Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Misu, ei ainakaan mua haittaa :) liity vaan keskusteluun :)

Mannikka, voi ei! :( Yritä nyt parantua ja ottaa joulukuu levon kannalta <3

Mannikka, pahoittelut tulehduksen takia. :( Kurjaa! Pikaista paranemista. <3

Murkku, hitsi uutta testiä ja uutta kuvaa kehiin. Voi ku tulis plussa! Vähän heikosti näkyy ainakaan mun kännykällä mut pari dpo-päivää lisää ni johan rupee näkymään. :) Etkä oo yhtään hullu vaik jo testasit, munkin tekis mieli vaik on vasta dpo6!! :) :) :)

Larissa, kyselit että millon testaan... No hitsi ku haluis joka päivä mut ei mitään järkeä vielä. Viikonloppuna aikasintaan. Klinikalla sano että testaa vasta sen viikonlopun jälkeen ja sit alotan primot jos vuoto ei sillonkaan oo vielä alkanu ni käynnistetään uus kierto. On kyl jännää!

Minni, hyvä ettei vuoto vielä alkanu! Pelästyin jo sun viimeisestä. Ehkä on vaan hämy ne krampit ja pehmeys.

Beisla, toi on ehkä tärkeintä, että ees toinen on vahvoilla ni voi tukea toista. Ja se kans että ystäviltä voi saada tarvittaessa tukea. <3 Ja noita yrityskiertojahan mä en laske ku pcos-potilaana yks kierto voi olla puol vuotta ni siinä on yhtä tuskaa odottaa kuin että olis ollu menkkoja siinä välissä. Ni musta mun yk:t antaa vähän hämäävää tulosta. Mietin mieluummin kuukausina (ja vuosina!). Pikaista plussa teille, ihan liian kauan on jo menny - niin muillakin tällä palstalla...

Misu91, tule ihmeessä vaan mukaan keskusteluun. :)

Tyttötiikeri, testaa uusiks. Saat ja me saadaan mielenrauha. Ikävät epäselvät menkat... :(

On. Kävin antaa sen verinäytteen että saa oviksen jälkiarvot. Sattu ikävästi vaikka ei yleensä hirveesti tunnu. Sit sen jälkeen tuli tosi paha olo... Ihan huippas. Mut sit tokenin siitä ja selvisin kotiin. Tuloksia odottelemaan.

Nännit edelleen arat ja alakerrassa kosteaa on! Muuten ei oikeestaan mitään tuntemuksia ja aamulämpöjä en oo mitannut vähään aikaan. En malttais odottaa viikkoa, et ois mitään järkeä ees testata! Voi että mikä joululahja ois. :) :) :) Ja mitä hitsii, ei siinä vissiin viittis joulpöydässä vanhemmillekaan kertoa kun ois niin alussa JOS nyt plussa tulis.

Maggie dpo6

Diabolicat, ohjeet peräisin omista koulukirjoista!

Hileinen pp 4
Ihmettelen, miks naistentautien polin mukaan ruokavalio ei vaikuta siittiöihin...:wideyed: Kävin viime viikolla kätilön pitämällä luennolla lapsettomuudesta (veti mulle myös yksityisen synnytysvalmennuksen aikoinaan) ja hänkin sanoi, että kaikki mitä suuhun laitetaan vaikuttaa.

Pitäis isännän Slogit saada vaihdettua boksereihin, mutta suurin osa bokserimalleista näyttää aika tyköistuvilta, niin millaset ois hyvät, että kassit pääsis vähän roikkumaan?

Maggie, tsemppiä mielen malttamiseen ja odotteluun, toivottavasti aika menee nopsaan ja pääset pian testailemaan, hyviltä kuitenkin oireet vaikuttaa! :)
Miunkin tekisi kamalasti mieli jo testata (vissii siks ku noita testejä nyt on :P ), vaikka tiiän ettei siellä mitään oo kuitenkaan :D

Mannikka, pahoittelut :( toivottavasti uusi lääke tepsii ja pääsette sen jälkeen taas yrittämään

Tyttötiikeri, hyvä ett testaat, toivottavasti ei ole menossa kesken vuodosta huolimatta jos sieltä plussa tulee.

Misu, eipä minua ainka haittaa kun höpiset täällä myös :)

Äääh en tiiä miten malta olla testaamatta huomenna, tai siis varmaan joudun testaamaan (jos muistan ja on tarpeeksi pidätystä) kun tänäänkin jouduin sellasta mielen taistoa käymään aamulla etten ois pissiny tikkuun :P tyhmää kun tekee mieli testata vaikkei mikään oo muuttunu tässä reilun puolentoista vuoden aikana ja tiedän ett puhdas nega se tulee olemaan :D

Nenna dpo12

Diabolicat, mitä lactobasillus tekee? Tai millasia oireita sen uupumisesta tulee? Toivottavasti kuitenkin niiden istuttaminen onnistuu, koska kaikki suolioireet on todella ikäviä :/

Ensinnäkin alatiesynnytys on siitä tärkeä, että lapsi saa silloin synnytyskanavasta äidiltä tarpeelliset bakteerit. Mut on keisarileikattu. Vauva-aikana sitä pitäis muutenkin kyllä saada vanhemmilta, mutta ei ole tarkkaa tietoa, kuinka paljon antibiootit tuhoaa hyviä bakteereja. Eli ei tiedetä, onko mulla sitä koskaan ollutkaan vai onko esim. pitkä antibioottitiputus lapsena tuhonnut sen tms. Sektiotilanteessa nyt onkin nouseva trendi swabbaus, jossa siis emättimeen laitetaan kostutettu pyyhe keräämään bakteereja, ja sitten sillä pyyhitään vauva. Vielä vuosi sitten tästä ei Suomessa kovin moni tiennyt, nyt siitä on jo jonkin verran tietoa.

Suolisto-oireita on. Esim. en kesta gluteeniviljoja, ja jos syön viljoja, en kestä myöskään maitotuotteita. Vatsan toiminta on niin ja näin. Koskaan ei ole kovalla (paitsi synnytyksen jälkeen), mutta silti on ummetuksen oireistot täyttävä suolen toiminta. Mut silti pääosin löysää ymym. Turvotusta tosi herkästi ym. Ravinteiden ja vitamiinien imeytymishäiriö ym. En tiedä mihin kaikkeen tuo vaikuttaa.

Lapsi on myös allerginen ja suolioireinen. Hänelle on samaa annettu pidennettynä kuurina pienemmällä annostuksella ja silloin saatiin hänen kakkansa kiinteäksi ja painokin nousi paremmin. Allergiapoli ei ole halukas tutkimaan hänen suolistoaan (on maidottomalla ruokavaliolla, just syksyllä oltiin kaksoissokkoaltistuksessa maidosta), joten saatan teettää hänelle saman testin varmistaakseni, onko tätä hänelläkään (eli onko onnistunut saamaan bakteereja isältään). Bakteerien puute kyllä selittäisi hänen suolioireilunsa.

Muokattu viimeksi:
Hei noista vitskuista, ostin folireniä eli onko sopiva määrä syödä mammavitskuja ja niiden lisäksi folireniä? Eikös se ollut vesiliukoinen eli yliannosta ei periaatteessa voi saada?

Ei vielä vuotoa! Huh

Runsaalla foolihapon käytöllä saattaa olla lisäävä vaikutus syöpäriskiin, mutta ilmeisesti vasta isommilla annoksilla. Itse söin joskus vahingossa 800 ug vuorokaudessa foolihappoa ku ostin erillisen foolihappolisän enkä huomannut että b-vitamiinilisässäni oli jo foolihappo mukana. Noin pienestä "yli"annostuksesta ei kuulema ole haittaa. Missä muodossa foolihappo on tossa Folirenissa? Aktiivinen foolihappo ois just se mitä pitäis ottaa, elimistö käyttää sitä paremmin kuin yleensä käytettävää foolihappoa.

Muokattu viimeksi:
Heippa hei, vihdoin ennätän tännekin jotain kommentoimaan. :greet025

Murkku kyllä siellä kuule jotain taitaa pilkistää sun testissäs. :nailbiting: Mikä dpo sulla olikaan?

Maggie hyvältä kuulostaa sun oireet! :wink

Mannikka paranemisia sinne. :sad001

nenna testaa, testaa! :grin

Katjusha onnea ovisplussasta. :happy:

Haikara onneksi lääke auttoi, jospa se oliskin enne plussasta.. :p

Minni mahtia ettei vuoto ole vielä alkanut, eikä alakaan, kun plussaat. :joyful:

Tyttötiikeri mäkin suosittelisin testaamaan. :)

Beisla se hyvä puoli siinä on, kun toinen on huonona niin toinen jaksaa tsempata. Toivon todella, että ivf toisi teille vihdoin toivotun tuloksen. :happy:

Hitto, nyt mää unohdin loput kelle piti kommentoida. Pahoittelut, mut nyt ei vaan muista.. :wacky:

Hirmuisesti plussatuulia kaikille puhaltelen!!! :smiley-bounce016

ON: Tänään vihdoin saapui postissa digit, jotka tilasin jo hyvän aikaa sitten. Js pakkohan se oli vajaan parin tunnin lirusta testata.. Koskakohan tää testausvimma oikein loppuu? :woot: Toki, olihan mulla sentään parin päivän tauko edelliseen testaukseen. :hilarious: Tän kuun 15.päivä on varhaisultra, joten sitä odotellessa.

enu 4+6 :Heartred

Diabolicat, huh kuulostaa raskaalta, vaikka kyllähän sitä varmaan ajan kanssa oppii elämään jonkin näkösessä yhteistyössä suoliston kanssa. Onko siulla siis myös keliakia vai vaan joudut olemaan gluteenittomalla ruokavaliolla jotta vatsa toimii paremmin?
Eihän kaikilla keisarinleikkauksella syntyneillä ole välttis minkäänlaisia ongelmia, eli voiko se vaan olla perimässä ja/tai huonoa tuuria ellei sitten tosiaan ab-tiputus oo niitä bakteereja tuhonnut..?
Tuntuu jotenkin käsittämättömältä ettei lastasi haluta tutkia vaikka tiedetään ettei hänelläkään välttämättä ole kaikki ok suolistossa! :(

Täytyy kyllä olla vaan todella kiitollinen siitä ettei itellä ole pahemmin mitään allergioita, sairauksia tai yliherkkyyksiä, vaikka kyllähän niiden kanssa oppii elämään, mutta onhan se elämä huomattavasti helpompaa ja huolettomampaa kun voi syödä lähes mitä vain..

Ai niin, kuva jäi äskeisestä.. :)

image.jpg

Runsaalla foolihapon käytöllä saattaa olla lisäävä vaikutus syöpäriskiin, mutta ilmeisesti vasta isommilla annoksilla. Itse söin joskus vahingossa 800 ug vuorokaudessa foolihappoa ku ostin erillisen foolihappolisän enkä huomannut että b-vitamiinilisässäni oli jo foolihappo mukana. Noin pienestä "yli"annostuksesta ei kuulema ole haittaa. Missä muodossa foolihappo on tossa Folirenissa? Aktiivinen foolihappo ois just se mitä pitäis ottaa, elimistö käyttää sitä paremmin kuin yleensä käytettävää foolihappoa.

Mua lääkäri nimeomaa sano että syö mama + foliren 800 mikrogrammaa on kuulema hyvä yrittävälle limikseen ja jos on taipumus km sitä suuremmalla syyllä :) eli ei ole mitään vaaraa yliannostukseen :D ja kaikilla pelkästään noilla clomeil ym on suurempi riski syöpään sairastua. Kaikella on tarkotus jos tässä ny syöpä saadaan.. :)

Minni, miten paljon nyt saat siis yhteensä foolia? Koska esim gatusa otti muistaakseni aika hurjan määrän foolia kun sitten sai tytön.
Miulla nyt monivitskuporetabletit joissa muistaakseni 200ug ja foolihappo (suussa liukeneva, imeytyy kuulemma lähes 100%) 1200ug. Eli nyt tulee otettua 1400ug/vrk.
Polinlääkäri sanoi kun otin foolia vielä yhteensä 1000ug, että se on oikein hyvä määrä raskautta yrittävälle :)

nenna, multa on otettu verikoe, jonka perusteella mulla ei ole geneettisesti mahdollisuutta sairastua keliakiaan. Mutta selvästi on jonkin asteinen gluteeniyliherkkyys, koska gluteenipitoiset tuotteet aiheuttavat väsymystä, nivelkipuja ja suolisto-oireita. Väsymys tulee heti, nivelkivut ja suolisto-ongelmat viiveellä. Ei tää mun mielestä mitenkään erityisen raskasta oo ollu, kun ei nyt sentään mistään ärtyneen suolen oireyhtymästä kai ole kysymys. Viime aikoina on vaan ollu ihan ripulilla välillä, yleensä on ollu parempi. Ja olen usein kyllä syönyt maitohappobakteereja, mutta en riittävän tujuja ja laajakirjosia. Mul meni puoltoista vuotta lääkärin ensimmäisestä lähetteestä ennenku sain aikaseks otettua oikeesti näytteen. Ja tais olla kolmas lähete ku hukkasin edelliset.... Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, johon noi oireet kyllä myös voi liittyä. Äidilläni oli samanlaisia oireita.

Mulle tyypillistä on esim. se, että mulla on vaikka kaupassa/töissä/kotona ihan jäätävä vessahätä. Tuntuu että tulee housuun ihannythetijosenpääse vessaan. Mut sitku mä pääsen sinne vessaan ni hätä meni ohi. Kotonakin on silleen, ett jos en pääse vessaan heti kun on sellanen olo, se menee ohi. Usein tietysti hätä tulee silloin ku isäntä istuu meidän ainoassa vessassa... Mä saatan siis käydä vessassa huonolla tuurilla vaikka sen 20 kertaa päivän aikana vessassa ku on ihan hirvee kakkahätä, mut silti en välttämättä oo illalla saanu mitään aikaseks ku hätä menee ohi. Tää on ollu tämmönen 20 vuotta joten siihen on tottunut. Ja siis laktoosi-intoleranssi mulla todettiin jo ala-asteella eli aina mulla on vissiin ongelmia ollu sillä saralla. Sukuvika ku suksi ei luista. Mut tosiaan ei mun suolistoa oo koskaan sen enempää tutkittu, mitä nyt laktoosikoe tehtiin muksuna. Vasta sit yksityispuolella näin aikuisiässä vähän.

Muokattu viimeksi:
Diabolicat, kuulostaa silti ikävältä. Olisi kyllä mahtavaa jos ne bakteerit saisi vielä istutettua, en itseasiassa edes tiennyt sellasesta mahdollisuudesta.
Ilmeisesti laktoosi-intorelanssi on sen verran yleinen nykypäivänä ettei sitä edes enää testata lääkärissä; käskevät vain kokeilemaan pari-kolme viikkoa laktoositonta ruokavaliota ja jos toimii, niin sitten vaan on laktoosi-intorelantikko.

Mua lääkäri nimeomaa sano että syö mama + foliren 800 mikrogrammaa on kuulema hyvä yrittävälle limikseen ja jos on taipumus km sitä suuremmalla syyllä :) eli ei ole mitään vaaraa yliannostukseen :D ja kaikilla pelkästään noilla clomeil ym on suurempi riski syöpään sairastua. Kaikella on tarkotus jos tässä ny syöpä saadaan.. :)

No siis mä kuulin tosta syöpäriskistä viime viikolla luennolla. Mut siitä ei kuulema hirveesti puhuta kun siihen liittyi jotkut tietyt jutut, jotka ei tietenkään jääneet päähän. Ilmeisesti tähän syöpäriskin kasvamiseen liittyy myös se, ettei foolihappoa ns. suositella tavallisille ihmisille, jotka eivät yritä raskaaksi. Toisaalta oon taas saanu just ton vinkin tosta aktiivisesta foolihaposta. Osittain liittyen mun periyttämisriskiin. Mutta tätä taisi kyllä sanoa tämä viime viikkoinen luennoitsijakin.

Diabolicat, kuulostaa silti ikävältä. Olisi kyllä mahtavaa jos ne bakteerit saisi vielä istutettua, en itseasiassa edes tiennyt sellasesta mahdollisuudesta.
Ilmeisesti laktoosi-intorelanssi on sen verran yleinen nykypäivänä ettei sitä edes enää testata lääkärissä; käskevät vain kokeilemaan pari-kolme viikkoa laktoositonta ruokavaliota ja jos toimii, niin sitten vaan on laktoosi-intorelantikko.

Joo no silloin melkein 30-vuotta sittenhän lääkäri ei uskonut että mulla olis laktoosi-intoleranssi, mä pääsin rasituskokeeseen "äidin mielen rauhoittamiseksi". Mullahan oli välillä niin pahoja vatsakramppeja että kierittelin vaan keittiön matolla pöydän alla eikä vessaan tahtonut päästä edes konttaamalla ku heikotti ja sattu niin hirveesti. Ja joo, loppui ku jätin maitotuotteet. Tällä hetkellä käytän maitotuotteita, vaikka elimistö voi paremmin ilman maitotuotteita. Mutta vatsa ei oireile laktoosista, kun en syö gluteeniviljoja. Testattiin ala-asteella.

Muokattu viimeksi:
Enu, upeat tulokset!! Ois niin ihanaa nähä toi teksti joskus omassa testissä.

Haikaranyytti, mietin ihan samaa ku muutkin et ehkä toi on plussan oire sulla. ;) +++++++

Nenna, testiä!!

Minni, testiä!!

Ja mulla nää "oireet" eli nännikipu ja kosteus on ollu heti oviksesta asti. Ei siis sen puolesta mitään muutosta, mikä viittais tärppiin. Ehkä mä tän viikon edetessä alan kehitellä kaikkia kummallisuuksia! :)

Maggie dpo 6

Takaisin