Nenna: Kuulostaapa monimutkaiselta tuo sinun tilanne. No mutta ainakin syitä on nyt löydetty ja toivottavasti asioille voidaan tehdä jotain. Minun ystävälläni on vähän samanlaisia ongelmia ja takanaan lapsettomuutta jo monta vuotta. Ovat kokeilleet myös IVF:ää, mutta tuloksetta tähän mennessä (vain yksi raskaus lähti käyntiin, mutta meni varhain kesken). Tarkoitus ei ole siis maalalilla sinulle samanlaista taivalta, mutta kertoa kuitenkin siitä, että kaikkien muiden ongelmien lisäksi ystävälläni on myooma kohdussa sekä endometrioosi. Pian hän on pääsemässä laparoskopiaan ja mahdollisesti saamassa myooman hoitoon embolisaation. Embolisaatiota ei yleensä saa Suomessa lapsettomuuteen, vaikka maailmalla toimenpide on ihan yleinen. Se ei siis ole leikkaus, vaan toimenpide ja siksi kohdulle turvallisempi. Tästä aiheesta oli muuten juttua MTV3:n aamuteeveessä 29.10. Mahtaisiko löytyä vielä Katsomosta?
Letroja olen syönyt KP 2, KP 4 ja KP 6 (1 tabletti päivässä) kaksi kiertoa ja kerran KP 2-6 (1 tabletti päivässä). Tuo viiden tabletin satsi oli minulle lääkärin mukaan liian iso, sillä siinä kierrossa isohkoja folleja pyrki isoimman follin rinnalle pari-kolme. Lääkäri kertoi minulle letroista, että niillä tärppää yleensä (jos on tärpätäkseen) aiemmin kuin luomuna. Itsellä menossa kolmas kierto ja jos ei tämän vuoden aikana tapahdu mitään, niin sitten sekä sen, alhaisen AMH-arvoni ja ikäni vuoksi pitää harkita vakavissaan järeämpia keinoja.
Letroja olen syönyt KP 2, KP 4 ja KP 6 (1 tabletti päivässä) kaksi kiertoa ja kerran KP 2-6 (1 tabletti päivässä). Tuo viiden tabletin satsi oli minulle lääkärin mukaan liian iso, sillä siinä kierrossa isohkoja folleja pyrki isoimman follin rinnalle pari-kolme. Lääkäri kertoi minulle letroista, että niillä tärppää yleensä (jos on tärpätäkseen) aiemmin kuin luomuna. Itsellä menossa kolmas kierto ja jos ei tämän vuoden aikana tapahdu mitään, niin sitten sekä sen, alhaisen AMH-arvoni ja ikäni vuoksi pitää harkita vakavissaan järeämpia keinoja.
Toisaalta kuitenkin hyvä, että nyt tiedät missä on vika ja se varmasti saadaan kuntoon. Onneksi sait letrot. 
Meillä on torstaina ensikäynti lapsettomuusklinikalle, haluan, että perusjutut tutkitaan ja sit jos mitään ei löydy niin sitten jatketaan odottelua. En tosin tiedä kumpi mua pelottaa enemmän se että jotain löytyy vai se, että mitään selitystä ei olisi (toisaalta, jos olisi vakava ongelma niin sitten se toki olis pahempi, olen sekopää, I know...). Parasta olis tietenkin olla raskaana, mutta sitä ei tietty vielä torstaina tietäisi.
Pidän sormet ja varpaat ristissä, että sinne plussa pärähtää. Oletko miettinyt, koska testailet..?