Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Larissa: No joo totta tuokin :D
Riskihän se on siinä olet oikeassa mutta tiedän mitä elämä tuo tullessaan kun on kaksi vauvaa... Ja ilman letroja ym on meillä vahvat geenit siihen , olenko maininnut mieheni on kaksonen ? :p meidän perheessä on, suvussa ja ukilla viellä kolmoset :D :D (HUOM: olen koko suvun ainoa lapseton eikä miehenkään puolella ole että luomu monikoita kaikki ) miehen kanssa ollaan puhuttu monikon saamisesta jo alku hoidoissa ei me sitä suoranaisesti toivota mutta ei me myöskään keskeytetä jos tulee!! Kaikkeen ollaan valmiina ja ku sais edes sen yhden :/
Joskushan joku täällä puhui siitä kun oli kehittyny 2 ja joko riski tai panokielto ei taida kukaan tässä tilanteessa eikä kyseinen henkilö mennä panokieltoon. Samalla kannalla olen itse tosin enpä näe paljon letrot kehittää ja kehittääkö :/ kun en itse ovuloi yhtää ni jos 5 tab kierros saatiin 13mm folli ( ihmeen muotoinen joka ei ole hedelmällinen kuulemma ) niin saadaanko me tupla-annoksella ees sinne 20mm lähelle mikä on minimi :/ ehkä siksi on annos niin suuri :o hitsi on vaikeita asioita ja ku ees polii voi kääntyä. Viimeeksi kun otin puheen monikkoraskaudesta ihan vain kysyäkseni hoitojen alussa kun söin clomei että onko? kun en ollut tietoinen viellä kaikesta sain vastaukseksi tiuskien että abortinko teen :o vaikka kysymys vaan onko riskei.. No enivei. Tietty viimeeks söin 3-5 nyt tulevaisuudessa 3-7. ( ihmeen lyhyt toi 3-5:kin oli minusta.)
Onks muil ilmenny letrojen kanssa oviksen tuntumalla kovia munis kipui? Mulla oli ekassa letro kierros, siks ootin et siel kasvaa jtn suurta mut eihä siel ollu ku 13mm :D

Vaikka ette ole lääkäreitä mitä itse sanoisitte otanko letrojen lisäks terolutia myös vai tyydynkö letroihin ja siihen että oviksen ansioista kierto tasoittuu?

Haikara, itse en söisi mitään lääkkeitä "turhaan". Eli en ottaisi letroja kierrossa, jossa ei ole mahdollista ovista hyödyntää. Itselläni nyt muistaakseni yhdeksäs letrokierto menossa, joten voi niitä joutua aika pitkään käyttämään muutenkin ja sinulla tuo annoskin melkoinen. Tuskin kukaan söisi antibiootteja tai särkylääkkeitäkään vain huvikseen testimielessä. Lääke on aina lääke. Ja jos ensimmäistä kertaa on isompi annos käytössä niin haluaisin kyllä nähdä sen ultran. Itsellänihän kypsyi liian isolla annoksela (mun tapauksessa 5 tabl.) neljä follia, eli kyllä letroillakin voi se monikkoriski nousta. Sinun tapauksessa uskon että tuo 15 tabl. voi ollakin ihan hyvä annos jos 5 tabl. ei ole tullut edes yhtä kunnollista follia, mutta en ottaisi kolminkertaista annosta ilman ultraa.

Mutta tämä nyt vain minun mielipide, tsemppiä päätökseen! :)

Ilpuri, joo oikeita tapoja toimia on varmaan yhtä paljon kuin on äitejä ja jokainen etsii sen itselleen sopivan tavan :) Ja niitä neuvojia ja "paremmin tietäviä" riittää ihan joka asiassa. Se on kyllä joskus ihmeellistä, minkälaiset asiat toisessa ihmisessä voikin alkaa ärsyttää :)

Kaakao: Kiitos omasta näkemyksestäsi! :) No olen ennekin saanut tapella näistä ultrista täällä tuppukylässä ja niitä ei vaan saa clomeis 1 ja letrois 1 :( se on yksityiselle mentävä.

Mutta eikös letrot ollu ni et ne ei kerry elimistöön tosin ku clomit...?

Pitää varmaan pelosta huolimatta soitella polille.

Haikara, letrot ei kerry elimistöön niin kuin clomit. Ja kaakao on kyllä siinä mielessä oikeassa, että lääkkeitä ei ehkä kannata ottaa turhaan. Kai teroja voi ottaa samassa kierrossa letrojen kanssa, mutta yleensä samaan tarkoitukseen määrätään mieluummin luget. Jos letrot saa aikaan kunnon ovulaation jolloin muodostuu kunnon keltarauhanen niin lugeille (tai teroille) ei ole periaatteessa tarvetta kierron lopussa sillä kroppa hoitaa jo sen tehtävän. Mutta jos kierron lopussa on tiputteluvuotoa letroista huolimatta niin luget voidaan ottaa varuilta tueksi. Mulle määrättiin nyt luget letrojen ohelle, mutta tämä eka kierto kokeillaan ihan vaan letroilla että onko niillä yksinään vaikutusta siihen mun tuhruun/tiputteluun :)

Tosta monikkoriskistä vielä, 2 johtofollista ei tule mun ymmärtääkseni vielä yhdyntäkieltoa, mutta kolmesta ja enemmästä tulee. Se on vaan liian iso riski sekä sikiöille että äidille eikä raskaudesta/synnytyksestä välttämättä selviä hengissä.

Mullakin on suvussa paljon kaksosia eli mullakin on myös ihan perimässä monikkoriskiä :) Teidän tapauksessa sun miehen kaksoisuudella ei ole merkitystä, sillä kaksosethan tulevat aina joko siitä, että irtoaa 2 munasolua (erimunaiset kaksoset) tai että yksi munasolu jakaantuu kahdeksi alkioksi (identtiset kaksoset). Eli kaksosuus on aina naisen perimästä johtuvaa :)

Muokattu viimeksi:
Pahoittelut Muurahainen!!!

Haikara: ainaki pohjois savon alueella ei mollin sivuilla ollu ku puhelin myyjän hommia tarjolla. ... :( köyhää on työtarjonta nyt

Jennie : plussa onnea!

Haikaranyytti, sä oot kuitenkin letroja syöny vasta aika vähän eli mun mielestä se ei ois ihan hirveen paljon, jos toisen kierron vielä niitä kokeiliskin vaikka hukkaan meniskin.

Ja sun kysymykseen niistä letrot+terot yhdistelmästä niin sanoisin saman ohjeen, jota itse noudatin: Tikutin oviksen ja selkeän o-plussan saatuani en aloittanutkaan primoja vaikka lääkäri oli määrännyt. Soitin uudelleen klinikalle kun olis pitäny primot alottaa, niin sanoivat just samaa kuin Larissakin, että ei tarvitse turhaan, kun oviksen aiheuttama keltsi työstää saman asian. Mutta jos et saa ovulaatiota niin sellasessa kierrossa teroista ois hyötyä ni ei kierto veny turhaan. Oliko sulla paljon vielä teroja jäljellä?

Lucky: Eikö ees hoitsuille töitä? :o

Maggie: Kiitos :) 2 tablettia vaille täys paketti eli 28 kun eikös paketis ollu 30? :) ja voi ku oisin täs kierros tajunnu alottaa sen ultran jälkee terot mut noudatin luomukierto päätöstä vaikka eipä ne ois sitä tienny ku kp 15 ois alkanu syömää ja kp 12 oli ultra :/
Kyllä nää luomut taitaa olla ovuloimattomia ku aina paukkuu kp:t mut sit ku on jotai hormoonia ni kierto 32/34.

Lucky, just kun eilen itse katoin mol:n sivuilta P-Savon tilannetta niin täällähän on ihan hitokseen töitä tarjolla :D hoitopuolella varsinkin!

Haikara, kyllä munkin korviin kuulostaa siltä että sun luomu kierrot on ovuloimattomia kun noin pitkiksi venyy :/

Jatkan Katjushan kommenttiin että mulla oli lupa käyttää rv 12 saakka lugeja. :D

Haikaranyytti : mitä hittoa tossa tollanen viiva on?
:D ja tossa ylemmässä nään kans haamun :D

Gatusa : Ompa kamala tilanne siellä!

Muurahainen : eihän oo mitään tulehdusta? Ei tuu muuta mieleen?

Larissalla : pahoittelut endo diagnoosista ja onnea johto follista. Miksi et voi lugeja jo tästä kierrosta aloittaa...

Larissa: Hyvä vaan jos hoitsutöitä on ku rankempiin hoitoihin tarttee kyllä rahaa :p
Jep sitä luulen minäkin :/ kunhan ei menkat loppunu nyt kokonaan sitä pelkään :o kaikki jotka on loppukierrossa ni teitä kavalasti yrittävät tädit vaan tänne päin!!!
Ellen nyt jostai ihmeen ihmeestä ole paksuna sit ei vuotoa tänne 9kk :D mutta epäilen.... Ei ole eka kerta ku luomu venyy ja paukkuu...

Lucky: No mä en sitä yhen kuvan keskimmäistä testiä kyllä ymmärrä ku siin oli väriä :o mut sen jälkee seuraavina päivinä negaa / viivan paikkaa :o ja se ovistesti oli kans + mut seuraavana päivänä tosi hailakka :D

Mutta huomiseen nyt nuQ :)

Larissa: Aijaa ku ukko n. 2 vk sitten katteli ni ei ollu ku niitä puhelinmyyjän hommia...rekka hommia ei yhtään ja hoito alalla oli lasten hoitajia ja henk. Koht avustajia. Sekä joku psykoterapeutti tms.

Lucky, periaatteessa voin aloittaa tässäkin kierrossa luget mutta haluan nyt katsoa (lääkärinkin ehdotuksesta) että riittääkö letrot pitämään mun loppukierron tuhrun poissa. Jos saan plussan tikkuun niin sitten aloitan kyllä luget! ;) Ja tuosta työtilanteesta tällä alueella niin näyttää vaihtelevan ihan päivittäin/viikottain.

Haikara, itse en ole hoitsu :) mutta on tällä alueella paljon muutakin työtä onneksi haettavana :)

Miks kaikilla on melkei luget paitsi me ei olla saatu :o vaikka kysyttiin :o miten te olette ne saaneet? :) eikös ne laiteta emättimen? Ja ne vahvista limistä myös ( pitää raskautta yllä kunnes istukka jaksaa potkia yksin ? )

Mä ku kysyin sano et 7mm on iha hyvä limis et en tarvia :o oisha se hyvä tuki jos saan plussan ja kaua sitä syödään jos raskautuu ja minkä ajan jos ei raskaudu? ( alotetaan lopetetaan noin ?

Sitten eikös terolut aja aika samaa asiaa paitsi sitä syödään vain 10 päivää ? Onko haitaksi raskaudelle? Käytetäänkö koskaan raskauden tueksi ( vaikka terojen kuuluu käynnistää kk ja estää tiputtelua) eli tuleeko kiinnittymistä? Ylläpitääkö raskautta? paksuntaako terot limistä?

Terpt ovat synteettistä hormonia, luget luonnollista hormonia ni kumpi näistä on parempi? :D ku suht samaa asiaa mut ei ihan! Harmittaa va et miks ei saada lugei ku kuulostaa paremmalta letrojen tueks et ois joku mikä tukee jos letroil sais follin ja oviksen !!

Sori sata kysymystä taas :D

Muokattu viimeksi:
Haikaranyytti, nyt on pakko kysyä, muistan että oot sanonu että Suomi ei oo sun äidinkieli, mikä on? Ei mitenkään pahalla ja anteeksi jos loukkaan! Mutta mun on vaikeaa välillä pysyä ajatuksessa, siinä mikä oli pointti.. Ei ole todellakaan pakko vastata, ignooraa jos siltä tuntuu <3

2v asti oon täällä asunu että kyllä mä omasta mielestä ihan selvää suomea puhun ja kirjotan :D kuiteki ollu taapero sillo.

Kuhan nyt yritin kysellä lugen ja terojen eroja ja mitä vaikutuksia niillä on mihinkin... Sekä missä tilanteissa porukka on luget saanut.

Anteeks, en mitenkään halunnut loukata :( mä en osaa noitten eroista sanoa, ainoastaan oman kokemukseni, eli terot on määrätty aloittamaan uus kierto loputtoman jälkeen, silloin teroilla katkastu kierto sai aikaan jessus 69päivää, nyt on luget ivf siirron jälkeen..

Takaisin