Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Tässä osa testeistä. Ylhäällä on kp10 toinen kp11 kolmas kp12 ja neljäs uusin eli eilinen joka on kp18....

Liitteet

• Screenshot_2016-11-07-12-03-04.png
    Screenshot_2016-11-07-12-03-04.png
    447.6 KB · Katsottu: 226
Viima, toivottavasti olis tärpännyt. Ovistestejä ei kannata turhaan tehdä enää plussan saa, kun se plussa tulee testi lähtee vaalenemaan.

Teen aina toisesta pissasta! Mutta mikä on Ilpuri sun mielipide noista mun testeistä? Olikohan ovis tuolloin vähän kp10 ja kp11 testien jälkeen vai vasta joskus nyt?:banghead:

Viima Jospa sulla nyt ovistesti näyttää viivoja raskauden alkamisen takia ;)

Ilpuri Joo, no tänään tein aamun eka virtsasta, muulloin tokasta tai vasta klo 16-17 aikoihin. Mutsi on tänään käymässä ja en oo yrityksistä puhunut niin oli paine saada testi tehtyä ennen uteliaita silmiä :rolleyes:

Niin ja Wondfolta on ristiriitaisia ohjeita, että onko merkitystä mistä virtsasta tekee :bookworm: Varmaan riippuu vähän testistä siinäkin. Kannattaa ostaa kiinatestejä... :hilarious:

Hellou leidit

Pieni vinkki ovistikkuihin että LH nousee aina päivän aikana, eli iltapäivä/ alkuilta on varmimpia aikoja bongata ovis. :)
Ovista kannattaa tikuttaa kp10 lähtien, ellei ole tod säännöllinen kierto sekä useat ovistelut takana. LH voi nousta uudelleen plussan jälkeen ja sitä ennenkin jolloin monilta menee oikee ovis ohi. Se pitäs myös varmentaa lämpöjä mittaamalla aina aamuisin samaan kellon aikaan, jollonka saa ns varmaa tietoa siitä omasta kierrosta.
Wondfon testeissä on samat ohjeet kun one stepin ovistesteissä. Ainakin mulla on molempien mukana tullut samat. :)

Tässä tällänen simppeli ohje lämpöihin. Netistä hain!

Tieteellisesti täsmällisin ja yksiselitteisin tapa todentaa ovulaatio on tarkkailla kehon lämpötilaa. Kun ovulaatio on tapahtunut, kehon lämpötila nousee yleensä 0,5-1 astetta joko heti seuraavana päivänä tai muutaman seuraavan päivän aikana. Aika selkeä muutos siis!

Lämpötilan nousu johtuu kuukautiskiertomme hormoneista. Kun munasolu on irronnut, siitä jäljelle jäänyt osa muuttuu keltarauhaseksi (corpus luteum), joka alkaa tuottaa progestoroni-hormonia. Tämä hormoni aiheuttaa korkeamman lämpötilan. Kun ovulaatio on todennettu lämpötilan muutoksella, ei siis ole mahdollista tulla raskaaksi enää loppukierrosta.

Alla oleva kuva (lähde: Wikipedia) kertoo muutoksista tarkemmin. Body temperature eli kehon lämpötila on kaaviossa toiseksi ylimpänä: se on selkeästi alhaisempi ennen harmaalla merkittyä ovulaatiota kuin sen jälkeen. Lämpötilan alle on kuvattu muutokset hormoneissa: loppukierrossa huipussaan oleva progesteroni-käyrä on mustalla.

Olen seurannut omaa lämpötilaani Fertility Friend -verkkopalvelun avulla. Palvelu osaa laittaa lämpötilat automaattisesti helposti ymmärrettävään kaaviomuotoon. Alla olevaan kuvaan olen valinnut seitsemän viimeisimmän kiertoni tiedot. Päällimmäisenä näkyvä sininen käyrä on näistä tiedoista laskettu keskiarvo. Alkukierrosta lämpötilani on alle 36,0, ovulaation jälkeen lämpötilani nousee yli 36,2 asteen. Vaikka yksittäisinä päivinä lämpötila saattaa heittää esimerkiksi alkoholin käytön, huonosti nukutun yön tai vaikkapa flunssan takia, kertoo käyrän kokonaistarkastelu hyvin nopeasti, onko ovulaatio tapahtunut.

Miten aamulämpö pitää ottaa?
Hanki hyvä kuumemittari. Hanki kaksi desimaalia näyttävä elektroninen kuumemittari lämpötilan mittaukseen. Itse ostin reilulla viidellä eurolla Kotitesti.fi:n Geon-merkkisen kapistuksen. Tämä halpismittari on varsin nopea, ja muistaa lämpötilan seuraavaan käynnistyskertaan asti. Jos tuppaat unohtamaan numerot helposti, voi toinen merkki olla parempi sillä numerot katoavat näytöltä varsin äkkiä.
Aloita aamulämmön mittaaminen (engl. basal body temperature). Mittaa lämpötila joka aamu ja mieluiten aina täsmälleen samaan aikaan. Älä tee mitään ennen mittausta, älä edes nouse sängystä ja älä ainakaan juo mitään. Laita mittari yöpöydällesi ja tuikkaa suuhun heti kun herätyskello pärähtää. Yritä laittaa mittari aina samaan paikkaan kielen alla ja pidä suuta kiinni mittausta tehdessä. Unta pitäisi olla alla vähintään kolme tuntia. Parhaat tulokset saat jos mittaat joka päivä täsmälleen samaan aikaan. Itse teen niin että laitan herätyskellon viikonloppuisinkin soimaan samaan aikaan, ja jatkan sitten unia mittauksen jälkeen. Aika äkkiä tähän rutiiniin tottuu! Mittausta ei ole pakko tehdä joka aamu, mutta varsinkin alkuvaiheessa tämä kannattaa.
Huomio häiriötekijät. Monet tekijät voivat vaikuttaa aamulämpötilaan joko sitä nostavasti tai laskevasti: runsas alkoholin käyttö, vähäinen yöuni, sairastelu, stressi, lääkkeet, huonelämpötilan muutos, matkustaminen, jne. Itse elän varsin monipuolista elämää - käyn paljon ulkona, välillä tulee käytettyä enemmänkin alkoholia ja matkustelua sinne tänne - mutta koska lämpötilan tarkkailussa on kyse kokonaisuudesta, on ovulaatio siltikin ollut aika helppo todentaa. Erikoistapahtumat kannattaa kirjata ylös, jotta lämpötilakäyrän tarkastelu on helpompaa.
Miten aloittaa aamulämpötilan mittaaminen?

Aloita mielellään ensimmäisestä kiertopäivästä ja yritä ottaa lämpötila joka päivä, jotta saat paremman ymmärryksen lämpötiloistasi kierron aikana. Ensimmäisenä kuukautenani lämpötilani vaihtelivat tosi paljon ja syynä oli se että otin lämpötilan ottamisajankohta heitteli tunnilla-kahdella (ja varmaan se etten pitänyt lämpömittaria suussa samalla tavalla). Suosittelen aloittamaan heti samasta kellonajasta, niin ainakin se riskitekijä on eliminoitu.

Kirjaa lämpötilat ylös joko ihan paperille tai käyttäen jotakin ilmaista verkkopalvelua. Itse olen ollut tyytyväinen Fertility Friendiin vaikka palvelu onkin tarkoitettu lasta yrittäville. Linkki vie omalle sivulleni palvelussa, ja käyttäjäksi voit liittyä oikean yläkulman napilla.

Kun lämpötilat nousevat, odota ainakin kolme korkeaa lämpötilaa ennen kuin toteat että ovulaatio on tapahtunut. Joskus häiriötekijöistä johtuen korkeita lämpötiloja voi esiintyä myös muulloin.

Jos käyttää lämpötilamenetelmää raskauden ehkäisyyn, ensimmäisessä kierrossa kannattaa odotella rauhassa kierto loppuun ennen kuin jättää kondomit. Näin näet varmasti että ovulaatio tapahtui. Kuukautiset alkavat yleensä 10-16 päivää ovulaation tapahtumisen jälkeen. Kun opit tämän loppukierron kestosi, voit myös aina laskea ovulaatiopäivän mukaan koska seuraavat kuukautiset alkavat. Aika helpottavaa osata aina varautua oikeana ajankohtana!

Kiitos vinkeistä! Mulla toi lämmön mittaaminen ei oo tullut kyseeseen, kun unet on niin vaihtelevia - harvoin nukun heräilemättä sitä 3 tuntia. Ovistestiä oon ihan uteliaisuudestakin tehnyt joko aamusta tai myöhäisiltapäivästä, jopa molempina. Säikähdin vaan tuota värin katoamista :eek: koska tähän saakka sitä on ollut aina riippumatta mistä virtsasta ja mihin aikaan oon tehnyt. No, tässähän sitä oppii :) Lähinnä vaan se hiertää, että jääkö ovis kokonaan tulematta, kun siihenkin on aika suuri mahdollisuus pco: n takia :confused:

Joo, LH on aina läsnä meissä :) hyvähän tässä on se et sulla näkyy ne viivat koska tosi moni pcos tuttu valittelee sitä ettei ovistikut toimi heillä!

Ekana kuukautena kun ovistelin, käytin 60kpl tikkuja :D kyllä luit oikein :D mä ostin 120kpl niitä ja päätin että testaan koska huvittaa ja kirjoitin ylös kaikki, sit tokana kuukautena meni vain 7 ovistikkua :) kolmantena meni 4.

Sama lämpöjen kanssa mulla etten nuku hyvin, mut kokeilin sitäkin useamman vuoden! Siinä jos missä tarvii olla tarkka! :)

MamaMee Mulla nuo aamulämpöjen mittaukset vaikuttaisi varmaan enemmän yöuniinkin, niin en sitä senkään takia ole aloittanut. Yöunet reagoi niin hitsin helposti pieneenkin stressiin. Tikuttaminen ei onneksi oo stressiä tehnyt :grin

Beisla onnea sinulle ja puolisolle pojasta!<3

Larissa harmi,että teidän ivf siirtyy. Mutta parempi,että sinut hoidetaan kuntoon ja sitten hommat jatkuu "puhtaalta pöydältä" Ja onneksi kevät on jo ihan kohta kuitenkin.

Sama täällä! Ennen pystyin mittailla lämpöjä ilman et se vaikutti yöuniin, mut sit yks kaks se alkoikin vaikuttaa vaikka monta vuotta meni ihan ok! Lopetin sen heti, koska kyllä yöunet on tärkeämmät hyvinvoinninkin kannalta! :) mä oon jäänyt itse koukkuun noihin ovistikkuihin, ja tykkään saada tietää koska ovis on ja lutealin kestoa myös!

Nyt oon käynyt joka päivä lenkillä noin 30-45min ja tullut kamalasti virtaa ja yöllä saanut paljon paremmin unta! Ajattelin kokeilla uusiks lämpöjen mittailua ja ostaa sen fertility friendin vipin :) mut ehkä sit ens vuoden puolella.

One step tikkuja tilasin raskauskeijusta mut ei niissä ollu mitää ohjeita. Pakkauksen kyljessä vaan kuvia et mikä on nega ja mikä on positiivinen :D

Joskus se saattaa se lh nousta ja laskea, ja jos stressaa ihan hirveesti sitä ( alitajuisestikin) niin se saattaa jäädä välistä. Toi eilinen näyttää yhtä tummalta kun kontrolli viiva? Sillonhan se on positiviinen.

Hui:eek: mulla ilmaantui tänään eka oire, kohdun ja muniksien nipistelyä/polttelua lukuunottamatta..ja se on hirvee väsymys! En yleensä nuku päikkäreitä, mutta nyt oli pakko nukkua. Olin niiiin väsynyt! Toivottavasti merkkais sitä yhtä ihana asiaa:happy:

Liitteet

• Screenshot_2016-11-07-17-01-01-1.png
    Screenshot_2016-11-07-17-01-01-1.png
    170.9 KB · Katsottu: 218
  • Screenshot_2016-11-07-17-08-37-1.png
    Screenshot_2016-11-07-17-08-37-1.png
    208.1 KB · Katsottu: 207
Takaisin