Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Nenna: Kuulostaapa monimutkaiselta tuo sinun tilanne. No mutta ainakin syitä on nyt löydetty ja toivottavasti asioille voidaan tehdä jotain. Minun ystävälläni on vähän samanlaisia ongelmia ja takanaan lapsettomuutta jo monta vuotta. Ovat kokeilleet myös IVF:ää, mutta tuloksetta tähän mennessä (vain yksi raskaus lähti käyntiin, mutta meni varhain kesken). Tarkoitus ei ole siis maalalilla sinulle samanlaista taivalta, mutta kertoa kuitenkin siitä, että kaikkien muiden ongelmien lisäksi ystävälläni on myooma kohdussa sekä endometrioosi. Pian hän on pääsemässä laparoskopiaan ja mahdollisesti saamassa myooman hoitoon embolisaation. Embolisaatiota ei yleensä saa Suomessa lapsettomuuteen, vaikka maailmalla toimenpide on ihan yleinen. Se ei siis ole leikkaus, vaan toimenpide ja siksi kohdulle turvallisempi. Tästä aiheesta oli muuten juttua MTV3:n aamuteeveessä 29.10. Mahtaisiko löytyä vielä Katsomosta?

Letroja olen syönyt KP 2, KP 4 ja KP 6 (1 tabletti päivässä) kaksi kiertoa ja kerran KP 2-6 (1 tabletti päivässä). Tuo viiden tabletin satsi oli minulle lääkärin mukaan liian iso, sillä siinä kierrossa isohkoja folleja pyrki isoimman follin rinnalle pari-kolme. Lääkäri kertoi minulle letroista, että niillä tärppää yleensä (jos on tärpätäkseen) aiemmin kuin luomuna. Itsellä menossa kolmas kierto ja jos ei tämän vuoden aikana tapahdu mitään, niin sitten sekä sen, alhaisen AMH-arvoni ja ikäni vuoksi pitää harkita vakavissaan järeämpia keinoja.

Sabetti, kiitos :) olin koko päivän itkemättä lääkärikäynnin jälkeen, mut heti kun mies astui ovesta sisään, aloin pillittämään ja pillitin kaikki huolet ja murheet. Epäilin jo aiemmin etten ovuloi, mutta nyt tuli aika kylmästi totuus päin näköä. Hyvä tietää ett missä mennään, niin voi olla että jotain hyvää ehkä joskus vielä tapahtuu :)

Haikaranyytti, jotenkin miulla olikin sellanen kuvitelma ett letrojen ei pitäisi ohentaa limistä. Todella paska tuuri siulla käyny taas :(
Kiitos tsempeistä, niitä tosiaan tarvitaan! Oot ajatuksissani❤

Dolcetti, kuullostaa järkyttävän rankalta tuo ystäväsikin lapsettomuudentie :( toivottavasti heilläkin tärppää pian!
Hyvä vaan tiedostaa realiteetteja enemmin, oon aivan shokissa vieläkin sen lääkärikäynnin jäljiltä. En ois uskonut ett näin äkkiä olisin letroja saanut. Toivottavasti niistä on jotain hyötyä. Lääkäri ei kertonut tarkemmin sen joku-myooma-mikälien raskautta heikentävistä ominaisuuksista, itse vain päättelin endon perusteella, ettei varmasti tule helppo tie olemaan.

Mimmu, mie en oikeastaan edes tiedä mikä miussa on vikana, siis onko se se LH vai FSH, koska lääkäri lähinnä puuttui vain siihen LH-tason huomattavaan korkeuteen. Ne ilmeisesti kuitenkin jotenkin toimii yhdessä?

Tuntuu etten pysty käsittelemään tuota kaikkea infoa mitä tänään tuli polilla. Mitä ihmeen rakettitiedettä tän lapsenteon on oltava?! :(

Me ollaan miehen kanssa päätetty, että jos ei näillä lääkekeinoin meille vauvaa saada aikaiseksi, niin me ei lähdetä noihin rankempiin hoitoihin ollenkaan (piikityshoidot). Johon siis meidän lääkäri olisi ollut jo meitä lähettämässä, mutta kieltäydyin.
Eli jos ei näillä keinoin lasta saada, niin sitten ei saada.

Nenna: Näinhän se yleensä menee et ne ei ohenna niku clomifen mut mulla kävi päin vastoin :D clomien ka oli hyvät nyt vaa ohenee... Kaikki lääkkeet ei vaa sovi kaikille :(

Meikä palaa sit kk päästä kertomaan mitä selviää kp 3-5 otettavissa verikokeissa ku otetaa jotain lisätutkimuksia mitä ei o aijemmin otettu ( hormoonitoimintaa ym liittyvää, en tarkemmi tiiä ) ja sit folliultra on kans ens kuussa et miten käyttäytyy luomu- kierto. Toivottavasti kun palaan kk päästä on täällä monta siirtyny odottajiin :p heippa ihanat <3

Haikara todella suuret pahoittelut.. :sad001 Mitkään sanat ei varmastikaan tässä tilanteessa auta, mutta minustakin sun kannattas kyllä kysyä toisenkin lääkärin mielipidettä tilanteeseesi. Paljon jaksamista ja voimia. Varmasti turhauttaa tuommoinen, kun itse varsin hyvin tiedostat sen kuinka kroppasi toimii tai tässä tilanteessa ei toimi. :confused:

Nenna sullekin pahoittelut ovuloimattomuustuomiosta. :sorry: Toisaalta kuitenkin hyvä, että nyt tiedät missä on vika ja se varmasti saadaan kuntoon. Onneksi sait letrot. :shy:

Murkku sinäkös se olit, joka suositteli noita sofin o-testejä? Joka tapauksessa näin muistelisin ja sun kehotuksesta niitä tilasin tähän kiertoon. Täytyy kyllä sanoa, että hyvin toimivat eikä o-plussasta voi todellakaan erehtyä.. :grin

Minni hyvä, että sielläkin ovis on tuloillaan, päästään sitten loppukierrosta jännäämään yhessä. :wink

Tyttötiikeri mulla tuli viikko ennen ovista just tollasta, mitä kuvailit, useampana päivänä. Luulin kyllä silloin oviksen kolkuttelevan, mutta tosiaan tuli nyt vasta viikon päästä. :)

enu kp18

Enu, juu minä se olin. Vertasin viime kierrossa pc:n ja sofin testejä ja hyväksi totesin, tilasin sofeja tähänkin kiertoon :)

• Tykkään
Reaktiot: enu
Voi Haikara, olen niin pahoillani! Ihan järkyttävän tylyä jättää sut tuollaiseen epätiedon tilaan! :mad: Nyt kyllä vaadit lääkärin vaihtoa vai olisiko teillä mahdollisuutta mennä yksityiselle.

Nenna, miten sullekin nyt noin kamalia uutisia on tullut :sorry:

Katjushka lopettaa nyt masistelun ja malttaa olla positiivinen hetken vielä! Toivotaan plussaa ja muistetaan, että kropat on ihmeellisiä eivätkä tottele lämpömittaria!

Enu! Jee! Mun ovis tuli ja meni kp15 jo (eli siis 28 päivän kiertoon nähdän just oikein) ja hyödynneltiin aika hyvin dpo -3, -1 ja 0. Kohtalon käsissä on nyt tämä, uskoa on aika vähän, mutta se tulee mitä on tullakseen. Koin aika meltdownin tuossa viikonloppuna, mutta onneksi mulla on yksi ystävä, jolle olen kaiken vuodattanut ja olikin aika itkuinen puhelu (jonka taustalla kaverin 1,5 vuotias toisteli "mrsc-täti osaa, äiti ei osaa".Tarkoitti hiusten letitystä, awww :shy:). Onneksi mulla on sellainen ystävä :Heartred Meillä on torstaina ensikäynti lapsettomuusklinikalle, haluan, että perusjutut tutkitaan ja sit jos mitään ei löydy niin sitten jatketaan odottelua. En tosin tiedä kumpi mua pelottaa enemmän se että jotain löytyy vai se, että mitään selitystä ei olisi (toisaalta, jos olisi vakava ongelma niin sitten se toki olis pahempi, olen sekopää, I know...). Parasta olis tietenkin olla raskaana, mutta sitä ei tietty vielä torstaina tietäisi.

Mrsc kp18/28 dpo3 yk8

Mrsc hyvin olette saaneet oviksen hyödynnettyä.:happy112Pidän sormet ja varpaat ristissä, että sinne plussa pärähtää. Oletko miettinyt, koska testailet..? :rolleyes: Tosi kiva, että sulla on ystävä, jolle voit uskoutua tässä asiassa. Se auttaa varmasti jaksamaan ja kestämään pohjamudassa rypemisen. Ja voi kuinka ihana hänen tyttärensä on, lasten suusta kuulee totuuden.. :p Älä kuitenkaan turhaan stressaa sitä polin ensikäyntiä, koska kun tästä kierrosta plussaat, niin tutkimuksia ei sen enempää tarvita. Ei olis ensimmäinen kerta, jos näin kävis. :wink Joten kovasti plussatuulia sinnepäin! :happy:

Lumihiutale, onko oireet jo helpottaneet? <3

Nenna, voi mitä uutisia sinullekin! Toi Haikaranyytin tilanne oli jo aivan käsittämätön mutta että sinullakin vaikka mitä! No toivotaan että letrot tuo apua ja suurempiin hoitoihin ei tartte laisinkaan ryhtyä. Ja hienoa, että aukkari ei ollut sen pahempi :)

Maggie kp 9

Kiitos kaikille, kyllä täältä noustaan! :) tein tuki on kyllä aivan korvaamatonta, ja on aivan ihanaa kun täällä kaikki tietää millaisia tunteita nämä asiat herättävät, joten ei tartte sen kummemmin selitellä mitään :P ootte kaikki aivan ihania❤

Enu, upeat o-plussat siulla oli! Toivottavasti hyödynnetty kunnolla ;)

Mrcs, hyvä kun saitte ajan ja ovis on hyvin hyödynnetty :) toivottavasti olet jo raskaana ettekä joudu sen enempiin tutkimuksiin! :)

Kuinka pitkään teillä muilla on aukkarin jälkeen tätä olkapää/hartia pistosta tuntunut? Mulla tuntuu vieläkin ja kohtua polttelee silleen vähän menkkamaisesti, mut onneksi tosi lievästi :) huomenna olisi tarkoitus mennä urheilemaan ja pelottaa ett toi olkakipu ei häviä ennen sitä :o

Ja tosiaan jos vielä viititte niitä letromääriä kertoa lisää? :) miuta meinaan vähän ihmetyttää tuo määrä, kun luulin ettei normaalisti niin paljoa syödä, vai onko muilla ollut tehokkaampia? Miulla siis 2,5mg ja 10 tablettia kierrossa..

Miule määrättiin nyt letrot 2,5mg kp 3-7 1 tbl kerran vuorokaudessa. Eli 5 tabua. Voi toki olla et jos follit ei kasva, nappaan lisää.

Nenna: 2.5 mg ovat minunkin letroni. Ja tosiaan syön alle kolmasosan sinulle määrätystä annoksesta. Minä tosin ovuloin ilman letrojakin, joten ehkäpä sinulla on erilainen lähtötilanne?

Pikakommentit vaan...

Haikaranyytti, voi kurja mitä uutisia! Olisin myös sitä mieltä, että tarvit nyt toisen mielipiteen. Sinuna vaatisin lähetettä sinne lapsettomuuspolille, kys taisi olla teidän lähin? Vaikka ne sieltä on ohjeita antaneetkin, niin on ihan eri asia ottaa kantaa puhelinsoiton perusteella kuin jos olisivat itse sinut nähneet ja tutkineet. Ja siellä voisit saada ainakin asiallisempaa kohtelua, eikä mitään vähättelyä nuoresta iästä. Tai sitten tosiaan yksityiselle meno on toinen vaihtoehto. Elämä on kyllä epäreilua!

Nenna mulla menee letroja nyt 3 tabl./kierto (kp 3, 5 ja 7,sama vahvuus 2,5 mg). Mutta mulla nyt ovis tulee joskus luomunakin, joten pieni annos riittää mulle. Aika isolta kuulostaa tuo sinun annos aloitusannokseksi, mutta se liittyy nyt varmaan noihin LH- ja FSH- arvoihin. Luulen että isommalla annoksella pyritään vaikuttamaan niihin nyt tehokkaammin. Jos ne olisi normaalimmat, niin silloin varmaan pienempi annos riittäisi. Letrojen teho ja sopiva annoshan on kovin yksilöllisiä ja riippuu varmasti juuri siitä, miten oman kropan LH- ja FSH-tuotannot pelaa. Toivotaan että näillä eväillä nyt sun kroppa hoksaa mitä kuuluu tehdä ja plussaat ennemmin kuin huomaatkaan!

Nennaa: hui! Myooma kuulostaa pahalle mut onneksi harvoin pahalaatuinen. Ikäviä vaan nuo menkka kivut. Ja kuitenki toivoa on plussata. Missä sulla se Myooma sijaitsi?
Onneksi sait letrot tueksi. Nyt siis tärppi onnea ettei tartte 9 kk kärsiä menkka kivuista!
Itsellä siis letrozol 2.5mg 2x1 kp 5-9. Eli 10 tbl. Ja apteekki varmisti asian ihan lääkäriltä että voiko oikeasti pitää paikkansa mutta kyllä piti ja ajattelinkin että turhaa höyryämistä oli.

Haikara: eikö sit clomeilla ollut minkäänlaista vastetta. Olitko käynyt aukkarissa? letrojen lisäksi keltarauhas valmiste. Mutta uskon että kaikkea kokeiltu. Mutta toi ettei mitään tilalle takamaan uuden kierron alku. Ni jo on. Mutta hei! Murkullahan oli se vehnis tai joku siihen limakalvolle ollut hyvä. Nyt eikun e vitamiini kuurille. Ja se q 10 valmiste...juu tuskin itsekkään Ovuloin eka letro kierrosta enkä toisestakaan. Olishan tuo pitänyt uudellee katsoa. On sulla oikeus sanoa että haluut vielä yrittää. Ja jos itsellä hoituu letrot ja luget oman kunnan neuvolan kautta ni mee sinne jos ne voisi auttaa sieltä ees jotain keltarauhas hormoonia ettei kierrot veny hurjiin. Jos vaikka tilanne siitä paranis.

Tyttötiikeri: ihan kuin itselläki olis vasta Tollasen Lima klöntin jälkeen alkanut se egg white vuoto. Mut mulla oli runsasta valkkaria jo kp 13 asti ja ovis yleensä vasta siinä kp 19-21 tulee ja siitä 2-3 päivää ennen Alko egg white :D

Mrsc: mulla menee aina noi sun nimikirjaimet väärin päin. :D mut onnea ensikäynnille! Tulkoon sieltä positiivisia uutisia!

On. Nyt laitettu eka luget... katotaan miten raskaana kuvittelen viikon päästä olevan. :D ukkoki Pyys soittaa kunhan poika nukahtanut...varmaan ruinaamassa mut mitäpä sanon... että "toosa täynnä kapseleita ni ei varmaan suakaa huvita ja valitettavasti tätä kestää sinne asti ku lähet töihin..., juu en tahallaan kieltäydy"

:rolleyes::rolleyes:

Nojuu huh kyllähän tuo miun annos melko isolta kuullostaa. Mut tosiaan niinkuin kaakao sanoikin, niin varmaan vaikuttaa kun FSH ja LH on niin sekasin tässä kropassa, enkä siks ovuloi.
Kiitos dolcetti, kaakao, hileinen ja lucky kun kerroitte tein annokset. Nyt on jotenkin paljon seesteisempi olotila, enkä oo enää niin huolissani tosta määrästä :P

Lucky, en oikestaan edes tiedä missä se kasvainpahkura tarkalleen sijaitsi, mutta ajattelin muutenkin käydä vilkasemassa omakannasta koko käynnin tulokset :) lääkäri näytti sen vaan näytöltä ja siinä se näytti olevan vähänkun kohdun alapuoleisessa lihaksessa melko keskellä..

Kaakao: No mihin mun kannattais sit tästä oikein soittaa? :o eiköhän lähete tule ensi keväänä/kesänä ajan kohtaiseksi kun muutetaan näillä näkymin sinne takaisin ;) tänne ei jäädä ny ainakaan ihan pelkkien hoitojenkin takia :p 4 kk toivottavasti menee äkkiä ja on jo kevät sit :o rankkaa va on se et taas on marraskuu vastahan se oli ja sillonki kaik män pipariks, aika menee ni hitaasti mut sillee nopeesti et taas aika vierähti :(

Lucky: aukkari tehtiin reilu vuos sitten ku tä hoito ylipäänsä alko ni ekalla kerralla ja putket auki vaikka kipiää teki.
Clomei saatii muistakseen maaliskuus ovis aikaa ja ne päätty sit kystaa niku nääki ilmeisesti en tiiä siis tä koko mun hoito on ni sekasta :D ja clomei ei tarkkailtu ku eka folli ultra ja ei mitää sillo 11mm folli ja ei ovista sit söin loput 5kk itekseni niitä ilman annoksen nostoa.
Tä lapsettomuus ni herkkä asia et osaan kotona ja täällä vaahdota ja vaatia kunnon hoitoa ja kyseen alaistaa tätä touhua mutta siellä meen aina aivan lukkkoon en saa sanotuksi tai vaadituksi mitään :(

Kiitoskset taas kaikille tsempeistä <3

Oliko joku täällä kuopiosta? :)

Kiitos teille taas korvaamattomasta tuesta ja ku ymmärrätte miltä musta tuntuu ja samaistutte niin hyvin <3 isommat itkut itketty. En ole koko yk 31 aikana kertaakaan oikeasti nauttinu elämästä kai nyt on aika ku kerra ollaa luomulla ni jos kehon pitää nyt levätä ennen mahdollisia pisto hoitoja ni pitää keskittyä muuhun ehkä se 4kk menee nopeesti jos vähä kiloi karsis ja nauttis va, ei kai tä märehtimällä parane.

Muokattu viimeksi:
Nennaa, mulla on myooma kohdussa, sektioarpien päällä. On pieni, joten sitä ei lähetä poistaa, tosin en ois lähtenytkään, kun siinä on mahdollisuus, että verenvuotoa ei saa lopetetuksi ja kohtu joudutaan poistamaan.

Haikaranyytti, voi itku, mitä uutisia. :( Toisen lääkärin mielipidettä kyllä itse lähtisin kysymään. Voimia!

Takaisin