Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Dolcetti, tsemppiä IVF:ään!!
Meillä tuotti ensimmäinen IVF terveen ihana pojan joka on nyt 2,5v. Nyt vain positiivisuutta kehiin, myös ekalla kerralla saattaa onnistua vaikka (ainakin meillä) painotettiin että hoidon onnistumis prosentti on vain sitä ja tätä...

Minulla oli myös GonalF ja minusta se oli tosi kätevä ja helppo laittaa. Sivuoireita en saanut. Ehkä jotain pientä ärsyyntymistä mutta sitä nyt on aina välillä muutenkin :rolleyes: Ultria oli muistaakseni myös kaksi ja minulla vaste oli hyvä, punktiossa kerättiin yli 20 munasolua. Niistä kyllä loppujen lopuksi vain kaksi oli sellaisia joita pystyi hedelmöittämään. En koska tajunnut kysyä mitä niille kaikille muille tapahtui... Ilmeisesti eivat vain olleet hyvänlaatuisia... Toinen oli lähtenyt jakautumaan täydellisesti ja kolmen päivän jälkeen se laitettiin minulle sisään ja kiinnittymistä auttavat lääkkeet käyttöön. Toinen meni pakkaseen. En ainakaan muista että minulle olisi edes ajateltu muuta vaihtoehtoa kuin tuoresiirto heti kolmen päivän päästä.

Jännässä täällä eletään mukana! Toivon niin plussaa!! Hyvin se menee, usko pois!!:happy:

Larissa ja muut: Niin varmaa harmittaa mutta pitäisi ajatella myös että menen sinne työharjoitteluun en miehiä etsimään :o minulle tämä on on ollut suuri unelma heti lapsen jälkeen! Voisi olla onnellinen että tämä toteutuu. Olen yrittänyt selittää hänelle että hän on oikeasti se ainoani jota rakastan enkä ole vaihtamassa kehenkään muuhun! Enemmän luulisi että hän vaihtaisi minähän se lapseton olen jonka kaa on vaikeeta nyt esim. Lapsi saada! :o
Toivottavasti saisin hänet vakuutettua, tosin luonteeseenikin kuuluu että jos teen pahaa ihmiselle mietin sitä liikaa ja satutan itseäni siinä pitkäksi aikaa! Enkä koskaan ole antanut aihetta edes mustasukkaisuudelle :o ihme touhua taas tämmönen! :( loukkaavaa että hän kohtelee minua kun tiskirättiä nyt ja hokee jtn pettämistä kokoajan :o minusta se on väärin :(
Niin ja eilen sanoi viellä että " juuri sopivasti loppuu menkatkin kun lähden sinne" miu mielestä tä menee jo ihan sairauden puolelle! :(

Sitten omaanapaa: on kyllä vuosisadan menkat, normaalisti koskee sen kp 1 mutta mitkä poltot tänääkin kp 2 :(

Minni upeat viivat :) olet raskaana ei siu enää tarvia niitä testejä tehä :p

Dolcetti, jännää, sielläkin uudet kuviot käynnissä!! Tsemppiä! Mulla ja muistaakseni beislallakin lääkkeenä menopur, pienempi hyperin riski :) mulla on nyt ihan semmonen olo että menkat alkaa huomenna tai ihan viimeistään su, kramppaa jo niin mukavasti ja oon koko aamupäivän ollu ku persuksiin ammuttu karhu.. Kauheeta ku itekin huomaa sen mutta ei voi tehdä asialle mitään ku kaikki ärsyttää :D anyway, varasin jo maanantaille ajan baselineultraan, jossa vielä varmistetaan että kaikki on ok hoitojen aloittamiseksi :)

PiPaNat, useimmitenhan ne tuikataan sisään ja loput pakkaseen 3 päivän ikäisenä, jos sato hedelmöittyneitä hyviä alkioita ei ole suuri. Useamman päivän viljely karsii alkioita rajusti, joten yleensä eivät halua riskeerata ellei esim 8-10 ole hedelmöittynyt. Myös, jos keräyspäivä on sattumalta tiistai ei 5 päivän viljelyä voida tehdä (siirto sunnuntaina). Meillä tuli muistaakseni 11 tai 13 munasolua kolmannella kierroksella, ja niistä yksikään ei hedelmöittynyt. Eli siirtoon ei päästy ollenkaan.

Kiitos tsempistä, rohkaisusta, kokemuksista ja vinkeistä Katjusha, Ninukki, Larissa ja Pipanat. Tosi kiva kuulla, että teillä Pipanat tärppäsi heti, mutta tässä iässä munasolujen laadun huonontuminen tuottaa auttamattomasti lisäongelmia. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Minulla on myös alhainen AMH-arvo (0.8), joten minulle ei voi odottaa erityisen hyvää pistosvastetta. Toisaalta eipähän ole sitten munasarjat isoja rakkuloita tupaten täynnä ja olokin toivon mukaan vähemmän tukala loppuvaiheessa. Kuulostaa siltä, että sulla Katjusha oli tosi hyvä vaste ja olo varmaan sen mukainen. Jokaisella asialla hopeareunuksensa. Ja niin, rauhoitti myös kuulla, että sulla Pipanat eivät pistokset aiheuttaneet mitään sen kummempia oireita ja ilmeisesti punktiokin sujui varsin kivuttomasti?

Ninukki: miksi sun pitää käydää baselineultrassa? Mitä siellä katsotaan? Lyhyellä kaavallahan sinäkin menet, eikös vaan? Olin ymmärtänyt, että tuo baselineultra tehdään pitkän kaavan hoidoissa. Ja oletteko julkisella vai yksityisellä puolella? Olet varmasti kertonut, mutta nyt en muista millään.

Vielä siis sen verran, että minun klinikallani alkiot viljellään lähes poikkeuksetta blastokystivaiheeseen, eli 3. päivän alkioita ei vielä siirretä. Klinikan sivuilla asiasta kerrotaan näin: Alkioita viljellään yleensä viiden vuorokauden ajan. Aiemmin on ollut käytössä kahden-kolmen päivän viljely, mutta klinikallamme siitä on lähes kokonaan luovuttu. Pidempi viljely helpottaa siirrettävän alkion valintaa. Paras alkio siirretään kohtuun ja mahdolliset ylimääräiset alkiot pakastetaan myöhempää käyttöä varten. Yleensä kohtuun siirretään yksi alkio kerrallaan.

PikkuMinski minkähän kokoiset pitäis olla ensi talveksi,jos tilaisin converset isompana sulta? Menisköhän 10cm. Ja onhan tuollaset koristeenakin kivat lastenhuoneessa,jos ei pysty käyttää. :)

Haikara, onpa kummaa käytöstä mieheltäs, mut sä ootkin kaunis nainen niin ihmekkös jos on mustasukkanen ;)
Mun mielestä kuulostaa siltä et miehes on epävarma itsestään ja ehkä loukkaantunut kun oot lähössä ja sillä on siitä pahamieli ja yrittää saada sulle samaa fiilistä :/ Miehet kun vaan oppisi puhumaan.. Tsemppiä! <3

Nonnah, voi ei, no jos ei kehtais nyt olla sellainen idiootti, kun työskentelette samassa paikassa?

Ilpuri, ootko kokeillut ihan perus ruokavalion muutosta. Ei oo suuri juttu, esim. Vaalean leivän vaihtamisen tummaan ja tummalla tarkoitan sitä että ravintokuitua yli 8g/100g? Pullat sun muut hötöt jättää syömättä? Ei pidä ruoskia liikaa itseään koska sitten ei tunnu kivalle aloittaakkaan mitään.

Minnillä makeat leffaviivat! :)

Ihan liian monelle täti kurvannut kylään, tsemppiä uuteen kiertoon teille!!

On: nega ovistestissä vielä tänään. :)

Muurahainen kp 9/29, yk 24

Dolcetti, no se on suhteellista sen vasteen kanssa :) lääkäri oli jo kohta epätoivoinen, kun ne follikkelit eivät vain kasvaneet ja piti jatkaa pistämistä monta päivää enemmän kuin yleensä ja hurjilla annoksilla Puregonia ;)
Mä toivon kans, että seuraavalla kerralla voitais mennä 5 päivän viljelyyn, mutta on luojasta kiinni milloin keräys on. Viimeksi tätä harkittiin, mutta tietenkin keräys oli ollut tiistaina, niin pitkän viljelyn sai unohtaa. Musta tuntuu että omatkin on kypsynyt tiistaiksi. Mikähän siinäkin on?!

Murkku, hyvin sillä oviksella on aikaa vielä saapua :)

Tosta ruokavalion muuttamisesta. Itse kokeilen nyt olisiko sillä jotain vaikutusta endoon ja kipuihin. Vehnä, sokeri ja kofeiini minimiin, soijaa vältän täysin, maitotuotteita ja punaista lihaa vähennän, kasviksia, pähkinöitä, marjoja lisää. Otsa rypyssä en aio tätä tehdä, mutta kokeilen kuitenkin jos siitä olisi apua :) tämän pitäisi siis laskea liiallista estrogeeni-tasoa ja sitä kautta auttaa endoon.

Myy, huh kun teillä on pitkä aika odotettavana. Toivottavasti kardiologi olisi jo kesällä optimistisemmalla tuulella. Terveys ensin tietenkin, mutta odottavan aika on pitkä.

ninukki aivan niin, hölmö minä. Meinaa mennä ihmiset vahingossa sekaisin täällä. Joskus oon vielä niin hajamielinen että unohdan pääni kotiin kun lähden ovesta ulos. :oops:
Mutta joo, myös mulla on lääkkeenä Menopur. Toivottavasti sun maanantain ultrassa on kaikki kunnossa!

PiPaNat, pahoittelut kp1:stä ja huonoista uutisista, mutta toivon että "täysillä eteenpäin" toisi teille tuloksen!

Ilpuri voimia, ja totta kai saat kirjoitella tänne, ei tällä mitään sääntöjä yrityksestä ole. Tiedän tunteen kun ei vaan saa aloitettua vaikka kuinka pitäisi; itsekin pitäis korjata eräs asia mutta kun en vaan saa alkua aikaiseksi, turhauttavaa. Enkä tosiaan usko että raskautuminen on vain yhdestä asiasta kiinni. Totta kai monet voi vaikuttaa suuntaan tai toiseen, mutta eri seikat vain parantavat tai huonontavat todennäköisyyksiä, eivät takaa kumpaakaan lopputulosta. Hei jos varsinaiset ehkäisyvalmisteetkaan ei 100% takaa ettei voisi tulla raskaaksi, niin tuskin mikään muukaan. (Lukuunottamatta vakavia fyysisiä puutteita kuten kohdun tai siittiöiden puute.) Kuten itse sanoit, ei ylipaino monilla edes ole niin vakava asia raskauden kannalta.

Minni, onnea hienoista viivoista! :)

Dolcetti, harmi ettei vikasta letrokierrosta tärpännyt. Tsemppiä pistosten aloitukseen ja hyvä kun sait ultran varattua jo. Ihan hyvin voi munasarjasi yllättää, turha pohtia huonoa vastetta ennen kuin niin on edes tapahtunutkaan. Sulla sentään kroppa reagoi jo letroihinkin. Toivottavasti pääsette siirtoon jo IVF-kierrossa. Meille ainakin lääkäri puhui tuoresiirrosta ensisijaisena vaihtoehtona.

IVF:stä, tosiaan mulla on munasolujen kasvattamiseen Menopur 150/pv. Kp6 alkaen Orgalutran jarruna. Ultra on todennäköisesti ennen jarrun aloitusta, ja siellä tarkistetaan aloitanko jarrun suunnitelman mukaan, mutta jos osuu järkevä päivä huonosti viikonlopulle tms., ohjeena on aloittaa Orgalutran kp6.
Jo ennen suunnittelukäyntiä puhuttiin vaimon kanssa että mieluummin kasvatettaisiin alkioita 5-päiväisiksi asti, joten olin tyytyväinen kun lääkäri sanoi että se on yleinen käytäntö heillä. Mieluummin otan selvää jo heti onko alkio (todennäköisesti) elinkelpoinen, eikä parin viikon piinan jälkeen.

Larissa, toivottavasti sun ruokakokeilu osoittautuu hyväksi.

Täällä tuli päivällä tuhrun aavistus ja siitä hajoilinkin muutaman tunnin. Ei jaksa piristää mieltä että on ivf tulossa, mutta ehkä parin päivän päästä. Nyt ei ole tuhrua taas näkynyt, mutta on tavallista että se pitää monen tunnin tauon. Katselin vielä päiväkirjaani, ja on mulla näköjään ollut myös letrojen alun jälkeen 15 päivän luteaalivaihe eikä aina 14. Ennen letroja oli useammin toisinpäin. Meinaa sitä, että voi hyvin olla että menkat alkavat vasta sunnuntaina. Krampit on edelleen yllättävän kovia.
Kp 27/27-28

Hei muuten, kertokaa viisaammat kenellä on kokemusta, että mikä ero on lugeilla, teroilla ja primolutilla. Luget kai luonnollista ja terot synteettistä mutta miten eroaa primoista?

Jellis, terot ja primot on molemmat synteettistä, primot vissiin vähän tujumpaa tavaraa (ja eri kemiallinen koostumus muistaakseni). Keho käsittelee kaikkia periaatteessa samana aineena. Vaikka kaikki ovat keltarauhashormonia niin mulle lugen teho on ollut aivan toista luokkaa kuin terojen. Ja jos näitä määrätään tukemaan kiinnittymistä tai alkuraskautta niin sitten määrätään lugeja, sillä ne on luonnollista tavaraa. Ja luget kun otetaan yleensä alakautta niin teho on yleensä parempi ja paikallisempi.

Sain gyneajan ens viikolle. Kysyn mitä mieltä on meiän tilanteesta ja saapi ultrata miltä tilanne näyttää. Kp pitäs siihen olla sillon hyvä.

Niin ja vaikken kauheesti kommentoi teidän juttuja, luen ne kyllä. Ja pitelen peukkuja. Ois kiva lukea plussasta esikoistaan pitkään toivoneella. Ja vaikka kaikilla!

Dolcetti, yksityisellä, lyhyt kaava kyllä, mutta lääkäri haluaa kattoa että kaikki on kunnossa, ei kystia tai mitään muutakaan mikä häiritsis hoitoa. Sanokohan se jotenkin että varmistetaan että tulee mahdollisimman laadukas kierto mitä hoidetaan.

Kiitos ihanat tsempistä ja myös omakohtaisista kokemuksista!! Tänään ollu vähän parempi fiilis mut oon ollu tosi väsynyt, mut varmaan niin kun joku sanoikin, varmasti osa näistä ongelmista kuin fiiliksistäkin johtuu kilpparista.

Murkku, syön tosi vähän leipää ja sen m inkä syön niin ruisleipää, aniharvoin vaaleeta. Ja pullia ja muitakaan herkkuja tosi vähän, silloin tällöin. Kohtuudella mun mielestä. Jotenkin oon taipuvainen uskoman et tää paino ongelma johtuu nyt kilpparista kun sillä ruokamäärällä moitä syön kaiken järjen mukaan pitäis laihtua erittäij hitaasti, mikä on siis minun tavoite. Tiiä näistä

Larissa, mua jännittä ihan hulluna sun puolesta tää kierto :grin

Dolcetti, tsemppiä ja toiveikkaita ajatuksia ivf:ään!

Beisla, ei tuhruja teille!

Ihanaa, nyt alkoi 3 pv vapaa :Heartred

Takaisin