Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Jellis, en tiiä onko mun miehellä terävä pippeli vai mikä, mutta seurusteluaikana meillä repes kortsu TODELLA usein. Mutta tässä ollaan kahelleen silti, kimpassa oltu 13 vuotta. No, mä alan olla kypsää kauraa. Sanoin miehelleni, että kiertohäiriöt lopettaa yrittämisen samaan kun viimeinen lahjamunasolu-IVF. Ei taida enää monta kuukautta mulle tulla ovista.

Mä lupaan vaieta kohta näistä mun oudoista testituloksista. Mut siis kyllä luokittelen tämän ovisplussaksi. Tein vielä uuden digin, katsotaan mikä tulos on.

ImageUploadedByVau Foorumi1453624445.594750.jpg

Onneksi tuli tehtyä toi tikku vielä, muuten olisi laskut saattaneet heittää häränpyllyä ja luge lääkitys alkaa vääränä päivänä...

Muurahainen kp 11/29, dpo -1, yk 24

Mami pahoittelut kp1:stä. :sad001

Jellis, sullahan on takana vasta yksi letrokierto? Ihan hyvin voin tärpätä vielä teillä noilla kevyilläkin hoidoilla.

ninukki harmi jos sielläkään ei tärpännyt mutta kiva kun oot innoissasi! Mäkin kohta ehkä löydän innostuksen. On kyllä tosiaan kiva saada jotain konkreettista tietoa munasolujen hedelmöittymisestä.

Mekku, tervetuloa ja tsemppiä IVF:ään! Meitä on tosiaan muutama muukin täällä IVF:n kynnyksellä.

Katjusha sepä se. :sad001

muurahainen, eikö tuo kaksoishormonitesti myös "opi" estrogeenin tasoa käyttäjältä jos sitä käyttää useammassa kierrossa? Voiko sekin olla syynä siihen että alkaa vilkkua eri aikaan?
Musta toi sun viimein kuva näyttää kyllä o-plussalta, ehkä tosiaan aamuinen oli liian laimeaa. :)

Larissa, onhan noista kiinnittymisistä aika vaihtelevia arvioita jos lukee eri tietolähteitä. Yksilöllisiä eroja on varmaan paljon, ja toisaalta sehän on tosiaan hidas prosessi joten en tiedä onko eroja siitä missä kohtaa kiinnittyminen lasketaan alkaneeksi tai päättyneeksi?

Murkku on miusta o+! En osaa siihen digiin kommata :/

Täällä kp1 kuten ennustinkin. Pakko oli laittaa illalla jo kuukuppi kun kivut oli sen mukaiset ettei jäänyt paljon arvailujen varaan, ja niinhän se aamulla olikin täti paikalla. :sad001 Ei kun sitten vaan apteekkiin tilaamaan lääkesatsi.

Pahoittelut beisla tädistä :( toivottavasti eka ivf tuo plussan!

Murkku, mun mielestä noi olis tasavahvat eli O-plus! Tee vielä iltapäivällä uusi :) ethän tehnyt edellistä aamun ekasta pisusta? Mie aloita aina luget aikaisintaan dpo 3 (varmistan aamulämmöillä) etten varmasti aloita ennen ovista :)

Beislalle pahoittelut menkoista :( mutta jaksan uskoa että ivf tuo teille ihmeen!

Beisla, pahoittelut tädin saapumisesta, ja nyt tsemppiä tähän kiertoon! Vitsi miten jännittää teidän puolesta!!! <3 <3

Joo Mä en ymmärrä digi maailmaa ollenkaan. Negaa se näytti, vaikka viiva oli paljon vahvempi kuin aamulla. Taidan luottaa ihan tohon liuskaan vaan, se ainakin on jo plussa.
Laitan kyllä vielä kyselyä tonne cb:lle, että voiko tohon luottaa monta kiertoa, sama testi oli siis viime kierrossakin käytössä. Laitan alle vielä kuvan jossa on kaikki tämän kierron testit.

ImageUploadedByVau Foorumi1453625141.206614.jpg

Mutta siis huomenna ovis, nippailuja tuntuu taas. Täällä tässä kierrossa jo talleteltu dpo -3 ja -2, tänään peitto vielä heilumaan, toivottavasti isäntä jaksaa :)

Muurahainen kp 11/29, dpo -1, yk 24

Larissa, digit teen aamun ekasta (ohjeissa lukee niin) ja liuskat teen päivän toisesta, niin kuin niissä ohjeistetaan. :)
Nyt ton viimeisen digin tein aamun kolmannesta ja se oli vahvempi kuin aamun eka, mut silti nega.

Muurahainen, näitä tapauksia tulee "julki" tämän tästä, jolloin vanhempia syyllistetään yöimetyksestä ja väitetään sen pilaavan hampaat. Ihan siis myös suun terveydenhuollossa lapsen tarkastuksissa. Vaikka hampaat olisivat virheettömät, saattavat äidit saada saarnan.

Tämä "yöimetys pilaa hampaat" -mantra on varmasti pitkälti samaa perua ajatuksen kanssa, että äidinmaito muuttuu 6 kk/12 kk jälkeen sokerilitkuksi eikä sillä ole enää lapselle ravitsemuksellista merkitystä. Hevonhumppaa kaikki tyynni. Onneksi on myös paljon hoitohenkilökuntaa, jotka ovat ajan tasalla eivätkä levitä urbaaneja legendoja ja hevonhumppaa ihan siitä syystä etteivät itse ole päivittäneet omaa ammattitaitoaan ja näe ammattiylpeytenä oikean, tutkitun tiedon käyttämistä. Ja mitä enemmän huonoista kohtaamisista "ammattilaisten" kanssa annetaan palautetta, sitä paremmin se kenttä päivittää myös tietojaan ja saa koulutusta. Ihan oikeasti tätä äidinmaitohan muuttuu sokerilitkuksi -mantraakin kuulee terveydenhuollon "ammattilaisilta" tämän tästä. Vaikka se on moneen kertaan kumottu ja todettu hevonhumpaksi. Onneksi on tosiaan niitä valveutuneita ja ammattitaitoaan päivittäviä henkilöitä.

Tässä esim. ihan ok lähde äidinmaidosta: http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/hammaspeikkojen-herkkuruokaa

Katsoin myös terveydenhoitajille suunnattua opasta koskien suun terveyttä, mutta siinä puhutaan vain pullosta ja tutista, en ylimalkaisella vilaisulla löytänyt mitään mainintaa imetyksestä. https://www.thl.fi/documents/732587...inen.pdf/36c0d5f0-ea24-43fa-ba96-ee925670e8da

Tässä taasen hammaslääkäriliiton sivuilta "Äidinmaito ei yksistään aiheutahampaiden reikiintymistä. Yhtäaikaisen sokerin käytön kanssa äidinmaito voi ylläpitää lapsen suussa happamia olosuhteita, mikä suosii reikiintymistä aiheuttavia bakteereita. Tällainen tilanne voi syntyä, jos lasta imetetään pitkään, imetyskertoja on tiheästi ja etenkin yöaikaan, jolloin syljenpuolustusominaisuudet ovat huonoimmillaan, ruokavalioonkuuluu sokeripitoisia tuotteita eikä lapsen fluorin saannista ole huolehdittu. Purennan kehityksen kannalta imetystä tulisi jatkaa ainakin vuoden ikään saakka. Tutkimusten mukaan lyhyempi rintaruokinta altistaa lapsen ristipurennalle ja distaalipurennalle (jossa alahammaskaari sijaitsee ylähammaskaareen nähden takana)."
: http://www.hammaslaakariliitto.fi/f...n-suunterveys/vauvan-suunterveys#.VqSRT_mLTIV

Eli vaikka hammaslääkäriliiton sivuilla mainitaan myös imetys, niin siinä ei myöskään sanota, että "yöimetys pilaa hampaat", vaan että mikäli muu suun hygienia ei ole kunnossa, voi sillä olla osavaikutusta.

Esimerkiksi nyt kun THL julkaisi nämä uudet lapsiperheiden ruokasuositukset, niin vaikka sieltä löytyy epäkohtia ja ristiriitaisuuksia, niin siellä myös painotetaan, että imetys ja sen kesto on perheen välinen asia sekä painotetaan että kaikki ovat oikeutettuja laadukkaaseen ja ajantasaiseen, näyttöön perustuvaan imetysohjaukseen (sekä korvikeohjaukseen). Tämä saattaakin asettaa julkiselle terveydenhuollolle koulutuspaineita, sillä mikäli ymmärsin uudet suositukset oikein, lasten ja äitien kanssa työskentelevillä tulisi olla riittävä imetysohjausosaaminen. Tällä hetkellä imetysohjauskoulutus löytyy noin kolmannekselta neuvolaterveydenhoitajista (suonette anteeksi etten nyt tarkista miten se oli, koskiko tämä siis nimenomaan neuvolaterveydenhoitajia).

Itse katsoin lapsen kannalta paremmaksi antaa sen kauramaidon öisin lapsen niin halutessa. Tämä jäi pois jossain vaiheessa 1,5-2 vuoden välissä. Rintamaito toki olisi ollut paras vaihtoehto, mutta se ei nyt ollut mahdollista. Kauramaito pullosta yöllä ei toki ole hampaille kovin hyvä juttu, mutta katsoin että kokonaisuudessa se on pienempi paha kuin yövieroitus ravinnosta väkisin hammasterveyden kannalta. Nämä nyt kuitenkin ovat vielä maitohampaita ja muutoin suun hygieniasta huolehditaan. Vielä selvennykeksi että tissimaitoa/erikoiskorviketta siis 1v 2kk ikäiseksi, jonka jälkeen korvike vaihdettiin kauramaitoon. Pumppaamisen lopetin 1v 1vk iässä. Jos ois ollu parempi pumppu ni oisin jatkanu, mutta ku en osannu päättää mikä kannattaa hankkia...

Muokattu viimeksi:
Katjusha, kyllä teilläkin on vielä toivoa vähän aikaa jäljellä. Mutta varmasti jos jää lapsettomaksi, kuka tahansa meistä, suru on suunnaton ja elämä tuntuu tyhjältä ja menee aikaa ennen kuin siitä nousee. Mutta sen nousun jälkeen pitää miettiä että määretteleekö se lapsettomuus sen, kuka on. Onko vain äiti, ilman lasta vai nainen, joka ei voi saada lasta. Ja mihin omat ajatukset ja teot ja toiminnan suuntaa. Tollasesta ei varmasti pääse ikinä kokonaan yli, mutta siinä vaiheessa kun ei ole vielä tilanne se, että on täysin pohjalla eikä jaksa enää nousta, siinä vaiheessa voi päättää että minä selviän tästä. mutta niinkuin sanoin, kyllä sinulla on vielä aikaa . Minä sydämestäni toivon ja rukoilen, että teidän ei tarvitse miettiä mitään muuta kuin että kuka vaihtaa seuraavan vaipan <3

Maggie, kiitti :) ihania tykytyksiä <3

Larissa, älä liikaa järkeistä missä pieni olisi. Turhaa stressiä. :) Mannikkan kuva sitä paitsi näyttää hyvältä!

Murkku, plussalta näyttää

Beisla, osuudet pahoittelut menkoista :'( mut mulla kans on tosi korkealla usko sun ivf:ää!

Beislalle pahoittelut menkoista. Se kp1 ottaa aina niin päähän. Mutta oliko niin että menette nyt erilaisiin hoitoihin, en täysin ymmärrä noita inssejä sun muita, mutta jospa sieltä saisitte apua.

Katjusha: Oletteko miettineet adoptiota? Mun yks ystäväpariskunta on siinä hommassa ja jos hyvin käy voivat pian saada lapsen.

Beislalle pahoittelut tädistä :( tuokoon ivf onnea pienokaisen verran teille!❤

Larissa, jospa nyt olisi tein vuoro! :)

Murkku, plussalta tuo liuska kyllä näyttää! Jännä kyllä on cb digi ei anna plussaa vaikka liuskassa on :o mut siis pääasia on ett tallettelut on kunnossa! :)

Ilpuri, tuo on paha kun tietää että jollain omalla teolla saattaisi edesauttaa raskautumista, mutta kun ei vaan saa itseä niskasta kiinni! :( itse mietin että pitäisi rajottaa herkkujen jne syömistä, että varmaan johtuu vaan miun ruokavaliosta ettei plussaa kuulu. Mutta todellisuudessa se ei ole niin, vaikka kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin ei välttis yhtä asiaa muuttamalla saa plussaa :/ tsemppiä, toivottavasti kevät antaa sellasen energiabuustin että tekeekin mieli ruveta syömään vähän kevyemmin tai jotain! :)

Maggie, ihanaa tykytyksiä oot päässy kuulemaan :)

Diabolicat, en miekään ollut koskaan kuullut että yöimetys pilaisi hampaat. Mutta hyvä tietää jos joku tulevaisuudessa yrittää pajunköyttä tarjota :)

Ninukki, tulikos se täti jo? Jos tuli niin tsemppiä ivf:ään ja piikityksiin!

Mamille pahoittelut myös tädistä :(

Mekku, tervetuloa ja pikaista plussaa.

Muska, adoptio ei ole miehelleni vaihtoehto. Täytän tänä vuonna valitattavasti jo 43, perhettä on toivottu jo 10 vuotta. En pystyisi enää itsekään odottamaan yhtään mitään 4-6 vuotta lisää.

Muurahainen, Larissa ja muut ovat jo antaneet hyvää tietoa CB:n testistä. Tuplahormonitestiä (estrogeeni ja LH) käytät?

Minä en ole käyttänyt muita kuin juuri niitä ja jokaisessa kierrossa viimeiset 6 kk minut on myös ultrattu ja CB on ollut aina oikeassa. Lääkärini kertoi myös, että heidän asiakkaidensa ja ultrien perusteella CB on luotettavin. Vilkkupäivien määrän tai niiden puutteen perusteella ei voi itse päätellä välttämättä mitään. Mullakin on ollut nollan jälkeen pysyvä hymy ja parhaimmillaan 7 vilkkuvaa ennen pysyvää. Ja aina on löytynyt johtofolli. Ovisplussapäivä taas vaihdellut melkein viikolla.

Vaikken ois mitenkään toivonut menkkoja sulle Beisla, niin itsekkäästi olen iloinen siitä että saan sut vertaiseksi ekaan IVF-kiertoon, vaikka pari päivää myöhemmin aloitatkin. Mulla meni toinen Gonal-F piikki tänä aamuna ja piikitykset on sujuneet helposti ja kivuttomasti. Eilen päivällä oli lievä päänsärky ja väsymys (nukuin viime yönä yli kymmenen tuntia kun normi on 7-8). Mutta on mulla lievän flunssankin oireita, joten väsymys ja pääkipu voivat johtua siitäkin.

Mekku: mikä teidän IVF-suunnitelma ja aikataulu on? Ja jos saa kysyä, minkä ikäinen olet?

Ja mitäs Ninukille kuuluu?

Katjusha: ne Hesarin kuvat oli aika pysäyttäviä. Katse kiinnittyi varsinkin vatsamustelmiin (ei ole mulle tullut onneksi!) ja siihen keltaiseen neularoskikseen jolainen on nyt omankin kylppärin pöydällä.

Dolcetti, mulla jäi aikanaan säkillinen sellaisia vaihdettavia kynäruiskun neuloja, kun niitä tuli yhden lääkeampullin mukana kolme pakettia (9 kpl). Annokseni oli niin suuri, että käytin 1/4 saamistani neuloista ;) mieheni on puhkonut finnejään ylijääneillä steriileillä neuloilla ..!

Jellis, älä vielä vaivu synkkyyteen!! :happy: Me oltiin 4v ilman ehkäisyä eikä omat keinot tuoneet ikinä mitään tulosta. Kolmen inssin (yksi kesken mennyt kaksoisraskaus alussa) ja yhden IVF:n jälkeen 5v odotus palkittiin. En muista joko teillä on hoitoja päällä mutta jos ei niin nyky lääketieteellä saa kyllä ihmeitä aikaan! :Heartred

Milloin te alkaisitte testaileen ovista? Nyt kp 9/27-30 ja viime kierto olikin 33. Kerran vai kaks päivässä?

Dolcetti, juu sitä tuplahormooni testiä oon nyt muutamassa kierrossa käyttänyt. Mulla on myös ennenkin cb:n digi ovis (yli vuosi sitten) näyttänyt ovisplussan, vaikka verikokeilla todistettiin että siinä kierrossa en ovuloinut ollenkaan ja se plussa tuli jo kp 10, mikä oli siihen aikaan aivan mahdotonta, koska silloin mun kierrot oli 35 luokkaa.

Muska, se riippuu vähän millä testaat. Mitä testipaketin ohjeissa lukee? Jos on liuska testejä suositellaan testi tehtävän päivän toisesta pisusta, sit kun viiva alkaa vahvistuu kannattaa tehdä vaikka aamulla ja illalla, ettei plussa mene ohi. :)

Muska, sinuna aloittaisin viimeistään huomenna kp 10, jos sulla on kerta ollut lyhyempiäkin kiertoja. 27 päivän kierrossa ovis olisi laskennallisesti kp 13, O-plussa tulisi siis kp 12. Mutta nämä jutut riippuu myös luteaalivaiheen pituudesta.

Mulla vaihtelee oviksen ajankohta aika paljon (kp 12-19), joten aloitin tässä kierrossa tikuttamisen kp 9, O-plussa tuli illalla kp 13 ja kp 15 oli ovis. Itse testasin 2 kertaa päivässä ettei huippu mene varmasti ohi kun on letrot nyt käytössä ja on hulluna noita O-testejä tilattuna :D

Takaisin