siis ne pienet näppylät ja välillä on vähemmän ja välillä enemmän. En myöskään pitkään aikaan saanut hikeä pintaan en vaikka saunassa istuin kuinka kuumassa niin pysyin ihan kuivana joka ihmetytti silloin. Oli inhottavaa kun se terkkari suhtautui siihen kilppari ongelmaani niin huomaamattomasti koska olin todella toivonut että saisin siihen lääkityksen.. Nyt kuitenkin uskon että se arvo on parantunut koska nuo ongelmat ei oo enää nii pahoja :)

Minttukarkki, jos sulla kerran on oireita ni suosittelen ihan oikeesti hakeutumaan asiansa osaavalle lääkärille ja saisit sen lääkityksen, oireet ainakin viittaavat kilpirauhasongelmaan. Mäkin vuosia tuudittauduin siihen uskoon, että mä ny vaan oon tämmönen. Ensimmäiset oireet, jotka muistan uniongelmien lisäksi, juontavat ihan teini-ikään asti. Ja lääkityksen sain yli 30-vuotiaana. Ruokavaliolla pystyy jonkin verran vaikuttamaan arvoihin, mutta mun tapauksessa tarvittiin lääkitys. tosin myös stressi pahensi sairautta tosi paljon (täyspäiväisesti töissä ja opiskellen ja siihen vielä harrastukset päälle).

En mä vieläkään siis terve ole, koko ajan saa hakea oikeaa annostusta, koska tilaan vaikuttaa niin moni asia. Tällä hetkellä siis syön kolmea reseptilääkettä, joista kaksi on kilpirauhaseen ja kolmas lisämunuaisiin.

Onnea tuhat kiloa Starling!!! :)

Minttukarkki, sinuna alkaisin hakeutumaan tutkimuksiin jo nyt, sillä jos julkiselle menee niin siinä saattaa kestää puoli vuotta ennen kuin pääsette terveyskeskusta pidemmälle. Siinä ajassa ehtii kokeilla luomuna ja pudottaa painoa vielä muutamat kuukaudet. Ja jos on sinkkiä suositeltu niin ottaisin sinkkiä, merilevä ei aja samaa asiaa. Ja kuten murkku jo sanoi niin foolihappoa 800mg päivässä purkista (ja ruuasta vielä lisää), jos on keskenmenoja taustalla. Tsemppiä! :)

Larissa, merilevästä taasen saa jodia, mikäli Minttukarkki käyttää sellaista merilevää, jossa sitä on. Tämä auttaa kilpirauhasen vajaatoimintaan. Toki sinkkilisä auttaa positiivisesti myös, kuten myös rasvahapot, seleeni, rauta ymymym.

Itselläni mm. struumaa saatiin lisäravinteilla pienennettyä jo ennen kilpirauhaslääkityksen aloittamista.

Ja tosiaan Minttukarkki, mä kävin heinäkuussa terveyskeskuksessa ensikäynnillä, jolloin polkastiin nää lapsettomuustutkimukset käyntiin. Tammikuussa oli ensimmäinen lapsettomuushoito. Julkisella.

Kiitos kaikille tiedoista ja neuvoista! :) olipa hyvä et uskalsin tänne tulla kirjoittelemaan ja jakamaan mietteeni :) Kiitos kaikille olette auttaneet paljon! :) Nyt on paljon mietinnässä ja tosissaan alan hoitaa tuota tutkimuksiin menemistä! :) Mies saattaa pistää vastaan vielä hieman mutta viimeistään toukokuussa menemme tutkimuksiin jos sitä ennen ei tapahdu sitä ihmettä että raskaudun :)

Takaisin